Koenigsegg Bluffar

I förrgår skrev jag och ifrågasatte Koenigseggs motiv till att lägga ett bud på Saab. Rubriken var ”Ska Koenigsegg göra en Bernard Madoff?”. Madoff är den ”investerare” i USA som lurade sina klienter med ett jättelikt pyramidspel, det slutade med att de som hade satsat pengar förlorade sammanlagt 500 miljarder – dollar.

Nu har jag läst och sett intervjuer med Koenigsegg och jag blir bara mer och mer övertygad om att den mannen faktiskt är ute på en gigantisk cykeltur. Uppenbarligen föreställer han sig att han ska kunna köpa Saab med lånade pengar, pengar som svenska skattebetalare ska ställa till förfogande. Dels vill man ha ett lån från Europeiska Investeringsbanken på 4,7 miljarder, dels vill de att den svenska regeringen ska låna ut ett antal miljarder direkt till Koenigsegg Group. Jag får uppfattningen att vi nu är åsyna vittnen till ett gigantiskt bondfångeri. Ett försök att bluffa som man tror ska fungera utifrån det faktum att svenska staten, dvs. skattebetalarna, är mer måna om Saabs anställda än de är förnuftiga.

Lena Mellin: ”Det som finns är en avsiktsförklaring mellan det nybildade konsortiet Koenigsegg Group och amerikanska General Motors, GM, om att köpa Saab. Mer än så är det inte – än. Det som fattas är pengar. Väldigt mycket pengar. Och dit är vägen lång. Saab vill låna 4,7 miljarder kronor i den Europeiska investeringsbanken, EIB. Det är en stor summa men det kommer inte att räcka. Ska Saab tillbaka på banan krävs ännu mycket mer. Dessutom lånar EIB inte ut till vad som helst. Exempelvis inte till att hålla kristyngda fordonsfabriker under armarna. Däremot lånar de ut pengar till projekt som har med miljö och säkerhet i transportsektorn att göra. Först ska alltså Saab, med sina nya ägare i ryggen, identifiera projekten. Sedan ska de ansöka om lånet. Därefter ska de granskas in på bara skinnet av EIB. I likhet med alla andra som lånar ut pengar vill EIB nämligen ha tillbaka sina pengar – med ränta.”

Koenigsegg stod igår i Aktuellt och antydde att de själva kunde bidra med ny teknik till Saab, teknik som skulle göra bilen mer bensinsnål och mer miljövänlig. Han lät också tittarna ana att detta kunde ske med en ny sorts hybridteknik som bygger på förbättrade elmotorer och en ny sorts batterier som är under utveckling.

Lena Mellin skriver i sin artikel att detta väl är gott och väl, men vill man köpa Saab så gäller det att man faktiskt också har en massa pengar, i det här fallet rör det sig om minst tiosiffriga belopp. Och inte bara en (1) miljard, man måste ha ett flertal miljarder så att Saab verkligen kan släppa ett par nya modeller och få igång försäljningen. Innan det sker så kommer en fullkomlig flod av tusenlappar behövas, har Koenigsegg dessa slantar?

Nej det har han inte. Även om hans företag säkerligen drar in ett hyfsat överskott på bilar som knappast är körbara på allmän väg, så finns det

ingenting som tyder på att han skulle vara god för mer än några tiotals miljoner. Norrmannen Bård Eker lär ha sålt något eller några företag och fått in ett hundratal miljoner. Mark Alan Bishop, vilket är en jättedoldis i finansvärlden, lär ha tjänat en massa pengar på att sälja mobiltelefonsystem i Moskva, något som ger mig en inre syn av Tingeling tingeling.

Detta är ägarna bakom Koenigsegg Group, man har dessutom skaffat sig en Verkställande direktör med delvis oklara meriter, men ingenstans skymtar det tillstymmelsen till mångmiljardärer. Det förefaller som om den enda källan till de stora slantarna ligger i ett begärt lån från Europeiska investeringsbanken på 4,7 miljarder, ett lån som vi skattebetalare ska gå i borgen för. Dessutom vill man ha lika många miljarder i lån från regeringen för att sjösätta detta projekt som enligt uppgift ska rädda Trollhättan.

Man har dessutom under resans gång kommit med ett stort antal mycket märkliga uttalanden. Själva har Koenigsegg ett mindre antal ingenjörer anställda, kanske tio. Saab har över tusen, människor som på olika sätt är engagerade i att ta fram nya tekniska lösningar, samt att utveckla befintliga. Koenigsegg säjer att denna grupp kan bantas kraftigt, i samma andetag säger han att hans entreprenörskap kan leda Saab till framgång och pekar samtidigt på att han och gruppen i Koenigsegg Group har en stark ”entreprenöriell” förmåga.

