Adjö Saab

I morse när jag lyssnade på morgonekot så hörde jag mannen som är VD på Saab, Jan-Åke Jonsson. Han talade som en nyfrälst över vilka enorma möjligheter Saab har, och vilka tjusiga bilar som är på gång. I samma veva förklarade han hur enormt skickliga konstruktörer, montörer och underleverantörer företaget har.

Man kan ju undra varför de gått med förlust i femton år då när allt är så idylliskt. Men det värsta är de som hävdar att skattebetalarna ska gå in och driva förlustföretaget vidare. För mig är det självklart att vi ska stå för vidareutbildning och omskolning, men vi ska inte sätta igång att bygga bilar. Framförallt inte i nuläget då hela fordonsindustrin är på väg att kapsejsa.

Jag vet inte om Maud Olofssons förslag om att bygga vindkraftsverk är så genomtänkt precis, men gör man inte industrimuseum av fabriken i Trollhättan så ska det väl gå att använda lokalerna till något annat tror jag. Men det viktigaste, och det som ska prioriteras, det måste vara att se till att personalen går så skadeslös som möjligt från detta.

Nu när jag skriver dessa rader så är det en rekonstruktion man talar om. Det är bortslängd energi och lika bortslängda pengar. Konkurs är det enda raka, sedan får man se om det kan finnas någon som är beredd att lämna ett bud på byggnader och maskiner. Vi kan utgå ifrån att så inte är fallet, inte i dessa dagar.

Jag tror att vi står inför en strukturomvandling av stort format. Jag är inte heller säker på att det andra rullande fornminnet, Volvo, kommer finnas kvar om något år. Globaliseringen kommer säkerligen att ta kål på de flesta bilmärken finns i Europa, enbart mycket hårt nischade märken av lyxmodell blir kvar. En lustig detalj i sammanhanget är att det inte blev

oljeindustrin och oljepriset som knäckte dem, något som jag nog skulle ha trott på för något år sedan. Om inte oljepriset haft ett starkt inflytande på den finanskris som det talas om.

Men misstagen från depressionen bör inte världen göra om, då vräkte man pengar över hotade branscher och vi vet hur det gick. Men utbildning sitter aldrig i vägen. Det är den vägen vi bör gå, ingen annan väg.

Andra om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , it DN12345 SvD123 AB123

[tags]Rekonstruktion, Konkurs, Bilindustrin, Volvo, Saab, Ford, GM, Finansfamiljerna, Nordkorea, Förstatliga, Expropriera, Nationalisera, Olja, Klimat, Växthusgaser, Miljö, Elbil, Miljöbil, Politik, Vindkraft[/tags]

  11 comments for “Adjö Saab

  1. Manne
    19 februari, 2009 at 11:25

    Jag tycker att man ska erbjuda fabriken till ett företag som vill satsa på att bygga vindkraft. Det enda kravet är att de ska ta ett antal av Saabs gamla montörer.

  2. 19 februari, 2009 at 12:22

    Jag vet inte om svenska skattebetalare är skyldiga SAAB nåt överhuvudtaget? Är vi det? Om man jobbar i bilindustrin så borde man sett sig om efter ett nytt jobb för länge sedan.

    Jag vill inte heller se nåt omskolningsprogram eller liknande. Det finns ju a-kassa och studielån. Det är bara att sätta igång och fixa till tillvaron…

  3. Mikael Wallgren
    19 februari, 2009 at 13:06

    Det slår mig hur enkelspårig debatten är.
    Högerargument ”öh- staten ska inte äga bilföretag” blandas med förmenta vänsterargument ”öh- inga pengar till amerikanska kapitalister”.

    Herregud, här har vi nu ett gyllende tillfälle till lite förstatligande av en viktig industri, till ett rimligt pris. Sedan kan vi gräla om vad vi ska använda den till! På sikt ställa om den till vindkraft kanske, jag är inte emot.

    Det viktiga är att vi inte tar ett tvärsäkert beslut i en viktig fråga nu när allt verkar gå åt helvete globalt.

    Vad 100 000 arbetslösa (fd välavlönade industriarbetare) i västsverige gör för den lokala servicesektorn borde till och med 08:or förstå.

