Russia Today har publicerat en första intervju med Petrov och Boshirov, två civila ryssar som Storbritanniens premiärminister Teresa May anklagar för förgiftningen av Skripals. Russia Today
Det var RT:s chefredaktör Margarita Simonyan (MS) som talade med de två män som Storbritannien har namngivit som misstänkta för förgiftningen av Skripals – Alexander Petrov (AP) and Ruslan Boshirov (RB).
Just nu hinner jag inte översätta det utdrag ur artikeln. Givetvis kan jag inte gå i god för att uppgifterna stämmer. Men den som seriöst vill sätta sig in i Skripalaffären måste beakta också dessa uppgifter.
Kort sammandrag: Alexander Petrov och Rusland Boshirov for till Storbritannien på kortvarig semester. Vistelsen blev längre och planerna ändrades pga av dåligt väder med trafikkaos, vilket media inte verkar ha rapporterat. De ville besöka Salisbury för att se dess kända katedral, vilket de också gjorde efter att ha farit dit en andra gång under vistelsen. De hade inga giftmedel och anser det vara helt absurt att de skulle ha förgiftat någon. Inte heller hade de någon flask med Nina Ricci parfym. Av intervjun framgår att de kontaktade Russia Today för att de kände sig rädda, dvs. för att få skydd.
Ur intervjun:
RB: Yes, of course. We can’t go out on the street because we are scared. We’re afraid.
MS: What are you afraid of?
RB: We fear for our lives. And for the lives of our families and friends.
MS: So, you fear that the UK secret service will kill you or what?
RB: We just don’t know.
AP: Simply read what they write there. They even offer a reward.
MS: What do you mean? There’s a bounty on your head?
46 svar till “Skripal-affären: Intervjun med Petrov och Boshirov, två rädda ryssar efter semester i Salisbury”
De två ryssarna som London hävdar är de påstådda misstänkta som är involverade i Skripal-fallet, Ruslan Boshirov och Alexander Petrov, har dykt upp på Rysslands RT-nyhetskanal för att förneka alla anklagelser och sade att de väntar på ursäkt från brittiska myndigheter.
”Jag hoppas att affären kommer att lösas slutligen och den brittiska sidan så småningom kommer att be om ursäkt för detta och kommer att identifiera de som verkligen är involverade i Skripal-affären. Vi är de vars foton visades på TV. Ruslan Boshirov och Alexander Petrov är våra riktiga namn” sa Boshirov.
”När våra liv blev mardröm, visste vi inte vad de skulle göra och var vi skulle gå.
Till polisen, den utredande kommittén eller den brittiska ambassaden, sade Petrov. Båda sa att de skulle vilja ”åtminstone våra medier att lämna oss i fred”.
http://tass.com/world/1021443
TVÅ UNGA MÄN reser till Salisbury – för att titta på kyrkan?
Hur vanligt är det att två unga män (oavsett nationalitet) reser till ett annat land, till en förort för att titta på kyrkan? Men, vad vet jag, det är kanske vanligt att ryska unga män reser till en engelsk förort för att be i kyrkan …
Om de hade varit medelålders eller äldre och man och kvinna så hade jag möjligtvis trott på dom.
En ung svensk man reser knappt till Salisbury tillsammans med en lika ung man för att besöka Salisbury berömda kyrka. Jag tror att unga ryska män fungerar likadant som svenskar UNGA MÄN.
Finns det någon undersökning om hur många unga ryska män reser till Salisbury per år? Och att dessa reser dit enbart för att besöka kyrkan?
Uräkta mig, men om jag inte hade tvivlat tidigare på ryssarna så gör jag det nu.
Anders, vad hade du själv gjort när du hade varit i den åldern och kunnat rest till ett annat land med en kompis? Tittat på kyrkor i en förort?
Jag tittar på kyrkor och historiska byggnader som ung och i yngre medelåldern, och var långtifrån ensam. Betydelsen i artikeln ligger knappast i det.
Det var ju tråkigt att deras intresse för katedralen i Salisbury stoppades av den mördande engelska vintern. Om man kommer från Ryssland, så kan man ju knappast vara van vid de snömängder och den kyla som engelsmännen har att brottas med. Vid första försöket, den 3 mars, fick de enligt egen utsago ge upp redan efter en halvtimme [sic]. Då ska man ha klart för sig att de, åter enligt egen utsago, arbetar inom ”fitness industry” och förser idrottare med kosttillskott. De kanske glömde sina tillskott hemma.
