Synd att flygstoppet upphör

Nu går flygtrafiken igång igen och Brommaborna kan inte längre höra fågelkvittret. Själv har jag det lite bättre ordnat eftersom jag bor långt från närmaste flygplats, jag hör hur det sitter fåglar i träden utanför som småpratar, något som tyder på att vissa arter är klara med bobygge och familjebildning.

DN 23.37: Luftrummet över Sverige kommer att öppnas successivt under natten, säger Carl Selling, kommunikationsdirektör på Luftfartsverket (LFV). Vid midnatt utökas öppningen till Gävle/Söderhamn och Mora för trafik norr och västerut. Från klockan 02 öppnas luftrummet för flygtrafik på hög höjd över Östersjön, Småland, Östergötland, Sörmland och Västergötland. – Det innebär att flygningar från och till Europa kan flyga över svenskt luftrum, säger Carl Selling.

Det betyder givetvis att de största förlorarna, utom de som bor nära flygplatser, är de som nu sitter packade som sillar på bussar på väg mot Sverige. Resebyrån har köpt bussresan och de lär inte stanna efter vägen och skaffa busspassagerarna varsin flygbiljett.

Det är lite synd att flygtrafiken kommer igång så snabbt, det hade varit bra om vi hade fått vara med om en veckas

747totalstopp i flygtrafiken i alla fall, det hade funnits politiska vinster med det eftersom flyget successivt måste avvecklas av miljöskäl. Det hade kanske blivit mer tydligt att vi måste satsa på markbundna transportmedel, i alla fall innan man kommit på en teknik att driva flygplan med miljövänliga och förnyelse-
bara bränslen.

Vi får kanske trösta oss med att frågorna i alla fall har aktualiserats och att ett vulkanutbrott på sikt kan påminna oss att vi alla måste anpassa oss till vår planet och inte tvärtom.

i Tags : , , , , , dn12 svd1 ex1 ab12 t

  24 comments for “Synd att flygstoppet upphör

  1. Martin
    19 april, 2010 at 01:26

    Ja det hade säkert varit verkningsfullt om det i alla fall vart två veckors avbrott. Om det här räcker är väl tveksamt om man vill att folk ska vakna upp.

  2. Charlie
    19 april, 2010 at 01:46

    Vill ni reta upp alla som tvingas att flyga i jobbet?

    • Saga
      19 april, 2010 at 08:14

      Alla som tvingas flyga i jobbet kanske inte verkligen måste flyga? I alla fall inte varje gång. Ett längre flygstopp skulle kunna leda till att en del av oss tvingades ompröva våra arbetssätt och kanske hitta nya modeller. En hel del av de möten som flyget möjliggör kanske skulle kunna ersättas med videokonferenser? Kan vi inte flyga under en period så tvingas vi till nya sätt att tänka och det kan vara positivt. På sikt.

  3. Agaton S
    19 april, 2010 at 03:07

    Köttindustrin bör avvecklas på sikt. Den är en betydligt värre miljöbov än flyget. Perspektiv tack!

    • 20 april, 2010 at 18:06

      Utesluter det ena det andra? Fler tågresande vegetarianer vore väl väldigt bra?

  4. micke
    19 april, 2010 at 04:03

    Vadå synd JINGE??????????????? Flertal personer har blivit permiterade pga vulkanen, Tycker synd om kollegor i grannländerna som går hemma och väntar på att allt detta är över,
    Tänk på oss som jobbar utan på ARN ca:15000 pers vi är beroende av resenärer
    allt ifrån STÄDNING TILLS ATT PLANEN LYFTER O LANDAR, tycker inte att de är synd, VISST håller jag med om att de måste komma fram med bätte utsläpp ifrån planen, VI alla vill vara rädda om vår PLANET, men att du tycker att de är synd de håller ja ej med om, har faktiskt mig själv o försörja om inte du vill försörja mig??
    Tänk på oss som går och är oroliga 24/7 just nu, Svereige är tillbaka i 60 talet fast med internet,
    SÅ JINGE TA EN FUNDERARE TILL!

    • 19 april, 2010 at 06:52

      Nej, jag framhärdar givetvis.

  5. Jay
    19 april, 2010 at 04:34

    Mailadress?

  6. Piff & Puff
    19 april, 2010 at 04:47

    Vill man få stopp på trafikflyget så vore nog ett termonukleärt krig bästa lösningen.

  7. Jens
    19 april, 2010 at 06:21

    Miljöpolitik är ett långsiktigt och strategiskt arbete som faktiskt hindras av flygstoppet. Redan idag så har snabbtågen i Europa börjat göra vissa flyglinjer mindre lönsamma. Det finns redan ett utbrett medvetande i Europa att vi måste minska flyget. Tyvärr är ju Sverige knappast ett föregångsland i det avseendet, men askmolnet håller ju sig inte bara inom Sveriges gränser.

