Media är starkt kritiska mot presidentvalet i Ryssland, liksom en del politiker. Russia Today, RT, har på morgonen en artikel som återger stark kritik mot valet i Ryssland i utländska medier. RT
Låt mig bara göra en liten jämförelse mellan presidentvalen i Ryssland och i USA, samt avslutningsvis kommentera uppgifterna om valfusk.
Ett presidentval kan bedömas utifrån olika aspekter. Den valde presidentens legitimitet beror bland annat på valdeltagandet.
Bild: Pavel Golovkin/AP/TT
I presidentvalet i Ryssland 18/3 fick Putin ungefär 76 % av rösterna vid ett valdeltagande på 67 %. Därmed fick Putin ungefär 51 % av de röstberättigades röster. Vid presidentvalet i USA år 2016 fick Trump ungefär 49 % av rösterna vid ett valdeltagande på 53 %. Därmed fick Trump c:a 26 % av de röstberättigades röster. År 2008 fick Barack Obama c:a 53 % av rösterna vid ett valdeltagande på 61,6 %, dvs stöd av 33 % av de röstberättigade. År 2012 var valdeltagande vid presidentvalet 58 % och Obama fick 51 % av rösterna, dvs av knappt 30 % av de röstberättigade.
Hur stor andel av rösterna och av de röstberättigades röster fick de stora och små västländernas ledare vid valet senast?
Teresa May fick 37 % av rösterna vid parlamentsvalet i Storbritannien, medan Angela Merkel fick 33 %. I valet nyligen i Italien fick högerpopulisterna tillsammans 37,5 % av rösterna och Beppo Grillos parti fick 32 %.
Macrons parti och allianspartiet fick 16 % av de röstberättigas röster både vid första och andra valomgången till nationalförsamlingen! Vid första valomgången röstade knappt 49 % medan 43 % röstade vid den andra valomgången. Vad säger detta om legitimiteten? Om demokratin?
I första omgången till presidentvalet fick Macron 44% av rösterna och Le Pen 23%.I andra omgången fick Macron 20 753 798 röster (66,1 %) och Le Pen 10 644 118 röster (33,9%), dvs. han valdes med stöd av 43,5 % av de röstberättigade. Betydligt bättre än Trump, men klart sämre än Putin Hur blir Frankrike under president Macron?
Var i etablerade media ser ni en diskussion om detta?
I detta avseende är legitimiteten hos Putin avsevärt större än den varit hos någon president i USA på decennier.
En annan faktor är antalet kandidater. Vid presidentvalet i Ryssland fanns 7 kandidater, medan antalet var något högre i USA.
Viktigare är spännvidden i åsikter mellan de dominerande kandidaterna. Man kan notera att skillnaden i politiska åsikter mellan de två dominerande dåvarande presidentkandidaterna Donald och Hillary Clinton var liten, som de presenterades inför valet. I Ryssland är skillnaden i åsikter mellan Putin och Pavel Grudinin, Kommunistpartiets kandidat Pavel Grudinin som kom närmare. Grudinin leder kollektiva Lenin-jordbruket utanför Moskva. Han fick 13 % av rösterna, medan kommunistpartiet fick 17 % år 2012. Den i Väst så uppmärksammade Ksenija Sobtjak fick 1,5 % av rösterna.
I USA är en stor andel av befolkningen positiv till socialism, men de hade ingen betydande kandidat, vilket de alltså hade i Ryssland. Fördel RysslandDe flesta ryssarna anser att Sovjetunionens kollaps var dålig. Stark opinion för socialism i Ryssland och USA.
En bidragande orsak till situationen i USA är de våldsamt antisocialistiska media.
En stark ekonomi med tillgång till flera hundra miljoner dollar behövs hos presidentkandidaterna i USA för att de ska nå fram. Obama fick 14,9 miljoner USD (100 000 000 kronor) från Wall Street inför valet 2008. Enligt morgonekot 25/9 2012 beräknas valkampanjen totalt kosta 10 000 miljoner USD ungefär 65 000 000 000 kr i dagens penningvärde. Detta innebär i praktiken ekonomiskt stöd från näringslivet samt bundenhet att uppfylla vissa vallöften. Detta kan kallas en slags korruption, även om västmedia inte gör det. Detta ger åtminstone ett beroende, och inte för inte kommer många av GW Bush och Obamas män från näringslivet. Kandidaterna får inte stöta sig med näringslivet alltför mycket – ”socialisten” Bernie Sanders accepterar kapitalismen i USA, men vill göra den rättvis.
* En stark ekonomi är också viktig i val till USA:s kongress, och många kandidater är beroende av ekonomiskt stöd från näringslivet.
