Slussen blir en ny almstrid tack vare borgarna


Igår satt jag i en timme och tittade på Sveriges Televisions webbsändning av någon slags presskon-
ferens som anordnats av Socialdemokraterna i Stockholms Stadshus, ett möte som leddes av oppositionsborgarrådet Tomas Rudin (S).

Han berättade att det hade kommit in hundratals överklaganden mot den borgerliga majoritetens beslut (3 mandats övervikt) när det gällde beslutet om ombyggnaden av Slussen, han påpekade särskilt att de nu intecknade åtta miljarderna för ombyggnaden i det nuvarande förslaget kommer att växa enormt eftersom bussvändnings- och bussterminalen inne i berget inte är medräknade i kalkylen för den nya Slussen.

DN: ”Förvaltningsdomstolens registrator hade på tisdagseftermiddagen fått in 353 överklaganden. Invändningarna mot förslaget är i stort desamma som tidigare: den åttafiliga bron, de höga trapporna, glashusen på Södermalmstorg och kontorsbyggnaderna öster om Katarinahissen får kritik.

”Dagens Slussen är helt enkelt den bästa lösningen och den ska därför bestå”, skriver Lennart Ehrgård i Nacka. ”Slussen är människornas ej bilarnas. Gör inte om samma dumhet som Klarakvarteren”, anser Eva Ursing på Gärdet. Socialdemokraterna i Stadshuset har gått igenom de överklaganden som har kommit från sakägare, det vill säga grannar och andra som är direkt berörda av ombyggnaden.

– Deras synpunkter handlar framför allt om fem saker. Dåligt planarbete, säkerhet och hållbarhet har inte utretts tillräckligt, trafiklösningen är bristfällig, tillgängligheten otillräcklig och stadsbilden påverkas negativt, säger Tomas Rudin.”

Egentligen så är det förvån-
ande att de borgerliga partierna ville gå till beslut utan att för-
vissa som om en större majoritet, jag räknade ut att detta skulle kosta varje med-
borgare i Stockholm över 21 000 kronor, och eftersom alla inte är skattebetalare så kommer det bli mycket dyrare per person, allt detta för att de borgerliga politikerna gjort en prestigesak av det hela. Jag kan givetvis förstå att det är skojigt att köra över sina politiska motståndare, men i så viktiga beslut som när det gäller Slussen så bör man givetvis agera för att få en samsyn, dessutom är det knappast en nödvändig förändring. Det man borde göra i nuläget är att renovera och snygga upp Slussen, och som någon av de klagande citeras i DN, man ska inte tillåtas göra om samma misstag som man gjorde med gamla Klara.

Man bör givetvis lyssna på dem som klagat nu, nästa beslut är att återigen utreda hur man ska agera, och i avvaktan på att man får fram en långsiktig plan för renovering och restaurering så bör man snygga till Slussen rejält. När det jobbet är klart så bör man bjuda in Stockholmarna att ta ställning till vad de vill göra. Ska man slänga ut över tio miljarder till på att bygga en motorväg som inte efterfrågas? Svaret är givet, det kommer stockholmarna aldrig att gå med på.

it Andra om: , , , , , , , , , , , dn1 svd ex ab


6 svar till “Slussen blir en ny almstrid tack vare borgarna”

  1. Vi utsocknes brukar ju alltid få vara med och betala för nya kommunikationslösningar i huvudstaden, så kanske slipper stockholmarna ta alla de där dryga tio miljarderna. I brist på belägg för en sådan konsekvens avvaktar jag dock tillfälle att börja engagera mig ordentligt i saken.

    Men sant är förstås att alltihop blivit en prestigefråga för stadens borgerliga styre. Byggprojekt av den där kalibern kan nästan aldrig bli något annat.

    • Antagligen kommer man väl plocka pengar även från Landsting och länsstyrelse så visst sjutton kommer folk drabbas som inte bor i stan, dessutom kan man ju undra vilka försäkringar de har från regeringshåll. Det ÄR ju faktiskt så att man planerar minst EN galleria (köplada) på platsen, dessutom ska man ju sälja ut tomter nere vid vattnet till företag, och bygga bostadsrätter.

  2. Tuppkammen växer på Moderaterna när de ser att media backar upp dom i snart sagt varje fråga.

    Nu tycker (M) att det går bra att köra över opinionen även i stora genomgripande frågor som berör alla stockholmare för att de vet att media inte kommer att ställa till något problem. Ett bra exempel är DN:s hållning när frågan om biltullarna avgjordes i Stockholm. Då följde tidningen moderaternas motståndslinje så länge (S) satt på mandatet, men svängde tvärt när (M) kom till makten och såg sig tvungen att genomföra de rödgrönas biltullar. När sedan public service i stort tar rygg på högermedia behöver moderaterna inte ta någon hänsyn till opinionen längre.

    • Alla tre statsmakterna har samma agenda och samarbetar sinsemellan på alla sätt, samtidigt som all opposition ständigt tystas ner och hetsas mot i media och i talarstolarna. Är det en diktatur i mellanöstern jag beskriver? Nej det är Sverige, anno 2012.

      Grattis sverige… :)

  3. Det är ju inte klokt att man försöker göra en så här stor och omvälvande förändring av allas huvudstad till enbart en fråga för sittande regering. Hela riksda´n borde givetvis va me från början. Plus annat speciellt kunnigt folk…