Efter Bryssel, Paris och flyktingströmmarna: Hur uppkom ISIS?

ISIS har tagit på sig de förfärliga terrordåden i Bryssel.
Maalbeek_-_Maelbeek_station_(25684717280)
Hur uppkom då IS/ISIS/ISIL? Vem/vad skapade då terrorgruppen?
Gruppen fanns knappast då kriget i Syrien började, och definitivt inte då USA och Storbritannien angrep och började förstöra Irak för nu 13 år sedan.

* Enligt auktoritativa USA-källor är ISIS i stor utsträckning en produkt av den politik som USA och dess allierade fört och för i Mellanöstern. Även om man är kritisk till USA bör man kritiskt lyssna på dess företrädare:
bryssels-jpg-1-jpg
1. I en intervju i TV-programmet Democracy Now i mars 2007 uppgav förre NATO-ÖB och presidentkandidaten general Wesley Clark att han hösten 2001 fick se Pentagondokument som visade att USA planerade att destabilisera bl.a. Syrien, Irak och Libyen http://www.democracynow.org/2007/3/2/gen_wesley_clark_weighs_presidential_bid)
Wesley Clark untitled
2. DN återgav 13/5 en intervju med president Obama i den Londonbaserade arabiskspråkiga tidningen Asharq al-Awsat. Obama sa ”Islamiska staten (IS) är i förlängningen ett resultat av den USA-ledda invasionen av Irak.
3. I ett tal till studenter i Harvard 2/10 2014 sa USA:s vicepresident Joe Biden att ISIS är en skapelse av USA:s allierade ”Asked about US policy in Syria, Biden touched on the dirty secret of the current US-led war against the Islamic State in Iraq and Syria. ISIS (or ISIL as the Obama administration terms it) is essentially the creation its allies who fomented civil war in Syria against the government of President Bashar al-Assad.Referring to Turkey, Saudi Arabia and the United Arab Emirates”.
Syrien olja på elden imagesCAF9CSJ2
4. I en artikel 24/3 2013 ger New York Times många belägg för kraftigt ökat vapenstöd från USA och allierade till rebellerna i Syrien. ”Med hjälp från CIA har arabiska regeringar och Turkiet kraftigt ökat det militära stödet till Syriens opposition och upprättat en hemlig luftbro av vapen och utrustning för upproret mot al-Assad, enligt uppgifter från flygtrafik, intervjuer med tjänstemän i flera länder och uppgifter från rebelledare.” Enligt samstämmiga rapporter från Syrienexperter finns knappast moderata rebeller. De har till stor del radikaliserats och gått till al-Nusra eller is. (”De USA-stödda moderata rebellerna -FSA- i Syrien nära kollaps” http://jinge.se/mediekritik/de-usa-stodda-moderata-rebellerna-fsa-i-syrien-nara-kollaps.htm

I en intervju erkänner generallöjtnant Michael Flynn att USA:s administration medvetet “släppt fram” Al Qaeda och ISIS i Syrien och Irak. Han är före detta chef för amerikanska Defense Intelligence Agency (DIA). Han bekräftar äktheten av en omtalad rapport som säger detsamma. Den blev offentlig genom en Freedom of information act av Judicial Watch.
I ett i våras frisläppt sjusidigt dokument från Defense Intelligence Agency (DIA) i USA från augusti 2012 framgår att USA:s ledning redan då visste att den syriska oppositionen tagit en sekteristisk riktning. Väl medveten om detta sände man ändå stora mängder vapen till vad man kallade ”moderata rebeller”, en allt svagare grupp till följd av avsaknad av lokal förankring och övergångar till al-Qaida, al-Nusra och senare IS(IS). Det överordnade syftet var att störta den alltför självständige Assad och hålla tillbaka Iran.
Syrien ISIL 604
I artikeln ”Turkiet – USA:s vapendragare i stöd åt IS för att störta Assad” (http://jinge.se/mediekritik/turkiet-usas-vapendragare-i-stod-at-is-for-att-storta-assad.htm) finns massor av belägg för USA:s roll som initiativtagare till kriget mot Syrien och som stöttepelare till al-Qaida och IS, trots retorik och vissa, svaga motåtgärder. Läs även gärna ”USA-general, Obama, Biden: Vi har medvetet släppt fram al-Qaida och ISIS i Syrien” http://jinge.se/mediekritik/usa-general-obama-biden-vi-har-medvetet-slappt-fram-al-qaida-och-isis-i-syrien-och-irak.htm

