Vänstersympatisörer måste använda huvudet


Så är det klart att både Ford och GM vill göra sig av med de svenska företag som man har köpt. Affärerna gjordes upp i en tid då bilindustrin inte hade förstått att oljan var en ändlig resurs, och att bilarnas avgaser de facto påverkar klimatet.


Samtidigt med de nyheter
vi hör från USA så startas det givetvis en politisk diskussion här i Sverige, och föga förvånande så är många av de röda inne på tanken att staten, läs skattebetalarna, ska plöja ner en enorm massa miljarder i fordonsindustrin.

Rossana Dinamarca/Riksdagsledamot (v): ”I samband med att Ford aviserade en försäljning av Volvo igår var Lars Ohly ute och uppmanade Anders Borg att kontakta hans motsvarighet i Norge, Kristin Halvorsen, om ett delat ägande av Volvo…

…De svenska bilmärkena är starka varumärken, med ett statligt ägande kan vi styra produktionen mot en mer miljömässigt inriktad fordonsindustri. Slå till nu Anders Borg o Co. och bryt passiviteten!”

Jag skulle hålla med Rossana om inte Sverige hade varit ett demokratiskt land. Hade vi likt Nordkorea varit en enpartistat så kunde vi deklarerat högt och tydligt att vi helt enkelt nationaliserade och förstatligade Saab och Volvo. Det hade inte varit bra för dessa företag, men det hade blivit lättare att ta ansvar för de anställda under den alldeles nödvändiga omställningsperiod som nu följer.

Lyckligtvis så lever vi inte i Nordkorea vilket de flesta är ytterst tacksamma för. Idag anser Ford och GM att de vill ha betalt för dessa företag. Då föreslår Rossana att vi ska ta fram Sveriges plånbok, det som finns kvar av vår nationella förmögenhet, eller skuldsätta oss i ett stort antal år. Utöver det ska vi garantera försörjningen av de hundratusen som har sin utkomst ur bilindustrin. Vi kommer få betala räkningen två gånger, allt detta för att göra Ford och GM:s aktieägare glada. Jag tycker att det är en underlig inställning för att komma från en socialist.

Personligen är jag inte speciellt intresserad, eller imponerad, av Saab och Volvo. Mitt och andra skattebetalares ansvar sträcker sig till att hålla personalen vid dessa företag hyfsat skadelösa. Vi ska använda våra pengar till omskolning och vidareutbildning av de som blir av med jobbet, vi ska absolut inte hålla en antik och dödfödd industri under armarna.

Idag tar Svenska Dagbladet upp en relevant invändning, låt vara i en pinsam retorisk form, men man nämner det indiska bilmärket Tata som kommer att kosta 20 000 kronor på gatan i Sverige om något år. Tror Rossana och hennes partikamrater i

Riksdagen att Saab eller Volvo med hjälp av statliga pengar till de amerikanska aktieägarna kommer att kunna konkurrera med Tata?

Tror andra vänstersympatisörer att vi, likt kineserna, kommer ha en produktionsfärdig elbil med sextio mils räckvidd på en laddning – i januari? Så ser det nämligen ut borta i Asien.

Och det är ur dessa aspekter man måste se det som nu händer. Vi står inför en massiv struktur-
omvandling och vill vi låta våra masochistiska drag blomma ut för fullt så bör vi givetvis köpa Saab och Volvo. Då kommer vi skattebetalare få långt mycket mer stryk än vi någonsin vågat drömma om. Om våra politiker är så dumma så att de inte begriper att man inte ska kasta goda pengar efter de dåliga så har vi antagligen de politiker vi förtjänar.

Problemet är att det är folkflertalet som kommer att få notan, inte de svenska finansfamiljerna.

Dessutom kommer vare sig Ford eller GM hitta köpare till företagen vilket i så fall får till följd att de realiseras inom ett halvår. Vi kan lugnt sitta still i båten eftersom kostnaden för närvarande drabbar företagens ägare, precis som den skall.

Rossana DN112 SvD1 VG 1 Pol AB12 it Svensson Tornebohm Blogge Creative Black Stefan O YA Trebarnsmamman Ilsemarie 4 Int

Andra om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

[tags]Bilindustrin, Volvo, Saab, Ford, GM, Finansfamiljerna, Nordkorea, Förstatliga, Expropriera, Nationalisera, Olja, Klimat, Växthusgaser, Miljö, Vänsterpartiet, Socialister, Politik[/tags]


51 svar till “Vänstersympatisörer måste använda huvudet”

