Fyrdubbla trängselskatten i Stockholm

Att Stockholms högerpolitiker egentligen är medborgarnas fiender har vi länge vetat, typexemplet är väl agerandet i Slussenfrågan där man hade chansen att restaurera trafikplatsen och omvandla platsen till ett kulturellt centrum.

SvD/Brännpunkt: ”Årets midsommartrafik blir ännu en påminnelse om hur sårbar Stockholms väginfrastruktur är. Motståndare till Förbifart Stockholm vill göra frågan till en valfråga 2014 trots att den redan varit det i två val. Det visar på en oförståelse för trafikproblemens allvar, skriver Sten Nordin (M) och Ulla Hamilton (M)…

…Kritiker mot Förbifart Stockholm säger ofta att den skulle innebära ökad trafik i stockholmsregionen. De siffror som anges i sammanhanget stämmer inte med Trafikverkets bedömningar som visar att trafiken i regionen ökar med 3-4 procent. Ökningen består av uppdämda kommunikationsbehov som i dag inte kan förverkligas på grund av trängseln. Den delning av stockholmregionen som blir resultatet av brister i infrastrukturen hämmar regionens och landets tillväxt och sysselsättning.”

Traditionellt så har det blivit så att vänster- och miljöpartister värnar om den lokala miljön, samtidigt som stadens borgerliga politiker, inklusive socialdemokraterna, gör allt för att bygga ut den del av trafiken som drivs av/med fossila bränslen. Man borde istället satsa på spårbunden trafik och på de ställen där det inte fungerar – på trådbussar.

Fick man hälften av länsinnevånarna som idag åker med egen bil, att åka kollektivt så skulle trafiken på Essinge-
leden halveras, särskilt om man tar ut trängselskatt även på Essingeleden. Vill man minska det privata bilåkandet så ökar man kostnaden för in- utresa från stadens centrum till det fyrdubbla per gång. Dessa inkomster kan man låta gå oavkortat till kollektivtrafiken.

it Andra om: , , , , , , , , svd1234 gp12 ekot dn123 ab1234

  7 comments for “Fyrdubbla trängselskatten i Stockholm

  1. Lars
    22 juni, 2012 at 10:54

    Hear hear ! Jag vill tillägga att man även bör se över det perversa systemet med ”förmånsbilar”. Detta gör att många åker egen bil väldigt billigt, och utan att själva alls betala den verkliga marginalkostnaden för milen man kör.

    Vidare så tror jag mycket på samåkning i modern tappning, dvs ett system baserat på internet/smarta mobiler/gps. Somliga anmäler ett behov av att åka mellan två punkter, andra anmäler en kapacitet att transportera. Datorn parar ihop.

    Dagens ensamåkande i 2-tons förbränningsmotordrivna plåtlådor kan liknas vid en dinosaurie som snart kollapsar av sin egen tyngd.

  2. Tacksam medborgare
    22 juni, 2012 at 13:50

    Fyrdubblad trängselskatt och trängselskatt även på Essingeleden. Ingen Förbifart Stockholm.

    Tack och lov att det är de borgerliga som styr och Jinge’s vänstervänner!

    • 22 juni, 2012 at 14:01

      Tänk vilken frisk luft vi skulle få..

  3. Kjell Johansson
    22 juni, 2012 at 15:13

    Intressant stadsbild, inte ett liv syns till förutom rovfågeln som syns spana ner över ödsligheten. Hur lyckades du få till den fina bilden, var det en midsommarafton då Svensson lämnat stan för sill och nubbe i skärgården? Hur som helst så måste det vara något av en skräckbild för högeralliansen i Sthlm, inte en bil så långt ögat ser. :-)

    • 22 juni, 2012 at 15:26

      Jag var i stan klockan 03.30 bara, på bron mellan riddarholmen och gamla stan. För tre år sedan plåtade jag tre vråkar i samma bild utanför centralen. Rovfåglar håller på att ta tillbaka stan, jag vet tom var vissa häckar. MITT I STAN häckade Fiskgjuse 2011..

  4. Marcus R
    23 juni, 2012 at 16:06

    Riv hela fjollträsket och bygg en park! :P

  5. Kenneth
    24 juni, 2012 at 06:08

    Vill man köra bil i innerstan så ska det kosta!

Comments are closed.