Den 3 mars var det, såvitt jag kan finna, en bitande kyla av +5 C. Inte konstigt att de fick ge upp.
Konspirationsteorierna fortsätter att florera, t.o.m. på jinge. Jag har alltid varit en godtrogen person, det har visat sig i de flesta fall leda rätt. Det är maktens människor man bör misstro, vanligt folk är oftast hederliga och hyggliga.
Vad killarna berättar har t.o.m. vad gäller vädret kunnat bekräftas. Jag kan inte hitta något konstigt i deras redogörelse. Varför berättade de inte mer om sin affärsverksamhet: Det är den enda punkt som kunde väcka frågor, men den hör inte till Skripal-historien på minsta sätt.
Vad vi således vet är i grunden ingenting. Storbritannien kan ha ljugit om allihopa, eller valda delar, vi vet inte ens om Skripal varit sjuk, för att vara noga, eftersom ingen synlig dokumentation lagts fram. Men eftersom det när historien tog sin början sades att Skripals skulle dö, kan den omständigheten berättiga till ett antagande att de insjuknat i något. Däremot tog historien en icke förutsedd vändning när Julia Skripal lyckades ringa ett samtal till Ryssland. På ljudbandet lät hon som en tämligen frisk person och det krävde en snabb motreaktion av myndigheterna. Men kom ihåg att samtalet kom till genom en kupp från hennes sida. Vad hade hänt utan det ?
De kemister jag har konsulterat har förklarat att proverna som tagits av Skripals är bluff och båg. Exakt den omständigheten att rent nervgift funnits i proverna tyder på manipulering och experterna t.o.m. sade detta på sitt kodspråk. Att giftet var häpnadsväckande rent var samtidigt både sant och ett avslöjande av bluffen. För tidsrymden mellan händelsen i Salisbury och analysen var alldeles för lång. Sådan renhetsgrad kan inte bevaras. Alltså: Made in Porton Down.
Att sedan polisen sätter ner månader och tusentals arbetstimmar för att komma på två glada turister tyder på desperation och total vilsenhet. De hade räknat med att männen skulle gömma sig och sade därför att deras identiteter var falska. Men personerna var just de som de utgivit sig för. Och som både amerikanska och ryska spioner sagt medan de hållit på att skratta ihjäl sig: agenter opererar inte som dessa, reser i par hemifrån.
Och det hela kunde lösas på ett mycket enkelt sätt: Låt Skripals träda fram och berätta. Fast det skulle i så fall vara att May har en hållhake på Sergej och att han själv är lika angelägen som hon att han tiger.
Jan Nybondas:
vänligen redovisa namn och tillhörighet på de kemister du konsulterat.
Jag har hela tiden redovisat min ståndpunkt, med angivande av vetenskapliga
referenser, noggrant motiverade, och under mitt fulla och korrekta namn.
Om dina kemivänner inte är beredda att göra detta på denna blogg, så är deras synpunkter,
i mina ögon, inte vatten värda.
Mats, det är din ståndpunkt som inte är vatten värd! Bara en massa spekulationer utan några som helst fakta! Bättre du koncentrerar dig på Ukraina som snabbt avfolkas!
Möjligt att man inte hittar något konstigt när man bara kollar på intervjun, men har man lite mer uppgifter om de här männens förehavanden blir man ju lite fundersam.
Läs t.ex. https://www.irishtimes.com/news/world/europe/skripal-poisoning-suspects-explanation-does-not-add-up-1.3628527 och fundera ett varv till på männens redogörelse.
Nu ska vi se..
Fredag 2:a mars omkring kl 16:30 anländer dessa herrar till Gatwick. På kvällen checkar de in på ett hotell i London.
Lördag 3:e mars kl 11:45 kliver det på ett tåg på Waterloo-stationen och är i Salisbury över dagen.
Söndag 4:e mars kl 11:48 återvänder de till Salisbury, men den här dagen åker de därifrån tidigare – kring kl 13:05. Kl 19:30 samma dag lämnar de Storbritannien.
Låter som en mycket märklig semesterresa, men du tycker inte detta är det minsta konstigt? Du brukar kanske själv företa dig liknande resor?
Precis som jag förutsåg i gårdagens kommentar, skulle något hända efter Putins utspel. Det gick snabbt.