  1. Tata tillverkar ju inte bara 20 000 kr bilar, utan de äger ju även Jaguar, Land Rover och Daimler .

  2. Grattis till 4.000.000 Jinge!

    Finnarna skruvade en tid i hop Saab i Nystad tills det blev olönsamt och sedan dess bygger de Porschebilar. Nu blir även Porsche givetvis svårsåld i den allmänna ekonomiraset och tillverkningen där avslutas 2011.
    Finnarna som har sisu (inte bara lastbilsmärket Sisu) satsar i stället för att ge upp; Valmet Automotive ska nu i Nystad tillverka amerikanska hybridsportbilar av märket Fisker Karma – en fyradörrars hybridbil som kan laddas direkt ur elnätet.
    Här hemma står alla handfallna utan att förstå ens vad som händer i den närmaste omvärlden och om det är våra politiker som representerar vårt allmänna omdöme och förstånd har vi naturligtvis de politiker vi förtjänar.
    Varför skulle någon, ens staten, tillverka bilar som ingen vill eller kan köpa?

  3. Jinge, jag håller inte alltid (eeh oftast inte) med dig men nu prickade du helt rätt!

    Det gäller att tänka med huvudet, själv var min första tanke att vi skulle nationalisera då dessa bilmärken (framför allt Volvo) betyder så mycket för det här landet. Dock, varför ska vi skattebetalare pyttsa över miljarder till GM eller Ford för att tillfälligt (ytterst tillfälligt) rädda SAAB och Volvo. Skattebetalarnas pengar ska inte användas till att rädda något företag (Carniege var åt h*lvete), det är bättre att använda dem till att dämpa effekterna för de anställda, utbilda dem som blir av med jobbet och satsa på sektorer som går en ljus framtid till mötes. Och tillverkningen av relativt stora personbilar är inte en av dem, när det gäller mindre billiga bilar kommer dessa alltid att göras bättre i Asien.

  4. Tata äger inte koncernen/företaget Daimler, de äger endast namnrättigheterna till Daimler.

    Lätt att misstolka tror jag…

  5. Som sagt i tidigare kommentarer: Bra skrivet.
    Och vi bör titta på våra finska vänner.
    Volvo och Saab är dessutom jötteföretag med väldigt stora strukturer och sammanhängade leverantörer, transportsystem, it.ssytem osv.

    Även om man byter ut ledningarna och chefer osv så kommer dessa företag sitta fast i gamla banor som är väldigt svåra att bryta !

    Satsa på framtidsföretag istället och ge personelaen stöd, utbildning och ge de nya företage starka incitment (varför inte mer eller mindre sponra lönen i X månader – dvs ”nystartsjobb” – även om dom inte är arbetslösa en längre period !) för att anställa de som blir av med sina jobb i tex volvo och saab, samt ge underleverantörerna stöd att lära sig och implementera nya stödsystem för andra kunder istället tycker jag…

    /K

  6. Jag tycker nog att Sverige kan köpa både Volvo och Saab. Visserligen får vi då stå för kostnaderna vid en ev nedläggning, men det får vi ju i alla fall. Ford och GM eller Obama o Co lär inte göra det.
    1 krona styck är väl ett lämpligt pris, kanske kan man sträcka sig till 1 US$. Å andra sidan borde man inte få mängdrabatt vid köp av flera?

  7. Man kanske skall se det i ett annat perpektiv. Vad tror ni A-kassan / socialbidrag kommer att kosta samhället för alla arbetslösa. Vad tycker ni att vi skall omskola dem till? Några andra verkstadsjobb kanske? Hela den sektorn går ju som tåget nu. Vilken bransch tycker ni vi skall satsa på. Vad är alla SAAB/VOLVO arbetare riktigt duktiga på?

  8. Går den som tåget? :-)

    De har ställt in nattskiften och produktionen är bara hälften av vad den brukar, om ens det. Dessutom föreslår jag omskolning och vidareutbildning, tycker du att det är ”socialbidrag” ??

  9. Fast Rossana! Du kommenterar inte ens de argument jag för fram. Vi ska alla vara glada för att vi inte lever i Nordkorea, men ska STATEN göra om samma misstag som man gjorde med varvsindustrin?

    Och köpa två omoderna och otidsenliga bilmärken?

    Nänä, vilka argument har du för ett sådant ställningstagande?

    Och det är väl inte socialism att skänka ett stort antal miljarder till Foor/GM:s aktieägare?

    I.s.f. har jag totalt missuppfattat Karl Marx…

  10. Rossana, som är en skärp tjej har nog ändå snöat in på tanken att få nationalisera de svenska flaggskeppen Saab och Volvo – och inte tänkt längre än så.
    Jag tycker att Kamprad kan köpa företagen och göra om bilarna till miljövänliga och platta paket som de flesta kan sätta ihop själva – och dessutom har råd att köpa.

  11. Jag tycker att studiemedlen skall höjas drastiskt så att även vuxna kan studera. Men i övrigt vill jag inte använda en enda skattekrona till vare sig omskolning eller industristöd. Det finns inte mycket att omskola till. Alla kan ju inte köra truck eller lastbil? Men iof är det frågan om vi behöver fler akademiker heller?

