Försvarsmakten i ny mystisk kampanj

Tyck gärna att jag är tjatig, men Försvarsmakten har gjort sig känd för att använda Sveriges sämsta annonsbyrå. Senast det stod om detta i tidningarna var under senvintern, då läste jag att någon eller några inom Försvarsmaktens PR-avdelning haft tveksamma relationer till den annonsbyrå som gjort reklamen och att saken skulle utredas. Hur det blev med den saken vet jag inte, men uppenbarligen så är samma byrå i farten nu igen.

Idag fick jag syn på denna annons vid 55:ans busshållplats i Hjorthagen, texten är medvetet kontrastlös, antagligen för att väcka betraktarens nyfikenhet. Budskapet är enkelt så att en blivande soldat ska kunna förstå det ”TA REDA PÅ VAD SAMTLIGA PERSONER PÅ DENNA HÅLLPLATS HETER”, det ska antagligen illustrera det försvaret pysslar med i Afghanistan, de lägger sig i saker som de inte har med att göra.

Skulle en soldat komma till min busshåll-
plats och kräva att få reda på min och andras identitet så överger jag genast min livslånga pacifism. Eftersom jag har ett dåligt hjärta så skulle jag nog dö på kuppen. Det är givetvis en katastrof för Sverige att vi inte längre har ett värnpliktsförsvar. Och även om man inte får sätta in militär trupp för att slå ner demonstrationer så skulle det ändå ske i ett krisläge, har vi en moderatregering så sker det snabbare än om vi har en socialdemokratisk regering givetvis. Och att försvaret är desperat visade Martin Arvidsson (alias Ahl) på igår.

Dessutom har vi fått en försvarsminister som blev värnpliktsvägrare eller vapenvägrare när han skulle göra lumpen, man tar sig för pannan. I praktiken betyder det att jag vet mer om soldatlivet än Tolgfors, detta trots att jag bara gjorde åtta månader i lumpen. (forts nedan..)

Och nu är det alltså dags för en annonskampanj igen. Nu ska man återigen förolämpa allas mödrar och kusiner runt hela Sverige, för du minns väl budskapet om att det var DIN kusin som inte ville att Sverige skulle skicka soldater till Långtbortistan, eller vad nu Tolgfors drömland heter. Men jag kan förstå att försvaret trots rekordstor arbetslöshet, måste annonsera efter folk. För även om man är arbetslös så ligger man väl knappast och vakendrömmer om att bli levande måltavla i något krig som USA har startat av oklar anledning.

Och korruptionen finns tydligen kvar även idag, hade man haft en riktig reklambyrå så skulle budskapet bli tydligt och precist. Men men, det är väl på den nivån som försvarsmakten befinner sig idag så det kanske är adekvat trots allt.

it Andra om: , , , , , ab1 dn1 svd1 ex1

  9 comments for “Försvarsmakten i ny mystisk kampanj

  1. Helena
    30 oktober, 2011 at 15:46

    Du får bestämma dig för om du heter Helge, Fredrik eller Helena! / Jinge

    • Helena
      30 oktober, 2011 at 16:24

      Varför denna sensur av inlägg som inte bryter mot några regler?
      Vi skriver under den signatur vi vill. Ni är ju flera bakom ”jinge”.
      //Skärpning!

      • 30 oktober, 2011 at 17:24

        Det är bara jag som skriver under namnet Jinge, och klarar du inte att följa kommentarsreglerna så får du leta reda på en annan blogg utan regler.

        Jag vill inte ha folk här som beter sig illa. Du kan läsa reglerna innan du tar ställning. Tills jag har hört vidare ifrån dig så placerar jag dig och alla dina alias i spamfiltret.

  2. 30 oktober, 2011 at 16:18

    Är inte ådalslagarna avskaffade så att det i praktiken är fritt fram igen att sätta in militär?

  3. Joakim Börjesson
    30 oktober, 2011 at 17:46

    I läkartidningen är reklamen från försvarsmakten destå tydligare. Vit tex på svart yta. Bild på patron, haubitshylsa eller liknande och sedan en förmodat äkta vinjett som ska efterlikna en läkarjournal om en löjtnant lundström som fått en kula i låret men räddas till livet tack vare blodtransufion och amputation. ”Var med om sådant du bara har läst om” är locksloganen Har försökt hitta reklamen på internet men misslyckats. Närmsta jag fann var en debattartikel skriven i läkartidningen så att ni inte tror att jag bara hittar på..
    http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=15915

    • 30 oktober, 2011 at 23:52

      Tack för tipset om denna artikel. Reklamsnutten »Var med om sånt du bara läst om…” måste verka helt bisarr för en läkare på Sahlgrenska där de får ta hand om skottskadade var och varannan vecka. Det är också symptomatiskt att en annan läkare av tydligen annan åsikt tycker att artikeln är en politisk inlaga när författaren bara berömmer Läkare utan gränser.

  4. Alfons
    30 oktober, 2011 at 18:01

    du behöver inte vara orolig, en soldat kan inte kräva dej på leg om du inte ska in på skyddsområde:)

    sen är den annonsen gammal, såg den för typ ett halvår sen här, så tydligen har de inte fått någon ny reklam byrå:)

    • 30 oktober, 2011 at 18:05

      DEn typen av annonser bytes ofta, då fortsätter kampanjen. Illa nog tycker jag.

  5. Martin
    30 oktober, 2011 at 18:55

    Jaha, det var rekrytering, jag trodde det var datainsamling åt FRA.

Comments are closed.