[column width=”49%” padding=”2%”]
Nu har småfåglarna tystnat i Bromma och för en stund sedan flög en helikopter förbi här i Haninge, något som givetvis är ett tecken på att allt är på väg att återgå till det normala.
Jag skrev tidigare att jag tycker att det är synd att stoppet inte varade längre, och det tycker jag faktiskt, helt uppriktigt. För det har varit en påminnelse om att allt inte är så självklart, vi måste vara rädda om den planet vi bor på och sett utifrån utsläppen från bland annat flyget så måste vi lägga om kursen, och det rejält. Och det är där som flygstoppet har en roll, jag tror nämligen att fler än undertecknad bekymrat rynkar pannan.
Det finns inget samband mellan koldioxidutsläpp och vulkanutbrott, i alla fall om man bortser från det vulkanen sprutar ur sig. Vulkaner kan vi inte bestämma över, de går inte att styra, men utsläppen av farliga ämnen i atmosfären kan vi faktiskt påverka om vi bestämmer oss för det. Klimatför-
nekarna är övertygade om att planeten själv tar hand om avfallet, och gör det väl, men är det fel så kan det få dramatiska effekter på vårt sätt att leva. Vissa talar redan om att ”Point of No Return” har passerats, och själv är jag så till åren att jag aldrig kommer att få se resultatet. Men det kanske det inte är någon av oss som får. Stora miljökatastrofer kommer inte på beställning, de aviseras inte heller ett par år i förväg, men tecknen finns där.
Ett dygns flygtrafik i Europa genererar 250 000 ton kol-
dioxid, och då är resten av världen oräknad. Den siffran borde rimligen räcka för att vi alla ska förstå att vi i första hand ska välja så utsläppsneutrala färdmedel som möjligt. För oss borde det vara naturligt att omfamna den spårbundna trafiken, men den borgerliga regeringen vill satsa mångdubbelt mer på
[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]motorvägar och vägtunnlar. Dessvärre så är (S) lika konturlösa som en amöba i den frågan.
Ingen av oss kunde tippa att vulkanen under Eyjafjallajökull skulle ställa till med utsläpp så att folk i Europa fick välja andra transportmedel än flyget om de ville komma fram. Att vi påmints om att allt inte är så självklart är något som kan vara bra för miljömedvetenheten. Det inträffade har vi inte kunnat förhindra, men vi kan definitivt påverka vad vi själva gör med vår miljö i övrigt.
intressant Tags: Flygförbud, Vulkanaska, Miljö, Klimat, Politik, Val 2010, Höghastighetståg, Snabbtåg dn12 svd ex12 ab12 t[/column]
4 svar till “Ökad miljömedvetenhet framöver?”
Fint skrivet!
Har åtminstone varit intressant att följa vilka perspektiv på verkligheten vänner fått som tvingats resa utan flyg. Resor som jag tyckt varit okontroversiella och smärtfria med tåg eller buss ner i Europa har framställts som stora strävanden. Och stackars Zlatan måste åka buss till Milano vilket egentligen inte är värre än när t.ex. ett knattelag åker buss från Umeå till Gothia Cup. Både Carl Bildt och Gunnar Hökmark tvingas åka tåg (det är väl bara kommunister som gör förutom när Alliansen har valrörelse?). Kanske har fler fått insikt i hur bortskämda vi egentligen är i Sverige med resemöjligheter och hur mycket vi tar förgivet. Det känns verkligen som ett i-landsproblem när det finns folk som flyr från krigshärdar i afrikanska länder genom Saharaöknen för att sedan bli stoppade som brottslingar när de försöker ta båten över till Europa för att få en chans till ett värdigt liv utan våld och krig. Ur det perspektivet känns det ganska futtigt att vi klagar över att det blir jobbigt att resa till destinationer som ändå är mindre än ett dygn bort.
Jag har en kollega som sitter fast i Bangkok med sin dotter. Eftersom det klassas som Force Majeure får de inget hotell eller så mkt hjälp att tala om från flygbolaget.
Han kommer inte till jobbet, hon kommer inte till skolan. Hans fru är inte glad eftersom det som du vet ocksJag har en kollega som sitter fast i Bangkok med sin dotter. Eftersom det klassas som Force Majeure får de inget hotell eller så mkt hjälp att tala om från flygbolaget.
De vet inte när de kan åka hem…
Fungerande mailadress?
Vi får hoppas att fler än de redan engagerade börjar förstå att man inte kan sätta sig över naturen. Efter Köpenhamnsmötet har det varit i stort sett tyst om klimatpåverkan av koldioxidutsläppen och den svenska regeringen verkar helt ha tagit bort dessa frågor från sin agenda. Vi får hoppas att den nu blir en het fråga igen. I Köpenhamnsdokumentet – som ju EU inte ens fick sitta med och ta fram trots de storstilade uttalandena från den svenska regeringen – talas det om att man ska begränsa utsläppen så att medeltemperaturen på jorden stiger max 2 grader. Så säger även den svenska regeringen. Risken är att vi redan har så stora utsläpp att även 2 grader inte kommer att hålla. Går man igenom det underlag som nu finns tillgängligt och gör en riskanalys på det materialet, så finner man att intervallet är från c:a 1,6 grader till drygt 6 grader för tänkbar temperaturökning till följd av de utsläpp som nu är gjorda. Slutsatsen måste tyvärr bli att antingen vet våra politker inte vad de talar om eller så försöker de bluffa oss.