Förbifart, Fjollträsk och politiken

Egentligen undrar jag om jag själv inte är rätt miljö-
skadad? Varje dag läser jag stockholmstidningarnas ledarsidor, och skrämmande ofta med viss behållning. Ja de borgerliga tidningarna kan för all del ha duktiga skribenter men Aftonbladet har både duktiga skribenter och medarbetare som tillräckligt ofta har rätt inställning till saker och ting. Idag är det Eva Franchell vars artikel ”Vem vill ha en halv motorväg” gläder ett gammalt tigerhjärta.

EF/AB: En folkomröstning om Förbifart Stockholm är enda utvägen. Stockholmarna måste välja: motorväg eller kollektivtrafik. Man kan nämligen inte få allt. Det är precis som när man ska bygga om hemma. Antingen får man bygga om köket eller så får man ta badrummet. Pengarna räcker inte till två projekt samtidigt.

Det är så sant som det är skrivet. Förbifart Stockholm kostar några tiotal miljarder varav länsinnevånarna får stå för merparten. Och då talar jag inte bara om den statliga skatten som de betalar, utan även om skatten till kommun och landsting. Pengarna ska tas någonstans ifrån och det blir inte i första hand de som ska köra på den nämnda förbifarten som betalar, det blir vi andra som står för merparten av notan.

Igår berättade jag om Haninges egen variant av betongsosse, Robert Noord, en man som vill ha förbifarten trots att bara en mindre del av kommuninnevånarna kommer att använda den. Majoriteten av Haningeborna använder dock kollektivtrafiken, men det spelar denne socialdemokrat mindre roll. Man kan visserligen inte få allt, men borde inte kommunens alla sossar tänka sig för både en och två gånger när de använder rödpennan på valsedeln i september?

EF/AB: Det är dags för familjeråd. Folkomröstning blir det enda alternativet. I Svenska Dagbladet ondgör sig professor Leif Lewin över en folkomröstning om Förbifarten: ”Förnuftets knäfall inför känslan”. Det ska väl ut-tolkas som att Mona

Förbifarten, Aftonbladet

Sahlin ligger på knä inför Maria Wetterstrand. Men det är väl snarare ekonomin som fått dem båda på fall. När pengarna tryter får man välja. Och faktum är att många stockholmare kommer att föredra kollektivtrafiken framför en motorväg.

Vi behöver bygga ut tvåspår ända till Nynäshamn, dessutom behöver direktbusstrafiken förstärkas. Utöver det så måste vi se till att bygga ut möjligheterna att vänta på pendeltågen på uppvärmda platser. Idag finns det inte ens kurer att gömma sig i på alla stationer när snöstormen viner, eller när det regnar småspik. Att tågen dessutom inte kommer i tid är ett annat problem som kan lösas åtminstone delvis om man satsar på mer på kollektivtrafik än på motorvägar. Och behöver vi egentligen en motorväg över Slussen i Stockholm?

Det är många frågetecken om den egna politiken som (S) måste reda ut, tänk om de var så förnuftiga så att de läste ledarsidan på AB. En ung Jämtin skulle aldrig vurmat för motorvägar, inte heller en ung Noord. Men något händer tydligen sossar när de passerat fyrtio, det är inte bra…

intressant Tags: , , , , , , , , , , , , , ab12 dn12 svd12 ex t

  12 comments for “Förbifart, Fjollträsk och politiken

  1. Pingback: Staffan
  2. Tharand
    24 april, 2010 at 11:43

    Åsa Torstensson ska inte kasta sten i glashus! Hennes och centerns svek i att inte investera långsiktigt i dubbelspår och eller höghastighetståg kommer att isolera Sverige från övriga Europa i framtiden. En ringled runt Stockholm… bah… Höj blicken över ankdammen och ta fajten med Anders Borg eller klarar Kurator Torstensson inte av det?