  12. Samma personer som skrattade åt mig för 2-3 år sedan när jag hävdade att El- och Elhybridbilar kommer att vara framtiden kommer nu och ber mig om tips på vart man kan köpa dessa någonstans.

  13. Det handlar om betydligt mer än volvo och saab, det berör hela västsverige och är av betydligt större omfattning än vad som vid första blick är uppenbart. Många vill också tro att det är bara bilindustrin och dess underleverantörer som krisen slår mot. Klappar volvo och saab ihop så kommer det drabba alla verksamheter, från råvaruleverantörer till sjukvården i regionen.

    Vid den tiden då gruvkrisen var som mest omfattande i mellansverige så arbetade jag i läkemedelsbranschen och kunde då konstaterat att volymerna av psykofarmaka och olika magmediciner ökade nåt enormt i de områden som var hårt drabbade. Folk blev helt enkelt sjuka av att bli arbetslösa.

    Det jag också konstaterar när folk refererar till statens hantering av varvskrisen är att de inte kommer ihåg att staten ställde inga krav på vare sig ägarna eller de fackliga organisationerna i varvsindustrin,utan allt skulle få fortgå som tidigare.
    Senare, när beslutet om nedmonteringen av varvsindustrin så fanns det verkstadindustriföretag som sög upp den övertaliga arbetskraften, förhoppningsvis minns ni vilka de var, om inte, det var volvo och saab.

    Problemet i dag är två, det finns ingen ersättningsverksamhet att söka sig till och det andra är att det är en recession som har rullat i gång.
    Så oavsett vad man gör eller tillverkar så kommer det nödvändigaste vara att överleva de närmaste åren, i det avseendet är ganska oväsentligt om produktprogrammet just nu är ålderdomligt eller inte utan det som är av betydelse är vad som finns att erbjuda den dan allt börjar rulla igen. Och just nu finns inte morgondagens produkter att tillgå överhuvudtaget.

  14. Självklart är jag kluven i denna fråga. Jag tror dock att en lösning är att Norge och Sverige gör det här gemensamt. Trots allt är det bra med en svensk bilindustri. Staten kan använda det för att gå före i miljöarbetet. Eftersom jag inte tror det är möjligt om vi överlåter åt helt privata företag att ta fram produkterna. Oljeindustrin/lobbyn kommer med alla medel att försvåra för företag att införa denna teknologi. Därför inbillar jag mig att ett svenskt/norskt ägande skulle kunna motverka dessa krafter och få något att hända.

  15. Diskussionen om bilindustrin fores pa tva plan.

    Det ena betingat av national och foretagsekonomiska bedommningar om foretagens och bilindustrins framtida mojligheter och det ar har konkurrens med indiska och andra nyautvecklade bilar kommer in.
    Den andra disskusionen ar ett patetisk forsok att fiska roster fran Mona Sahlins sida dar hon helt bortser fran ekonomiska konsekvenser for skatter och pensions pengar som kan ga forlorade och endast spekulerar i att den situation de varslade befinner sig i kan anvvandas till att vinna billiga politiska poang.
    Att foretagen forlorar 11 miljarder per ar och att hon tillsammans med Miljopartiet vill hoja bensinpriset till 20 kr litern forbigas med tystnad i den diskussionen.

  16. Saras platta ikeapaket med monteringsbara Volvo räddade min dag :)

    CW:s ”..det är en recession som rullat igång.” går inte heller av för hackor. Alla vet vi väl vad Volvo betyder på latin?

    För övrigt förstår jag inte Jinge, varför det bara är vänstersymparna som du vänder dig till? Det är väl knappast för att alla andra redan använder huvudet? Och vilket råd har du till oss stackare som anser att höger är den hand där tummen pekar åt vänster, eller tvärt om :)

    MVH

    Lasse W

  17. Varför skulle inte Svenska staten göra ett jätteklipp och köpa Volvo billigt, nu när Ford kanske måste slumpa bort företaget för att få krispengar från sin egen stat?

    Nej, Tata är ingen konkurrent till Volvo. Möjligen till volvo personbilar, men jag tvivlar på att transportvärlden tycker att en elbil med 30 hästkrafter är ett alternativ till Volvos lastbilar.

    Volvo är ju dessutom enligt dagens DN en riktig kassako, och har konstant varit det de senaste 10 åren. Ser inte varför vi skulle låta Kamprad klippa hem Volvo som någon föreslog, när Staten kan göra det själva.

    Säger inte att det nödvändigt är en superaffär, men jag förstår inte hur folk kan avfärda tanken utan att ens ha försökt ta reda på hur mycket det skulle kosta.

