Frågan om flyttning av fabriker mm har väckts och diskuterats nyligen i en aktuell artikel här nyligen. Kan man flytta skadade fabriker i Ukraina och på andra platser. Denna artikel är inskickad som kommentar av ingenjören Hewko.
Denna i sin tur har anknytning till en annan färsk artikel ”Separerar Donbass från Ukraina?” här.
Ingenjören Hewko har återkommit med en annan kommentar, som jag nu åter omvandlar till en ny artikel då den ganska ingående synes utreda frågan.
Artikeln.
Tänkte komplettera med några saker:
Att få nyckelpersoner att gå över är inte så enkelt. För det först är det inte alls säkert att de skulle ha valt Ryssland för Ukraina (eller något annat land för den delen).
För det andra hamnar en del personer i kriget samt omkommer för att man av olika personliga skäl inte vill lämna bostadsorten.
För det tredje de som väljer att fly till Ryssland vill i en del fall bo i närheten av sina släktingar/bekanta hellre än att få ett bättre betalt jobb på annat håll. Andra passar på att byta yrke, livsstil osv. Familjesituationen påverkar också.
Sedan vad jag läst valde Ryssland under 2014 att inte rekrytera ukrainska experter (flyktingar undantagna) då man fortfarande hoppades på en kortare kris och fredlig lösning. Man ville inte störa ukrainsk förmåga att tillverka komponenter för rysk industri. Under 2015 har alla hänsyn försvunnit och sedan dess gäller aggressiv rekrytering.
I början av kriget (2014) drabbades Rysk huvudsakligen militärindustri ganska hårt av att en del viktiga komponenter kom från Ukraina slutade levereras. Främst blev tillverkning av militära helikoptrar och båtar drivna av gasturbiner.
3 år senare bygger man in uteslutande ryska motorer i helikoptrarna och produktionen går för full (har gjort det de senaste 2 åren). En del av båtarna har fått skjuta upp sjösättningen tills man är klar med de egenutvecklade motorerna men för det mesta är störningen nästan helt åtgärdad (om jag minns rätt är ryssarna fortfarande inte klara med en motor modell större). Ryska reparationshamnar har rustats upp och personalen utbildas för att kunna underhålla/reparera motorer som ursprungligen tillverkats i Ukraina för att man inte längre kunnat göra det i där.
Ryssland har utvecklat nya flygplansmotorer för transport- och stridsflygplan samt har kommit kanske halvvägs med en ny typ av motorn för s.k. stealthflygplan (PAK FA = SU T50). Flygplansmotorer tar minst 7 år att utveckla och denna modell (typ 30) räknar man med 10-12 år utvecklingstid. Första serieproducerade flygplan med dessa motorer beräknas vara klara 2023-2025.
Förutom att man byggt en ny kosmodrom i Ryssland för civila raketuppskjutningar (Vostochny) har det utvecklats 2 nya inhemska typer av raketer (Soyuz-2 i kommersiell drift och Angara – fortfarande testuppskjutningar, den första kommersiella planerad för 2020).
Soyuz 2
Vad jag kan komma på är det enda ryska flygplanet som fortfarande använder ukrainska motorer Бе-200 ЧС (civilflygplan).
Ukrainska sanktioner har fått effekten att Ryssland inte bara har ersatt ukrainska komponenter inom militär industri utan även utvecklar eller är klar med att utveckla egna komponenter för civilanvändning. Exempel är motorer för båtar, tåg, elaggregat samt civila helikoptrar.
Samtidigt har Ryssland slutat köpa ukrainska Antonov-flygplan och utvecklar och producerar egna samt i vissa fall återstartar produktion av modeller som slutat produceras men nu kommer med bl.a. förbättrad elektronik, nya motorer, nya material osv. Här pratar jag enbart om civila och/eller transportflygplan.
