Rödgrön omröstning laglig

Det blev en viss turbulens när de rödgröna partierna kom på den smått geniala lösningen att låta dem som bor i Stockholms län avgöra om alla miljarder ska gå till en motorväg eller en utbyggd och förbättrad kollektivtrafik.

Givetvis så kommer det inträffade att användas som en påk mot de rödgröna i valrörelsen. Som jag skrev då så kommer bland annat Reinfeldt i debatter fråga ”– Ni kanske ska folkomrösta innan ni svarar på frågan?” Men lika väl som man kan förutse den frågan så kan man fila på ett avväpnande svar, något som säkerligen redan är framplockat.

DN: För tre veckor sedan lovade Socialdemokraternas oppositionsborgarråd i Stockholm, Carin Jämtin, att Förbifart Stockholm skulle byggas. Men på tisdagen presenterade de rödgröna en gemensam uppgörelse som innebär att stockholmarna ska få folkomrösta om den nya motorvägen. – Jag har själv varit delaktig i beslutet och känner mig inte överkörd, säger Carin Jämtin till DN.se

Ser jag till de kommentarer som influtit, och kommentarer i tidningarna, så verkar det som om många är fast förvissade om att Förbifart Stockholm är förslaget som kommer att vinna valet. Det tror jag inte alls att det är. Av länets innevånare så bor mindre än hälften innanför tullarna, kanske bara en tredjedel. Det är inte heller speciellt svårt att lista ut vad dagens kollektivresenärer kommer lägga sin röst. Utfallet är inte givet, men snart nog så börjar opinionsundersökarna ägna sig åt frågan, då får jag säkerligen bekräftelse på att min åsikt stämmer.

Ett stort antal miljarder på bilister som ska åka förbi staden, eller samma antal miljarder att satsas på innevånarnas kollektivtrafik? Talet om att en sådan omröstning inte skulle vara laglig, likväl som talet om att Jämtin skulle vara överkörd är moderat – spinn. Precis som vanligt…

i Tag: , , , , , , , , dn12 svd ab ex t

  10 comments for “Rödgrön omröstning laglig

  1. Marcus R
    21 april, 2010 at 16:51

    Jag är inte så förtjust i folkomröstningar över lag.
    1) Regeringen behöver inte följa resultatet iaf så varför slänga ut en massa pengar på det.
    2) Regeringen kan hänvisa till föråldrade omröstningar som inte har någon förankring i nutid (kärnkraft t ex).
    3) Folket har inte alltid full koll och röstar ”rätt” (vänster/höger-trafiksomröstningen där Regeringen faktiskt gjorde ”rätt” men även gör att jag inte gillar folkomröstningar – se 1 ovan).

    Om själva bygget vill jag inte uttala mig för jag varken bor i Stockholm eller bryr mig särskilt mycket om stan. :)

  2. 21 april, 2010 at 19:21

    Jag är inte lika tvärsäker som du Jinge. Och är det länet eller kommunen som ska rösta? Men om jag förstod Maria Wetterstrand rätt i Aktuellt igår så kommer de rödgröna att börja sin kollektivsatsning redan vid en valseger, så förhoppningsvis blir det en hel del kollektivtrafik, förbifart eller ej.
    Finns det ingen undersökning som visar hur många som faktiskt bilpendlar mellan norr och söder och alltså skulle använda denna förkättrade väg? Det stora problemet är ju ändå alla som faktiskt kör in i stan. Men de blir väl glada nu med en motorled över Slussen.

  3. ola
    21 april, 2010 at 19:44

    skall allt gods även åka kollektivt?
    en ”yttre ringväg” borde byggts för typ 20 års sedan
    nu kostar det skjortan och lite till att lösa problemet
    folkomröstning?
    varför?
    för att politikerna inte är överens?
    va inte problemet 08″s trafikmiljö

  4. Piff & Puff
    22 april, 2010 at 05:52

    Om nu inte landets alla skattebetalare ska få rösta om hur pengarna används varför då tillfråga innevånarna i Stockholms län ?
    Nä jag tycker att endast de Stockholmare som röstat rödgrönt skall yttra sig i frågan.
    Lämpligaste sättet är väl att dom som tar en S/V/MP landstingsvalsedel i det kommande valet också markerar ett av alternativen A respektive B för förbifart eller kollektivtrafik.

  5. 22 april, 2010 at 07:17

    Så du tror att Stockholm med kranskommuner inte ska bidra med pengar. Jag tycker att du bör läsa på…

    • Tomas Andersson
      22 april, 2010 at 17:14

      Vad tror du jag menar med vissa regionala bidrag?

      Merparten av kostnaderna skall staten stå för och då bör även alla komma till tals. Klassisk demokrati! Det borde även du vara för Jinge eftersom du vill ha ett nej i omröstningen…..

  6. ianto
    22 april, 2010 at 08:29

    Stockholms infrastruktur har försummats i flera årtionden. Det handlar inte om att välja mellan två alternativ utan båda behövs. Stockholms län står för 30 % av skatteintäkterna men får mindre än 20 % av statens infrastruktursatsningar. Dessutom ligger nyinvesteringarna i infrastruktur i Sverige på en lägre nivå än Europagenomsnittet. Denna stockholmsfientlighet förstärks av att socialdemokraterna i Stockholm körts över två gånger.

  7. Torsten (orginalet)
    22 april, 2010 at 18:46

    Jag hatar själva tanken på förbifarten. Den är, liksom många andra motorleder, helt kontraproduktiv och leder till snabb igenkorkning av alla andra vägar.

    Men folkomröstning i den här frågan är helt fel! Förutom under den korta kampanjen dödar den debatten om framtida vägg- och kollektivtrafikprojekt. Ett ja kommer att tas till intäkt för asfaltering av hela länet.

  8. Robert
    22 april, 2010 at 22:41

    Jag vet inget om den där förbifarten, eftersom jag inte bor i Stockholm. Men det förvånar mig att riksdagen ska fatta beslut om en lokal/regional folkomröstning. Är det några fler lokala folkomröstningar, som Mona Sahlin vill att riksdagen ska fatta beslut om?

  9. Christer W
    22 april, 2010 at 23:26

    I måndags och i dag var jag inne i Sthlm och konstaterade att trafiken norr om slussen var tätare och mer intensiv än söder om. Ett skäl till det var lugnare på söder kan vara Södra Länken
    Framförallt upplevde jag att de som hade bil inne i norra stan undvek att köra ut genom tullarna och runt. T.ex. för att komma från stadion till kungsholmen så körde folk Odengatan, St:eriksgatan istället för över Norrtull och till Fredhäll eftersom då hade de tvingats betala avgift. Så frågan är om inte avgifterna också stänger in bilar i centrum och inte bara stänger ute.
    En annan skillnad tror jag är att så många fler inne i stan äger bil i dag än tidigare och de flesta står stilla (även i norr) varje dag. Vilket leder till att satsning på kollektivtrafiken inte är någon förbättring utan snarare är ytterligare en belastning av befintligt trafiksystem. Stockholm innanför tullarna har ju redan en mycket utmärkt kollektivtrafik, bättre än de flesta städer.
    Om det ska vara någon forma av förbifart bör den ligga längre söderut, någonstan vid Vällinge, Södrtälje och över till Kungsängen och mot Upplands Väsby.
    Men för övrigt så är ju frågan hur långt det kvar till Essingeledens Bäst före datum, redan nu kan jag tänka mig att underhållskostnaderna högre än kalkylerat.
    Den dan när Bäst före datum är uppnått måste det finnas ett alternativ, annars återstår bara genom centrala stan.

Comments are closed.