* ”USA:s försvarsminister kände till Turkiets köp av olja från IS” http://jinge.se/mediekritik/usas-forsvarsminister-kande-till-turkiets-kop-av-olja-fran-isis.htm
Nedanstående Youtube ger ytterligare, levande information:

i Andra om: , ,, , al-Nusra, , , , , , ,

Artikeln SvT Oljeborrning på Golan
Clartebloggen http://www.fib.se/utrikes/item/5067-attacken-i-paris>FIB 17/11 Ab 15/11 Middle East Online ABNA news Japan Times Reuters Eva Bartletts hela artikel Eva Bartletts blogg Vinden viskar mitt namn DN 30/10 M Wallström Syrian Observatory Barrel bombs i Syrien – med referenser Rapport om civila dödsoffer Synapze-artikeln Newsnow McCain SvD 1/10 Globalresearch 1/9 2015 Guardian 28/9 Washington Post Holland om Putins fredsplan Guardian DN 27/9 Press TV 21/9 Counterpunch 23/9 Ryssland planerar flygattacker mot ISISRyska uttalanden 24/9 Foreign Policy SR Bo-Inge Andersson 25/9 Pål Steigan 19/9
Blogginlägg 13/9 Ryssland hjälper Syrien New York Times 17/9 Opednews DN 3/9 Russia Today Christian Science Monitor 8/9 The Guardian ABC News Pål Steigan 1/9 DWN USA & Co stödjer ISIS! Intervju med general Flynn Pål Steigan 3/8 Senator Black Todayszaman Aftonbladet 28/7 EU-observer 28/7 Pål Steigan 27/7 Al-monitor Pål Steigan 29/7 Globalresearch om DIA-rapporten Zero-hedge om DIA-rapporten Om DIA-rapporten Pål Steigan 25/5 Daily Mail 26/5 DN 13/5 Pål Steigan 5/5 Clarkes CNN-intervju Newsweek 12/1 Globalresearch 19/2 om ”kriget mot IS” DN 26/2 Joe Bidens medgivande New Eastern Outlook Sveriges radio 20/11 Reuters 7/11 ABC 21/11 Globalresearch 30/9 Daniel Ellsberg SvD 6/10 DN 11/9

  12 comments for “Efter Bryssel, Paris och flyktingströmmarna: Hur uppkom ISIS?

  1. False flag nummer ...
    23 mars, 2016 at 08:23

    Den video som kablades ut om ”attacken i Bryssels flygplats” är i själva verket från terrorist attacken 2011 i Domodedova Internationella flygplats, Ryssland.

    https://blogs.mediapart.fr/patricjean/blog/220316/quand-un-journal-rentabilise-immediatement-un-attentat

    http://www.globalresearch.ca/fake-video-used-in-news-coverage-of-brussels-terror-attacks/5515894

    • 23 mars, 2016 at 10:21

      Patrik Paulov i Proletären i november 2015 (http://www.proletaren.se/utrikes-mellanostern/vasts-stod-till-syrienrebeller-banade-vag)

      När Stefan Löfven i en SVT-utfrågning i september 2014 fick frågan om vem som bar skulden till IS framväxt svarade han att det är Syriens Bashar al-Assad som är skyldig, eftersom han släppt IS-ledarna ur fängelserna.
      Det var inget Löfven kommit på själv. Samma förklaring och nästan samma formuleringar hade tidigare framförts av Barack Obama.

      Men det fanns röster i väst som inte alls köpte ovanstående förklaring.

