GM förbereder sig för konkurs, Saab avskedar


Föga förvånande så har GM ombetts att förbereda sig på en snar konkurs. Man har funderingar på att stycka bolaget i en lönsam del, och en olönsam. Så kan det bli med Saab också, det är bara det att jag inte förstår vilken del av Saab som i så fall skulle vara lönsam.

AB: ”701 personer på Saab Automobile i Trollhättan gör sin sista arbetsdag på fredag. Företag och fack är nu klara med förhandlingarna efter de varsel som lades för en månad sedan.”

Saab har blivit känd som en bil med udda tekniska lösningar, det är enligt min mening en omskrivning för omodern. Visst finns där säkerligen nyheter och ett säkerhetstänkande som sticker ut, men det första jag kommer att tänka på är tvåtaktsmotorer och frihjul.

På den tiden det begav sig så var det en billigare motor än fyrtaktaren, något som gjorde att varenda svensk 50+ vet hur en Saab låter och – luktar. Det bästa som skulle kunna hända i nuläget vore om en kapitalstark köpare dök upp, ett företag som skulle kunna förlägga en del av sin produktion till Trollhättan. Men att ett företag skulle köpa Saab annat än för varumärket ser jag som en orimlig dröm.

Det går knappast att sälja bilar som drar mycket bensin längre, och inom kort kommer det knappast

att fungera med mindre än att de går på förnyelse-
bara bränslen. Somliga hävdar att Saab ligger långt framme i den tekniska utvecklingen men jag ler när jag hör sådant. Asien är ledande och det finns vissa amerikanska fabriker som kan komma att bli något, men Saab är kört i alldenstund man inte kan erbjuda en hybridbil.

Andra om: , , , , , , , it AB EX DN1 SvD1 Dbl

[tags]Saab, Bilkrisen, Arbetslöshet, Finanskrisen, Omodern, Olönsam, Tvåtaktare, Politik[/tags]


7 svar till “GM förbereder sig för konkurs, Saab avskedar”

  1. Jinge, jeg er helt enig. Dette var en god kommentar. Det er tvilsomt om SAAB har noen fremtid. Tragisk for Trollhättan.

  2. Det intressanta i sammanhanget är att SAAB automobil inte ens äger sitt eget varumärke. Det gör nämligen SAAB AB. Så om man köper SAAB automobil så får man enligt ditt resonmang ingenting av värde!

  3. Vi måste göra något åt vår förlegade industripolitik och människodressyr. Vi drabbas hårdast i Europa just nu och ändå är det bara början. Frågan är hur lågt vi kommer att sjunka denna gång? Krisen kommer säkerligen att vara minst 3-4 år.

  4. Det tråkiga är att UR-saaben hade med en modern drivlina varit helt rätt bil på en miljömarknad. Den hade extremt lågt CdxA (luftmotstånd) och var relativt lätt. Satte man in en elmotor eller en liten diesel i en sådan bil skulle man ha en vinnare. Tror att den lätt med en bra diesel skulle gå runt 3dl/mil.

    Förresten Jinge, här är ett bolag som uppenbarligen fattar hur man ska bygga elbilar och inte som Think.

    http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090414-elbil-fiat-500/index.xml

    Bygg bilen på en existerande plattform som inte är skit, vilket Think är.

  5. Men nu har vi chansen att gå vidare och Saab anställda kan börja se sig om efter nya utvecklande jobb som att tex ta fram och producera den nya elbilen som Alelion Batteries, Autoadapt AB och biltillverkaren Fiat skall tillverka på västkusten !

    /K