    Sedan blir jag bara trött på miljötjafset om att bilismen är död. Så är det inte. Återkommer, nu måste jag jobba igen…

  4. Marie Ericsson
    19 februari, 2009 at 14:31

    Utbildning av människor är nog bra, frågan är bara vad de som utbildas sedan ska jobba med? Bilindustrin bär upp en mängd andra branscher i regionen från underleverantörer och konsulter till offentliganställda. Sen tror jag inte att efterfrågan på bilar försvinner, produktionen flyttas bara till låglöneländer som Kina, och är det egentligen en önskvärd utveckling?

    • 19 februari, 2009 at 14:43

      Det är inte en utveckling som vi kan göra nåt åt. Vi kan inte producera bilar som ingen vill ha.

  5. nature
    19 februari, 2009 at 16:11

    Äntligen!

  6. 19 februari, 2009 at 18:28

    SAABs styrelsemöte är ajournerat sägs det, jag tror att det beror på att de förhandlar med regeringen just nu. Konkursen är nog ett faktum..

  7. Torsten
    19 februari, 2009 at 18:40

    Jag har aldrig ägt en SAAB, så några nostalgiska ”första bilen-känslor” har jag inte.
    Jag är heller inte från Trollhättetrakten, så jag tror inte att Sverige upphör som industrialiserat land om SAAB lägger ner.

    Beträffande frågan om statligt stöd till bilindustrin har jag spontant lätt att hålla hålla med. Varför skall svenska skattebetalare betala det som GM:s bossar borde?

    Men tillåt en stilla reflektion över vad kapitalismen gör med produktionsmedlen. Hur det som var framtiden ena dagen blir skrot nästa. Hur oräkneliga miljarder plöjs ner i fabriker och infrastruktur som strax därpå läggs ner och får förfalla. Exemplen på gigantisk kapitalförstörelse är oändliga.
    Den logiska frågan borde vara om detta är ett vettigt sätt att producera nyttigheter. Om ”marknaden” är en god eller förstörande kraft. Om kapitalägarna verkligen är de rätta förvaltarna av människan rikedomar.

    Jag har svårt att stämma in i jubelropen över SAAB:s undergång. Jag tror helt enkelt inte på kapitalismens självsanerande förmåga. Och analyser typ natures ”Äntligen!” gör mig fysiskt illamående.

  8. 19 februari, 2009 at 20:57

    @Torsten NEj det är snarare sorgligt.
    Det materiella investeringar som har gjorts kommer ju dock inte gå till spillo – det som inte andra köper huggs upp och återvinns till stor del.

    Personal kan vidareutbildas osv

    Möjligen har GM/Saab plöjt ned väldigt mycket i en organisation/varumärke/it-struktur som till stora delar kan försvinna – men så är det

    Ett statligt bolag skulle göra samma sak -eller gå under. Verkligheten ändras och man kan inte alltid veta hur det går om 20 år – man måste anpassa verksamheter efter det. Förnekelse för länge utan att det tar fart igen drar bara ut på det hela…

    /K

  9. Torsten
    19 februari, 2009 at 21:31

    Kom inte och prata om att maskinerna kan användas till annat eller komposteras eller sånt.
    Kom heller inte och prata om att de anställda kan omskolas.

    Tala om ett ekonomiskt system som för att överleva ständigt måste förstöra kapital! Som aldrig är i balans. Som ena stunden genererar ofattbara vinster och strax därpå förstör alltihopa. Antingen genom att stänga, riva och förstöra fungerande produktionsanläggningar. Eller, med jämna mellanrum, genom att bomba sönder hela länder för att skapa fräscha marknader.
    Det är samma mekanismer.

    Jag tror inte att staten nödvändigtvis skall ta över. Jag försvarar inte heller att ”olönsamma” företag skall drivas vidare.
    Men jag vägrar att stå bredvid och applådera när mödosamt uppbyggda verksamheter kasseras över en natt! Jag vägrar att tycka att det är bäst det som sker! Jag tror inte på ”marknadens” självreglering.
    Kapitalismen förstör och förslösar. Ni marknadsdarwinister borde skämmas!

  10. 20 februari, 2009 at 09:05

    @Torsten du har rätt i sak det är en oerhörd förstörelse – men vad är alternativet !?!?

    Eftersom vi inte är så smarta att vi kan förutsäga exakt vad som kommer komma om 5,10,20 år så kommer man göra felsatsningar !

    Frågan är hur man hanterar dessa. Att förneka det är inte konstruktivt iaf !

    /K

Comments are closed.