I kvällens (13/9) långa nyhetssändning var Petrov&Boshirov huvudnyheten. Ryska folket fick följa delar av intervjun i RT (bara på ryska, givetvis). Bilder av Margarita Simonyan klipptes in hela tiden som intervjun pågick, och hon såg bitvis tämligen skeptisk ut, t o m ibland med korsade armar. Margarita intervjuades efter RT-inslaget, med ett uppbåd av fotografer som också visades i bild.
Givetvis har stora bilder av Petrov&Boshirov kablats ut i Pervyj Kanal, på bästa sändningstid och i den statliga kanal, som når fler tittare än någon annan rysk TV-kanal. (I varje TV jag sett från St Petersburg, Moskva via Novosibirsk till Vladivostok, så hamnar man på Pervyj när man trycker på kanal 1 på TVn).
Inget västmedia kan beskyllas, detta är en grandios uppvisning av Ryssland.
Skulle vara intressant att höra en kommentar från 8dagar. Den 6 september var bedömningen
”Det är tveksamt om hela den här historien någonsin kommer att klarna. I ryska media har det hittills framkommit noll (0) rapporter om Petrov/Boshirov som skulle kunna kasta ljus över de båda männen.”
( https://www.8dagar.com/2018/09/vilka-ar-de-har-snubbarna-vilka-ar.html)
Nu pratar vi inte ljus, utan den största exponering av två tidigare okända personer, i den största ryska statliga TV-kanalen, som någonsin inträffat. Med all säkerhet kommer nu många ryssar att spekulera i deras framtida öde.
Visst är det konstigt, två misstänkta ryssar ställer gladeligen upp på intervjuv, inte alls besvärade eller otillgängliga. Men far och dotter Skripal, offren för hela historien har varit helt osynliga i denna upphausade affär, man är en bricka i spelet men har plockats undan. Och det märkliga är att pressen inte finner något underligt alls i det, ett beteendemönster från pressens sida som verkligen bryter av mot vad man förväntar sig.
De två ryssarna var pressade.
Craig Murrays senaste blogg överträffar allt i komik. (https://www.craigmurray.org.uk/)
”It is in fact absolutely true that, if the two had gone down to Salisbury on 3 March with the intention of going to Stonehenge, they would have been unable to get there because of the snow”
Men P&B säger enligt transkript:
”No, we arrived in Salisbury on March 3. We wanted to walk around the city but since the whole city was covered with snow, we spent only 30 minutes there. We were all wet.”
Min mamma, snart 90, är visserligen inte fullt lika rörlig som två ryssar i 40-årsålderns, aktiva
inom ”fitness industry”, men om vi hade anlänt den 3 mars, fullt möjligt, med ambitionen att se katedralen,
efter att ha rest från Sverige via London med tåg till Salisbury, hade reaktionen blivit
”kul med lite snö, jag gillar snö”. Nu går vi till katedralen!
Mats Larsson
Mer pinsamt för dig?
PETROV: We travelled there to see Stonehenge, Old Sarum, and the Cathedral of the Blessed Virgin Mary. But it didn’t work out because of the slush
–
dvs de ville se Stonehenge, men de gick inte pga vädret.
Vill tillägg att bedömningen av vädret och dess hinder för planer under turistresa är högst individuellt.
Min 70 åriga mamma är mycket mindre kinkig när det kommer till väder än flera av mina vältränade manliga vänner mellan 30 och 40. Så hur vältränad man är har jag inte märkt att det hänger ihop med hur pass man står ut med våta fötter.
Vem skulle inte känna sig pressad om ens bild kablades ut över hela världen som utpekad mördare. Jag visste inte att det fanns så många Putin-vänner överallt. Okej, han kanske är generös, men fullt så generös är han inte att han skulle tillåta sina agenter att springa till Margarita Simonyan för att intervjuas. Tusen kronor till underhållet av jinge om dessa killar kan bindas till något brottsligt i samband med Skripals förgiftning. De bör emellertid akta sig för att resa till England. I USA har man börjat trakassera ryssar bara för att de är ryssar, den fängslade kvinnliga vapenaktivisten Butina är alls ingen Putin-vän.
Tyvärr är jag rädd att Gilbert Doctorow kan ha kommit närmare motivet. Denna historia är ett led i hetsen för att motivera ett nytt missilangrepp mot Syrien. De ondskefulla ryssarna och den ondskefulle Assad. Dessutom: vilket lyft för Trump om han bombar före höstens val.
Dom kan ha haft ngt för sig som involverar lite svarta pengar eller ngt annat av privat natur som dom helst undviker att ta upp utan att det för den skull har det minsta med Skripals att göra.