Förre presidenten Jimmíe Carter har faktiskt upprepade gånger påstått att USA inte längre är en demokrati, t.ex. i Oprah Winfreys program i september förra året ”Former President Jimmy Carter thinks the United States is no longer a democracy, calling the nation an ”oligarchy” during an interview with Oprah Winfrey.” Är han ute och cyklar, eller bakom flötet?
http://mic.com/articles/125813/jimmy-carter-tells-oprah-america-is-no-longer-a-democracy-now-an-oligarchy#.q6Rpqab8q
Svårigheter att få rösta. I USA måste man registrera sig före en tidpunkt före valet. Dagens Nyheter skriver 25/9 2012 att ”Nya vallagar gör det svårare för minoriteter att rösta” och ”Vid valet 2008 missade 6 miljoner amerikaner sista datum för registrering och kunde ej rösta.” Vid valet 2008 var bara 71 % (146 miljoner invånare) av alla röstberättigade registrerade enligt USA:s SCB. Enligt pressuppgifter från Ukraina (Kiev post) hindrade Ukraina igår ryssar i Ukraina från att rösta…
Valfusk och riggat val
Utrikesminister Wallström har skrivit till DN och uppgivit att ”kampanjen riggad till Putins fördel.” Några fakta i frågan nämns inte i DN-artikeln. DN
Expresident Carter
Rapporter om valfusk finns, bl.a. från den ryska statens valkommission.
”Den ryska fristående valobservatörsgruppen Golos rapporterar om en rad incidenter, däribland att väljare röstat flera gånger och att Putin-anhängare bussats till vallokaler.
Valkommissionen hävdar dock att den inte noterat några allvarliga klagomål om överträdelser under valet, och tillägger att man fått in information om hälften så många regelbrott som under valet 2012.” DN. Två av tre ryssar röstade i valet. Jordskredsseger för Putin
Enligt radio-nyheterna har ryska valövervakare sett i kameror att det förekommit stoppat i flera valsedlar.
* Det finns mig veterligen inga uppgifter om storleken av valfusket och dess eventuella betydelse. Kanske skulle Putin fått 73 % eller 79 % i stället för 76 % utan valfusket.
För att få reda på mail har jag i morsen mailat till DN:s kända Rysslandsreporter Anna-Lenal Laurén.
Mail till DN:s Rysslandsreporter Anna-Lena Laurén.
Hej!
Du skriver ”Valfusket möjligt värre än senast”. I artikeln finns inte särskilt mycket fakta om detta. Vad finns för fakta egentligen? Enligt radions Maria Persson-Löfgren har valkommissionen själv rapporterart om visst valfusk som man dokumenterat via (800?) uppsatta kameror. Vilket i sig är positivt.
Ja vad VET man om valfusket och dess omfattning?
På vilket sätt har statliga media kontroll över media? efter vad jag vet finns privata media. Ungefär hur mycket kan det ha påverkat valresultatet.
Att statsanställda uppmanats att rösta är knappast valfusk.
Enligt radionyheterna kl 8 var deltagandet 67 % och Putin fick 76 % av rösterna. Dvs. 51 % av de röstberättigade har valt Putin. Vid preisdentvalet i USA fick Trump max 49 % av rösterna vid ett valdeltagande på 53 %. Han stöddes därmed av 26 % av de röstberättigade. År 2008 fick Barack Obama c:a 53 % av rösterna vid ett valdeltagande på 61,6 %, dvs stöd av 33 % av de röstberättigade. År 2012 var valdeltagande vid presidentvalet 58 % och Obama fick 51 % av rösterna, dvs av knappt 30 % av de röstberättigade.
Vänliga hälsningar
Anders Romelsjö, professor emeritus
Putin har därmed en helt annan legitimitet som landets ledare än Obama och Trump, eller hur? Trots valfusk.”
* Kommer att rapportera eventuella svar!
Sammanfattning:
I avvaktan på ytterligare uppgifter menar jag att valet i Ryssland ter sig som mer demokratiskt i viktigia avseenden än det i USA. Klart är att Rysslands president har (betydligt) större legitimitet än USA:s. Och så mycket är tydligt att Ryssland inte alls för USA:s folkrättsvidriga krigspolitik, men att man legalt enligt FN-stadga och folkrätt stödjer Syriens regering i dess kamp mot terrorismen, en terrorism som enligt många västkällor (bl.a. BBC, Reuters, Newsweek, Süddeutsche Zeitung) stöds av USA.USA och kurdiska SDF hjälper IS att fly från Raqqa (BBC)
Vapen för 4 miljarder sänds av USA från Tyskland till rebeller och ökat krig i Syrien!
Stora vapentransporter till terrorister i Syrien av USA & Co, och mörkläggning
Utbildningen av terrorister i Syrien – CIA:s största fiasko?