Tingeling tingeling…

i Andra om: , , , , , , , , , , , , , , , ab123 svd1234 gp12 dn123 Svensson Lukas Alliansfritt Pamflett Iloapp Ove Ilona Lasse Annarkia t

[tags]Koenigsegg, Mark Alan Bishop, Bård Eker, Tingeling, GM, Miljardlån, Bernard Madoff, Regeringen, Saab, Bilkrisen, Arbetslöshet, Finanskrisen, Omodern, Olönsam, Tvåtaktare, Politik[/tags]

  21 comments for “Koenigsegg Bluffar

  1. Charlie
    17 juni, 2009 at 09:19

    Jag tycker att det verkar vara humbug. Man hoppas att staten ska gå in med multimiljarder så att man på det sättet själva kan komma över företaget eller bara miljarderna. Tingeling gillade jag. Anspelningen på affärerna i Moskva :-D

  2. 17 juni, 2009 at 09:40

    Jag säger fortfarande det jag sagt från början:
    Jag tror att affären är allvarligt menad- om det blir flipp eller flopp återstår dock att se.

    Jag är, trots andra uttalanden, dock rätt övertygad om att meningen är att slimma Saab och inte klänga sig fast vid 100000-150000 bilar om året- utan utveckla lyxigare mellanklassare för en exklusivare marknad med mindre folk – iaf i förlängningen.

    Pengar kommer att tas dels från garantier och lån, dvs skattebetalare i olika delar av världen, och en liten del kommer skjutas till av finansiärerna själva (rolgien summor under 1 md).

    Den stora förhandlingen är förstås vilka summor GM kan bidra med i ”avvecklingsbidrag” – att GM inte kan dra sig ur gratis stod klart för rätt länge sedan. I gengäld kommer troligen krav ställas på underleveranser av plattformar osv.

    Att driva saab vidare som idag skulle nog mycket riktigt kräva pengar i mångmiljardklassen per år – det är just bla därför jag inte tror att visionen är denna !

    Men om affären går i lås vore det jättekul! Entrepenörer med passion för bilbyggande MYCKET bättre än ytteligare ngn masstillverkare där saab bara blir en i mängden – ngt som redan bevisats inte funkar !

    /K

  3. Lakarn
    17 juni, 2009 at 10:05

    Fermenta någon?

    Däremot undrar jag över nödvändigheten i att nämna att Madoff var jude :)

  4. Magnus
    17 juni, 2009 at 10:26

    Förresten ser norrmannen härjad ut med Clark Olofsson-frisyr, och Königsegg ser väl ut som ett nazisnaggat ägg… Detta skulle göra sig som seriealbum! ;)

  5. jon
    17 juni, 2009 at 10:30

    Det är en PR-kupp. Koenigsegg har antagligen inga som helst planer på att köpa saab. Men att synas på förstasidan har dom nog inget emot.

  6. Peter
    17 juni, 2009 at 10:57

    Det ar ledsamt att se hur insnoade svenskarna ar nu for tiden.
    Koenigsegg ar ingen affarsman eller ens en bra entreprenor, hans foretag har aldrig gjort vinster och har alltid levt pa gransen till konkurs – endast raddad av nya investerare.
    Detta med ett sub 100 anstallda foretag.
    Sa han ar bra pa att gora av med pengar inget mer.
    Sa stora delar av sverige ser nu honom som SAABs raddare? Kom igen, idioti.

  7. mr Biz
    17 juni, 2009 at 11:05

    Koenigseggs samarbetspartner NLV Solar AG sitter ju på patenten till helt nya solcells- och energilagringsystem som de menar är så pass omvälvande så att investeringar i infrastruktur inte kan överlåtas till privata investeringar utan offentliga medel måste engageras i en aldrig tidigare skådad omfattning. I Schweiz har de registrerat en bank, ”New Energy Bank”, för samordning och utveckling av finans- och affärsmodeller.

    Om det är detta som är Koenigseggs ”teknikhemlighet” så är den onekligen intressant för NLV beskriver bl a FAES (Flow Accumulator Energy Storage) som ett elektrokemiskt energilagringssystem med en gravimetrisk energitäthet på över 170 Wh/kg och volymmetrisk energitäthet på minst 600 Wh/l.?
    Högspänningsladdning ger full kapacitet på 15-20 minuter och ger fordonet en räckvidd på 500 km.

