Så är det klart att både Ford och GM vill göra sig av med de svenska företag som man har köpt. Affärerna gjordes upp i en tid då bilindustrin inte hade förstått att oljan var en ändlig resurs, och att bilarnas avgaser de facto påverkar klimatet.
Rossana Dinamarca/Riksdagsledamot (v): ”I samband med att Ford aviserade en försäljning av Volvo igår var Lars Ohly ute och uppmanade Anders Borg att kontakta hans motsvarighet i Norge, Kristin Halvorsen, om ett delat ägande av Volvo… …De svenska bilmärkena är starka varumärken, med ett statligt ägande kan vi styra produktionen mot en mer miljömässigt inriktad fordonsindustri. Slå till nu Anders Borg o Co. och bryt passiviteten!” Jag skulle hålla med Rossana om inte Sverige hade varit ett demokratiskt land. Hade vi likt Nordkorea varit en enpartistat så kunde vi deklarerat högt och tydligt att vi helt enkelt nationaliserade och förstatligade Saab och Volvo. Det hade inte varit bra för dessa företag, men det hade blivit lättare att ta ansvar för de anställda under den alldeles nödvändiga omställningsperiod som nu följer. Lyckligtvis så lever vi inte i Nordkorea vilket de flesta är ytterst tacksamma för. Idag anser Ford och GM att de vill ha betalt för dessa företag. Då föreslår Rossana att vi ska ta fram Sveriges plånbok, det som finns kvar av vår nationella förmögenhet, eller skuldsätta oss i ett stort antal år. Utöver det ska vi garantera försörjningen av de hundratusen som har sin utkomst ur bilindustrin. Vi kommer få betala räkningen två gånger, allt detta för att göra Ford och GM:s aktieägare glada. Jag tycker att det är en underlig inställning för att komma från en socialist. Personligen är jag inte speciellt intresserad, eller imponerad, av Saab och Volvo. Mitt och andra skattebetalares ansvar sträcker sig till att hålla personalen vid dessa företag hyfsat skadelösa. Vi ska använda våra pengar till omskolning och vidareutbildning av de som blir av med jobbet, vi ska absolut inte hålla en antik och dödfödd industri under armarna. Idag tar Svenska Dagbladet upp en relevant invändning, låt vara i en pinsam retorisk form, men man nämner det indiska bilmärket Tata som kommer att kosta 20 000 kronor på gatan i Sverige om något år. Tror Rossana och hennes partikamrater i
|
Riksdagen att Saab eller Volvo med hjälp av statliga pengar till de amerikanska aktieägarna kommer att kunna konkurrera med Tata? Tror andra vänstersympatisörer att vi, likt kineserna, kommer ha en produktionsfärdig elbil med sextio mils räckvidd på en laddning – i januari? Så ser det nämligen ut borta i Asien. Och det är ur dessa aspekter man måste se det som nu händer. Vi står inför en massiv struktur- Problemet är att det är folkflertalet som kommer att få notan, inte de svenska finansfamiljerna. Dessutom kommer vare sig Ford eller GM hitta köpare till företagen vilket i så fall får till följd att de realiseras inom ett halvår. Vi kan lugnt sitta still i båten eftersom kostnaden för närvarande drabbar företagens ägare, precis som den skall. Rossana DN112 SvD1 VG 1 Pol AB12 it Svensson Tornebohm Blogge Creative Black Stefan O YA Trebarnsmamman Ilsemarie 4 Int Andra om: Bilindustrin, Volvo, Saab, Ford, GM, Finansfamiljerna, Nordkorea, Förstatliga, Expropriera, Nationalisera, Olja, Klimat, Växthusgaser, Miljö, Vänsterpartiet, Socialister, Politik [tags]Bilindustrin, Volvo, Saab, Ford, GM, Finansfamiljerna, Nordkorea, Förstatliga, Expropriera, Nationalisera, Olja, Klimat, Växthusgaser, Miljö, Vänsterpartiet, Socialister, Politik[/tags] |
51 svar till “Vänstersympatisörer måste använda huvudet”
Argumentet att inte kasta goda (pensionspengar) efter dåliga pengar är ett argument som vilket råkapitalist som helst skulle använda. En bild av en råkapitalist jag har är att han fullständigt skiter i vilka konsekvenser hans beslut har för andra. Huvudsaken att han tjänar pengar, eller åtminstone inte förlorar mer.
Är det så vi vanliga medborgare vill vara?
Att partierna i området, inklusive vänstern propagerar för ett statligt ägande handlar bara om röstfiske.
För att rädda bilföretagen eller för att strukturera om dom behövs en affärsplan och en budget att ta ställning till. Innan denna finns och har utvärderats är det omöjligt att ta ställning till vad man skall göra.
Jag tvivlar starkt på att någon i detta forumet har sett en affärsplan för Volvo eller Saab