Sjösäkerhet eller osäkerhet?


Folk som jag talat med inom Kustbevakningen har berättat att de inte tror att de skulle klara om en rysk tanker förliste i hårt väder i Östersjön. KBV:s chefer tror att de skulle klara det, men inte alla anställda. Man skulle samverka med övriga Östersjöstater, främst Finland, men man skulle säkert gå bet på uppgiften. Inte ens ländernas länssystem är identiska.

DN: ”Kryssningsfartyget MSC ”Opera” med cirka 2.000 personer ombord, varav 1.800 passagerare, var vid 21-tiden på söndagen på väg in mot Nynäshamn efter det att en bogserbåt kommit det strömlösa fartyget till hjälp. Tidigt på söndagen hade ”Opera” drabbats av strömavbrott och då kommit på drift i Östersjön någon mil norr om Visby. Enligt uppgift fungerar inte fartygets motorer. Italienska rederiet MSC Cruises, som äger det Panamaregistrerade fartyget, uppger att ingen person kommit till skada. Rederiets svenska representant Claes Tamm säger till TT att ”Opera” väntas till Nynäshamn vid 11-tiden på måndag.”

Det känns extra aktuellt när man ser att ett av de stora kryssningsfartygen har fått elfel utanför Gotland. Båten ska vara bogserad till Nynäshamn i skrivande stund, men problemet dök upp i fint väder, vad som kan hända med ett fartyg med flera tusen passagerare om det händer i dåligt väder törs jag inte ens tänka på, knappast myndigheterna heller.

Nu är ju inte dessa kryssningsfartyg av den typ som Estonia var, men likafullt så kan allt hända. Om det nu aktuella fartyget, som är av samma typ som det på bilden, fått samma slags fel när det är på väg in till exempelvis Stockholm är dessvärre lätt att förställa sig otäcka scenarior. Hur räddar man tvåtusen personer i ett sådant läge? Jag vet inte, men jag utgår ifrån att fartyget väntar till havs om vädret är dåligt, alternativt fortsätter till nästa destination.

Jag har för mig att Kustbevakningen har två fartyg som har tillräcklig kapacitet att bogsera stora fartyg i dåligt väder, men i ett TV-program för ett tag sedan så berättades det att personalen ombord inte har tillräcklig utbildning för att klara uppgiften. Något som givetvis har betydelse för sjösäkerheten i Östersjön.

it Andra om: , , , , , , , dn ab ex svd ekot svt1

  2 comments for “Sjösäkerhet eller osäkerhet?

  1. KalleB
    16 maj, 2011 at 17:33

    Att ett fartyg av den här kalibern blir helt strömlöst skall inte kunna hända!

    Att man inte fick igång någonting alls tyder på mycket allvarliga brister i konstruktionen och/eller hos personalen.

    Bevisar åter att det som inte kan hända,händer.

  2. KalleB
    17 maj, 2011 at 14:53

    Hmm

    Det talas vääldigt tyst om detta. Självklart hade det blivit en katastrof om det blåst lite mer.

    Rederiet har noga dolt alla tekniska detaljer redan tidigare så man vet inte riktigt hur det ser ut nedan vattenlinjen.

    Troligen har man 4st dieseldrivna generatorer för el till hela skeppet inklusive till troligen två propellrar av den här typen:
    http://marineinsight.com/tech/marine-electrical/what-is-azipod-propulsion-system-on-ship/

    Självklart blir det en katastrof för rederiet om det kommer fram vad som kunnat hända.

    Undras om sjöförklaringen,som torde göras i Sverige, är offentlig?

    Skumt är det.

Comments are closed.