Denna artikel av analytikern Tony Cartalucci kompletterar med mycket viktiga perspektiv, utöver tidigare rapporter här. Kan vi lita på Amnestys rapport om Syrien?; Fler konstigheter i Amnestys rapport och Syriens regerings positiva inställning till amnesti Landdestroyer”>LanddestroyerHär ett utdrag ur rapporten:
De enda fotografier av fängelset har tagits från yttre rymden via satellitbilder. De enda övriga bilder som ingår i rapporten är av tre män som hävdar att de förlorat vikt medan de var fängslade och ett foto av en av åtta påstådda dödsattester tillhandahållna av familjemedlemmar till fångar som uppges ha dött i Saydnaya. De påstådda certifikaten avslöjar ingenting om tortyr eller avrättning.
Amnesty International har öppet medgivit att summeringen av rapporten framställdes i Storbritannien på Amnestys kontor, med hjälp av en process de kallar ”kriminalteknisk/rättsmedicinsk arkitektur” (forensic architecture) där bristen på verklig bevis av olika slag ersätts med 3D-animationer och ljudeffekter skapade av designers som anlitats av Amnesty International.
I videon som följer med rapporten medges inledningsvis att inga bevis finns om fängelset. Det finns nästan inga bilder på utsidan [utom satellitbilder] och inga inifrån. Berättaren fortsätter med att förklara:
”Vi har tagit fram ett unikt sätt att avslöja hur livet är i en tortyrfängelse. Och vi har gjort det genom att prata med människor som var där och har överlevt dess fasor …”
… Och med hjälp av deras minnen och vittnesmål av andra har Amnesty byggt en interaktiv 3D-modell som för första gången återger Saydnaya.
Enligt videon har Amnesty International i unikt samarbete tillsammans med ”Forensic Architecture” från Goldsmiths, University of London rekonstruerat både ljud och arkitektur av Saydnaya fängelse för att skapa en modell med hjälp av avancerad digital teknik.
Detta innebär att Amnesty Internationals presentation inte baseras på fakta och bevis som samlats in i Syrien, men i stället helt satts ihop i London med hjälp av 3D-modeller, animationer och ljudprogram, baserat på uppgifter från personer som uppges vara vittnen av olika slag.
Eyal Weizman, chef för ”Forensic architecture,” kan medge att ”minne/hågkomst” ensamt var grunden för både hans samarbete med Amnesty International, och därmed grunden för Amnestys rapport:
Minnet är den enda resurs inom vilken vi kan börja [att] rekonstruera vad som skett. Hur känns det att vara en fånge i Saydnaya?
Weizmans organisation ”Forensic architecture” anger på sin hemsida att ”verksamheten har ett team av arkitekter, forskare, filmskapare, designers, jurister och forskare som samlar och presenterar rumslig analys i rättsliga och politiska forum. Vi tillhandahåller bevis till internationella åklagargrupper, politiska organisationer, icke-statliga organisationer och FN i olika processer i hela världen. Dessutom utför vi historiska och teoretiska undersökningar av historiska och nuvarande status med kriminaltekniska metoder.”
Med andra ord används experter och deras verktyg – som vanligen används i skapandet av fiktiva filmer för underhållningsindustrin – för att tillverka bevis i ett politiskt sammanhang när inga verkliga bevis existerar.
Medan arbete med ”Forensic Architecture” kan vara av intresse för att utveckla teorier, är detta ingalunda användbart för att tillhandahålla faktiska bevis i meningen av tillräckligt med relevanta fakta eller information som indikerar om ett påstående är sant eller giltigt och inte baseras på information av den typ som Amnestys rapport baseras på. Arbetet med ”Forensic arkitektur” och vittnesmål som samlats in av Amnesty International utanför Syrien skulle kunna vara en utgångspunkt för fortsatt undersökning, men håller inte som slutrapport eller för slutsatsen att brott mot de de mänskliga rättigheterna hade skett, än mindre att detta utgjorde brott mot mänskligheten och krävde omedelbara internationella åtgärder.
Amnestys rapport ersätter egentliga bevis med en presentation bestående av konstruerade påhittade bilder, ljud, kartor och diagram. Amnesty missbrukar sitt rykte med bedrägliga metoder för att påverka och manipulera publiken känslomässigt. Vad Amnesty International är engagerad i är inte tillvaratagande av mänskliga rättigheter”, utan snarare politiskt motiverad krigspropaganda.
Denna teknik och denna internationella rapport som okritiskt förts vidare av etablerade västerländska tidningar och media, inklusive BBC, CNN, Independent bör förhindra Amnesty och andra organisationer från att fortsätta att leverera mycket osäkra uppgifter och lögner till allmänheten under vetenskaplig täckmantel.
Några artiklar om Amnestys rapporter om Syrien.
Kan vi lita på Amnestys nya rapport om Syrien
Fler konstigheter i Amnestys otillförlitliga Syrienrapport
Amnesty: Mycket tveksam organisation med dåliga rapporter om Syrien 5/11 2016
Tillförlitlig Amnesty-rapport om Syriens fängelser?22/5 2016
Amnesty:Ny partisk och otillförlitlig rapport om Syrien 22/12 2015 och 1/1 2017
Åtta problem med Amnestys rapport om Syrien22/7 2015
Amnesty om Syrien 9/12 2012
Amnesty:Propagandaorgan för USA,UD och storfinansen 6/9 2012
i Andra om: mänskliga rättigheter, imperialism,Amnesty, desinformation, Syrien, USA, politik, tortyr, flyktingar, terrorism, Ryssland, demokrati
4 svar till “Amnesty International konstruerade Syrien-rapporten från Storbritannien”
Det är det sedvanliga fältarbetet som Amnesty bygger sina lögnrapporter på. Det kräver inte heller Amnestys finansiärer av typen Soros. Och detta med att sitta i något flott kontor och fabulera är Amnesty inte ensam om. Det är även det beprövade arbetssättet för Lügenspresse. Att fabulera är ett mycket billigt och kostnadseffektivt sätt att skriva ”rapporter”.
Forensic architecture verkar bekant. Känner så väl igen fenomenet. Jag såg det användas första gången i en förintelseförnekarvideo. I den videon gjorde de fina 3D modeller baserade på foton och besök i Auschwitz och påstod sig bevisa att det hade varit omöjligt att döda judar i den omfattningen i Auschwitz.
Det har inte blivit högre dignitet på såna där spekulationer.
Är det därför man reviderade antalet döda i Auschwitz från 4 miljoner till ca 1,1 miljoner människor?
Ingen aning. Vem har reviderat?