Vår nya världsordning?


När flygplanen slog in i World Trade Center för tio år sedan så var det terrorismen som vann, jag är inte alls övertygad om att Usama bin Laden var inblandad, men det spelar mindre roll i sammanhanget.

Just nu planeras det experiment med polisbilar, de ska utrustas med ett antal TV-kameror som läser av andra bilars nummerskyltar, dessa kameror ska vara kopplade i realtid till bilregister och kanske andra myndigheters olika datorer. Tanken bakom det hela är förstås arbetsbe-
sparande och effektiviserande, poliser ska inte behöva fråga efter ägaren på en bil, bara den är i närheten så ska alla uppgifter vara tillgängliga, t.ex. om bilden är skattad, försäkrad eller stöldanmäld och vem som står som ägare till bilen.

Det är listigt och dessutom fullt genomförbart. Man har dessutom uttryckt önskemål om att koppla alla fartkameror efter landets vägar till samma system. I praktiken är dessa fartkameror en teknik för att ta fast fortkörare, men genom att vidareutveckla den så har man möjlighet att kontrollera i realtid var någonstans alla bilar finns och tanken är förstås att polisen ska larmas omedelbart om en stöldanmäld bil passerar fartkameran. Trafikdata kan sedan lagras så att man kan leta i datorerna efter vart olika bilar befann sig för några år sedan vid en viss given tidpunkt.

I USA har man världens i särklass effektivaste system för telefon- och kabelavlyssning. Dessutom kan det kopplas till spektrumanalysatorer vilket innebär att -om- Usama bin Laden hade använt en telefon och ringt till något av de länder vars telefontrafik övervakas av Echelon så hade en röd lampa börjat blinka på någon panel någonstans.

När olika bin Laden-band dykt upp, med benäget bi-
stånd från de Israel-styrda MEMRI och SITE Institute, så har USA alltid sagt att det ”låter” som bin Laden men att de inte kan säga det med säkerhet. Det är lögn från första till sista bokstav. USA har tekniken och det är sannolikt att den även finns i Sverige. Om inte annat så bistår givetvis USA med hjälp om inte FRA redan har implementerat den.

När Fredric Federley och Annie Lööf vek ner sig i riksdagen om införandet av nya FRA-lagen så var det sannolikt sista spiken i kistan för det gamla Sverige, det land där folk kunde prata med varandra i telefon utan att myndigheter okontrollerat kunde avlyssna telefontrafiken. Sannolikt har Ipred-lagen samma funktion, all kommu-
nikation kan det spanas på och dessutom så ska trafiken lagras.

Det gör Carlos Latuffs teckning till vänster så träffsäker, flygplanen som träffade World Trade Center innebar att Frihetsgudinnan våldtogs och bars ut. Vår egen relativa frihet är ett minne blott, något som givetvis sammankopplas av konspirationsteoretikerna till det begrepp som George H. W. Bush den äldre använde i ett tal till kongressen den elfte september 1991, på dagen tio år innan attacken mot World Trade Center. (forts nedan..)

Wikipedia: Termen ”New World Order” (NWO) användes av George H. W. Bush i ett tal inför amerikanska kongressen 11 september 1991.

ekot12 it Andra om: , , , , , , , , , , , , , , ab ex dn svd svt


24 svar till “Vår nya världsordning?”

