Regeringens miljöpolitik är mycket snack och liten verkstad


Regeringens Globaliseringsråd föreslår, enligt Sveriges Radios Ekot, att man ska höja miljöbilsrabatten till 20 000.- för elbilar, något som jag tycker är på tok för defensivt.

AB: ”Energisäkerhet och klimat. Det blir tyngdpunkten för Frankrike, Sverige och Tjeckien när länderna delar på 18 månaders ordförandeskap i EU. Europaminister Cecilia Malmström finslipade programmet med sina kollegor i går. Dagordningen innehåller många ämnen. Att lyfta fram energi och klimat är vältajmat. Samma dag som ministrarna kom överens i Prag lanserade den franske presidenten ett nytt förslag. EU måste sänka momsen på bensin, krävde Nicolas Sarkozy. Det är inte säkert att hans utspel lugnar franska långtradarchaufförer eller fiskare som revolterar mot bränslepriserna. Här i Sverige tickar räkneverken på bensinpumparna allt snabbare. Hur högt blir bensinpriset i sommar? Fjorton kronor? Femton? Sexton, eller ännu mer?”

Regeringens Globaliseringsråd föreslår nu att den miljöbilsrabatt som finns idag ska ökas till det dubbla, 20 000.- om den gäller bilar som huvudsakligen har el som drivkälla. Själv tycker jag att det är rimligt om de samtidigt ökar skatten på bensin och dieseldrivna bilar med motsvarande belopp. Då först skulle det bli verklig fart på intresset för miljöbilar.

I USA håller man just på att starta produktionen av en elbil med sportvagns-
prestanda. Den kan gå 35 mil på en laddning, men varför den ska ha en acceleration på fem sekunder upp till 100 km/t begriper jag inte. Det sker i USA där stämningarna nu börjar närma sig revolutionär nivå på grund av det höga bensinpriset. Bensinen kostar nämligen sex kronor litern nu. (!)

Det som regeringens Globaliseringsråd föreslår är enligt min uppfattning en extremt defensiv åtgärd. Hade de menat allvar så hade de annonserat en rejäl skattehöjning på bilar

från och med 2009. Dessutom borde en sådan kompletteras med att avdragsrätten för andra bilar än miljöbilar slopas från samma år. Vill företagen bekosta tjänstebilar åt sin personal så är det upp till dem, men avdragsmöjlig-
heterna ska tas bort för de bilar som inte uppfyller miljökraven.

En ökad rabatt för elbilar, som de facto knappast finns att köpa, är ingen åtgärd. En utbyggnad av kollektivtrafiken är en åtgärd som miljön tjänar på, men där håller regeringens Globaliseringsråd tyst. Sarkozy försöker komma undan problemen lokalt i Frankrike genom att hävda att EU ska sänka momsen på diesel. Det är så dumt så att det är skojigt. Det enda det bevisar är att den politiska viljan är – obefintlig i Sverige och Frankrike.

AB DN1 Ekot SvD1

Andra om: , , , , , , , , , , , ,

[tags]Bensin, Bensinpriset, Miljö, Miljörabatt, Globaliseringsråd, Miljöfientlig, Miljöpolitik, Olja, Oljepriset, Klimathotet, Växthuseffekten, Natur, Politik[/tags]


22 svar till “Regeringens miljöpolitik är mycket snack och liten verkstad”

  1. Den här regeringen bara låtsas vara mån om miljön. Hade man menat allvar så hade man givetvis satsat på kollektivtrafiken plus SJ. Reinfeldt är givetvis ansvarig för att ha tillsatt en mupp som miljöminister, men det är ju muppar hela gänget så han passar väl in…

  2. Elbilar finns och fler är på väg. Många tillverkare har elhybrider på gång. Dessa bilar kommer självklart att kosta mer än vanliga bensinbilar, i alla fall nu i början, och därför är det utmärkt med miljöbilsrabbaten som möjliggör att fler kan köpa en sådan bil.

