Var är Göran Persson?

För några dagar sedan sa en av regeringsmedlem-
marna att ekonomin är på väg att vända, men att det inte börjar märkas förrän 2010. Möjligen har de spått i kaffesump. Igen.

AB/Ledarbloggen: ”Det är möjligt att Maud Olofsson och Sven-Otto Littorin hade börjat andas ut på sina departement. De senaste veckorna har trots allt de svarta rubrikerna om nya storvarsel kommit lite glesare, trots att arbetslösheten stiger och arbetsförmedlingen regelmässigt redovisar varselsiffror på historiska nivåer. I så fall måste dagens besked från Volvo vara en signal om att det är dags att tänka om. Varselvågen är inte över, störtdykningen på arbetsmarknaden fortsätter även om rubrikmakarna tappat intresset.”

Själv tillhör jag dem som gnällt kopiöst över Göran Persson och hans fasoner. Karlen går dessutom helt oblygt och bygger sig en herrgård, något som fick ett antal gamla ledare att snurra som propellrar i sina gravar. Men det hade känts bra om Persson hade varit regeringschef idag. Då hade han kunnat peka med hela handen och rätta upp den svenska ekonomin innan han återgick till sin ståndsmässiga boning vid Båvens strand.

Visst hade han sina sidor på både det ena och det tredje sättet, men nog hade många idag hellre sett honom i Rosenbad än högerregeringen. Olofsson, Littorin, Borg och Reinfeldt flankerade av regeringens lilla pitbullterrier Björklund känns inte speciellt hoppingivande. Det är utomordentligt

tråkigt att behöva konstatera att vi hade haft en bättre prognos för den svenska ekonomin om vi haft den förra regeringen kvar, en regering som lämnade mycket övrigt att önska.

Volvo delade ut fyra miljarder till aktieägarna häromdagen, det visar tydligt vilka som är viktigast i det företaget.

Andra om: , , , , , , , , it AB123 EX123 SvD12 DN1234 Dbl

[tags]Volvo, Aktieutdelning, Högerregeringen, Ekonomi, Depression, Kris, Göran Persson, Val 2010, Politik[/tags]

  11 comments for “Var är Göran Persson?

  1. nisse
    22 april, 2009 at 13:28

    Göran Persson, är du inte riktigt klok? Sämre statsminister har vi aldrig haft, bara en pompös maktlysten gubbe som utsåg svaga ministrar till höger och vänster, ja-sägare, det är därför Sossarna är så svaga idag pga att de inte finns ngn som har kompetens nog att leda landet. Göran Johansson i Göteborg var bra, men honom gillade inte Göran P för att han var för stark och självständig osv. Bara andrasortering kvar inom sossarna alltså.

    Reinfeldt är däremot inte rädd för att delegera sitt ansvar till kompetenta alliansmedlemmar. Krisen är för fanken global och med Anders Borg vid rodret så kommer det att gå lindrigare i Sverige än på många andra håll i världen.

    • 22 april, 2009 at 13:53

      Nisse, du har hamnat i en klassisk metarposiotion. Har du fått nåt?

  2. Martin
    22 april, 2009 at 14:07

    Nisse,
    baserar du dina politiska ställningstaganden på fakta eller önskningar om hur det borde vara?

    Kolla denna bilden:
    http://fotolasse.se/April2009/Ekonomikarta.jpg

    Jo, vi är världsklass, eller hur? :)

  3. blingbling
    22 april, 2009 at 14:15

    Jinge,

    är det så illa ? ;P

    Göran sitter och petar tänderna som bäst nere på sitt gods och läser kontoutdragen ….

  4. 22 april, 2009 at 14:54

    Det blir säkert en bra regering; menar då den som röstas fram här [flåt det var visst bara ett eu-val]

  5. Kurt
    22 april, 2009 at 15:06

    Den internationella marknadens betyg på den borgerliga regeringens politik ses på värdet av den svenska kronan. Förutom Zimbabwe och Island så är det inte många andra valutor som kollapsat som den svenska. Nisse jämför ju tydligen med situationen i Zimbabwe och Island, och är då nöjd med vad Borg har åstadkommit.

    Regeringen Bildt drog upp räntan till 500%, regeringen Reinfeldt har snart ordnat med negativ reporänta, det de har gemensamt är att de båda är klåpare som inte borde få befinna sig när makten.

  6. 22 april, 2009 at 15:35

    Varför inte önska Per Albin Hansson tillbaka på en gång? Det är ju faktiskt en världskris som pågår! Nisse har rätt om Perssons utnämningar, däremot borde han ha skrivit att Reinfeldt inte är rädd för att delegera till inkompetenta medarbetare.

  7. nature
    22 april, 2009 at 16:02

    Frågan är högst intressant, även om jag misstänker att jag vet svaret: på Banken – där räknar han pengar!

    Det sista jag hörde från honom var när han spred lovord över Anders Borgs återhållsammhet; samtidigt som Svensk Näringsliv riktar skarpt kritik mot samme finansminister – den svenska demokratin i ett s.k. nötskall alltså! Vad jag menar är att demokratin BORDE = rätten att välja mellan OLIKA politiska synsätt!!!

    Soffan nästa?

  8. nature
    22 april, 2009 at 16:09

    @kurt ”Reinfeldt har snart ordnat med negativ reporänta” He he … Det är bra Kurt! Vad ska riksbanken göra härnäst? Något som jag snappade upp var att de möjligen går förbi vanliga banker och erbjuda företag direkt lån, nu när bankerna inte vågar längre! Nästa steg är väl att trycka upp mer pengar helt enkelt, jag skämtar inte här!!! Vart är vi på väg? Ingenstans möjligen?

  9. Martin
    22 april, 2009 at 16:14

    nature,
    hahaha, huvudet på spiken.

    Hur man saboterar en demokrati, ha en massa partier med nästan identiska agendor, men olika retorik. Kalla alla utanför koketteriet för extremister. Så har man garanterat sig och sina kumpaner makten för all framtid!

  10. Christer W
    22 april, 2009 at 18:34

    Nature, du kan vara lugn. regeringen och riksbanken talar redan om att trycka nya pengar i sina slutna rum.
    Det finns inget annat kvar att gör när möjligheten till räntesänkningar är förbrukade och har en doktrin som skyr progressiv skatt, förmögenhetskatt och skattehöjningar som politisk ledstjärnan.

Comments are closed.