Inga nervgifter funna i prover från Duoma (OPCW) i Syrien – media tiger

Ny triump för ”fake new by omission”?

I början av april rapporterade den etablerade pressen och ledande politiker att det utförts kemgasattacker i stadsdelen Douma utanför Damaskus 9/4. Syrien fick skulden men inga belägg för detta presenterades.
Men tvivel fanns faktiskt:
Expressen publicerade på morgonen 10/4 artikeln ”Ingen vet säkert om Ghouta attackerats av kemvapen” Fantastiskt! Ja, det stämmer ju. Samma sak sa för resten FN:s generalsekreterare. Ingen vet säkert om Ghouta attackerats av kemvapen

DN skriver om ”En påstådd kemvapenattack mot landets egna medborgare av Rysslands allierade Syrien.”
SvD ”den misstänkta kemvapenattacken”

Ab ”den misstänkta kemvapenattacken” Ingen vet säkert om Ghouta attackerats av kemvapen (utom Donald Trump)
Syrien barn på sjukhus 180416
Trots avsaknaden av bevis fördömdes den påstådda, obevisade kemgasattacken av ledande västpolitiker och USA, Frankrike och Storbritannien bombade Syrien 13-14/4, helt i strid med folkrätten. Bombningarna av Syrien ett folkrättsbrott

Ryssland menade att detta var en ”false flag”-operation av Storbritannien med hjälp av den terroristassocierade propagandaorganisationen ”Vita hjälmarna”. Ryssland anser sig ha bevis för att den påstådda gasattacken i Syrien är en ”false flag”-operation av Storbritannien

Snart framträdde vittnen, bl.a. sjukvårdspersonal, som bodde i Douma vid den tiden, som berättade att det inte fanns tecken på någon attack med kemiska vapen eller gas.
26/4. Notis: Vittnen från Douma berättar i Haag: Ingen attack med kemiska vapen. Detta har media väsentligen tigit om.

OPCW som samlat in material på plats finner inte kemgas.

Jag har sökt efter uppgifter från denna viktiga rapport i våra stora media – men hittar egentligen bara en rapport i svenska media, nämligen i Metro.

Metro skrev efter några dagar ”Nu slår Organisationen för förbud mot kemiska vapen fast att nervgas inte användes vid attacken – men att klorgas kan ha förekommit.
Efter attacken i Douma rådde stora oenigheter om vem som låg bakom den misstänkta kemvapenattacken. USA beskyllde den syriska Assad-regimen för att ligga bakom attacken, vilket Metro rapporterat om…Enligt organisationen finns det inga bevis på att nervgas användes vid attacken. Däremot kan klorgas ha använts, skriver OPCW i en ny rapport. Metro

Nyhetsbanken rapporterar Media mörkar OPCW-rapport om Douma

Rapporten slår fast:

1. att inga fosforbaserade nervgifter eller deras nedbrytningsprodukter kunnat upptäckas, vare sig i omgivningarna eller i plasmaprover från de påstådda skadorna. Detta ska jämföra smed påståenden i media om att sarin ska ha kommit till användning.

2. att på två plaster hittades rester av olika klorföreningar tillsammans med rester av sprängämnen i anslutning till två klorgascylindrar. Den ena cylindern tycktes oskadd medan den andra var skadad. Det fanns kraterliknande hål i taket i anslutning till cylindrarna, men OPCW:s utredare har inte kunnat klarlägga ”hur cylindrarna hamnade på respektive plats”.

I klartext har OPCW inte kunnat utesluta att cylindrarna placerats där för att simulera ett anfall som aldrig ägt rum. OPCW, organisationen för förbud av kemiska vapen, skickades in för att hitta bevis för giftattacken i efterhand. Dess rapport går stick i stäv med västmakternas påståenden, och därför har den mörkats i media.

OPCW-rapporten finns att studera här: OPCW:s rapport

Kriget i Syrien: Ett hundratal artiklar

i Andra om: , , , , , , , , , ,, , ,

  13 comments for “Inga nervgifter funna i prover från Duoma (OPCW) i Syrien – media tiger

  1. Kurre
    14 juli, 2018 at 09:02

    Ha ha! Underbart!

    Man kan nästan tro att du tror på vad du själv skriver på de här sidorna. Om det finns något pris för bästa parodisida så ska jag nominera dig.

    • 14 juli, 2018 at 09:44

      Tack för uppskattningen!

      • Kurre
        14 juli, 2018 at 10:07

        Varsågod. Här får du ett tips: Radio och tidningar rapporterar idag om att Mueller väcker åtal mot 12 ryska militärer för intrång i amerikanska datorservrar i syfte att påverka utgången av det amerikanska presidentvalet. Snart ska Trumpan och Putte mötas i Helsingfors.