    Sen det där med kollektivtrafiken… För mig tar det 15 minuter från hemmet till jobbet med bil. Åker jag kollektivt tar det i bästa fall 45 minuter. Mer än 1 timme/dag av mitt liv går åt ingenting. Och det är bara början. Sen ska barnen hämtas från skolan/dagis (dagis ligger ca 1,5 km bort), ska skjutsas till träning osv.

    Kollektivtrafik kan utökas till en viss nivå. Och vi får inte heller glömma att 2/3 av Sveriges befolkning inte bor i Stockholm, Göteborg, Malmö. Redan nu är det många bussar som kuskar runt med 1 eller 2 passagerare. Detta kan väl inte vara miljövänligt.

    Jag kan inte se vad som skulle vara fel med elbilar? Kollektivtrafik funkar till en viss del och för vissa. Inte för alla.

  3. Hur mycket CO2 genererar en elbil då, nu när man vill lägga ner kärnkraften?

  4. En del forskare bedömmer att det inte är möjligt att ersätta fossil energi med förnybar energi till 100%, långt där i från. Produktionstoppen av olja anses uppnådd och från och med nu kommer utbudet av olja att sjunka och därmed kommer priset att öka så att efterfrågan blir i balans med utbudet.

    Att byta ut alla fordon med förbränningsmotorer till fordon med elmotorer kommer att kräva massor av energi, frågan är om vi har tillräckligt.

    Vi har inget val än att ställa om vårt samhälle från hög energikonsumtion till låg och det kommer att bli mänsklighetens största utmaning hitills. Risken för massarbetslöshet, missär, svält, konflikter och krig är enorm.

  5. Man kunde ha elbilar för länge sedan, t.ex. under tiden medan Balkan-geni Nikola Tesla levde.
    Men det var bekvämt att ha tillräckligt mycket med olja samt och därför struntade man i andra möjligehter. Nu återvänder man igen till Teslas uppfinningar, men kanske försent.

  6. Johnny: Att successivt byta ut fordonsparken borde inte vara ett större problem Om hälften av bilar går på el vare mycket vunnet och det är inte alls omöjligt att göra detta på 10 år. Trådbussar, godstrafiken bort från lastbilar till tåg. Samordna tågförbindelser i Europa så man enkelt kan åka tåg till Italien, Spanien, Grekland eller vart man nu vill åka på semestern. Eller affärsresan till Paris, Berlin osv…

  7. Jag är en fanatisk bilhatare så ni får ta mina tankar med en nypa salt, men ingen tycks tänka på att ANTALET bilar OCKSÅ är ett ökande problem. Ett problem som i sin tur föder än mer problem alldeles oavsett om vi redan förrgår löste alla miljöproblem som bilism skapar!

    Men tänk efter här: X antal bilar passerar en gatstump under ett dygn. Samtidig tvingas X människor passera samma givna sträcka. Går det då inte med dagens teknik att I FÖRVÄG med kuslig precision räkna ut nästan EXAKT hur många barn, gravida kvinnor samt cyklister som i bästa fall kommer att lemlästas eller i värsta fall dödas? Kan vi räkna ut hur klimatet kommer att förändras så bör denna ekvation var en närmst en uppvärmning i räknekonsten!

    Vad är viktigast: att en vit medelålders man med god ekonomi önskar få fortsätta köra sin bil?

    Var finns debatten?

  8. Här har vi ett exempel på där mänskligheten i stort förlorar enormt på att inte ha ett starkt ledarskap. Drömmen hade varit om FN hade bestämt att fordon i något land inte får använda fossila bränslen om fem år, samt i samma veva bestämt att eldande av kol inte får användas till elproduktion. Nu har vi inte det så nu tassar världens ledare fram med myrsteg för att försöka vara miljövänliga utan att samtidigt försämra ekonomin i det egna landet. Man skäms…

    Tills vidare får man vara glad över att oljepriset stiger så att t.ex. bilar med eldrift blir mer ekonomiskt fördelaktiga för individen.

