Wetterstrand, politikens Superstar


[column width=”49%” padding=”2%”]
Det är lite jobbigt att vara populär säger Maria Wetter-
strand enligt Expressen. Personligen tror jag att hon kan leva med den populariteten även de dagar det kommer fram blivande väljare som bara strålar av välvillighet.

EX: Miljöpartiet har fått ett allt starkare stöd bland väljarna den senaste tiden, och språkröret Maria Wetterstrand är efter Fredrik Reinfeldt den partiledare som väljarna har mest förtroende för, enligt flera undersökningar. På söndagen gästade Wetterstrand ”Agenda” i SVT där hon frågades ut om flera kontroversiella förslag som partiet lagt. Bland annat vill Miljöpartiet höja skatten på bensin och diesel med två kronor, ett förslag som fått mycket kritik. – Det finns inget framtidsalternativ där det inte kommer att bli dyrare med bensin. I stället för att drabbas av en oljeprischock om några år vill vi ha ett hållbart alternativ redan nu. Vi vill storsatsa på biogas och införa en konverteringspremie för de som byter bil.

Nu tillhör jag inte bilägarnas skara sedan ett antal år, men det är knappast därför som jag stöder alla förslag som går ut på att dämpa bilåkandet. Bilarna är knappast miljöneutrala vilket på sikt går ut över klimatet, dessutom så har den olja som ännu inte tagits upp ur mark/hav sjunkit i en takt som på sikt innebär att förädlade produkter kommer att bli extremt dyrbara, något som får effekter på något så livsnödvändigt som uppvärmningen av våra bostäder.

Visst, vi kan bygga tjugofem nya kärnkraftsverk, men jag tvivlar på att vi verkligen vill det. Det är lätt att glömma bort att olja driver den fjärrvärme vi har och inte bara illaluktande bilar och lastbilar. En ändlig resurs som är på väg att ta slut, därför är miljöpartiets idéer om dämpande prishöjningar det enda verksamma motmedlet idag. Visst, på sikt kanske man kan tillverka vätgas på ett ekonomiskt försvarbart sätt, men där är vi inte än.

AB: Minns valrörelsen för fyra år sedan. De borgerliga partiledarna log i kapp på nyhetsbilderna. De utstrålade kampvilja och lust till politiken. Överallt deras leenden. Nu ser de betydligt mer sammanbitna ut. Efter fyra års regerande tycks vårtröttheten ha slagit till i Rosenbad. Inte ens Centerledaren Maud Olofsson verkar ha någon energi. Mänskligt sett är det förståeligt. Att ägna dag och natt åt att försöka styra landet sliter. När inte heller väljarna tycks uppskatta det man gjort blir det förstås extra tungt.

Mycket talar för att de rödgröna vinner valet i september, själv känner jag mig inte speciellt orolig. Wetterstrand är
[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]varg
tveklöst den stora röstmagneten i sammanhanget, men jag tror att Mona Sahlin är underskattad. Dels så kommer sossarna att sluta leden kring sin ordförande, dessutom så tror jag att hon kommer att entusiasmera medlemskadrerna mer och mer ju närmare valet vi kommer. Hon har aldrig varit min favoritsosseledare, å andra sidan så har jag aldrig röstat på (S) heller, och det skulle jag inte ha gjort oavsett vem som var ordförande. Min egen favoritsosse är Leif Pagrotsky som jag tycker verkar oerhört sympatisk. Men som sagt, inte ens han. Men visst blir fördelningen av ministerposter i en ny regering intressant.

Wetterstrand blir förstås vice statsminister, men hur de övriga partiledarna ska fördelas på departementen törs jag inte ens gissa, inget verkar speciellt självklart. Antagligen håller redan lobbyorganisationerna på att vässa sina kontakter med dem som kan tänkas ingå i en kommande regering. Skulle jag vara politiker så skulle jag sitta och skissa på ett lagförslag som förhindrade dem från att släppas in i Riksdagen utan en personlig följeslagare. De har haft alldeles för mycket att säga till om under den borgerliga regeringen, se bara på vargfrågan.

(Rapportera tveksamma annonser!)

intressant Tags : , , , , , , , , , , ab12 dn123 svd1234 ex12 k&å Röda-B kulturbloggen annarkia t
[/column]


12 svar till “Wetterstrand, politikens Superstar”

  1. Hade Wetterstrand varit partiledare och statsministerkandidat för Socialdemokraterna hade saken varit klar. Men tyvärr är hon partiledare för miljöpartiet och då blir ingenting speciellt självklart längre. Jag förstår inte hur folk kan rösta på MP. Vem vill ha dyrare el och bensin? Det är ju redan fruktansvärt dyrt!

    • Nu är det ju inte så att MP vill ha dyrare el och bensin bara för att det är skoj. Problemet idag är att vi inte betalar den faktiska kostnaden (något som även gäller många andra varor, t.ex kläder) – utan skjuter över en stor del av kostnaden på skattebetalare (i form av subventioner till flyget t.ex), framtida generationer (i form av fullkomligt ohållbar miljöpåverkan) samt människor i andra delar av världen (i form av horribla arbetsförhållanden och utarmning av naturresurser till skampriser).