    Jag förutsätter att regeringens kalla hand bara är taktik för att inte driva upp priset, och att förhandlingar med Ford kommer att ske.

  18. .”Jag skulle hålla med Rossana om inte Sverige hade varit ett demokratiskt land. Hade vi likt Nordkorea varit en enpartistat”…

    Jag förstår inte skillnaden.

    Hur många partier vi än har i det här landet så är det bara EN politik som gäller oavsett. Samma sak i övriga västerländska marknadsdiktaturer för att inte tala om USA som bara har två identiska partier.

    Sedan inträdet i €USSR och maktöverflyttandet till polit&bankirbyrån i Bryssel gäller definitivt detta. Man kan kalla det ”Europas demokratiska fredsälskande staters union” eller vad fan som helst men så länge valmöjligheterna är obefintliga och folkviljan inte respekteras så är skillnaden mot Nordkorea obetydliga. I övrigt vet vi inget annat om det landet än vad våra hårt kontrollerade mediekonglomerat tillåter…

  19. Det går inte riktigt att jämföra varvsindustrin med fordonsindustrin och jag håller inte med om att det skulle vara otidsenliga bilmärken. Jag tror att det finns en potential om man satsar på bra bilprogram.

    Nä, det må så vara att det inte är marxistiskt, men som Christer W uttrycker det: ”Det handlar om betydligt mer än volvo och saab, det berör hela västsverige och är av betydligt större omfattning än vad som vid första blick är uppenbart. (…) Klappar volvo och saab ihop så kommer det drabba alla verksamheter, från råvaruleverantörer till sjukvården i regionen.”

    http://www.riksdagsvanstern.org/rd/2008/12/002165.html

  20. Rossana: ”Det går inte riktigt att jämföra varvsindustrin med fordonsindustrin och jag håller inte med om att det skulle vara otidsenliga bilmärken. Jag tror att det finns en potential om man satsar på bra bilprogram.”

    Du kan aldrig komma ifrån att staten inte är någon lämplig bilfabrikant. Att grodätarna lyckas hålla en bilfabrik under armarna betyder inte att det är lämpligt för alla länder, dessutom så talar vi här om TVÅ företag. Nej, det är inte speciellt marxistiskt heller även om t.o.m. marxister måste vara lite pragmatiska ibland.

    Men resonemanget faller som furor i en höststorm.

    1) Hur många miljarder anser du att vi ska skänka till Ford och GM:s aktieägare?
    2) Ska vi, som din kollega Östros föreslog, använda AP-fonderna till att göda amerikanska kapitalister?
    3) Hur ska det i så fall bli med de pensionspengar som jag slitit ihop?
    4) Om det går lika illa som för varvsindustrin, vad ska jag då leva av?

    För du inbillar dig väl inte att Wallenberg, Rausing och Kamprad kommer att se till att gubben
    inte behöver svälta ihjäl?

    5) Och varifrån ska vi få en kompetent ledning till två internationella bilindustrier?
    6) Tror du att Saab och Volvo automatiskt kommer vara i teknikutvecklingens framkant om de blir statligt ägda?

    Orsaken till att Saab och Volvo befinner sig i nuvarande situation beror på att man inte satsat tillräckligt mycket på utveckling av motorer som drar lite bränsle. Man har idag ingen färdig lösning för att göra dessa till el- eller hybridbilar. Somliga gör gällande att det handlar om dollarkursen, det är möjligen en bidragande orsak men försäljningen har sackat i USA långt innan dollarn steg.

    De andra bilarna i samma segment, som tillverkas i Europa, är betydligt mer tekniskt utvecklade. Jag läste i DN att Volvo C30 i dess nya variant drar omkring 0,5 liter diesel per mil, men det är i det segmentet de flesta bilarna borde ha legat, men Volvo och Saab har satsat på tjänstebilsegmentet, stora och bensinslukande monster.

    Och högerregeringen har bidragit genom att skita i kollektivtrafiken och istället bygga ut motorleder och liknande. Det senaste jag hörde var att de sänkt förmånsvärdet för tjänstebilar. Det betyder i praktiken att de som redan innan varit gynnade genom borttagande av fastighetsskatt, förmögenhetsskatt och fått sänkt inkomstskatt, nu i praktiken får 400.- mer i månaden i sin plånbok på grund av sänkt förmånsvärde.

    Det är visserligen inte ditt fel, jag gissar att du röstade emot dessa idiotier, men på ett generellt plan så är det fullständigt idiotiskt att satsa på bilar som vare sig har hybriddrift eller rena elmotorer. Jag har skrivit det förut, men kineserna startar produktionen av elbilar som har en räckvidd mellan 40-60 mil i januari, om mindre än trettio dagar. Skillnaden i räckvidd beror på bilmodell. Visserligen kommer det nog att ta ett eller ett par år innan de kan exportera i ngn större omfattning, men tuppkam har de. De garanterar att batterierna räcker i 60 000 mil..