Sannolikt vill de inte nämna uppgifter av privat natur, eller namnet på sitt företag/verksamhet av rädsla för trakasserier.
Det har antytts att de är homosexuella. Ingen merit i dagens Ryssland bland befolkningen. För övrigt bör vi minnas att deras resa till England skedde över en weekend, en typisk period för korta utlandsresor – även för dem som inte ska förgifta förlegade ryska avhoppare.
Bra att ni tar upp denna historia med ett alternativt perspektiv! När man söker skyldiga bör man alltid beakta vem som har mest att tjäna på det, och det är ju i detta fall uppenbarligen inte Ryssland. Inte verkar heller Storbritannien ha något att tjäna på det. Det finns säkert betydligt mer sinistra motiv bakom än vad som hittills har kommit fram. Troligtvis är det det internationella brottsyndikatet Spectre och dess ledare Ernst Stavro Blofeld som drar i trådarna. De är ju kända för sin förmåga till mind control i syfte att nå världsherravälde. I syfte att så split mella öst och väst så har de manipulerat två förälskade ryska män på kärleksresa. Inte konstigt att de uppträder förvirrat. De har ju blivit ”outade” mot sin vilja. Det här kan bli hur stort som helst.
Anna-Lena Laurell skriver i DN ”Ända sedan Sergej och Julia Skripal förgiftades i Salisbury har jag försökt vara återhållsam när det gäller vem som ligger bakom dådet. Inte för att jag har några illusioner angående Kremls förhållande till sanningen. Utan för att jag inte förstår varför Ryssland skulle göra något så korkat. Ta livet av en obetydlig agent med ett livsfarligt, sovjetdesignat gift tre månader inför fotbolls-VM.
Det såg helt enkelt för dumt ut. ”….”Men det var ingenting mot hur dumma herrarna Ruslan Bosjirov och Aleksandr Petrov framstod i sin intervju för statskontrollerade RT.” (https://www.dn.se/nyheter/varlden/anna-lena-lauren-ryska-gru-forsoker-radda-det-som-raddas-kan/). Hon skriver/spekulerar vidare ”Britternas anser att Kreml driver med dem. Men faktum är att allt tyder på att den ryska statsledningen är desperat. Efter att underrättelsetjänsten har klantat till saker på ett sätt som ingen någonsin hade kunnat föreställa sig försöker man rädda vad som räddas kan. ” Hur vet hon det sist nämnda? Att ”underrättelsetjänsten har klantat till saker på ett sätt som ingen någonsin hade kunnat föreställa sig ”. Hon verkar tror på den brittiska versionen.
På frågan från en intresserad turist om avståndet från tågstationen till katedralen blev svaret:
”About half a mile – 10 or 15 minutes walk”.
Det verkar stämma bra om man använder Google Maps.
Enligt transkript:
”We came to Salisbury on the March 3, we were there for, we tried to walk around the city, but since the city was covered in snow, we were able to only for a half an hour, we got wet.”
Man lyckade alltså inte ta sig till katedralen den 3 mars, en katedral man rest hela vägen från Ryssland för att se och som låg 10-15 minuters gångväg från tågstationen!
Jag trodde jag hade hört det mesta av stollehistorier om MH17, inte sällan förmedlade i Pervyj Kanal, men Petrov&Boshirov lyckas överträffa de värsta MH17-stollarna.
Jag satt bredvid Anna-Lena Laurell på ett plan från Moskva till Stockholm i höstas. Jag behövde bara nämna MH17 så stönade hon. Samtalet om MH17 var avslutat och vi visste båda exakt varför.
Dessa svagheter styrker knappast i sig Storbritanniens version. Och Anna-Lena Laurells stönanden styrker ingenting.
Inte ens RT kan ta de två herrarna på allvar:
https://www.rt.com/uk/438393-petrov-boshirov-skripal-simonyan/
Bästa citatet från RT:
”It’s been a common yet much-overlooked theme among those who refuse to believe the pleas of innocence coming from Moscow; surely only highly-trained agents could successfully navigate Britain’s antiquated railway system two days in a row.”
Jag tolkar artikeln på annat sätt. Den bringar ingen klarhet i sakfrågan, och ej heller olika förlöjliganden.
Vem kan ta dig på allvar Mats? Uppenbart är dessa två ryssar inga agenter! Den här cirkusen kan väl ingen normalt tänkande människa ta seriöst. Uppenbart är ju att det är britterna som håller på med något fuffens och det här Novichock-historien är bara nonsens, den stämmer helt enkelt inte.
