Rysk Maffia bakom Koenigsegg?


Jag har tidigare påpekat att det varit mycket tyst om det faktum att en liten sportbilstillverkare gett sig på att försöka överta en svensk bilindustri. En sportbilstillverkare som i beaktande av Saabs storlek rimligen måste anses ha en alltför tunn plånbok. Det har blivit en viss turbulens i pressen, men det sorgliga är att Saabs rekonstruktion ska vara klar redan inom två veckor. Sorgligt eftersom Saabs anställda griper efter minsta halmstrå för att känna hopp om en fortsättning för Saab och sina arbeten.


Nu uppger Dagens Nyheter
att ”någon” i det konsortium som sägs ha bildats bakom Koenigsegg hoppat av affären därför att ”vissa av individerna bakom Koenigsegg Group inte verkar tåla granskning”, som Jacques Wallner säger i dagens upplaga av tidningen. Koenigsegg har velat få den Europeiska Investeringsbanken att låna ut fem miljarder kronor, detta utan egna garantier, i stället ska de svenska skattebetalarna ska garantera lånet. Det har näringsminister Maud Olofsson visat sig tämligen kallsinnig till, något som hon givetvis ska hedras för.

Och med handen på hjärtat, vem skulle inte vilja låna fem miljarder som ska betalas av andra om man inte själv klarar av att betala tillbaka pengarna? Nej, jag tror inte för ett ögonblick att någon av dessa raders läsare skulle ha den sortens ambitioner, jag tror att det bara är riktigt fula fiskar som drömmer om något sådant nämligen.

DN: ”Enligt uppgift till DN Ekonomi finns även starka kopplingar till ryska intressen. Styrelseordförande i Koeniggsegg Group är amerikanen Augie K Fabela, som också uppges vara en av finansiärerna i affären. Augie K Fabela var med och grundade det ryska telekombolaget Vimpelcom. Största ägare i Vimpelcom är Alfa Group – som kontrollerar storbanken Alfa Bank – med oligarken Michail Fridman i spetsen. Fridman har också haft affärer ihop med Oleg Deripaska, oligarken som är huvudägare i den ryska fordonstillverkaren Gaz som sitter på en stor krigskassa.”

Nu är det ju möjligt att jag har fördomar om ryska oligarker, de kanske är hedervärda medborgare som aldrig haft fingrarna i syltburken, men oddsen för att min misstro är ogrundad är tämligen små. För ser man till vilka det är som ligger bakom Koenigsegg i övrigt så finns där inga miljardärer. Bård Eker är säkerligen rik enligt allas måttstock, men att äga eller kontrollera några tiotals miljoner räcker inte för att köpa en bilfabrik och ett etablerat bilmärke.

Christian von Koenigsegg är också, så långt jag kan bedöma, en tämligen förmögen individ. Men han har mycket långt kvar till att kallas miljardär. Han är kanske mångmiljonär, men få har väl inblick i sportbilstillverkarens ekonomi och skuldsituation. Själv har jag tidigare nämnt den amerikanska storbedragaren Bernard Mandoff. Han satte igång ett jättelikt pyramidspel och lurade ett stort antal amerikaner på närmare femhundra miljarder dollar. Det kunde fortgå tack vare att de nya investeringar som kom in delvis återfördes till de gamla investerarna, och i praktiken så förlorade alla sina pengar.

Och även för internationella storgansters så är fem miljarder kronor ett betydande belopp. Men som sagt, möjligen hade man alltför stora förhoppningar

Koenigsegg

om rykten som talar om ”Die dummen Schweden”. När man insåg det misstaget så avstod man från att skylta med den egna närvaron i ett konsortium som tänkt tillskansa sig miljardstödet från den Euro-
peiska Investeringsbanken.

Jacques Wallner/DN: ”– Personligen har jag inte för ett ögonblick trott på det här affärsupplägget. Än så länge har jag inte fått höra någonting om hur Koenigsegg egentligen planerar att ladda varumärket Saab och utveckla företagets verksamhet. Men jag förstår mycket väl att personerna bakom Koenigsegg Group kände sig lockade av möjligheten att få låna 5 miljarder kronor till låg ränta och dessutom få lånet garanterat av de svenska skattebetalarna.”

Egentligen borde jag låta det uttalandet avsluta dessa rader, men jag tycker att den svenska Säkerhetspolisen tillsammans med Ekoroteln borde utreda detta så gott de kan. Saab har kanske förlorat en del av sin position som riksintresse, men finns det ljusskygga utländska intressenter i detta, människor som hoppats på att kunna stjäla fem miljarder av de svenska skattebetalarna så är det värt att lägga ner en hel del resurser på en sådan utredning. Att det har ett riksintresse är uppenbart, att det spelar roll för konungariket Sverige likaså. Frågetecken är till för att uträtas.

i Andra om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , dn123 svd123 dbl sds1 hd n24 gp jinge123 svensson frangere autonoma kim salka eiz anarkister annarkia björn stollentuna t

[tags]Koenigsegg, Saab, Bilindustrin, General Motors, GM, Norge, Ryssland, USA, Trollhättan, Bilkrisen, Politik, Mediekritik, Rysk maffia, Michail Fridman, Oleg Deripaska, Augie K Fabela, Vimpelcom, Alfa Bank, Alfa Group, Maud Olofsson[/tags]


3 svar till “Rysk Maffia bakom Koenigsegg?”

  1. Det är märkligt vilken nationalromantik som skapas kring SAAB, Volvo, Jas mm? Det är ju direkt dumdristigt att driva dessa verksamheter vidare. Men det är klart om det finns förmånliga lån i bakgrunden och några ljusskygga individer så kanske det förklarar hur nån kan vara så dum så han köper en verksamhet som i princip aldrig gått med vinst.

  2. Saab är inte alls något notoriskt förlustbolag, som vissa illa pålästa debattörer påstår. Saab:s resultat har, under åren i GM, till största delen bokförts som ”koncernbidrag” och ”overheadkostnad”. Saab Automobile har tvingats betala överpriser för interna leveranser inom GM. Givet allt annat oförändrat skulle Saab gå med vinst enbart genom att köpa komponenter till marknadsmässiga (låga) priser. Och detta redan vid mycket lågt kapacitetsutnyttjande.