    Och kineserna är inte ensamma. Det vi kan hoppas på är inte egna elvarianter av Volvo XC90, det vi kan hoppas på är att något av dessa företag väljer att ha sammansättningsfabriker i Europa.

    Att vi själva i lilleputtlandet Sverige skulle kunna hålla oss med två olika bilfabriker, och att skattebetalarna först ska köpa dessa fabriker från jänkarna, och sedan sätta igång ett multimiljardprojekt i teknikforskning för att kunna sälja dessa åbäken i en avlägsen framtid, det låter inte speciellt välbetänkt.

    PS Jisses vad jobbigt att ha i stort sett samma åsikt som Maud Olofsson… :-I

  21. Lasse: ”För övrigt förstår jag inte Jinge, varför det bara är vänstersymparna som du vänder dig till? Det är väl knappast för att alla andra redan använder huvudet? Och vilket råd har du till oss stackare som anser att höger är den hand där tummen pekar åt vänster, eller tvärt om :)”

    Men Lasse!? Vad högerfolket tycker och tänker har jag aldrig bekymrat mig om. De är redan av banan och ingenting kan få upp dem igen. Att de lyckas ta sig in i Rosenbad beror helt och enbart på högervridningen inom SAP, det är knappast deras egen förtjänst.

    Men att partikamrater till mig vill skänka Ford och GM:s aktieägare ett stort antal miljarder bekymrar mig verkligen. Hade mina kamrater hävdat att de helt enkelt skulle konfiskera Volvo och Saab så hade jag varit med på noterna direkt, men jag skrev ju det där om demokrati. En förutsättning för att den ska fungera är väl att staten inte exproprierar allt som andra tjänar pengar på… :-)

    Att vänsterpartister ibland tänker fel är dock mänskligt, bara för att man är socialist så har man inte alltid tänkt rätt även om man har gjort det i 99% av alla gånger så kan man ibland behöva skrynkla pannan…

  22. Nja Jinge, är det inte just där ”motståndaren” har rätt som man har anledning att bekymra sig och fundera ett varv till?

    Men när det gäller skjälva sakfrågan, så har du naturligtvis helt rätt. Varför skall vi finna oss i att bli skinnade tre gånger. Först när vi bara får betalt för en del av det värde vi producerar, sedan när vi skall köpa produkten och slutligen genom att köpa den produktionsapparat som blivit olönsam på grund av den tekniska utvecklingen? Jag menar, hur dum får man va?

    Tänk om det är så att vi som varken är höger eller vänster fattar detta lättast av alla. :)

    MVH

    Lasse W

  23. Jinge, ”PS Jisses vad jobbigt att ha i stort sett samma åsikt som Maud Olofsson… :-I”.
    Men det är ju inte så konstigt, för damen i fråga skiter ju fullständigt hur det går för folk, bara hon får rätt!

  24. Nej men nu drar du lite för långt gående slutsats. Du ogillar ju mycket av det hon säger och tycker och då känns det kanske besvärande att vara överens med henne i någon fråga, just med att du skriver Jisses….
    Men det du också visar på är ett skolexempel på hur vänstern ofta hanterar åsikter som tangerar den borgerliga åsiktssfären med att känna och visa upp ett visst obehag för det.
    När jag hör olofsson i radion eller ser henne i tv,n får jag nästan allergiska utslag i öronen. ;)

  25. De svenska bilmärkena är relativt sett små i världen och har inte haft och kommer inte att få tillräckligt med kapital för att utveckla en hybrid eller elbil ensamma. Inte ens med staten som ägare. Både Volvo och Saab har försökt konkurrera med prestigemärken som BMW Mercedes, Lexus och Audi (och till stor del misslyckats). De amerikanska biljättarna behövde just något med konkurrera med just dessa importbilar, därför köptes de svenska bilmärkena upp.
    Den svenska strategin blev inte bättre med Ford och GM som ägare, tvärtom. Bilarna skulle säljas på den amerikanska marknaden där tills för ett år sedan ingen pratade bensinpriser. Ganska enkelt har dom satsat på fel häst.

    Personligen så tror jag det är för sent att vända dessa företag till att producera och sälja bilar med vinst. Konkurrenterna ligger alltför långt före.

    Att det är tragiskt för Sverige och svensk industri är tyvärr en annan fråga

  26. Apropå diskussionen om att skattebetalarna inte ska betala miljarder till Ford och GM:s aktieägare. Om staten går in som ägare i Volvo – Saab kan ingen rädda idag – så är det marknadspris som gäller. Volvo marknadsvärde lär vara lågt idag. Däremot kommer staten få ta de förluster det innebär att driva företaget så länge det inte går med vinst.