      Ungefär samtidigt som Löfven frågades ut i tv skrev Dennis Kucinich, i 16 år kongressledamot för Demokratiska Parti i USA, följande i Huffington Post:

      ”Det går inte att slå ifrån sig fakta. Islamiska staten har fötts ur den västerländska interventionen av Irak och de hemliga åtgärderna i Syrien. Detta Frankensteinliknande experiment med att beväpna en påstått frihetskämpande syrisk opposition har skapat ett monster som hotar regionen.”

      Kucinich har helt rätt. Ska man tala om Islamiska staten måste man titta tillbaka på de USA-ledda angreppen mot Irak 1991 och 2003 och de förbrytelser som begicks av USA under ockupationsåren.

      Fakta är att al-Qaida i Irak, IS föregångare, skapades som en motståndsgrupp mot en folkrättsvidrig och brutal ockupation.

      Fakta är att flera av de nuvarande högsta IS-ledarna inte satt i syriska fängelser utan i ett amerikanskt fångläger i södra Irak kallat Camp Bucca. Detta läger drevs av ockupationsmakten åren 2003-2009.

      Andrew Thompson, Irakveteran, och Jeremi Suri, professor vid University of Texas, skriver i New York Times om fånglägrets betydelse för terroristgruppens framväxt:

      ”Tiden i fängelse fördjupade deras extremism och gav dem [IS-ledarna] möjligheten att öka antalet anhängare. Fängelserna blev i praktiken terroristuniversitet: de hårdföra radikalerna var professorer, de andra intagna var studenter, och fängelseledningen spelade rollen av frånvarande förmyndare.”

      Den amerikanska journalisten och IS-kännaren Janine di Giovanni konstaterar i en artikel i Newsweek att ”Camp Bucca var som ett sommarläger för ambitiösa terrorister. Under amerikanernas överinseende hade de intagna kontakt med varandra, de utbytte information och stridstaktik och knöt viktiga kontakter framtiden”.

      En av de som inte sågs som något större hot och som frigavs av USA var ingen mindre än IS numera ökände ledare, Abu Bakr al-Bagdhadi.

      Men det var genom att gå över gränsen till grannlandet i väster som IS kunde växa till sig och samla kraft innan det blev dags att gå på offensiven i Irak.

  2. Leif Elinder
    23 mars, 2016 at 10:56

    Vem tjänar på det (Cui bono)?
    ”It’s too soon to know whether multiple Tuesday attacks in Brussels were terrorism or state-sponsored false flags.”
    ”Expect the usual aftermath with greater crackdowns on civil and human rights, stoking fear to get people across Europe to willingly sacrifice freedoms too precious to lose for greater security not forthcoming.”
    http://sjlendman.blogspot.co.nz/2016/03/multiple-blasts-rock-brussels.html

  3. ERIK
    23 mars, 2016 at 11:38

    Det är skrämmande att vår statsminister torgför en helt verklighetsfrämmande konspirationsteori. Katja Magnusson (SR) och Bitte Hammargren (SvD) har framfört samma teori men då skall de frigivna bildat stommen i Al Nusrafronten, som när den etablerat sig i Syrien stred mot andra rebellgrupper. Uppgiften kom från en rebelledare som legat i strid med Nusrafronten. Bitte H som skrivit mycket om Abu Musab az-Zarqawi som betraktades som ledare för Al Qaida i Irak dödades av USA i en flygräd 2006. Han fängslades två gånger i sitt hemland Jordanien anklagad för terrorism. Andra gången dömdes han till 15 års fängelsestraff, men släpptes snart. Bitte H har inte framfört någon konspirationsteori om detta eftersom Jordaniens kung är USAs vän.
    Alla som vet något vet att fröet till IS låg i Irak, där sunnimuslimer under Nuri Al-Maliki styre förlorat allt inflytande. Alla MÖ kännare vet att USAs politik är orsaken till såväl al Qaida som IS framväxt. Efter gårdagens attack i Bryssel sändes direkt i flera timmar i medierna utan att gå på djupet till bakgrunden. Att USAs (och vårt) krig i Afghanistan, Irak, Libyen och Syrien är förklaringen kan/får inte sägas.