BBC avslöjar brittiskt stöd till terrorgrupper i Syrien
Sveriges Syrien-bistånd går bl.a. till terrorister som orsakar flyktingvåg
Så blev svenskt bistånd stöd till terror i Syrien
i Andra om: Putin, Ryssland,val, demokrati, kapitalism, Obama, USA, Politik, valfusk, massmedia desinformation
34 svar till “Presidentvalet i Ryssland mer demokratiskt än det i USA?”
Jodå, visst fanns det fusk i valet i Ryssland. Både när det gäller att registrerar sig …
http://www.idcommunism.com/2018/03/russian-elections-putin-will-prevail-no.html
… det var bara de som av Kreml godkända kandidaterna som fick ställa upp … och hur debatten har förts (vilket Putin som en annan tsar med höga tankar om sig själv inte deltog i). Valet var rena rama farsen, där motståndarna porträtterades som clowner!
Kan du verkligen kalla det för sjysta val?!?
Kerstin, artikeln bakom din länk är ett skämt.
Inga fakta eller några uppgifter som går att styrka/kontrollera. Inte ens nyckeldatum finns angivna.
Vad det gäller fördröjningen var det så svårt att själv transportera underskrifterna i synnerhet i och med allt var farsen och man trodde inte på systemet.
Kan du utveckla ditt påstående om att ”motståndarna porträtterades som clowner”? Vad baserar du detta på? Några länkar till videoklipp där detta illustreras? Du skall väl inte påstå att sådana videoklipp inte finns?
Så du kallar Europas största(?) kommunistiska parti – KKE – för ett skämt? Det är de som har hemsidan. Du kan bara gå in på RCWPs ryska hemsida, och du får alla uppgifterna där.
En programledare för varje debatt är ansvarig för hur debatten förs, och att inga kommer med förolämpade anklagelser – eller att ingen kastar vatten på motståndaren! Vid ett inslag gick Grundinin när han ansåg att debatten hade spårat ur. Detta har illustrerats i allehanda ryska och utländska kanaler – t o m SVT.
Det var många som ansåg att Putin borde ha varit med på debatterna. Det tillhör demokratin att även den som väntas bli president ställs till svars för det han åstadkommit och bli ifrågasätt för de beslut som skall tagas i form att en president. Nu valde ryssarna någon som inte har blivit ställd till svars inför någon.
Ksenia Sobchak kastar vatten på Zhirinovskiy:
https://www.youtube.com/watch?v=AuyXaENEtko
Och var var Putin någonstans? Jo, han anser att han står i en annan klass än att delta i debatten på samma villkor som de andra.
Kerstin, jag väljer noga mina ord. Jag har skrivit att den artikel du har länkat till är ett skämt. Har över huvud taget inte kommenterat partiet.
Vad det gäller den siten där alla uppgifter kanske finns tänker jag inte söka det.
Du har länkat till en otroligt svag artikel för att styrka ditt påstående och det är rimligt att förvänta sig att du skall ange en länkar till bättre artiklar om du tycker dessa finns.
Jag håller med att Putin borde ha ställt upp i åtminstone en debatt med motståndarna men jag håller absolut inte med att Putin inte ställs till svart för någon. Putin har ställt upp i otåliga, korta och långa intervjuer med både ryska och utländska journalister där han verkligen grillats om allt och allo i hans politik.
Ex. https://www.youtube.com/watch?v=9mhi_AyQAyw eller https://vimeo.com/259897908
Sök på Oliver Stone och Putin.
Han deltar i bl.a. Valdaiforumet där han är med i direktsända panelen och svarar på frågor från andra politiker i panelen och inflytelserika personer samt från den utländska moderatorn där frågorna brukar vara väldigt kritiska.
Ex 2016. https://www.youtube.com/watch?v=KArYaEBHExE och 20017 https://www.youtube.com/watch?v=EB3MkCnhKks&t=4s
Årligen ställer Putin upp med att svara på frågor i direktsändning under flera timmar.
Ex. 2016 https://www.youtube.com/watch?v=7iYmnDDvPdo
Visserligen är frågorna till en viss del filtrerade men ingen annan betydelsefull/världskänd politiker närmar sig i sin öppenhet mot allmänheten i alla fall vad jag vet. Du får gärna rätta mig i fall jag har fel.
Putins politik men också personliga liv har granskats ut och in i media och om även ytligt följer rysk media visas MSM granskningar oftast oavkortat till hela ryska befolkningen. Där anser man att sådant hysteri är en bra terapi (för att bota illusioner om väst/MSM) för befolkningen och gärna visar upp det för alla.
Ukrainska politiker bjuds in och gästar regelbundet i statlig rysk media där de får oförhindrat presentera sin version av sanningen.
Så nej, jag håller inte med alls att Putin (och hans politik) inte ställts till svars inför någon.