    Men innan vi slår ifrån oss och förkastar idén bör man göra en ordentlig analys över hur mycket det kan kosta att vara huvud- eller delägare under en övergångsperiod. Och då bör man också bedöma alternativkostnaden. Dvs vad det kommer kosta samhället om fordonsindustrin avvecklas under de närmsta åren.

    Sen håller jag med Dinamarca om att det inte går att jämföra varvsindustrin med fordonsindustrin. Den senare är mer kompetenskrävande och av betydligt större betydelse för ekonomin. För övrigt så bör man vara klar över att när man väl gett upp fordonsindustrin så har man gjort detta för alltid. Och till vad ska man omskola de tiotusentals människor som idag arbetar i fordonsindustrin?

    Man kan också undra varför det finns en sådan vilja, i både USA och övriga EU, för att rädda den inhemska bilindustrin. Det handlar då inte om marxister och vänsterpartister som vill nationalisera industrin. Det är demokrater(USA), konservativa och socialister som är eniga om den betydelse fordonsindustrin innebär för deras ekonomier. Man skulle kunna glädjas över att Sverige för – en gångs skull – går mot strömmen. Men i det här fallet gör jag det inte.

  27. För egen del betalar jag mer än gärna skatt för sjukvården, skolan och samtliga socialförsäkringar vi har i landet. Men går en enda krona av mina skatter till rika biltillverkarfamiljer eller aktieägare så kommer jag att skicka förbannelser på dem som ska förfölja dem, deras produkter och aktier i all evighet! Fy Satan för blodsugare både när det går bra för dem och när det går åt helvete så ska jag och alla andra som sliter pröjsa!

  28. Vem är det som pratar om oliepriser idag då. är inte det redan väldigt gammalt?

    På min skärm står det hur som havet $45, vilket är lika brant och omotiverat ner som det var brant och omotiverat upp förra året.

    xxxxxxxxxxxxx

    Synd om dom som trodde att oljepriset inte kunne annat än fördubblas …

  29. Wallenberg sade i teve att Investor har en mycket bra kassa nu efter att ha sålt av före börsnedgången. Varför köper inte de Volvo om det är så jävla bra?

  30. De kommer att köpa tillbaka Volvo men först efter det att vi stått för hela förlusten och mer därtill! För ingen ska inbilla mig att om svenska staten köper Volvo och Saab så ska man behålla dem för att gynna skattebetalarna. Nej, så fort de blir lönsamma igen kommer de att säljas till samma gamla namn och ansikten eller deras söner.

  31. @ Rödluvan

    Så för att inte riskera att gynna någon ”vidrig kapitalist” ska vi ge upp fordonsindustrin – Sveriges främsta exportindustri ??

    Tycker du skjuter dig själv i foten. De ”vidriga kapitalisterna” klarar sig alltid. Frågan är vad konsekvenserna blir för den Svenska ekonomin om fordonsindustrin avvecklas och alla de som nu är sysselsatta där.

    Vad som bör vara avgörande för ett beslut om staten ska gå in eller inte, är frågan om fordonsindustrin går att rädda. Vem som senare köper bolaget spelar mindre roll, så länge det är en seriös aktör.

    @ Charlie

    Vi kan vara säkra på att Wallenbergarna diskuterar frågan internt. Kan hända överväger de att gå in i ett sent skede – för att få bättre villkor.

  32. Jag instämmer med Christer W ovan.

    Förlorar Sverige sin exportindustri förlorar vi vår välfärd, dvs ingen skola, sjukvård, omsorg, pension, polis, försvar. Då får vi alla leva på bistånd från Indien och Kina.

    Finns det inga svenska kapitalister som har pengar och mod att köpa Volvo och SAAB idag så bör staten göra det, tillfälligt, för att få kontroll över varumärke, teknik, kunnande, personal, etc för att utveckla nya produkter som marknaden efterfrågar när depressionen är över.

    Staten kan sänka alla offentlig anställdas löner, pensioner, bidrag, partistöd, etc med 10-20% om det skulle behövas. Sverige har inte råd att förlora ett enda multinationellt företag till för vi har nämligen inte lyckats skapa ett enda under de senaste 50 åren, H&M och IKEA är de senaste.

    Här har Mona Sahlin sin chans. Medan vår statsminister åker runt och besöker offentligt anställda i vården, så reser Mona Sahlin runt och träffar jobbare, tjänstemän, ledare för vår konkurrensutsatta exportindustri och pratar om att vi måste göra allt för att vår industri skall överleva och kunna konkurrera på världsmarknaden och är beredd att strukturera om skattesystem och arbetslagar, vad som krävs för att Sverige skall vinna och behålla sin industri och välfärd.