På BBC kan man läsa ”The lies and blatant fabrications in this interview given to a Russian state-sponsored TV station are an insult to the public’s intelligence,” Prime Minister Theresa May’s spokesman said.
”More importantly, they are deeply offensive to the victims and loved ones of this horrific attack. Sadly, it is what we have come to expect.”
Foreign Secretary Jeremy Hunt tweeted: ”Time to stop the fake TV shows – the world has found Russia out on this.”
Vidare: ”The Skripals survived being poisoned by the nerve agent Novichok, but Dawn Sturgess – a woman not connected to the original attack – died in July after being exposed to the same substance.” Vilket är en indikation på att Novichock fanns i Salisbury under kontroll av andra. Vilka är beläggen för att det var Novichock som påverkade Dawn Sturgess?
”Vilka är beläggen för att det var Novichock som påverkade Dawn Sturgess?”
Det står i OPCW:s tekniska rapport (https://www.opcw.org/fileadmin/OPCW/S_series/2018/en/s-1671-2018_e_.pdf)
”The results of the analysis of biomedical samples conducted by OPCW Designated Laboratories demonstrate that Mr Charles Rowley and Ms Dawn Sturgess were exposed to and intoxicated by this toxic [novichok] chemical”
Egentligen inte. Novichock nämns ej i rapporten:
* The TAV team deployed to the United Kingdom from 15 July to 18 July 2018 to
collect biomedical samples and again on 13 August 2018 to obtain an additional
environmental sample. Kommentar: Dvs. 4-5 månader efter förgiftningen av Skripals.
* The team requested and received splits of biomedical samples collected by the British
authorities for delivery to the OPCW Laboratory and subsequent analysis by OPCW
Designated Laboratories. This was done for the purposes of comparison and in order
to verify the analysis conducted by the United Kingdom.
7. The team was briefed on the identity of the toxic chemical identified by the United
Kingdom and was able to review analytical results and data from the chemical
analysis of biomedical samples collected from the affected individuals by the British
authorities.
Kommentar: Proven ställdes till förfogande av de brittiska myndigheterna förstås, som också sa vad det var – före OPCW:s analys.
* During the second deployment, the team collected a sample of the contents of a small
bottle that the police seized as a suspect item from the house of Charles Rowley in
Amesbury.
* 10. The results of the analysis of this environmental sample conducted by OPCW
Designated Laboratories show that the sample consists of the toxic chemical at a
concentration of 97-98%. Kommentar: Rapporten nämnet inte Novichock – det ordet har du Mats lagt in.
* 10. The results of the analysis of this environmental sample conducted by OPCW
Designated Laboratories show that the sample consists of the toxic chemical at a
concentration of 97-98%. The sample is therefore considered a neat agent of high
purity. Kommentar: Återigen helt beroende av uppgifterna från Storbritannien. Den mycket höga renheten?
* The impurity profiles of the samples available to the
OPCW do not make it possible to draw conclusions as to whether the samples are
from the same synthesis batch. Kommentar: ?
13. The name and structure of the identified toxic chemical are contained in the full
classified report of the Secretariat, available to all States Parties.
Novichok är ingen korrekt kemisk benämning. Jag la till det i en hakparentes, vilket betyder att det inte var en del av citatet. Torde vara vedertaget att en kommentar inlagd i ett citat görs med [ ].
”The name and structure of the identified toxic chemical are contained in the full classified report of the Secreteriat, available to all State Parties”.
Jag hade inom hakparentesen kunnat skriva O‐Alkyl N‐[bis(dimethylamino)methylidene]‐P‐methylphosphonamidates, vilket antagligen är det namn som används i den fulla rapporten, men tror inte att det hade varit till hjälp för läsaren. Det är vanligt att man använder ”smeknamn” för substanser vars korrekta kemiska namn blir otympliga att säga.
Ryssarna har naturligtvis precis som alla State Parties tillgång till den fulla rapporten. De har granskat den i detalj, självklart, och någon kritik har inte framkommit från rysk sida mot OPCW Designated Laboratories (senaste ”National Statements” är daterade 18 april).
Kommentar 1: om proverna legat frysta, vilket man får förutsätta, är 4-5 månader inget som helst problem.