    Maud Olofsson har haft de två hittills löjligaste argumenten för Förbifarten:
    1. Folk från landsbygden slipper nu åka in i Stockholm och kan åka förbi Stockholm (är problemet att de inte vill till Stockholm eller är problemet att Stockholm inte vill ha dit landsbygden Maud?)

    2. Eftersom oppositionen vill ha en folkomröstning måste vi bygga förbifarten. Vad är problemet Maud? Om nu alla borgerliga och sossarna verkligen är för förbifarten så finns väl inget problem, eller?

    Att Maud sedan kallar oppositionen för en vänsterkartell är också allmänt irriterande, vet Maud ens vad en kartell är för något?

    Andreas Carlgrens argument om att Förbifarten är bra för miljön som enligt SVT:s granskning går emot en samlad expertis på universitet och myndigheter eftersom bilarna släpper ut mindre när de inte sitter i kö torde dock vara bland det dummaste debatten hittills har skådat.

    Det är inte utan att man börjar undra vad både landsbygdsfalangen i centern och miljöfalangen i centern tycker om Förbifarten? Den gynnar varken landsbygd eller miljö utan tar tvärtom stora resurser i anspråk som bättre kunde ha använts på annat håll, eller för att säga som Reinfeldt gör när han inte vill investera i höghastighetståg: vår bedömning är att pengarna behövs bättre i vård, skola och omsorg.

  3. Mange
    25 april, 2010 at 06:24

    Fast det är ju faktiskt sant att folk som bara ska igenom Stockholm plus massor av tunga transporter trängs på den alltmer överbelastade Essingelden. Förr eller senare måste man bygga en ny motorväg oavsett om man bygger ut kollektivtrafiken. Det är ju smått absurt att alla som som åker E4 från Arlanda, Uppsala eller norrifrån rent allmänt (En av Sveriges mest trafikerade vägar) idag måste åka rakt igenom Stockholm fast man inte ens har för avsikt att stanna där och kanske bara ska vidare mot Göteborg eller kontinenten. Förbifart är ingen optimal lösning, men nåt måste ju för sjutton göras. Det är fullständigt ovärdigt att en storstad som Stockholm har en så katastrofal trafiklösning. OM Essingelden skulle skäras av idag, säg att den blir så sliten att man inte kan köra tung trafik på den längre eller att ännu en båt drar in i den, då skulle hela regionen drabbas av en massiv trafikinfarkt. Hela city skulle korkas igen av trafik och tunga transporter skulle få åka 20 mil extra för att sig runt Mälaren. Hur bra vore det för miljön? Hur bra är det ens idag för miljön i Stockholm med totalt igenkorkade vägar där folk sitter i timmtal på sträckor som borde kunna köras på 15 minuter?

    • 25 april, 2010 at 06:54

      Oavsett var en båt kör på en bro så blir det stopp. Bortsett från det så är jag ingen trafikplanerare, men att transportera gods på landsväg är idiotiskt, man får väl börja i rätt ände tycker jag. Dessutom så går det att bredda Essingeleden.

    • 25 april, 2010 at 08:34

      Dessutom åter de inte rakt igenom Stockholm. Ingenstans går Essingeleden över innerstan.

  4. Mange
    25 april, 2010 at 22:47

    Då har du allt en rätt så snäv uppfattning av vad som är Stockholm. Kommer man norrifrån på E4 så tvingas man åka rakt över Kungsholmen, efter det över Essingeöarna och sen över en radda närförorter som jag i varje fall betraktar som Stockholm. Jag har lite svårt att se det på nåt annat sätt än att E4:an faktiskt går rakt genom Stockholm. Den enda alternativa resvägen idag innebär att man åker via slussen och rakt under Södermalm och då åker man genom själva innerstan. Jag har väldigt svårt att tro att det finns nån annan europeisk storstad där man mer eller mindre tvingas åka rakt genom de centrala delarna även om man bara är på genomresa. Som det är nu så säger jag definitivt jag till Förbifart eftersom ingen annan har presenterat nån annan trafiklösning.