  1. Det är så att våra skunkaktiga politiker känner på sig att att deras tid vid makten är räknad på grund av all överkonsumtion, rovdrift, lögner, felfördelningar m.m. Problemet är att man visserligen kan ta över makten med våld och göra en statskupp men det är väldigt svårt att behålla makten i det långa loppet med våld. Så istället inför man långsamt ett pseudodemokratiskt övervakningssamhälle där alla röstar på en nyliberalmittgröt och uttrycker sig fritt men kan inte påverka de viktiga frågorna. De som sitter vid makten har redan greppet. Under parollen säkerhet och trygghet så släpper vi sakteliga greppet om våra friheter.
    Kamerorna blir bara fler och fler och det är så tydligt att vi snart kommer få kameror på vart och annat hörn. Exemplet är vår lokala skola där skadegörelsen har minskat efter kameror men det har och så rest krav på att andra platser skall kamera övervakas! Nu sitter det kameror på idrottshuset och runt fritis med. Det känns mer och mer att det är en tidsfråga innan någon utnyttjar det insamlade materialet till något omoraliskt eller kriminellt. Till de som anser att man målar fan på väggen och att de som inte gör ngt brottsligt inte har ngt att frukta så kan jag bara säga att det redan hänt, men eftersom det är under utredning så får jag inte säga mer.

      • Jo då. Om de inte har olagliggjort burka m.m. vid det laget. Undrar om man får ha björne-dräkt? Man kan ju alltid säga att man jobbar på barnens skansen.

  2. Tyvärr så har du rätt iom att terroristerna vann, de uppnådde sina mål med 9/11, slog in fruktan i det amerikanska folket så det stod härliga till…

    däremot så var säkert bin Laden bakom 9/11, annars hade han nog försökt skylla ifrån sig om han såg att det fanns något som var tveksamt rörande det hela

  3. de har hela tiden hävdat att ”fartkameror” skulle göra trafiken säkrare och färre skulle dö i trafiken men de senaste rapporterna från trafikverket eller vad det är de heter visar på att antalet döda i trafiken ökar för varje år som går trots att fartkamerorna blivit fler och fler.
    fartkamerorna däremot ger klirr i statskassan

    • Är du verkligen säker på att antalet trafikolyckor ökar? Jag tycker i alla fall att fartkamerorna drar ner hastigheten. Då jag är ute och kör så vet jag att jag inte kan alla fartkamerors placering vilket gör att ögontjäneriet minskar. Är det 70 så kör jag 80 för att hinna bromsa, alt garanterat få behålla körkortet.

      Jag ertappades i Kristianstad på motortrafikleden med att köra 137 km/t får ett antal år sedan, men just där var det en liten utfart så det var sänkt till 90. Helikoptern klockade mig och polisen tröstade mig med ”– Med tanke på alla gånger du har kört för fort så är det ju hyfsat billigt ändå…”

      Jag fick åka kollektivt i tre månader och min relativt nya Golf GTI fick inte åka alls… :-)

      Men som sagt, det var värre förr. Jag har kört hoj mellan Linköping och Jönköping en sommarmorgon med snittfart 185 km/t. Omoget, visst, men knappast farligt för andra än undertecknad.

      Men jag tror inte att antalet dödsfall i trafiken har ökat. Källa?

      Det fortaste jag har kört i Sverige är 220-225 km/t (Yamaha FZR 750)

  4. Den som ger bort sin frihet för trygghet mister båda och förtjänar inget av dem
    Benjamin Franklin

  5. fartkameror gör att trafiken går ryckigt och väldigt många förare håller mer blicken på hastighetsmätaren än på trafiken och detta är trafikverket medvetna om och de vet att detta är farligt ändå struntar de i fakta.
    det är inte kameror som kan göra trafiken säkrare utan det är bättre vägar säkrare vägar med skyddsräcken och mitträcken som skiljer körfälten åt osv.
    sådant vet trafikverket om men det är alltid alltid billigare att slå upp en fartkamera än att bygga säkrare vägar.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/antalet-trafikdoda-fortsatter-oka_6244632.svd

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-doda-i-trafiken-okar

    • Jag har inte hunnit kika på dina länkar, men sett över åren så måste (!) det ha minskat. Jag skulle vilja se ett diagram över dödade + svårt skadade.

      • diagramet finns väl nog hos trafikverket skulle jag tro om man frågar efter den eller så är den hemligstämplad för att sanningen inte ska komma fram om fartkameror.

        • Det är tredje gången på kort tid som du drar på dig minuspoäng. Jag litar allt mindre på ditt omdöme eftersom det tenderar att vrida över åt trollhållet.