Vad det gäller Ksenias beteende framställs hon inte som clown av någon annan än sig själv. Likaså med Zhirinovskiy. Visserligen är debattledarens ansvar att försöka hålla debatten inom vissa gränser men ryska politiska debattprogram är generellt mer ”råa” än vad man är van vid i Sverige. Vad jag vet så är det likt i en hel del andra länder bl.a. Italien, Ungern och Polen kanske till en viss del även Frankrike (där är även väljarna mer handgripliga).
En kandidat är inte en president förrän han/hon har valts till detta. Putin borde ha deltagit – som en vanlig och jämlik kandidat till de andra. Men det gjorde han inte. Även Grudinin och andra kandidater har intervjuats av olika medier, svarat på frågor och ställts till svars för den politik dom vill föra. Emellertid har Putin i och med hans vägran att delta i debatter framställts som om han redan hade valts till president.
Säg mig en sak – vad gick han val på? Vad är det han vill göra som inte fick debatteras tillsammans med de andra debattörerna?
Dom ryska debattprogrammen jag har sett är inte mer ’råa’ än dom tyska eller italienska. Det är inte vanligt att debatterna och diskussionerna i Kreml urartar sig så här. Faktum är att jag aldrig hört talas om att någon rysk politiker säger ’subba’ till någon i det ryska parlamentet! Så varför gör de då det i rysk TV? Underhållning?
Detta kommer vara svar/kommentar på två av dina inlägg.
Jag kan enbart spekulera om varför Putin inte ville ställa upp i debattprogram. Troligtvis var hans valstabsbedömning att han inte skulle vinna något på det eller kanske snarare att han skulle förlora på det om inget annat genom att lyfta upp hans motkandidater.
Vad det gäller användning av ordet ”subba” verkar det som om du inte är särskilt insatt i Zhirinovskiys politiska historia se exempelvis följande https://www.youtube.com/watch?v=8JnToiuWL2A. Jag kom precis på att även den brittiska utrikesminister är känd för att grovt förolämpa sina politiska motståndare och att man generellt brukar vara väldigt högljudd i det brittiska parlamentet.
Man kan säga att Ryssland fortfarande befinner sig i en ganska tidig fas av en demokratisk parlamentarisk utveckling.
Vad det gäller Oliver Stones intervju var det bara ett exempel på att Putin brukar ställa upp på alla möjliga intervjuer och inte mitt ställningstagande om vad som kommit fram där (om jag skall vara ärlig har jag enbart sett små fragmenten av denna intervju, det jag sett har av någon anledning inte fallit mig i smaken).
Så för att avsluta med Putin för denna gång skall jag kort ange vad jag tycker om honom:
I dagsläge ser jag inte någon lämpligare person som skulle kunna ta hans plats och därför stödjer jag honom. Det är också något jag tycker är en av hans största brister: han har misslyckats med att ”odla fram” någon person som skulle kunna ta hans plats. Detta gör Ryssland väldigt instabilt och beroende av en enda person.
Jag tycker mest om Putins utrikespolitik samt vad han har gjort för Ryssland generellt.
De största hoten mot Ryssland kommer utifrån tycker jag (Ryssland var bara ett steg från fullständigt katastrof och läget är inte stabilt än) och där har jag helt motsatt uppfattning mot vad Tjuljkin skriver. Jag är besviken på att ryska kommunister verkar visa viljan att ännu en gång offra det ryska folket för ideologin precis som de gjorde under oktoberrevolutionen då man mitt under första världskriget valde att genomföra en revolution. Ja, revolutionen lyckades men miljoner människor fick sätta till livet på grund av detta. Sedan nationaliserade man även de få små lyckade bondgårdar (ganska stor del var misslyckade) vilka ägdes av f.d. slavar efter att Tsar inte så mycket tidigare upplöste slavsystemet och delade fritt landet till dessa befriade slavar. Detta bäddade för det efterföljande svält som mest drabbade det som idag är Ukraina.
Inrikespolitiskt finns massor med brister men att försöka göra drastiska förändringar tycker jag inte är klokt. Dessutom tycker jag inte det ryska folket var moget för ändring av kursen fram till nyligen. Vid några tillfällen hade jag länkat till följande blogg:
https://sdelanounas.ru/blogs/ men det tål att upprepas. Där kan man följa upp hur utvecklingen i Ryssland fortlöper. Här sätter jag punkten.
Du har totalt missuppfattat socialismen och kommunismen. Vi offrar inte något folk på grund av en ideologi. Tvärtom. Vi vill att folket ska ta över makten – inte att några få oligarker ska hålla bilan över människorna. Här är en video som jag instämmer mycket i:
https://www.youtube.com/watch?v=hqA8ypN3vIg&t=46s
I videon talas det om nationalism. För irländarna betyder nationalism oberoende, självständighet, mångfald och solidaritet med människor inom och utomlands (Sinn Féin och SDLP är uttalade nationalister). Irländarna kallar de vi kallar för nationalister för högerextrema, fascister eller blåskjortor (de använder aldrig begreppet nationalister om dessa grupper).