      Självklart är det tråkigt att betala vad saker kostar – det syns ju inte minst i diskussionen kring ”illegal nedladdning” (som visserligen är mycket mer komplex än vad jag ger sken av här, men du förstår säkert principen), men även i diskussionen kring RUT och ROT. Det är klart att statliga subventioner kan ha sina poänger, framförallt som ekonomiska styrmedel. Men då borde det väl rimligen handla om att exempelvis göra kollektivtrafik/tåg billigare till förmån för t.ex inrikesflyg mellan Stockholm och Göteborg.

      Det är ordentligt tröttsamt att höra folk diskutera som om MP är ute efter att göra det svårt för bilister bara för att jävlas. Det är inte bilen i sig som är problemet, inte heller billig energi. Det är jag övertygad om att i stort sett alla förstår. Däremot är det ju lättare att argumentera mot såna halmfigurer…

  2. Miljöpartiet får Miljödepartementet. Vänsterpartiet Socialdepartementet. Socialdemokraterna Justitiedepartementet.

  3. Roligt att du håller med Wetterstrand och mp i den här frågan!

    Jag tror att det är helt rätt att öppet tala om frågan och ta debatten på ett ärligt sätt. Centern i synnerhet och Alliansen i allmänhet har redan kört igång en stenhård skrämselkampanj mot mp där centern ljuger sig mörkblå… Därför är det bra att vara ärliga och öppna. Över huvudtaget tror jag att mycket av Maria Wetterstrands förtroende består i att hon är tydlig, enkel, rak men framförallt ärlig. Hon står för sin ideologi och det är mer än man kan säga om samtliga borgerliga partier och sossarna som vänder kappan efter senaste opinionsmätningen. Förtroendekapital tar lång tid att bygga upp men går snabbt att rasera :)

  4. Vad är miljövinsten med korta snuttar med snabbtåg. Att bygga dessa kommer att kosta hur mycket avgaser som helst. Som känt är byggs järnvägar idag med Lastbilar grävmaskiner osv. Miljövinsten är uppäten innan första snabbtåget har rullat en meter. Ett stort fiasko med skattepengar kommer det att bli. Sorgligt och ogenomtänkt. Dessutom är det inte säkert att ett svenskt företag får jobben som det ger. Då vi är med i EU får den som har bästa anbud jobbet och på senare tid har utländska fått stora jobb av den här typen. Gör om och gör rätt. Är det värt miljarder att förkorta restiden Gbg-Borås med en kvart?. Motivera det någon för jag fattar inte det.

    • Det handlar inte bara om miljö. Det handlar om att Sverige ska kunna konkurrera med övriga Europa i framtiden och inte bli ett underuvecklat land medan länder som Spanien, Frankrike, Italien, Tyskland, Portugal, UK, Ryssland, Kina och Polen har höghastighetståg. När priserna på bränsle till flyg i framtiden stiger kommer vi bli helt isolerade och det drabbar ekonomi och jobb i Sverige och därigenom framtidens pension, skola, vård och omsorg. Sverige måste satsa långsiktigt på infrastruktur. Att kunna resa på 2h mellan våra storstäder och kunna resa på 4h mellan Stockholm och Hamburg är en bra sådan satsning.
      Kina har planer på höghastighetståg hela vägen till London på under två dygn medan man knappt kan ta sig från Stockholm till centraleuropa på ett dygn med tåg idag. Det säger faktiskt ganska mycket om vad som kommer hända med Sverige som land i framtiden om vi inte agerar idag…

      Med samma argument om upphandlingar och att det inte är säkert att det är svenskar som gör jobben så kan vi ju lika gärna strunta i att bygga vägar, flygplatser och bostäder också, eller?

    • Vi tillverkar ingen räls längre i Sverige, själva kontrakterade arbetarna kommer självklart vara svenska dock. Banverket har ju redan maskiner dessutom. Banverket produktion kommer inte ta första ”bästa” oerfarna arbetslaget från utlandet. Så fungerar inte upphandlingar. Tro inte att banverket skulle acceptera några oerfarna arbetare som får 1/10 i lön och bor i skjul vid arbetsplatserna.

      Utsläppen från att bygga och underhålla spår är försumbara, vi bygger spår hela tiden det är inget nytt. Dessutom är det främst andra tåg som kommer gå på rälsen. T ex har vi bara 43 st X2 (X2000) tågsätt/drivenheter (och tågsätten kan som sett kopplas ihop) i hela Sverige. Rälsen av X2 standard trafikeras dock hårt av andra tågsätt. Detta handlar inte bara om snabbtågen utan om trafiken på dessa banor överhuvudtaget.

      • Vi ökar också kapacitet i hela spårnätet alltså, det är därför det byggs nytt. Vi behöver kapaciteten om tågen ska gå som förväntat.