  9. @Jakob:

    Om 5 år? Vilka tvära kast! Jag kom att tänka på Stalin-tiden under den gamla goda proletära diktaturen :P . Nu sansar vi oss lite grann – mycket kan åstadkommas med mindre panikartade åtgärder.

    @nature:

    Det dödas 500/år i trafiken i Sverige. Dubbelt så många tar sitt eget liv under samma period. P g a felbehandling inom sjukvården avlider mer än 3000/år, osv. Ska du lägga ner sjukvården med för att förhindra dessa 3000 döda/år? Förbuda försäljning av rep, knivar och annnat som kan tänkas användas av de som vill ta sitt liv? För säkerhets skull sätter vi galler på alla fönster och balkonger med så att ingen kan hoppa ut heller.

    Nån statistik på hur många ramlar i trappan och dör till följd av detta har jag inte, men kan tänka mig att det blir några fall per år. Förbjuda trappor med? Och slutligen tvinga alla att bära hjälm så fort man kommer upp ur sängen, man vet ju aldrig när man ramlar…

  10. Det finns en norsk elbil som är intressant för konsumenterna. Think heter den.

    Men för såna som mig som inte har körkort så blir det att ta båt och tåg till mongoliet och till jobbet (6km) så är det cykel som gäller.
    Det går på 20 minuter. Men för säkerhets skull så har jag ett årskort för kollektivtrafiken.

    Det finns bra sidor såsom
    http://www.cykelreseplanerare.trafikkontoret.goteborg.se/ för den som vill veta hur man tar sig runt i göteborg med cykel.
    Tyvärr finns inget liknande i stockholm än vad jag vet.

  11. Ett problem borgarna har (och moderaterna i synnerhet) är att de är utpräglade individualister som därför inte kan tänka sig att göra något kollektivt. Åka kollektivt fungerar allså inte i den gruppen människor.
    För övrigt var de första bilarna (för över 100 år sedan) elbilar!

  12. Har ni inte förstått att den enda anledningen till att regeringen är så ”defensiva” i sin miljöpolitik är för att ni bekymrade medborgare skall börja ställa högre och mer krav på regeringen och det gör ni ju så gärna..

    Lugna er lite, ni ska snart få era Co2-rationaliseringskort så att ni inte kan släppa ut mer Co2 än vad Staten/IPCC/EU tillåter..

    Every adult in Britain should be forced to carry ’carbon ration cards’, say MPs
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-1021983/Every-adult-Britain-forced-carry-carbon-ration-cards-say-MPs.html

    Sen när Staten/IPCC/EU tycker att ni använder för mycket Co2 så kommer dom att sänka eran Co2-kredit, hur lågt vill ni ha taket på era personliga Co2-utsläpp?

  13. Den fria marknaden är uppenbarligen mycket effektivare än världens politiker på att begränsa oljekonsumtionen och att skapa incitament för alternativa energilösningar.

    Hörde idag att franska fiskare anser att diseloljan blivit för dyr för att det skall löna sig att åka ut med båten att fiska. Det är verkligen utmärkt om alla fiskare tvingas sluta fiska så att det 10% fiskebeståndet får en chans att återhämta sig, våra politiker klarar inte ens av att införa ett enkelt fiskestopp utan riskerar hellere att fisken utrotas.

    USA’s olje konsumtion hade också minskat något den senaste tiden.

    Jag tackar Gud för den fria marknaden.

  14. @Johnny: Den fria marknaden är uppenbarligen mycket effektivare än världens politiker på att begränsa oljekonsumtionen och att skapa incitament för alternativa energilösningar.

    Det var ju en lustig formulering. Då kan jag vara lustig tillbaka, med en fungerande planhushållning så hade oljan räckt betydligt längre, eller hur?