        Åtalet måste ju vara ett försök av den djupa staten att sabotera mötet eller hur?

        • Benny
          15 juli, 2018 at 09:48

          Kurre verkar vara en lustig Kurre som inte vill se verkligheten som den är!

      • lägg in creeper
        14 juli, 2018 at 10:09

        Du får lägga In verktyget Creeper på din sida.
        Då kan du se vilka myndigheter som spionerar o snokar på din sida..

        Läs mer här-
        http://gnuheter.com/creeper

        • 14 juli, 2018 at 11:27

          Tack för rådet!

    • Håkan
      14 juli, 2018 at 21:58

      Kurre Du verkar vara signaturen Christians sommarvikarie. Hans liksom dina kommentarer kan sammanfattas som: ”Jag har bestämt mig. Förvirra mig inte med fakta.” Argumentationen för din ståndpunkt lyser med sin totala frånvaro.

  2. 14 juli, 2018 at 10:17

    Har själv bloggat om hur TT spred felaktig information till alla svenska medier om OPCW:s rapport
    http://oldwolf-vindenviskarmittnamn.blogspot.com/2018/07/nej-tt-ingen-klorgas-i-douma.html
    I ett appendix till rapporten finns listat vilka klorföreningar man hittat. Jag är ingen kemist, men flera sådana hävdar att dessa inte är bevis på klorgas. Douma anänder t ex klor för att rena sitt vatten.
    I vårt hushåll använder vi klor som blekningsmedel. Det lär också finnas i vanligt salt

    • Benny
      14 juli, 2018 at 18:50

      Fulmedia är medvetet desinformatörer när det passar deras agenda! Då slängs alla förbehåll eller diskrepanser i källorna för rapporteringen överbord. Att man sedan i en liten notis ibland tvingas erkänna (oftast inte alls) att man spred ”fake news” bekommer inte propagandamaskinen nämnvärt. Visst har många slutat följa fulmedia men det finns många som verkligen tror på smörjan som media basunerar ut, vilket vi fått många exempel på här på denna blogg. Gas är som bekant inte effektivt som vapen och skulle inte USA yrat om sina linjer som inte får passeras hade terroristerna inte varit speciellt intresserade av sina arrangerade gasattacker.

  3. Jan Nybondas
    14 juli, 2018 at 13:42

    Kemvapnen har ända sedan krigets början varit bluffmanövrer för att få USA att bomba Syrien och helst sända marktrupper. Alla som vill fatta har nog fattat det sedan länge. Det finns en färsk intervju mellan Seymour Hersh och Afsin Rattansi där Hersh belyser saken. Och Hersh är en av de få reportrar som ännu orkar befatta sig med fakta. Det har han gjort ända sedan My Lai -massakern. Hersh kan t.o.m. bli något tjatig ibland eftersom inga generaliseringar kommer i fråga även om de synes uppenbara. Fakta och endast verifierade fakta duger.

    Att media tiger är exakt vad man kan vänta av dem. De har sponsrat ett illegalt angreppskrig ända sedan 2011 och kallat det för uppror och revolution. Deras samvete kommer aldrig att komma i kapp dem och på den punkten är de värre än många IS-krigare som dragit till Syrien och upptäckt att de krigar för lögner.

    En minimal pudel syntes för en vecka sedan när Obamas rådgivare Ben Rhodes vid sin bokutgivning summerade sina erfarenheter. Enligt honom var problemet att alla krävde mer våld av Obama än han var villig till, trots att han beväpnade terroristerna för miljarder. Men ett korn tvivel har dock insmugit sig hos Rhodes. Han medger motvilligt att det strax efter krigets början fanns förutsättningar för USA att sätta stopp, något som aldrig skedde.

  4. Teresia Månsson
    14 juli, 2018 at 17:08

    Riktigt pinsamt var det också att tidningar som Reuters och BBC direkt gick ut med att OPCW skulle ha påstått att det var klorgasattack. De rättade dock till sina rubriker morgonen efter, men eftersom många journalister utgår ifrån att det Reuters skriver stämmer så hade den falska nyheten spridits. Tycker det är lite dåligt att inte dubbelkolla en så pass enkel källa. Det står ju ingenstans i rapporten att de kommit fram till att det var en klorgasattack. Det får en att undra vad en journalistutbildning är värd?
    I BBC’s artikel har de dessutom med en bild från sjukhuset i Douma. Filmen från sjukhuset har ju flera vittnat om att den var iscensatt, bl a en 11 årig pojke som är med i filmen. Den pojken behandlades väldigt illa av en brittisk journalist under mötet i Haag. Journalisten anklagade pojken för att ljuga.

Comments are closed.