Marknadskrafternas verkliga kraft

Man har länge försökt göra gällande att konkurrens innebär lägre priser, man gör det speciellt ofta när det gäller att sälja ut statliga bolag av ideologiska skäl, men i själva verket blir skattebetalarna oftast lurade.

DN: ”Busslink kan ha lurat SL på ett par miljoner kronor. 733 extrabussar som företaget har tagit betalt för kanske aldrig lämnade garaget. Det visar en utredning som SL presenterade på onsdagen. Samtidigt säger Busslink att man missat att fakturera SL för 230 turer.”

Att det gäller när landstinget säljer ut buss- och tunnelbanedrift är självklart, på samma sätt är det med SJ och all annan privatisering. Det senaste exemplet är väl privatisering av vårdcentraler och vi ska inte inbilla oss att försäljningen av Telia var en jätteaffär. På samma sätt är det med Vattenfall, de har fått konkurrens och vi elkunder har fått en elbörs. Plötsligt stängs kärnkraftsverken av och priset går i taket, men elen har inte blivit dyrare att producera, det är bara de dyra produktionsmetoderna som stängts av.

Följden blir att vi betalar ett extremt överpris för elen och vissa politiker kan slå sig för bröstet och hävda att marknaden sköter sig mycket bättre än vad statliga och kommunägda bolag skulle göra. Nu blir vi dessutom utsatta för rena bedrägerier. Senast igår hörde jag att Bilprovningen inte längre ska ha monopol på bilbesiktning, nu ska ”marknaden” få ta över där också, precis som Apoteken.

Det är bara att hoppas att väljarna förstår att konkurrensutsättning inte handlar om att sänka priser och göra en verksamhet bättre, det handlar bara om ideologi. I bästa fall kanske några inser någon av fördelarna med samhällsägda företag?

intressant Tags : , , , , , , , , , dn1 t

  9 comments for “Marknadskrafternas verkliga kraft

  1. Pingback: Rolf N

Comments are closed.