          Du är extremt dåligt orienterad med tanke på att du faktiskt bor i landet. Här ”hemligstämplas” inte statistiken över trafikolyckor. Jag tycker att du ska avstå från att diskutera saken HELT med tanke på att du kastar ur dig ett antal åsikter som bygger på dåliga kunskaper. Innan du fortsätter så ska du ha klart för dig innehållet i reglerna för kommentarer. Där står bland annat att man inte får ljuga här. Om du gör det medvetet eller inte spelar i sammanhanget ingen roll. Från nu kommer jag kolla dina kommentarer extra noga.

      • Dödade i trafiken:
        1950 595
        1960 1036
        1970 1307
        1980 848
        1990 772
        2000 591
        2007 471
        2008 397
        2009 358
        2010 270
        Källa: http://korkortonline.se/teori/olyckor/

        Så från 1970 har det varit en ständigt nedågående kurva, har dock för mig att jag läst någonstans att 2011 ser dyster ut pga att redan vid halvårsskiftet var det en hög siffra. Minns inte var jag läst detta.
        Har kört som fortast 210 med en Mazda 626 för några år sedan :)

        MVH
        Roland Eriksson

          • Ja, det enda rätt hen hade var hens länkar, dom visar det som jag kom ihåg men inte var jag läst det. Så 2011 kan bli en avvikelse men det vet vi ju inte till 100%, året är inte slut ännu. Dessutom tror jag att det varit enstaka år även tidigare som avvikt från den nedåtgående kurvan.

            MVH
            Roland Eriksson

  6. det här är något som alla bör tänka på och det händer redan idag att de som sitter o övervakar detta gör på detta viset att trafikpoliser i slutna rum och utan insyn kan sortera bort sig själva, kollegor, familj, släkt och vänner från eventuell kameraregistrering.
    jag hatar fartkameror för att varje gång jag passerar en sådan så håller jag blicken enbart på hastighetsmätaren för jag vill undvika att få böter till varje pris.
    jag anser fortfarande att farten inte dödar utan det är dåliga vägar trötta förare drogpåverkade förare alkoholpåverkade förare det är detta som polisen borde lägga sina resurser på än att mjölka bilister på böter.
    http://www.stoppafartkamerorna.nu/frames.htm

    • Vad du anser om att farten inte dödar kan vi lämna därhän. Sedan är det inte trafikpoliser som kollar bilderna så några poliser eller deras familjemedlemmar klarar sig inte från böter.

      Trötta drogpåverkade förare är en trafikfara, men hellre möta ett fyllo i 70 på fel sida än en nykter i 140. Eller?

  7. Lite om fart:
    ”The higher the speed of a vehicle, the shor-
    ter the time a driver has to stop and avoid a
    crash. A car travelling at 50 km/h will typical-
    ly require 13 metres in which to stop, while a
    car travelling at 40 km/h will stop in less than
    8.5 metres.
    — An increase in average speed of 1 km/h typi-
    cally results in a 3% higher risk of a crash
    involving injury, with a 4–5% increase for
    crashes that result in fatalities.
    — Speed also contributes to the severity of the
    impact when a collision does occur. For car
    occupants in a crash with an impact speed of
    80 km/h, the likelihood of death is 20 times
    what it would have been at an impact speed
    of 30 km/h.
    — The relationship between speed and injury
    severity is particularly critical for vulnerable
    road users such as pedestrians and cyclists.
    For example, pedestrians have been shown
    to have a 90% chance of survival when struck
    by a car travelling at 30 km/h or below, but
    less than 50% chance of surviving an impact
    at 45 km/h. Pedestrians have almost no
    chance of surviving an impact at 80 km/hr.”

    http://www.who.int/violence_injury_prevention/publications/road_traffic/world_report/speed_en.pdf

    Den här är också intressant i sammanhanget:
    Travelling Speed and the Risk of Crash Involvement
    http://cxxxxxxx