Vad ÄR detta för skit?


För ett tag sedan så hörde jag någon som påstod i ett TV-program att Eurovisionsschlagern var det enda som förenade Europa, att det var centralt i den europeiska identiteten på något sätt. Igår satt jag och läste men gjorde ett halvtimmes-
långt avbrott i samband med sändningen av delfinal ett.

Aftonbladet har en läsare som man citerar på förstasidan som har sagt:
– Är detta på riktigt? Nej, det är inte på riktigt, det är en ond dröm, mycket ond. Alla sjunger på engelska och musiken är så utslätad och europa-
anpassad så att det inte finns en chans att tittarna och lyssnarna ska komma ihåg en enda strof av det som framförs. Turkiet bidrar med ett hårdrockband, jag tror att det var Turkiet i alla fall, och den som hade väntat sig att höra musik med klanger från öst blev fullkomligt lurade.

För att ytterligare försvåra för publiken så är vissa länder med, länder som definitivt inte ligger i Europa som t.ex. Israel. Jag vet inte, möjligen är det någon sorts avbetalning för den kollektiva skuld som världen dragit på sig tack vare Hitlers agerande på 1900-talet. Man säger att det beror på att landet är med i EBU, men det är bara en annan del av det skadestånd vi kollektivt betalar. Alla länder kan inte vara med i EBU bara för att det är synd om innevånarna av olika skäl. Ett land i Mellanöstern bör givetvis vara med i sin lokala TV- och radiounion.

Och det finns flera utomeuropeiska länder som deltar, man kan ju undra vad vi européer har gjort dessa för ont.

Att ryssar och turkar är med är inte så konstigt, dessa länder ligger del-
vis i Europa men andra ska givetvis inte delta i detta pekoral. Men så har hela Eurovisionsschlagern urvattnats så totalt att den omedelbart bör läggas ner. Musiken är så utslätad att den inte ens hörs. Ett svenskt bidrag i år är en ung gosse som hoppar omkring på scenen och vrålar att han vill bli populär, en så totalt själs-
dödande melodi att man skäms för honom.

Man kan inte tävla i musik säger en del, jo tänk det tror jag att man kan. Engagerar man Benny Andersson och Björn Ulvaeus så kan de komma fram med ett vettigt bidrag, även om jag är rätt säker på att det räcker med en av dem, Andersson. Ber man honom dessutom att åstadkomma ett stycke med drag av svensk nationalromantik, fiolmusik och granskogens sus så får vi i alla fall ett bidrag som vi alla känner igen som svenskt och skandinaviskt.

Jag behöver väl inte nämna att jag återgick till boken tämligen snabbt, men jag hade ljudet på svagt och ska sanningen fram
– hade jag haft en TV så hade jag baxat ut fanskapet på balkongen och gjort mig av med den för gott. Att ge sig på döda ting kanske inte är så vettigt, men visst skulle det kännas skönt när man ser en så ohyggligt inplastad produktion som bara tycks gå ut på att inte avvika från normen?

it Andra om: , , , , , , , ab123 ex1 dn svd svt gp


11 svar till “Vad ÄR detta för skit?”

  1. Det är inte lönt att lägga ned skiten, det åstadkommer inget. Det är en nödvändig konsekvens när kulturen lever efter storbolagens kapitalistiska regler. Dessa regler innebär att man försöker göra musik som tilltalar en så stor publik som möjligt och stöter sig med ingen. Under dessa regler kan inget nytt skapas inget engegerande kan skapas, det kan bara generera innehållslös och slätstruken musik som inte rör upp några känslor.

    • Visst, musikindustrin är cynisk och har pengar och makt som enda mål, men folk är ju med på noterna (haha!). Allt intellektuellt misstänkliggörs i vår tid. Jag tror det beror på socialismens/kommunismens sammanbrott, djupa trubadurer och skäggiga gubbar med huvudet fullt av teorier om samhället har inte samma trovärdighet som förr. Nu eftersträvar folk inte längre förbättring utan bedövning, och då passar musikfestivalen bra in.

  2. Ja, att försöka skydda civila från bomber från en galen diktator genom att upprätthålla en flygförbudszon är något helt annat än regelrätta bombningar som nu förekommer i Lybien. Det är bara att inse att vi som stödde det svenska deltagandet i det ovannämnda inte såg hela perspektivet. Svenska plan har inget i Lybien att göra längre, lika litet som de svenska trupperna har i Afganistan. Bra att Juholt m.fl har insett det. Sverige är fortfarande ett alliansfritt land, förhoppningsvis utan krigsambitioner även om man ibland kan tro det motsatta när man lyssnar till allianspolitiker eller vårt stolta och oberoende publicserviceföretag vars nyhetsjournalistik ( i den mån den fortfarande förekommer) numera inte står långt efter kvällstidningarna när det gäller omdömeslöst rapporterande el kommenterande.

  3. Den här kommentare kom ju helt fel, det var meningen att den skulle hamna under ”Ta hem Jas-planen från Libyen”. Sorry!

  4. Kan bara säga, RIP Eurovision… den lever inte längre..what is Europe anyway? gränser tänjas, musiken tänjas, men inte mentalitet.

  5. Den traditionella östgränsen av Europa går vid Uralbergen, om vi skall inkludera Kaukasus eller inte är ett gränsfall. Åtminstone Armenien och Georgien har mer med Europa än med Mellanöstern att göra och är dessutom med i Europarådet (liksom Azerbajdzjan vilket jag dock kopplar mer till MÖ)

    Vad gäller Israel så är det naturligtvis dåligt samvete som är en motivation, samtidigt så är det fler länder i MÖ som är medlemmar i EBU och som skulle kunna delta redan idag om de ville. (Algeriet, Egypten, Jordanien, Libanon, Libyen, Marocko, och Tunisien)

  6. Är det ändå inte så med alla länder att om dom vinner så tycker folket i det landet att det är en bra och viktigt tävling…? Är det inte så vi reagerar vi också?

  7. Ibland är man lite galen men jag tycker det är roligt. Speciellt programmen med fem artister (plus programledaren Christer Björkman) som röstar fram sina favoriter. Mycket fniss och skoj, riktigt avkopplande och vänligt vilket är skönt när det mesta är elände.

  8. […] road av genren. Jag såg däremot delar av den förra semifinalen, den där inte Saade var med. Jag konstaterade då att man borde begränsa deltagarna till att omfatta enbart Europa, det finns ingen anledning att ha […]