Kommentar 2: Britterna sa vad det var, men teamet fick gå igenom alla data och kunde själva bilda sig en uppfattning. Masspektrum för den här typen av giftsubstans är tämligen enkelt. Kunde inte ta lång tid för det besökande teamet att göra en oberoende analys av resultaten.
Kommentar 3: se ovan
Kommentar 4: Håller inte med. OPCW Designated Laboratories har analyserat substansen i parfymflaskan och fastställt renheten.
Sista frågan: att fastställa att proverna kommer från samma batch är en svårighetsgrad högre än att fastställa renheten. Det har man alltså inte lyckats med.
Tony Blair: Saddam Hussein besitter massförstörelsevapen som kan nå Europa och han kan få dem klara för avskjutning inom 40 minuter.
David Cameron: Gaddafi serverar Viagra som frukost åt sina soldater och skickar dem att våldföra sig på Libyens kvinnor. Han bombar sitt eget folk i Benghazi.
Theresa May: Assad gasar ihjäl sitt folk och strör tunnbomber över dem från sina helikoptrar. Saudierna behöver vår hjälp för att kväsa jemeniterna som hämtat vapen från Iran.
Slutsats borta i Sverige: Britternas maktelit är det mest sanningsälskande folket på jorden. Det de säger kan man ta med sig till banken. Så har det varit ända sedan slavhandelns dagar. Rule Britannia !
Travel Advice: Abridged Sightseeing Guide to Salisbury
https://sputniknews.com/europe/201809141068041535-salisbury-sights-tourist-attractions/
Annat än att vara platsen för förmodligen en av de mest kända förgiftningsförsöken sedan Borgias tid, hyser staden Salisbury ett antal turistattraktioner, av vilka några är kända över hela världen.Alexander Petrov och Ruslan Boshirov, två ryska män märkta som misstänkta i Skripalaffären vid London, avslöjade att de besökte Salisbury som turister.
Antag att du gjort något liknande och sedan ser bilder av dig över världen med oriktiga anklagelser om mord. Vad gör du?
Två andra ”ryska spioner” gripna i NL. Artikeln säger att de var på väg till Spiez Labbet (används bl.a. till att fastställa identitet av nervgifter) nära Bern. NB. Ryssarna sattes på fri fot igen!!
Artikeln tycks ha till syfte att ytterligare svärta ner Ryssland.
https://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/standard/russische-spione-auf-dem-weg-ins-berner-oberland-verhaftet/story/27257777
Läste någonstans i någon av dom stora tidningarna (kan tyvärr inte hitta det igen) att man funnit spår av Novichok på de båda ryssarnas hotellrum.
Det låter som en synnerligen besvärande omständighet som borde gjorts jättestor av May och media, men den tycks ha blivit liten som ena tesked. Riktig cirkus detta!
Sådana agenter Bosjirov och Petrov har världen nog aldrig sett tidigare och om inte Putin har skaffat sig en ny taktik där han hela tiden gör sådant som låter för vansinnigt för att tro på så är detta säkerligen en ny brittisk bluff.
Anders Åberg:
Alexander Petrov och Ruslan Borishov berättade för RT att de är ”businessmen in the fitness industry” och att de säljer kosttillskott (http://tass.com/world/1021452).
See more at http://www.pravdareport.com/russia/politics/13-09-2018/141583-0/
Jag ska nu översätta i klartext vad de sysslar med: de säljer dopingpreparat. En ganska lönsam sysselsättning, men med ett problem. Ryssland arbetar nu hårt med att städa upp sitt mycket skamfilade rykte inom dopingbranschen. Om, säger om, Ryssland hade för avsikt att komma år Skripal, och man ansåg att man behövde ”outsourca” uppdraget, så var Petrov/Borishov perfekta. De var resvana, väl bevandrade i hur man smugglar förbjudna substanser, och man hade en ordentlig hållhake på dem.
Jag känner till rysk doping bättre än de flesta. Jag har flera gånger blivit ombedd av ryska dopingjurister att ställa upp som s k expertvittne på den ryska sidan vid rättegångar där ryska idrottare stått åtalade, vilket jag gjort. Ett fall som vi påbörjade förra sommaren har jag lagt (pro bono) många timmar på och t o m skrivit en liten artikel om (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/dta.2465). Min uppfattning är att tröskeln för att döma ryska idrottare är lägre än för andra idrottare.
Stefan Lindgren på 8dagar skriver
”Om detta verkligen skulle vara ett försök av ryska underrättelsemän att undanröja Skripal kräver det också en djupare utredning. Vilket skulle deras motiv vara? Hade Skripal lämnat ut namn som förstörde livet för några kollegor i denna ljusskygga bransch och fick man i så fall klartecken på högre ort till någon hämndaktion?”