    Koenigsegg har alltså redan samarbetsavtal som innefattar denna teknik och det är väl exakt den typen av projekt som EIB har till uppgift att stödja…

    Enligt fackklubbarna på Saab i Trollhättan har de nya ägarna presenterat en finansieringsplan som räcker fram till 2013 och de verkar nog inse att de har större chans till jobb hos Koenigsegg än under den ointresserade styrelsen i Detroit.

    Men visst finns det något som låter ”Tingeling tingeling” i bakgrunden… :-)

    • 17 juni, 2009 at 11:10

      mr Biz: Men visst finns det något som låter ”Tingeling tingeling” i bakgrunden… :-)

      Ja jag vet inte riktigt varför jag fick den låten i huvudet…

      Var kan man läsa mer om de innovationer du nämner? Länkar?

      I vad mån kontrollerar Koenigsegg dessa?

  8. Manne
    17 juni, 2009 at 11:18

    Ja det är väl en relevant information om man kollar några av Jinges länkar. Alla skriver om det, antagligen av den orsak som nämndes. Möjligen är de som protesterar folkpartister? :-P

    • 17 juni, 2009 at 11:21

      Manne! Det är bara en vanlig härskarteknik som visas upp. Vissa saker är inte tabu men ska låtsas vara det för att man på det sättet ska kunna avfärda det skrivna. Inget är nytt under solen.

  9. mr Biz
    17 juni, 2009 at 11:23

    @Jinge
    NLV beskriver det hela på sin hemsida samt i deras PDF- broschyr, på sid 51 ang Koenigsegg, som kan laddas ned där i från:

    http://www.nlv-solar.com/who_we_are/

  10. Pingback: Anders
  11. Christer W
    17 juni, 2009 at 11:37

    Jag förstår inte varför ni är så bekymrade över att Koeningsegg och gruppen inte har allt kapital som behövs för köpet, det är ju i det närmaste kutym i storföretagsvärlden att andra står för fiolerna. (Jag skulle t.ex. bli förvånad om Fiat har allt kapital som behövs för att klara Chrysleraffären, någon annan får säkert vara med att betala).

  12. Pingback: Musse
  13. 17 juni, 2009 at 16:36

    Mark Bishop är inte telekomsnubbe. Han är affärsman inriktad på fastighetsmarknaden och lär redan ha en rätt stor post i Koenigsegg Automotive. Han var vice ordförande vid Wall Street-firman Drexel Burnham Lambert. Under 1980-talet gjorde firman omfattande affärer på skräpobligationer men gick i konkurs 1990. Sägs enligt saabsunited.com hålla på med vad man i efterdyningarna av finanskraschen skulle kunna kalla tveksamma affärer inom finansiering av fastigheter. Har hållit på med bl a sub-prime lån när den marknaden var igång. Nu långsiktigt i bilfabrikräddarbranschen? Knappast.

  14. Urban E
    18 juni, 2009 at 00:24

    urbanenglund@gmail.com
    81.224.31.184 Sweden 16 Ostergotlands Lan Norrköping 58.6000 16.1833 TeliaSonera AB

    Added Blacklist/EU

  15. Abdullah
    18 juni, 2009 at 00:39

    xxxxxxxxx
    xxxxxxxxx
    Det betyda Länge leve Palestina!

    Det är möjligt, men jag förstår inte arabiska… / Jinge

  16. 18 juni, 2009 at 22:05

    Ja nog är det en reklamkupp, och med det följer att det ser jävligt seriöst ut? Om pengarna kommer har de slagit två flugor i en smäll.
    Maudan hon kvittrar som få, men kommer att drunkna i pissvatten.
    SAAB och bilbranchen är skitdyr, det är bara japaner och Kineser som kommer bygga bilar i framtiden.

  17. 19 juni, 2009 at 10:10

    GM slog igen Bangkok’s enda SAAB Center
    Heja SAAB.

    Kom tillbaka..

    Det vat trist att se den stora SAAB skylten tas ner tre manader sen. Den enda SAAB centret i Thailand, Petchburi road, saljer nu endast GM bilar Captiva och Optra.Det finns tom en gasdriven variant. Optra CNG

    Heja Koenings-eggen – Heja SAAB

    N.B. Internationella pressen skriver altid Saab
    Fel! Versaler, ska det va! UPPER CASE!) please!

    Annars blir det ju Austin Mini

    Auto(motive) regards,

    John K Lindgren

    Carsanook
    Bangkok

  18. Vän av ordning
    19 juni, 2009 at 18:17

    Är du inte läskunnig? / Jinge

Comments are closed.