    Själv bor jag i Sydostasien och skall åka till Sverige på arbetsrsa på torsdag. Jag tycker det är måttligt roligt att kanske inte komma iväg. Trots att jag delvis jobbar med miljöfrågor ser jag absolut ingen politisk nytta med vulkanutbrottet. Snarare tvärtom, klimatskeptiker tolkar ju det här som att det inte spelar någon som helst roll med lite mänskligt CO2.

    Det är ju ändå en väsentlig skillnad på att vara uppgiven inför Moder Natur och att arbeta aktivt med miljöfrågor? Vulkanutbrottet tillför absolut ingenting till kampen för en bättre miljö som jag ser det.

    • KGH
      19 april, 2010 at 07:46

      Precis, när skeptiker läser att vulkanen släpper ut lika mycket på X dagar som sveriges biltrafik gör under ett år (sätter inget värde på X eftersom jag hört olika antal dagar från olika källor) så tycker de naturligtvis att det inte är någon idé att införa restriktioner på biltrafiken. Så fungerar människorna!

  8. sörmlänning
    19 april, 2010 at 06:48

    Det är intressant att se hör stirrigt det blivit med de yngre generationerna vad det gäller flyg, som inte kommer i tid. När jag mönstrade på oIika båtar uti Europa på 50-talet åkte man båt eller tåg till dessa. Och vad lugnt allt gick till bland passagerarna. Kom man en dag för sent ”so what”. Värdshus och restauranger var det gott om för behaglig väntan.
    Nu måste många ”moderna” människor snudd på gå i terapi om inte flyget kommer i tid. Det tycks som om folks tolerans för en bräcklig planets nycker minskar allt eftersom saker och ting skall gå allt snabbare.

  9. Kurt
    19 april, 2010 at 08:28

    Det talas så mycket om de sociala medierna framväxt, och ändå så måste uppenbarligen ALLA affärer slutföras genom personliga besök? Det kan väl inte bara bero på att vi har en regering som massavlyssnar heöla svenska folket och därför förhindrar icke kodade videokonferenser?

  10. Kent
    19 april, 2010 at 08:38
  11. Kent
    19 april, 2010 at 08:45

    Point taken:-)
    Trevlig liten blogg i alla fall.

  12. 19 april, 2010 at 09:19

    Jag återkommer i ämnet i en ny bloggpost om en stund.

  13. Lasse2
    19 april, 2010 at 09:20

    Synd att inte flygstoppet höll på längre – säger du. jag tror att redan de här dagarna räcker för att helst säkert förhindra en röd-röd-grön regering i Sverige (vilket ju ändå är prio ett för Sveriges framtid). INGEN vill ju, efter detta, utsättas för Miljöpartiets flygförbud mm

    • 19 april, 2010 at 09:32

      Vilket surr. Vad det det bästa du kunde åstadkomma?

  14. Bengt
    19 april, 2010 at 09:51

    Har ibland läst denna blogg med intresse, men nu blev det helt oseriöst. Att välja att massor av människor blir arbetslösa, ekonomin går i spillror osv för att man själv ska få avnjuta sin kaffekopp utan störande ”surr” i luften.

    Maken till egoism, svårslaget (eller så är blogginlägget ett skämt?)

  15. En som fått nog
    19 april, 2010 at 10:50

    Kan man inte bara avveckla alla veganer och miljöpartister nu.
    Som de gamla Sossarna sa ”Upp till kamp”!!!

  16. sörmlänning
    19 april, 2010 at 16:15

    Det hörs inte mycket i debatten om i fall ett motorstoppat flygplan dråsar ned i t.ex. Haninge centrum. Hur kul är det att få jumbojet i bostadsområdet?

  17. sörmlänning
    20 april, 2010 at 10:15

    Här i Trosa skärgård är det full fågelsång och vind och vågor bjuder på bakgrundsljud.
    Inga jetstrimmor på himlen över Vagnhärads flygfyr och inget buller från flyget.

  18. 20 april, 2010 at 18:13

    Att avveckla betyder väl ändå att gradvis minska ner? Hur är det vettigt att det går flera flyg om dagen mellan t.ex. Stockholm – Göteborg, London – Manchester och andra korta resmål där det redan går bra tågförbindelser? Kan man kanske minska antalet affärsresor människor gör eller är de alla livsviktiga? Kan man åka på några färre weekendresor med flyg? Ja, det kan man. Kan man fortsätta leva som vi gör i all evinnerlig tid? Nej det kan man inte, oavsett om man förnekar klimatförändringar eller inte så kommer oljan någon gång ta slut.

Comments are closed.