    Här kan Mona Sahlins passionerade känsla för svensk industri, jobb och välfärd lätt trumfa över Reinfeldts tveksamma och försiktiga stil. Sverige behöver en ledare som ser problemen och är beredd att göra allt för att Sverige skall vinna på världsmarknaden. Sverige behöver inte en ledare som administrerar avvecklingen av Sverige som industrination och ansöker om ulandsbistånd från Kina.

    Jag har aldrig röstat på sossarna, men skulle göra det direkt om de började kämpa för att Sverige skall överleva och utvecklas som industrination och inte som bidragsnation, medan moderaterna gullar med den ofantliga sektorn.

  33. Arebir,

    Du och rätt många andra har nog inte förstått att det inte går att vrida klockan tillbaka? Världen kommer nog aldrig mer att styras av kapitalister av den typ som du verkar dyrka!

  34. Inge företag kan leva i evighet. En del måste gå under. Låt dem göra det. Det finns väl annat att göra att tillverka otidsenliga, bensinslukande och miljövidriga bilar?

  35. @ Rödluvan

    ”Världen kommer nog aldrig mer att styras av kapitalister av den typ som du verkar dyrka!”

    Verkar som att du tycker så illa om ”kapitalister” att du av den anledningen vill se fordonsindustrin gå i graven !

    För övrigt dyrkar jag inga kapitalister – varifrån du nu fick det! Däremot så föredrar jag en ekonomi där det finns en tillverkningsindustri, som bidrar till forskning och arbetstillfällen, än en ekonomi som är råvarubaserad.

    För vad vi ser nu är en återgång/avveckling till den verklighet som rådde innan Sverige blev ett välfärdsland. Och utan en exportindustri kommer även välfärdsstaten få avvecklas.

  36. För att hjälpa er att använda huvudet så kommer lite fakta:
    1. Tata Nano (20000krs bilen) har hjullager som är dimensionerade upp till 80km/h. Bilen bör helst jämföras med 50-talets minibilar ur de flesta aspeketer. Fantastiskt dock för en indisk medelklassfamilj som tar steget upp från moped/motorcykel.

    2. Volvo V50 DrivE är den snålaste i mellansegmentet enligt BMWs egna siffror.
    Kolla själv på ”Jämför själv” http://www.bmw.se/se/sv/general/corporateclients/oversikt.html
    (Hur hänger det ihop? Volvo jättetörstig o snål på samma gång?)

    3. Volvo har ett enormt rykte och kunnande inom säkerhet. Förmodligen det bästa av alla.
    Observera att Volvo säljer globalt vilket betyder att de inte kan optimera konstruktionen mot EuroNCAP som de tillverkare som inte säljer i USA. T.ex. Renault.
    (Är säkerhet en helt ointressant egenskap och är därmed ledaren inom detta område chanslös?)

    4. Försäljningsraset i USA är ingen slump. P.g.a. den (tidigare) låga dollarn har man medvetet dragit ner kraftigt på antalet återförsäljare väl medveten om att försäljningen skulle minska. Rabatterna är så stora i USA att det är svårt att konkurrera utan fabriker i landet.

    5. Volvo har fram till 2007 levererat mycket goda vinster till Ford som under tiden gått kraftigt back.
    (Är det omöjligt för Volvo att gå med vinst om det får en ägare som inte brandskattar verksamheten utan återinvesterar åtminstone en del?)

    Kommentera gärna inlägget med argument.

  37. Jag såg att ny teknik (NT) just nu har några artiklar om det här som verkar intressanta. Först en något deprimerande artikel om att


    ”Regeringen är inte villig att gå in som ägare i Saab och Volvo. – Det finns många andra sätt att underlätta för bilindustrin, säger Hans G Pettersson, kansliråd på näringsdepartementet.

    Regeringen kan alltså inte alls tänka sig möjligheten att äga. Ideologisk blockering förmodar jag. (Jag vet inte vad jag själv tycker om ev statligt ägande just nu, men att det inte skulle vara ett alternativ förefaller mig befängt. Det här är inga småsaker, om regeringen inte tar bort sina skygglappar kan det kosta oss mycket.)

    Sen har NT också undersökt konsekvenserna. Nutek säger

    Fordonsindustrins betydelse för andra branscher är betydligt överdriven. Att ett jobb hos en biltillverkare skulle generera upp till fem jobb i andra branscher är en myt, enligt statliga Nutek. Enligt färska beräkningar handlar det i stället om 0,3 jobb, långt färre än som ofta nämns i debatten om bilindustrins framtid.

    Vad gäller underleverantörerna så skriver NT att

    De svenska underleverantörerna levererar bara 20-25 procent av innehållet i svenska bilar, säger Svenåke Berglie, vd för underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen.