Även Oliver Stones intervju kommenteras av Viktor Tyulkin:
http://www.idcommunism.com/2018/03/president-putin-is-bluffing-says-rot.html
Rulla ner en bit på Wikipedias alla kandidater till Rysslands Presidenter, så har du alla datumen på RCWPs kandidat Natalia Lisitsyna på engelska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_presidential_candidates,_2018
Nej, det saknas datum för när dessa 10.000 underskrifter som skulle ha skickats via posten har lämnats in, var och på vilket sätt har det fördröjts av posten.
Vad jag kunnat läsa hade partiet 25 dagar (5-31 januari) på sig att samla in underskrifter samt i värsta fall med en fördröjning av högst 15 dagar (21 december – 5 januari) vilket också skedde mitt i nyårsfirandet (nationella helgdagar 1-5 januari).
Att skylla på kort tid samt posten är i det här fallet faktiskt en mycket dålig ursäkt där man pekar finger åt alla håll förutom mot sig själv är min bestämda uppfattning. Det måste vara så att Putin var så rädd för Natalia att han personligen beordrat Posten att fördröja leverans av underskrifterna.
Här är den information du vil ha – men det gäller att kunna ryska. Eller så för du googla på rkrp-rpk.ru hemsida och översätta hemsidan därifrån. Artikeln är lätt att hitta. Den är ifrån den 18 mars.
http://rkrp-rpk.ru/2018/03/19/спектакль-окончен/
Det du nu länkat till har inget med det insamling av underskrifter eller postens fördröjning av leveransen att göra utan det är en bedömning/kommentar på utfallet av presidentvalet.
Som jag skrev tidigare väljer jag noga mina ord och om du vill vi skall fortsätta diskutera skall vi inte prata förbi varandra. Vill du inte svara/kan du inte svara får du helt enkelt skriva det så sätter vi punkten där men att länka till irrelevanta artiklar bidrar inte till diskussionen.
Jag vet inte ens vad det är du söker. Försöker du bevisa att RCWP ljuger om de inte publicerar det du saknar? Eller försöker du bevisa att de självmant drog sig tillbaka? Varför skulle de göra det när de hade arbetar så väl med att samla in underskrifter? Här är en annan artikel som jag hoppas ska innehålla det du söker:
http://rkrp-rpk.ru/2018/02/01/борьба-будет-продолжена-3/
En artikel kan inte innehålla all info. Man måste sålla. Men för det behöver det inte vara en falsk nyhet. Eller som du sa – ett skämt. Om man vill ha mer info så mailar man till partiet.
RCWP lever med trakasserier dagligen från Putins oligarker och säkerhetstjänsten. De har organiserat genom arbetarföreningen ROTFRONT strejker och liknande.
Jag tror att dom är så pass försiktiga att de inte publicera alla 110 000 namnen, och det måste du kunna förstå. De har tidigare haft trassel med den ryska säkerhetstjänsten när två kamrater i somras blev arresterade.
Jag kan inte heller gå in på den ryska posten och söka efter ett specifikt datum.
Om du inte är nöjd med detta eller vill ha ett specifikt datum eller om du tror inte på vad det de säger – vilket jag gör – så föreslår jag att du mailar till dom!
Du kanske söker den här artikeln:
http://rkrp-rpk.ru/2018/02/01/лисицына-главное-оружие-в-нашей-борь/
Här är RCWPs hemsida för den som kan ryska:
http://rkrp-rpk.ru/
Är du nöjd nu med mina faktauppgifter?
Vem tycker du skall vara president i Ryssland? Att du inte gillar Putin har du tydligt deklarerat, men vem borde vunnit valet? Man kan inte bara gnälla om man inte har alternativt förslag.
Jag tror inte Kerstin avskyr Putin och varför skulle hon göra det? Putin kan knappast räknas som en bekämpare av kommunisterna och han har ju själv varit en del av dem tidigare genom KGB och sin kontrollerande funktion i forna DDR.
Nej, jag tror snarare den handlar om ett uns avund därför Putin lockar till sig närmast total uppslutning från arbetarklassen. Något som kommunistiska partier i Sverige har som högsta önskan men som de inte ens kan drömma sig i närheten av. Men i en framtid på grund av kapitalistiskt förtryck så kanske, kanske, kanske….. Möjligheten är i alla fall inte helt utesluten.