Exempel på nystartad produktion av gamla fast förbättrade modeller:
– Il-114
– An-2MS (moderniseringsprogram) samt TVS-2DS och TVS-2DT (helt nya modeller, får inte heta Antonov av upphovsrättsskäl)
– Tu-204SM (moderniserad Tu-204/214)
Nya modeller och absolut nyaste teknologi (elektronik, drivsystem, styrning, lätta material, modern konstruktion)
– SSJ-100 (125 tillverkade)
– MS21 (första 3 prototyper håller på att sättas ihop/nästan klara)
– Il-112 (första prototypen är nästan klar för flygtest)
– Il-76MD-90A (första exemplaret klart 2015) samt Be A-100 (AWACS variant, första flygning 2016)
– Il-96-400М (första planerad flygning 2019)
Ryssland har trots Ukrainas protester och hot om att förbjuda dess flygning utanför Ryssland (med hänvisning till att det inte var auktoriserad service) börjat göra service på sina An-124 hemma i stället för att skicka dem till Ukraina.
Under 2016 har Antonov slutat bygga flygplan på grund av brist på delar från Ryssland https://www.rt.com/business/358879-antonov-russian-parts-depleted/
Ryssland har 2015 slutligen dragit sig ur ett gemensamt flygplansprojekt med Ukraina (Antonov) om att utveckla och bygga An-70. I stället kommer Ryssland satsa på sin Il-76.
Vad jag ville visa med ovan är att det var Ukraina som skjutit sig själv i foten och i princip förstört sin flygplansindustri medan Ryssland producerar och utvecklar allt fler egna modeller samt förbättrar gamla trotjänare.
Jag är mest insatt i rysk flygplansindustrin och därav den lite mer detaljerade beskrivningen. Däremot är det likadant inom skeppsbildning där man fortfarande har i en mindre grad beroende av Ukraina men om 2-3 år är det nog helt borta.
Tågtillverkning: beroendet är i princip borta.
Helikoptertillverkning och pansarfordon är helt borta.
Rymdindustri är nästan helt oberoende.
Så varför skulle Ryssland montera ner någon storindustri och sedan lägga massa tid och resurser för att försöka återuppbygga den någonstans i Ryssland när man hade outnyttjad egen kapacitet och redan mängder nya produkter på gång med egen kvalificerad arbetskraft. Det är oftast billigare (på sikt) att starta på nytt (om behovet finns).
Till slut är Ryssland trots allt inget laglöst land typ vilda västern utan respekterar äganderätten och vill undvika att hamna i rättsprocesser där de kommer förlora och behöva betala stora skadestånd i fall de höll på och plundrade utländska företag. Trots laglöshet och krig gjorde man det inte i större skala ens i Serbien och Kroatien. Småskalig smuggling där korrupta poliser såg emellan fingrarna – ja. Kompletta stora industrier som plundrats – nej (även om man hade kunnat göra det).
Ja, just det en länk som jag tidigare skickat men som är värt att upprepa (dagliga nyheter om nyproduktion i Ryssland): https://sdelanounas.ru/blogs/
Komplettering.
När det gäller för det mesta civila flygplan men också andra civila fordon och tillämpningar fortsätter och utvecklas Rysslands samarbete med väst.
Exempel:
– SSJ-100 – fransk-ryska (50/50) motorer PowerJet SaM146 tillverkade i Paris, planer finns att erbjuda varianter med ryska Aviadvigatel PD-14
– Irkut MS21/Yak-242 – man kommer kunna välja bland antingen ryska nyutvecklade PD-14 eller amerikanska Pratt & Whitney PW1000G
– An-2MS – moderniseringsprogram (ombyggnad) av gamla An-2 med bl.a. nya amerikanska motorer Honeywell ТРЕ-331-12, även nya TVS-2DS och TVS-2DT kommer med dessa motorer (Ryssland har ingen motsvarande motor ens i närheten av produktion)
– Tu-204SM kommer med ryska PMZ (Permski motor zavod) PS-90A2 motorer
– Il-76MD-90A kommer med PS-90A-76, test pågår med de nya PD-14
– Il-96-400 byggs med PS-90A1 medan Il-96-400М kommer nog använda PD-14
– Il-112 byggs med ryska Klimov TV7-117ST
Inom tågindustri samarbetar man för det mesta med tyska Siemens men har också en mängd helt egentillverkade tågmodeller.