  4. sl
    23 mars, 2016 at 13:50

    islam är en orsak till islamisk terrorism.

    • Martin Kullberg
      23 mars, 2016 at 16:22

      Nej, kulturnationalism är orsaken till den sortens terror. Det är en svag islam som ser gripandet av statsmakten som enda chans att överleva moderniteten. Precis som det överallt i Europa är svagt nationellt kapital som ser gripandet av statsmakten som enda chansen att överleva. De lever i en brun symbios, där kulturnationalisterna växer genom att angripa varandra.

    • Benny
      23 mars, 2016 at 17:27

      Ja, och de krafter som hjälper dessa IS-dårar dvs Saudiarabien, Turkiet, USA med flera! Utan deras hjälp hade IS inte kunnat göra speciellt mycket väsen av sig…

      • Lo
        23 mars, 2016 at 19:15

        Utöver de kristna länder som finansierar, tränar och hjälper ISIS med alla möjliga medel, skall man också inte glömma den roll som Israel spelat/spelar och kommer att spelar i att sprida terrorism. Om det är någon enhet som vinner på osämja mellan kristna och muslimer, är det just zionisterna. Cui Boni? Zionisterna, vem annars?

  5. Per-Ove Lindström
    23 mars, 2016 at 14:18

    Har Putin slutat slagit sin fru? Englands utrikesminister levererar ett svårslaget bottenrekord i underhuset när han kommenterar Rysslands tillbakadragande från Syrien.
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/vladimir-putin/12194795/Vladimir-Putin-is-like-a-man-who-beats-his-wife-Philip-Hammond-says.html
    Och förresten; hur går det med Englands kamp mot IS i Syrien? Vad jag har sett har det brittiska flygvapnet inte gjort något större väsen av sig.

  6. 23 mars, 2016 at 19:41

    Flyktingströmmen till Europa verkar vara en en del av taktiken och förmodligen skapad av de som ligger bakom kriget.

    Frågan är varför de vill ha in ISIS i Europa när vi bevisligen hade kunnat hjälpa fler betydligt bättre genom att stötta Assad med ex. Robot 70 och drönare, samt kanske psykologer för att avradikalisera sina egna ungdomar?

    Nåväl. Assad välkomnar sitt folk tillbaka och ger den syriska delen av ISIS full amnesti om de lägger ner sina vapen.

  7. 23 mars, 2016 at 23:03

    Ledaren för Syriens förhandlingsdelegation i Geneva, tillika dess FN-amnassadör sade idag

    ”Al-Jaafari started his press briefing with reading out an official statement of condemnation of the terrorist attacks that struck the Belgian capital Brussels on Tuesday, saying Syria stresses that these attacks “an inevitable consequence of the wrong policies and of tolerance for terrorism to realize certain agendas and attempts to legitimize it through trying to classify as “moderate” terrorist groups that are actually but offshoots of the Takfiri Wahhabi doctrine.”

    Al-Jaafari said some of the terrorists who carried out the attacks in Brussels had been involved in killing the Syrian people before they returned back to their home countries and to Brussels.

    The same goes for the perpetrators of Paris terrorist attacks, he added, noting that the issue of combating terrorism has been resolved internationally and within the counterterrorism subcommittees at the Security Council.

    Al-Jaafari highlighted that dozens of reports from these subcommittees confirm that there are tens of thousands of foreign mercenary terrorists that are killing the Syrian people and destroying the infrastructure in Syria and “who, some in the Western world and in some Arab capitals and Turkey, just don’t feel ashamed to call ‘moderate opposition’.”
    (http://sana.sy/en/?p=72656)

    Vill taleskvinnan för EU:s antidemokratiska Syrienpolitik och USA:s Kerry fortfarande om att det först måste bli ”en politisk
    lösning i Syrien”=”Assad måste bort” innan man kan ta itu med terrorismen”

Comments are closed.