Visst avskyr jag Putin! Han är en starkt bekämpare av kommunister. Här är artiklar samlade i PDF-format på Marxistarkivet.
http://www.marxistarkiv.se/skribenter/p-leander/protestrorelsen_mot_putin.pdf
Självklart är Leander en trotskist men han skriver bra! Och tar upp vänsterns och arbetarklassen i Ryssland – till skillnad från Proletären. Proletären är så stor (till skillnad från Riktpunkt) att den tidningen kan – om de vill – rapportera från vänsterns och kommunisternas sida i Ryssland.
Leanders artiklar är så bra att jag verkligen rekommenderar att ni ska läsa dom – kanske för att få en annan bild än den vi får på den här bloggsidan, och genom de borgerliga statliga styrda och privata kanalerna här i Sverige.
Självklart lockar Putin sig till arbetarklassen – utan arbetarklassen vinner man inga val någonstans. Men de lockar inte hela arbetarklassen. Det är många ur arbetarklassen som röstade på Grudinin eller den andra kommunistiska kandidaten. Det var inga oligarker. Oligarkerna röstade definitivt på Putin.
Du har nog inte läst mina kommentarer vid andra artiklar på den här bloggen, Andersson! Alla vet vid det här laget var jag står någonstans. Av de som ställde upp i valet hade jag troligtvis röstat på den socialdemokratiska Grudinin. Han hade ett bra 20 punkts program (går att läsa på Wikipedia, engelska). Om Natalia Litsyna, RCWP, hade fått ställa upp hade jag röstat på henne.
Grudinin – eller den andra kommunistiska kandidaten (som jag inte kommer ihåg namnet på) – är iaf en bra början till ett land som återigen skulle bli ett socialistiskt samhälle.
Om inte någon kommunistisk (eller socialistisk) kandidat hade fått ställa upp hade jag inte röstat alls.
Och du har helt rätt – Jag gillar inte den borgerligt kapitalistiska Putin! Men jag kan säga detsamma om Jimmy Åkesson, och om Trump, och om Kristersson, och med flera borgerliga kapitalister!
Visst bussades det väljare till vallokaler.. bl.a här i Sverige till lokaler där ryska medborgare hade möjligheten att lägga sin röst på en av 8 regisrterade presidentkandidater.. . Jag tillbringade personligen ca fyra timmar på lördagen i en sådan lokal.
Falska nyheter från MSM matas till ett intet ont anande folk.
Dagligen rapporterar MSM historier om Rysslands medverkan i USA:s presidentval som skakade själva grunden för demokratin.
Och Teresa May, anklagar Putin och Ryssland som skyldiga till att den 4 mars utfört ett nervgiftangrepp på dubbelagenten och spioinen Sergei Skripal och hans dotter, Yulia i Salisbury.
Skripal dömdes för högförräderi i Ryssland 2004. Han blev varken torterad, dödad eller mördad. I stället fick han bosätta sig i Storbritannien efter ett spionutbyte 2010, där har varit bosatt i åtta år. Vilket låter ganska vänligt med tanke på hur Putin skildras i de västerländska medierna.
Så berättelsen om Ryssland och den onde Putin skulle förstärkas. Putin , som fick Trump vald till USA:s president istället för den goda favoriten Hillary Clinton, samt använder nervgas för att mörda fiender på främmande mark.
Nikki Haley, FN:s ambassadör, berättade att ”Förenta Staterna anser att Ryssland är ansvarigt för attacken mot två personer i Salisburu” i sina kommentarer vid ett FN:s säkerhetsråd.
”Om vi inte vidtar omedelbara konkreta åtgärder för att ta itu med detta nu, kommer Salisbury inte vara det sista stället där vi ser kemiska vapen användas. De kan användas här i New York eller i andra städer”.
USA behöver en fiende för att rättfärdiga den astronomiska ”försvars”-budgeten. Det är anmärkningsvärt i vilken grad den ”liberala” vänstern har köpt i den industriella militära komplexa berättelsen. USA måste alltid bomba någon, för att hålla pengarna flödande i försvarsbudgeten.
https://www.rt.com/news/421639-russian-presidential-election-results/
Ella Pamfilova, chef för den ryska centrala valkommissionen tillkännagav de preliminära resultaten under en presskonferens på måndagsmorgon. Den ledande ryska ledaren Vladimir Putin säkrar en landskreds-seger i presidentvalet.
Putin leder omröstningen med 76,66 procent. Kommunistpartiets kandidat Pavel Grudinin är på andra plats med 11,9 procent. Den nationalistiska politikern Vladimir Zhirinovsky, var tredje bäst med 5,66 procent. Ingen av de övriga fem kandidaterna lyckades få mer än två procent av omröstningen.
Det fanns inte några stora störningar under omröstningen, endast ”mindre lokala klagomål” mottogs. (CEC) har nu 10 dagar att rösta i slutomröstningen, meddelade Pamfilova.