  38. Jag skulle inte bli förvånad om analytiker Tore Englén på Nutek bli ombedd att titta efter ett annat jobb eller omplaceras. För som jag skrev i ett tidigare inlägg, det handlar inte bara om volvo, saab och deras underleverantörer utan om så mycket mer. Makroekonomin, i synnerhet för västsverige men även för sverige i stort.
    Att det läggs så mycket energi och fokus på att rädda europas och us bilindustri handlar om precis av samma skäl, nationernas makroekonomi
    De flesta regeringar är medvetna om att blir arbetslösheten hög, mycket hög, så har det ett politiskt pris.
    En intressant mätare på oron både hos riksbanken, regeringen och oppositionen är den räntesänkning riksbanken tros göra i dag, om den efter någon månad visas sig ha gått spårlöst förbi så kan ni lugnt räkna med att ingenting är över.
    Men å andra sidan om den här krisen nu forsätter så lämnar den utrymme för nya politiska strömningar, så även det utrymmet står på spel för riksdagens partier.

  39. Skönt med lite realism från bl.a. Christer W, Arebir och Håkan istället för att som en del verkar tro att detta bara berör kapitalister och aktieägare.

  40. Märklig inställning hos vissa här. Som om Sverige står och faller med biltillverkare som vi inte längre äger.

    Jag för min del tror att Sverige har stor potential inom alla möjliga områden. Det gäller att öppna ögonen. Om en del företag har gjort sitt så har de det. Man kan inte hålla dem vid liv med konstgjord andning och skattebetalarnas pengar i all evighet.

    Det finns ett problem som hela mänskligheten skulle behöva tänka på: Globaliseringen! Vi kan inte insistera på att få tillverka bilar som inte många vill ha eller ha råd med, och på att få våra fiskpinnar/fiskade i Sverige/ panerade i Kina i all evighet! Vi skulle kunna få ett par svenskar sysselsatta med att panera fiskpinnar, tillverka de skor vi går i, sy de kläder vi tar på oss, etc… Allt måste inte gå flera varv runt jorden innan det slutligen når oss!

    Jorden och klimatfrågan kommer att tvinga oss till det förr eller senare! Våra drömmar av stål kommer att leda till stålbad en gång för alla. Om inte vi finner oss i det, kommer vi bara att sparka problemet framför oss tills det blir våra barns tur.

    Vem har sagt att det är tjusigare att montera bildelar än att tillverka kläder, mediciner, sjukvårdsutrustning, möbler? Eller är det under vår värdighet att göra det där enkla? Att tillverka det vi behöver till vår överlevnad som kläder och skor?

  41. En klockren analys av hur kapitalismen fungerar och hur den bör fungera! Med en sådan vänster behövs ingen höger. Vänliga hälsningar från moderaten Stefan.

  42. Så bra då Stefan! Men högern har aldrig behövts om sanningen ska fram. Det är diverse högerideologier med nyliberala utsvävningar som ställt till denna – kapitalismens kris, men det är glädjande att ni själva inser att ni inte längre behövs. För i ärlighetens namn tror jag att risken funnits att folket skulle utkräva hämnd och hänga upp er i era …..!

    Men se till att rösta rätt då nästa gång så kanske ni klarar er!

  43. LeoB: Bra skrivet/faktaletat.
    Jag såg också NT’s artikel om XC60.
    25% Av delarana är svenstillverkade.

    Så förutom de direkta jobben i Sverige (Saab har mindre än 4000 personer, volvo ca 18000 i Sverige) så är det ett fåtal underleverantörer som är helt i händerna på dom som skulle påverkas väldigt negativt. Ett antal andra skulle få ställa om/skaffa nya kunder.

    Sen har vi på medellång sikt problemet med att många branscher/företag tack var en inhemsk bilindustri har varit framgångsrika (tex autoliv, haldex mfl mfl). Om dessa kan bibehålla försäljningen till andra märken är ju osäkert. Å andra sidan ser jag inte många som hävdar att regeringen inte skall göra något – så det finsn ju stora möjligeheter attt hjälpa nya företag, kanske med fokus på elbilar, kanske ngt annat

    Så det handlar inte om: Statligt Volvo eller massa socialbidrag och 200000 arbetslösa. Det ahndlar om en kortsiktig startegi för att hålla de direkt ca 20-25000 berörda kvar inom Volvo/Saab, alternativt på kort/medellång sikt hitta nya jobba till dessa och under tiden minska de personliga tragedierna.

    /K

  44. Ja som ni nu nog har både läst och hört, riksbanken sänkte ränta med 1,75 procentenheter.
    Det visar på att det i det närmaste är panik eftersom den blev så pass stor. Hade de bara sänkt med en 1 procentenhet så hade det varit en signal att de mörkar om hur läget är.
    Nu är det bara att invänta borg och reinfeldts kommentarer och försöka utvärdera vad det de försöker dölja. Varanpääs pojk (östros)ska vi inte ens tala om, han är nog den mest tragiska finaskalv s har haft.