    Sen så hoppas jag naturligtvis också att man rustar upp och förbättrar kollektivtrafiken, men om jag måste välja mellan vilket som är mest trängande så säger jag ändå Förbifart Stockholm. Kolektivtrafiken är ingalunda nån katastrof idag bortsett från några dagar varje vinter. Trafiksituationen är däremot en smärre katastrof som bara blir värre för varje år. Stor-Stockholm har trots allt växt med 600 000 invånare sen Essingeleden byggdes. Naturligtvis så måste ett av världens rikaste länders huvudstad kunna ha råd med både bra vägar och en förstklassig kollektivtrafik. Om inte så skulle jag vilja veta vart alla skattepengar tar vägen.

    • 26 april, 2010 at 04:57

      Centrala delarna? :-)

  5. palle
    26 april, 2010 at 08:25

    Bygga ut vägar såklart. Fattar inte att nån vill ens åka kollektivt. Skulle man däremot få ordning på städningen och förmå s******t att låta bli ha skor på säten så kan det bli intressant, men något säger mig att så kommer aldrig bli fallet.

    • 26 april, 2010 at 08:29

      Dags att tänka om. Folk har inte skorna på sätet, städning är inte heller nåt problem att tala om. Men din inställning bygger på tron att det finns obegränsat med olja, det gör det inte!

      Taskigt va?

      F.ö. tycker jag att det osar troll om din kommentar, stärk mig inte i den uppfattningen!

      • palle
        26 april, 2010 at 08:35

        Troll? Nej, är bara på dåligt humör idag ;-D .

        Sen går ju tekniken framåt och det finns redan eldrivna bilar ;-) . Kanske är solpaneler på taken och vindsnurror på varenda gård rätt väg att gå? Eller så hittar vi på en annan lösning tids nog. Vilket som så är jag övertygad om att det löser sig tids nog.

        PS Erkänner att det var ett tag sedan jag åkte med SL så kanske har det blivit bättre. Fjärrtåg fungerar dock riktigt bra, men det beror nog mest på att dessa har en annan klientel.

  6. Björn Abelsson, trafikplanerare
    26 april, 2010 at 13:45

    Det behövs inga nya vägar i Stockholm. Det behövs ingen utbyggnad av kollektivtrafiken hellar. Det enda som behövs är att vi börjar använda den infrastruktur och de fordon som redan finns på ett mer intelligent sätt. I dag sitter det i genomsnitt 1,1 personer i varje bil som kör in till centrala Stockholm på morgonen. Med ett system för intelligent, dynamisk samåkning kan vi höja den beläggningen till 1,5. Då försvinner alla köer och det finns fortfarande lika många tomma bilstolar in till city som det totala antalet sittplatser i kollektivtrafiken. Bilen fungerar utmärkt, bara vi lär oss att vi inte alla kan sitta ensamma i varsin bil.

  7. Mange
    27 april, 2010 at 18:30

    Samåka är inte direkt nåt alternativ när man jobbar skift. Det värsta av allt är att jag överhuvudtaget inte ens åker Essingeleden. Jag bor norr om stan och jobbar norr om stan. Om jag ska in till stan så åker jag nästan alltid kollektivt. Ändå blir jag konstant drabbad av den trafikpropp som Essingeleden utgör eftersom köerna fortplantar sig till flera mil norr om stan. Det är en absurd situation som man måste lösa.

    Ja, jag är väl partisk eftersom jag kör bil och mer eller mindre är tvingad att göra det om jag ska kunna ha kvar jobbet. Att kollektivtrafiken någonsin skulle kunna byggas ut så att jag på ett snabbt och smidigt sätt ska kunna ta mig till jobbet tror jag inte på. Inte ens om MP fick över 50% så lär det ske. Kollektivtrafik och biltrafik måste samverka för att transporter till och från folks arbeten ska kunna funka. Jag börjar bli så förbannat less på den här fientligheten mot bilismen som man matas med hela tiden..

Comments are closed.