* Ser inga belägg i de angivna artiklarna för ditt tvärsäkra påstående att ”Jag ska nu översätta i klartext vad de sysslar med: de säljer dopingpreparat.”
* Jag instämmer lätt i det citerade utdraget ur en artikel av Stefan Lindgren. Vi har ungefär samma syn på Skripalaffären.
Jag skrev inledningsvis i artikeln ”Givetvis kan jag inte gå i god för att uppgifterna stämmer. Men den som seriöst vill sätta sig in i Skripalaffären måste beakta också dessa uppgifter.”
* Däremot finns starkt stöd för din bedömning ”Min uppfattning är att tröskeln för att döma ryska idrottare är lägre än för andra idrottare.”
Några artiklar om dopning och korruption.
Uppgifterna om rysk statsstödd doping en bluff enligt kronvittnet.
Uppdrag Granskning – sant eller ”fake news” om rysk doping?
Dopingfritt i Gällivare och i ryska skidlandslaget
Rysshat eller dopningsbekämpning?
Omfattande dopning också inom fri idrott
Korruption inom idrott och samhälle är inget nytt
Ny dopningsskandal -likheter med korruption, vilseledande reklam och mutor inom ekonomin?
Bloddopare tävlar på samma planhalva som fuskare inom Telia, köttbranschen och läkemedelsindustrin
Du tycks ha lätt att utan klara belägg peka ut de två ryssarna som försäljare av dopningspreparat, men svårt att se att Skripal-affären, Russiagate, dopingpolitiken mot Ryssland som en möjlig, ja sannolik rörelse att utan grund eller på mycket tveksam grund demonisera Ryssland som en psykologisk krigföring från USA, Storbritannien och allierade för att lättare få opinionsstöd för krigsinsatser mot Rysslands allierade som Syrien, Iran och mot Donbass.
Mats: Din hypotes förklarar inte varför ryska staten ”outsourcade” detta uppdrag på en politiskt olämplig tid. Varför inte vänta till efter VM?
Att de skulle ha varit ”väl bevandrade i hur man smugglar förbjudna substanser” får man inget intryck av när de verkar ha läckt giftet både här och där. Dessutom är det himmelsvid skillnad säkerhetsmässigt att transportera dopingpreparat och ett av de dödligaste gifter vi känner till.
Dessutom lyckades de inte avliva Sergej Skripal, men lyckades fastna på alla möjliga CCTV kameror inklusive passkontrollens scanning på Gatwick.
Brittiska media gör dessutom sitt land, folk och kultur en otjänst genom att förlöjliga någon som vill resa till Salisbury för att beundra katedralen. Den är väl värd ett besök https://en.wikipedia.org/wiki/Salisbury_Cathedral
Men varför skulle ”Ryssland” använda sig av två klantiga dopingsmugglare? Det skulle möjligen kunna stämma med om Putin faktiskt har gjort det till sin taktik att göra precis det som är så dumt så att ingen kan tro på det. Man kan naturligtvis inte helt utesluta att han tycker att det är den smartaste taktiken av alla, men samtidigt tyder Rysslands pragmatiska agerande i övrigt inte på något sådant.
Alltihop stämmer betydligt bättre med tanken att USA och väst försöker tvinga Ryssland till underkastelse i deras kamp för globalistiskt världsherravälde. Agerandet i Syrien och Ukraina tyder på samma sak.
I rysk TV framträder ofta en israelisk f d underrättelsechef – Jakov Kedmi, och kommenterar olika politiska händelser. Han vet mycket om hemliga operationer och helt säkert – om kidnappningar, mord och annat som hör till den ”branschen”. Hans kommentar är att allt är gjort så lättsmält för hjärntvättade västerländska hjärnor att så fort de hör ”rysk” eller ”Ryssland” ropar de: ”Skyldig!”…
Enligt Kedmi om Bosjirov och Petrov var ”agenter”, skulle man aldrig se dem på video – alla vet att i Storbrittanien kamerorna hänger överallt på gatorna. Riktiga agenter skulle hämtas med bil, skulle ha mustascher, skägg, keps… allt som försvårar identifiering, därför att de smugglas in i landet. Och för en sådan ”operation” skulle man aldrig skicka två ”agenter” med tanke på den dödliga stridsmedlet.
