Europas tolvåriga flickor?



När jag startade upp datorn nu på morgonen så var den första nyheten som mötte mig ett faktum, Europas tolvåriga flickor hade röstat fram Eric Saade till Eurovisionsschlagerfinalen, ingen katastrof men det är synd om dem som tycker om musik.

Nu är givetvis även Saades bidrag definitionsmässigt musik, men det är en musik som är anpassad till och för barn. Tuggummipop kallades företeelsen förr, vad man kallar den idag vet jag inte eftersom jag inte är särskilt road av genren. Jag såg däremot delar av den förra semifinalen, den där inte Saade var med. Jag konstaterade då att man borde begränsa deltagarna till att omfatta enbart Europa, det finns ingen anledning att ha med länder utanför Europa, de kan givetvis ordna en egen tävling. Det vore visserligen synd om Israel eftersom inga grann-
länder skulle rösta på landet av politiska skäl, men de är ju vana vid att det är synd om dem.

Personligen undrar jag hur Saade ser på sin eventuella framgång. En tjugoårig grabb röstas fram av barn som inte ens börjat högstadiet, det måste ju ge självkänslan en knäck antar jag. Under alla omständigheter så kommer Sverige återigen representeras av ett bidrag som är kommersiellt från början till slut. Den bästa melodin, Pernilla Andersson och hennes Desperados, kom inte ens till final här hos oss. Tur att det finns Youtube…

it Andra om: , , , , , , , , , , , ab12 ex12 svd12 dn12 svt gp


9 svar till “Europas tolvåriga flickor?”

  1. Vuxna gillar inte saades låt för att den är för simpel och banal. Det kanske man kan säga om desperados också men den har i alla fall en melodi, och då är mycket vunnet.

  2. Jag tyckte själv om Pernillas bidrag och röstade på det både i semifinalen och i andra chansen men det räckte inte. Vad gäller ”Popular” så är den skrämmande nog ett av de bättre bidragen i finalen.

  3. Att skriva barnböcker och göra barnfilm är kulturellt hedervärt, så varför inte att göra barnpop? Kvaliteten på låten kan diskuteras, men det är inte sänkande att just tolvåringar har röstat – inte heller att de är flickor

    • Det är förstås sant, men problemet i sig kanske är att media behandlar detta som någon slags musik/kultur för vuxna, när det egentligen inte är där man hittar den engagerade publiken? Tolvåringarna får gärna skrika sig hesa över Saade, det är säkert bra för dem dessutom.

  4. Som 21-åring, så kan jag med att lyssna på låten, men då enbart på hur nyanserad den faktiskt är. Italodoftande Electropop har aldrig låtit bättre än det här. Den gör en inte sömnfärdig iaf. Och glad blir man också. Och dansant.

    Men jag är då något homosexuell, så det kan ju förklara saken till varför jag uppskattar uptempo musik. FACT!

    UPP TILL KAMP FÖR DISCO OCH MOT STUREPLANSKULTUREN!!!

  5. Det är väl inget fel att tolvåringarna gillar ett program, men det ligger väl felplacerat tidsmässigt i så fall? Det har blivit helt utslätat nu, förr om åren så dök det alltid upp något nytt.

  6. Hur vet du att det enbart är tolvåringar som röstar på Erik? Och om så skulle vara… Eurovision Song Contest’s största målgrupp är barn och ungdomar. Det är den grupp som konsumerar mest musik och de gillar lättrallade låtar med hook. Personligen har jag svårt att få Haba, haba ur skallen… :-D Men Erik är söt och kommer att gå långt, även om han inte vinner. Tror dock att han har stora chanser, hans nummer är komplett och proffsigt, precis som ungdomarna gillar.

  7. Eurovision är STORT på dagis och på låg- och mellanstadiet, förmodligen högre upp i klasserna också. Man kan väl kalla programmet för ett typiskt familjeprogram, passar alla åldrar, tycker jag…. ;) Och apropå Saade så var framförandet riktigt bra! Kul att se, medryckande.

  8. Tyckte jag hört låten tidigare,eller allafall en mycket liknande låt.
    O MAMA med Lili och Susi, det är ju nästan en kopia av Saades Populär!