För mig är det uppenbart. Saken handlar om rädsla. Vänsterliberala och högerliberala politiker i västvärlden samt msm media är märkbart skakade. De får nu bevittna hur massor av miljoner människor ur arbetarklassen finner sig tillrätta i en mer nationell, socialt inriktad konservatism som får västpolitikerna att tappa det sedan decennier nyliberala järngreppet om folkmassan. Till viss del kan det bero på lockelsen om frihandelns fördelar för individen börjar gå förlorad. Globalismen, börjar den se vägs ände nu? Här ser jag Ryssland som en föregångare och som nu börjar diversefiera sitt näringsliv. Vladimir Putin vill se sitt land oberoende och till största delen självförsörjande. Jag vill också se mitt land självförsörjande. Jag tror inte på socialdemokratins stora gemensamma lösningar. Jag är inte socialdemokrat och har nog aldrig varit det heller trots jag ibland röstat på dem.
Vilka är de rädda?
Våra politiker så klart. Du ser ju hur de nu handlar i rena panikåtgärder. Jakt och hårda straff på äldre människor som råkar säja något i affekt på nätet som inte stämmer med ”värdegrunden”. I dag Socialdemokraterna som helt plötsligt säjer sig vilja satsa på landsbygden. Något som det inte visat intresse för tidigare. Dom är rädda för de inser att deras makt står på spel. Vi får vara beredda på de här övertonerna tills valet i höst då politikerna känner sig allt annat än trygga och då uppstår panik och frustration. Antingen räddar dom sig med livbojarna dom slänger ut eller är det Game Over. Vi får se.
Visst skulle vi kunna ha ett potatisland ihop och vinna lite rationella fördelar av det. Men vad händer om vi skulle bli ovänner? Får vi någon potatis alls då?
Kanske bättre vi har var sitt eget potatisland så vi vet vi alltid har potatis?
Sverige trodde sig ha ett militärt försvar genom att ha det ihop med andra men hur säkert blev det försvaret och hur mycket kostar det politiskt mot t.ex. Ryssland som nu snarare stärks än försvagas?
Visst får vi potatis, det gagnar oss. Och vi kan samarbeta i alla fall.
OSSE har nu rapporterat ”Ryska presidentvalet grusas av en ”brist på verklig konkurrens” även om själva röstförfarandet generellt sett var väl genomfört, säger Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE) i ett uttalande.
”Inskränkningar av grundläggande rättigheter som mötesfrihet, organisationsfrihet och yttrandefrihet har begränsat utrymmet för politiskt engagemang och resulterat i brist på verklig konkurrens”, säger organisationen, men tillägger att den ryska valkommissionen administrerat valet ”effektivt och öppet”.
OSSE noterar också att en ”omfattande och okritisk bevakning av den sittande presidenten i de flesta medier” resulterat i ojämna villkor.”
Men de ger inga uppgifter om vad de menar med ”Inskränkningar av grundläggande rättigheter som mötesfrihet, organisationsfrihet och yttrandefrihet” Någon som har fakta och kunskap om detta?OSSE
Om det nu finns en överlägset populär ledare som befolkningen känner sedan länge – så är det naturligt att det inte finns någon allvarlig konkurrens.
Ryska Posten rapporterar vid lunchtid ”Putin har redan gratulerats till valsegern av en rad internationella
ledare som Kinas president Xi Jinping, Kazakstans president Nursultan Nazarbajev, Kubas ledare Raul Castro, Serbiens president Alexander Vutjitj, Venezuelas Nicolas Maduro, Azerbajdzjans president Ilham Alijev, Abchaziens president Raul Chajimba m fl.
Under morgonen har gratulationer strömmat in från bl.a. Vitrtysslands, Bolivias, Tadzjikistans, Kirgisistans, Moldaviens och Armeniens ledare.
Däremot har förbrittringen i de västliga högkvarteren nu gått så långt att de sedvanliga gratulationerna från London, Paris och Berlin
uteblivit. 2012 fick Putin till och med gratulationer av Nato-chefen Anders Fogh Rasmusen. Ryska Posten
Ryssarna älskar Putin förstås. Vad svenskar , britter och amerikaner tycker om ryssarnas kärleksaffärer är ointressant. Jag tror att Putin återupprättat det ryska folket efter ett århundrade av olyckor, lögner och fattigdom. Han kallade bolsjevismen för en ny religion vars uppgift var att i namn av frihet, jämlikhet, broderskap och rättvisa bekämpa Tsarväldets makt och den kristna kyrkan.
https://www.rt.com/news/415883-putin-communist-ideology-christianity/
”Den övervägande judiska regeringen i Sovjet styrde på falska ideologiska grunder som förtryckte människor ur alla religiösa grupper men att det är dags att dra ett streck över detta. Lyckligtvis kollapsade dessa ideologiska skyddsglasögon och felaktiga ideologiska uppfattningar och idag returnerar vi i princip dessa böcker till det judiska samhället med ett lycklig leende.”
https://www.haaretz.com/jewish/1st-soviet-gov-t-was-80-jewish-says-putin-1.5282900
Familjen Romanov har fått en statsbegravning och en mordutredning om händelserna i Jekaterinburg har också tillsatts. Att det kristna ryska folket skulle ge sig på sin egen kyrka och sina präster är knappast trovärdigt och den skammen och bördan har Putin befriat det ryska samhället ifrån.