Dessutom de två ”agenterna” har ansökt om engelsk visum och där uppger man inte bara sitt namn men också namn, personnummer och adress på föräldrarna, yrke, lön och sist men inte minst FINGERAVTRYCK.
I underrättelsevärlden har man mycket stor respekt för GRU…
Västerländska ”hjärnor” är så hjärntvättade att de skulle t o m tro om media skrev att: ”På frågan om varför besöker du/ni England, angav de två Ryska agenter att vill mörda Skripal med Novichok”, men ändå fick de visum. Britterna angav ’den mänskliga faktorn’ bakom denna stora miss”
Den engelske vetenskapsmannen som öppet kritiserade Skripal-giftsagan har arresterats
https://www.globalresearch.ca/freedom-of-expression-in-the-uk-prominent-british-scientist-and-critic-of-the-skripal-poisoning-arrested/5654131
Här är en video där han förklarar ingående varför Skripal affären är en lögn inklusive sagan om de två Ryssar ”that came in from teh cold”
https://www.youtube.com/watch?v=J4utEI2EU64
Panik i Storbritannien. Vad göra. Koppla in Eliot Higgins som övergivit sitt hedervärda yrke som försäljare av damunderkläder för att bli NATO:s språkrör. Expert på alla områden, speciell vapenteknologi som han lärt sig genom att titta på Rambo-filmer. Han har redan svaret.
Men det hela har en allvarlig sida. Som den kände kanadensiske advokaten Christopher Black påpekar handlar det om ett vidare projekt. Allmänheten bör göras förberedd för krig, den enda utväg västmakterna ser för att möta den asiatiska och ryska utmaningen.
John Kiriakou, CIA, tills han blåste i visselpipan om CIA:s tortyrprogram, har också sagt sin åsikt: Theresa May är inte trovärdig.
Måste man misstänka de två ryska männen för något så är Mats Larssons hypotes inte så dålig. Men steget därifrån till mördare är väldigt långt. De reste hemifrån tillsammans med normala visum under sina riktiga identiteter. Se där, tre eller fyra omständigheter som en mördare skulle undvika och som ett proffs aldrig skulle göra. Allt från tillåtna tillskott till syntetiska droger kan komma från Ryssland. Att de skulle levereras på detta sätt verkar dock inte troligt, åtminstone inte de otillåtna.
Storbritannien har förmodligen gjort det omöjligt för dem att resa i västlig riktning för en lång tid framöver och därmed förstört deras affärsplaner. De är utpekade som mördare och deras bild har i dagens uppkopplade värld gått jorden runt. Det är skäl nog att känna sig obekväm inför TV-kameror. Men tillskottsbranschen har väl alltid varit en gråzon och allting är möjligt. Att de vet att deras affärer kommer att granskas. Vem vet ?
Däremot vet vi att Storbritannien har brutit mot alla rättsstatliga regler som iakttagits i århundraden. Utan att någon officiell instans i Europa reagerar eller medier reagerar. Det om något borde ge anledning till upprördhet. Det är inte männen som skall bevisa sin oskuld utan Storbritannien som skall lägga fram ett åtal. I ett halvår redan har de gjort allt för att sabotera en normal rättsprocess, där både den åtalade liksom dennes hemland har lagstadgade rättigheter. De har i stället för överenskomna procedurer anlitat den alltid villiga mediala mobben och via den kommit ut med sinsemellan motstridiga och orimliga påståenden. Om någon har något att dölja är det Theresa May och hennes underhuggare. En rättegång i Storbritannien skulle bli en fars. Vi kan bara tacka Julia Skripal som lyckades ringa till sin kusin. Det spräckte den bakomliggande planen. Annars vore det totalt mörker fortfarande.
Enligt Svenska Yle så har männen inte funnits före den här incidenten.
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/09/15/misstankta-i-skripal-fallet-an-mer-misstankta-inga-spar-i-befolkningsregistren
Uppgifterna kommer från Eliot Higgins på Bellingcat, känd försvarare av bl.a. USA:s krig i Syrien. Den kvalificerade experten professor Theodore Postol, MIT, USA kritiserar bl.a. Bellingcat i en artikel om påstådd kemvapenattack i april 2017 The New York Times Video Analysis of the Events in Khan Sheikhoun April 4 2017 Attack: NONE of the Cited Forensic Evidence Supports the Claims
Därmed inte sagt att de aktuella uppgifterna inte kan vara sanna. Saknar andra uppgifter i frågan just nu.