Helikoptrar
Ryska Klimov (Mil och Kamov) VK-2500 varianter byggs i Ka-50, Ka-52, Mi-28, Mi-171A2, MI-35 osv.
Den ersätter den äldre motorn Klimov TV3-117 som tidigare tillverkats i Ukarina. OBS! Trots tillverkningen i Ukraina var det en rysk designad motor (Klimov)
Ryska Klimov TV7-117V/VM byggs för bl.a. helt nya MI-38 helikoptrar (V står för helikoptrar=ryska Vetrolet), motorn kommer heta VK-3000
Varianter av TV7-117ST byggs för Il-112/Il-114 flygplan (S står för flygplan, S=ryska samolet, T=transport)
TV7-117VK är variant för moderniseringsprogram av helikoptrar Mi-28/Ka50/Ka52 (VK-3000 serie)
Tillverkning av TV7-117 (en helt ny generation motorer trots liknande beteckning som TV3-117) sker i Klimov JSC – St. Petersburg, Chernishov JSC – Moscow and the Baranov JSC -Omsk
Senaste variante av helikoptern Ansat kommer med Pratt & Whitney PW207K
Ka-62 kommer med franska Turbomeca Ardiden 3G
Ka-226T kommer med Turbomeca Arrius 2G1
På samma sätt skulle man kunnat gå igenom båtar, fordon, raketer, kraftverk … för att visa att Ryssland oftast har en egen teknologi som är mycket bättre jämfört med den som fanns i Ukraina samt att man har i en hel del fall i synnerhet inom den civila sektorn ett tät samarbete med andra länder där USA, Frankrike, Italien, Japan och Tyskland ligger i toppen. Dessa länder fortsätter samarbete med Ryssland trots offentlig fasad och hårda ord medan Ukraina faller isär. Inom civil sektor fortsätter Ryssland det goda samarbetet fast inte lika intesivt medan inom försvarsindustri jobbar man hårt med att bli helt oberoende.
Några andra artiklar om Ukraina här.
* Ukraina kränker systematiskt mänskliga rättigheter
* Ukrainakrisen: Från Nulandkakor till kallt krig. Del 1
* Ukrainakrisen: Från Nulandkakor till kallt krig. Del 2
* Avslag från Granskningsnämnden
* Dödsskjutningarna på Maidan: USA-stödd ”false flag” enligt vetenskaplig rapport
* Protestera mot svenska regeringens uttalande 21/2 1015 om Ukraina
* Väntad kalabalik i konkursfärdiga, korrumperade statskupps-Ukraina
* Gallup visar att 8 % är nöjda med regeringen i Ukraina medan 80 % är nöjda med Putin i Ryssland
* USA-ikonerna Kissinger och Brzezinski kritiserar USA:s Ukrainapolitik
* Nynazist ny talman i Ukrainas parlament
* Regissören Oliver Stone: Statskuppen i Kiev påminner om andra CIA-kupper
* Lästips för Stefan Löfvén och Margot Wallström – imperialismens kreatur
i Ukraina, politik, fabriker, statskupp, USA, Sverige, ekonomi, imperialism, försvaret, demokrati, federalister, Donbass
Ett svar till “Att flytta fabriker, produkter, utrustning och personal i Ukraina och på andra håll”
Det som monterades ned och flyttades till Ryssland i samband med de ryska hjälplastbilarna var militära robotar, jag uppfattade det som luftvärnsrobotar, men kan ha fel.