Därför har han ett mäktigt stöd bland ryska väljare. Och därför har han också mäktiga fiender här i väst.
Hualigen… Du får mig att frysa. Det du skriver för genast tankarna till det skamgrepp som svenska staten håller Svensk Kyrkan i trots de skiljts åt sedan knappt ett tjugotal år tillbaka. Staten gör som den alltid gör och försöker styra uppifrån genom försök att kontrollera tillsättningar av ledare på hög nivå precis på samma sätt som staten försöker kontrollera myndigheterna genom att tillsätta chefer som passar med innevarande regerings ambitioner. Även USA har kört samma stil genom att försöka tillsätta statschefer som passar med deras ambitioner och det brukar kallas regim change. Men på senare år har det bildats ett eget parti inom Svensks Kyrkan som vill få bort politikerna och deras vilja att använda kyrkan till sina syften. Har för mig de kallar sig POSK och växer sig allt starkare.
Läs gärna länkarna. Där framgår vem som skriver vad.
Vad då inget fusk? Enligt DN har man haft kiosker där man kunnat köpa mat i närheten av vallokalerna. Klart att detta är ett exempel på valfusk! Valet måste ogiltigförklaras.
Vad det gäller OSSE och dess bedömning: För ett par veckor sedan blev det ett lokalval i Belgrad-Serbien där de partier som sitter i regeringen och har presidenten hade om jag nu minns rätt 147 gånger mer tid i statlig media än samtliga oppositionspartier tillsammans. Presidenten är också olagligt fortfarande president för sitt parti, hans parti hade hans namn på valsedeln (också mot författningen), han organiserade personligen valmötena där han var huvudtalare, folk var rädda att han skulle hoppa ur kylen när den öppnades för han var överallt och hela tiden, oppositionsmedia i princip existerar inte, man har smutskastat och förtalat alla oppositionsledare på alla tänkbara sätt (för inte så länge sedan anklagade man frun till f.d. utrikesminister för att vara maffialedare på Balkan – ett absolut absurt påstående), för två månader sedan mördades en av de mest kända oppositionsledarna, man bokstavligen köpte röster bl.a. genom att till dela budgetmedel till motsvarande socialtjänsten som då delades ut enligt listor delades till de som skulle rösta på regeringspartiet (dessa var inte registrerade som socialfall), under valprocessen använde regeringspartiet den statsägda telebolagets kunduppgifter för att ringa samtliga och försöka ”övertala” om att rösta för deras parti (de senaste åren är det i princip omöjligt att få ett offentlig jobb om man inte är ”medlem” och betalar ”medlemskap” och staten är den största arbetsgivaren – överlägset), aktivisterna besökte samtliga hushåll där de noterade vilka som skulle rösta på regeringspartiet (man vågar rätt så ofta inte säga att man inte tänker rösta i synnerhet om man är anställd inom den offentliga sektorn för man kan för mindre förlora jobb) och sedan blev de på valdagen störda oftast via telefon om de hittade i röstlängden att de inte röstat än (ja, de hade sitt folk som höll koll på vilka som skulle rösta), man fick fota röstsedeln med sitt id-kort för att bevisa att man röstat ”rätt” osv. osv.
Gissa om OSSE tyckte att valet var ”demokratisk” eller om de hade några kritiker?
Så länge man förstör sitt land och går västs ärenden är det fritt fram att göra precis som man vill.
Alla väst politiker är till salu. De dyraste finns i USA sedan så även de i Europa kostar en hel del. Själva politiker handel pågår vi så kallade lobbygrupper. I USA har den sionistiska och rasistiska AIPAC all politiker i sina fickor. Det förklarar varför USA sätter apartheid israels intresse före sina egna. I det förenade kungadömet är det så kallade ”friend of Israel” som ser till detta. Al Jazeera gjorde en dokumentär om en Israel agent som öppet skryter om att få bort en politiker.
PUTIN ÄR INTE TILL SALU till dessa lobbygrupper som egentligen styr väst. Därför hatet mot Putin och propaganda kampanjerna mot valet. Resten av världen (utanför väst) vet dock hur det ligger till och köper inte lögnerna. Tvärtom världen ser igenom och fattar precis vilka som gagnas och att västpolitiker har varit uppköpta under bra länge tid för att serva sionisterna.