    Problemet med den fria marknaden i det här läget är väl att de olika aktörerna inte har något emot att priset stiger (inkomsterna höjs). Det förstärker givetvis incitamentet som du säger, men det är långtifrån säkert att det räcker med att skapa incitament. Den värld vi lever i kommer inte att kunna förse innevånarna med mat, vatten, värme, energi om några år tack vare detta.

    Så man kan säga att ”Den Fria Marknaden” inte bara skapar incitament för uppfinnarjokkar, den skapar oxo massdöd och krig, den är troligen alla krigs moder…

  15. Det är väl den fria marknaden som har skapat oljeberoendet?
    För hundra år sedan var ju hälften av alla bilar elbilar…
    hmmm… undra hur mycket utveckling vi har tappat pga den fria marknadens lättja över enkla pengar.

  16. @Palle
    Eftersom du inte kan föra ett samtal runt detta utan i stället väljer att göra jämförelser så varsågod: ”Det dödas 500/år i trafiken i Sverige.”

    Ok, låt oss anta att vi har 10 psykiskt labila sadistiska seriemördare som dödar vardera 10 barn per år. Få se nu det måste bli 100/år. Återstår då 400 för att fylla kvoten. Sedan kan vi lägga till 10 andra mördare som vardera dödar (och lemlästar många dubbelt fler) 10 gravida kvinnor och då är vi uppe i 200/år. Hur går vi nu vidare? 10 lärare i våra grundskolor kunde kanske döda 5 barn samt 5 föräldrar per år = 300/år.

    Min fantasi tar här slut, möjligen att din här kan ta vid? Fram med 200 oskyldiga liv till per år så har du det POLITISKA priset för att du, och dina gelikar, skall få fortsätta med blikörandet förlåt jag menar dödande av oskyldiga!

    Eller kanske vi kunde ställa mänskliga liv (och djur) mot varandra politisk – och välja vilka offer som anses värda exakt vad?

    Det var längesedan utvecklingen gick framåt.

  17. @nature:

    Bilar har blivit säkrare och den utvecklingen lär fortsätta. Är man hysterisk så kan man inte se fördelar med bilismen, hur mycket har livskvaliten förbättrats tack vare den. Och inte minst: hur transportera en som är sjuk/skadad till sjukhuset? På hästryggen?

    Bilarnas avgaser har blivit enormt mycket renare de senaste 20 åren, krocksäkerheten har också blivit långt mycket bättre och nu är det på gång bilar med ingen utsläpp alls – elbilar. Ändå har miljötalibaner svårt att släppa bilen som fiende nr 1.

    Handlar det möjligen snarare om att tvinga sina egna fobier på andra? Bilen är ond. Punkt. Vad som däremot mörkas är den ursla luften i tunnelbanan. Den dödar väl minst tiotals per år! Varför håller ni tyst om det? Inte politiskt korrekt?

    Nej, enklast att hålla sig till gamla invanda mönster. Bilar är vår tids väderkvarnar och miljöfundamentalister tar gärna på sig Don Quijotes roll.

  18. Jinge:

    Det är bara det att världen ännu inte sett ett fungerande planhushållningssystem. Om alla innvånare på planeten skulle få lika stor volym olja tilldelad, så skulle det ändå uppstå en andrahands marknad, där de som inte behövde sin olja skulle sälja dem till dem som behövde den mer och betalade mer.

    Jag undrar vad som händer i Venzuela, där bensinen kostar ca 20 öre litern. Det är som gjort för att stödja bensin smuggling till ex Florida, Brasilien, Colombia, etc. Undra hur omfattande den verksamheten är?

  19. Kan du inte arbeta ett tag som personligassisten åt några tungt handikappade barntrafikoffer och förklara för dem hur du tänker när du: ställer barns liv mot varandra oh politisk väljer ut dina offer som anses värda exakt vad?Bilisems framfart? Och du, lönen suger, bara så du vet det!

    Återkom sedan och berätta för oss hur det gick!
    För min del är människor vackra och värde MER än bilar!!!