Ska Koenigsegg göra en Bernard Madoff?


Jag har med stigande förvåning konstaterat att sportbiltillverkaren Koenigsegg tillsammans med några andra intressenter har lagt ett bud till GM på att köpa Saab.


Sportbilen Koenigsegg har endast byggts
i ett fåtal exemplar i en gammal uttjänt hangar, och man kan nog säga mycket om den bilen men den är vare sig serietillverkad eller har några andra egenskaper gemensamt med Saab. Såvitt jag kan bedöma har ingen av de andra intressenterna heller någon erfarenhet av bilindustrin. Enligt uppgifter i media så finns det ytterligare ett par finansiärer med i bakgrunden, men om dessa får man inte veta någonting.

Man skulle givetvis kunna tolka dessa nyheter som ett utslag av entusiasm och skaparglädje, men hur en sportbilstillverkare som byggt kanske tjugo bilar skulle klara av att sköta ett stort företag som tillverkar tusentals, eller tiotusentals bilar, vet inte jag. Inte heller vilka erfarenheter de som ska finansiera detta har av att driva en sådan industri.

Det verkar som att man bortser från det faktum att Saab är en omodern och bränsletörstande bil, ett företag som gått i förlust de senaste fyrtio åren. Har man tillgång till så kopiöst mycket pengar så borde man rimligen satsa dessa på något som åtminstone skulle kunna ge avkastning på några års sikt. Men trots sin obefintliga erfarenhet av att driva en bilfabrik, trots avsaknaden av kunskaper om att driva ett företag med många tusen anställda, så är man beredda att skeppa tonvis med dollar till USA.

Skulderna för Saab här i Sverige är dessutom kvar att betala.

Men det slår mig att regeringen lovat att borga för ett mångmiljardlån, kanske är det dessa lån man är ute efter. För hur man än vänder och vrider på denna osannolika historia så måste man få intäkter någonstans ifrån. Det är därför jag kommer att tänka på Bernard Madoff. ((http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3059309.svd)) Han lurade i tusentals kunder att han var en alldeles enastående investerare och nu i efteråt vet vi att det han gjorde var att bygga upp ett jättelikt pyramidspel. På det sättet lurade han sina investerare på 500 miljarder
– dollar.

Man kan i varje fall inte utesluta att det finns motiv som man inte gärna talar högt om i denna affär. För varför skulle ett antal delvis okända människor köpa en fabrik som tillverkar en omodern, tung och bensinslukande bil annars? I praktiken har redan Saabs nybilsförsäljning upphört, och om någon ska köpa företaget så måste väl denna någon också ha en idé om hur man ska få tillbaka sina investerade pengar?

i Andra om: , , , , , , , , , , , , ab12 gp1 ex123 svd12 dn12 dbl1 t

[tags]Koenigsegg, GM, Miljardlån, Bernard Madoff, Regeringen, Saab, Bilkrisen, Arbetslöshet, Finanskrisen, Omodern, Olönsam, Tvåtaktare, Politik[/tags]


11 svar till “Ska Koenigsegg göra en Bernard Madoff?”

  1. Om inte annat är det ju gratis mediaexponering enbart genom ryktet… det återstår att se hur mycket sanning som ligger bakom det hela.

  2. Ja det är mycket som är konstigt med den där affären. Vad det är som lockar folk utan industrierfarenhet att köpa en industri vet inte jag, men jag skulle inte vilja ha aktier i ett sådant företag.

  3. Det är mer än bara mediaexponering eftersom det är officiellt bekräftat att ett ”letter of intent” är skrivet.
    Inte för att det 100%igt garanterar en affär men iaf.

    F.ö.: Folk med erfarenhet av bilindustrin: Well är det inte det som Saab skal bidra med då ? :)

    Visst kan detta bli en krasch i slutändan – men jag hoppas ändå att syftet är att relativt billigt kunna ta över en bilfabrikant och ett märke som man sedan nischar in och inte försöker konkurrera med i den överetablerarde mellanklasskombis-som-bygger-på-samma-bottenplatta-och-har-samma-egenskaper-som-alla-andra segmentet :)

    Detta innebär troligen att Saab istället föra tt skeppa 100000-200000 bilar /år går ned till kanske 10000-50000 dyrare bilar – men det kanske är bättre ?

    /K

  4. Jag tycker både Bård Eker och Koenigsegg med sina företag visat att de är entreprenörer och inga pengakåta Bernard Maddoffs. De är personer som gillar att skapa och bygga. De gillar design och sportiga högteknologiska bilar. De har också visat att de kan tjäna pengar på sin passion. Dessa personer är perfekta för SAAB och SAAB med sitt varumärke och innovativa tradition är perfekt för dem likaså. De har all min cred.

  5. du kanske ska satsa på att veta mer innan du skriver… dom har inte gått i förlust i 40 år. snarare 15år.

    Enligt uppgifter i Ekot för ngn vecka sedan är det 40 år. Möjligen var det Studio-1 // Jinge

  6. Frågan är om Saab någonsin gått med vinst? Det fanns väl en orsak till att Wallenberg nästan skänkte bort bolaget. Saab var omodern redan då Carlsson på Taket rattade bilen på tävlingar.

  7. Ska man kommentera ska kommentaren innehålla något, gärna med referenser/länkar! / Jinge

  8. Saab gick inte med förlust på 1980-talet. Utan med vinst. Jag var fackligt aktiv inom koncernen på den tiden och hade insyn. Under de flesta av åren jag arbetade på växellådsfabriken gick företaget faktist med vinst. Radion hade/har fel.

    Det kan vara svårt att reda ut då personbilsdivisionen var en del av ett större företag (Saab-Scania) och tillverkningen av delar låg inte i personbilsdelen utan i lastvagnsdelen. Så de vinster som gjordes togs ofta ut i dessa fabriker istället för i Trollhättan. Men helt klart är att personbilstillverkningen var lönsam under 1980-talet.

  9. GM har sugit ut Saab länge, med en ny ägare kanske de tillåts göra vinst genom att utveckla fordon folk vill ha.