En likgiltig regering

När så regeringen samlades på järnvägens trafikledningscentral för att träffa pressen så valde man att framhålla sig själva som goda och den gamla socialdemokratiska regeringen som ond. Man ville inte tillstå att underhållet var efter-
satt bland annat av denna regering, inte heller att avregleringen spelade in. Allt var gamla regeringars fel, och då avsåg man bara socialdemokratiska givetvis, inte de gamla borgerliga regeringarna.

DN: ”Det var Alliansens samlade partiledare som presenterade den uppskriva budgetramen för drift och underhåll av Sveriges järnvägar. Det gäller bland annat fler mötesplatser för Malmbanan, men också insatser för att åtgärda flödesproblemen i passagerartrafiken i södra halvan av landet.

– Det här är viktiga områden som dock har eftersatts i decennier, sade Maud Olofsson vid presskonferensen där det också framgick att pengarna ska gå till så kallade reinvesteringar och trimningsåtgärder.”

Det hade givetvis inte kostat alliansen det minsta att säga att ”– Detta har vi misslyckats med, och vi tänker göra en extrasatsning för att rätta till problemen”. Men det valde man bort för att istället sparka på tidigare regeringar.

Själv så tycker jag att det är ryggradslöst, när den gamle moderatledaren Ulf Adelsohn uttalade sig negativt om avregleringen så gav man honom sparken, man hade istället kunnat säga att man skulle lyssna seriöst på hans kritik, och ta till sig den, men icke. Man har från regeringens sida valt att satsa buntvis med miljarder på Förbifart Stockholm, det tycker man uppenbarligen är en mer angelägen fråga än att se till att de miljoner medborgare som är hänvisade till kollektiva färdmedel i Stockholms län ska kunna resa till och från arbetet även när det snöar och är lite kallt.

Vi har en kall och likgiltig regering, och där hjälper det inte med lite underhåll, hela regeringen behöver bytas ut, helst redan igår.

it , , , , , , dn1 svd12 ab1 ex1 svt ekot gp12

  11 comments for “En likgiltig regering

  1. Ken
    8 april, 2011 at 14:45

    Nej usch! Sådan här regering kan vi inte ha. De ogillar järnvägen. De vill glida runt i sina dyra bilar istället.

    • Bjørn Skoglund
      9 april, 2011 at 10:12

      Kommentarsregler gäller även norrbaggar! / Jinge

  2. Simon
    8 april, 2011 at 16:00

    Väl skrivet.

  3. Martin
    8 april, 2011 at 16:44

    ”En dra åt helvete-smörgås”

    Hahahaha. Nu är det ett begrepp! :D

  4. Danne
    8 april, 2011 at 16:51

    Mycket väl skrivet!

  5. Helena
    8 april, 2011 at 18:59

    800 miljoner är heller ingenting i dessa sammanhang. 1992 satsade man 4 miljarder, om jag minns rätt. Kanske dags att sluta tala förskönande om skattesänkningar, istället tala om vad vi får för dessa skattepengar? Tåg som går i tid kanhända?

    (Har ni förresten tänkt på att man alltid talar om skattebetalare numera, aldrig löntagare. Underförstått, ju mer du betalar desto mer har du rätt till.)

  6. Martin Forsman
    8 april, 2011 at 21:55

    All heder åt Adelsohn som stod upp mot sitt parti trots att han visste att konsekvensen skulle bli utresning för honom själv. Sveriges järnvägssystem är en skamfläck för hela vårat land och när man frågar sig varför företag drar sig för att etablera sig här bör man förstå att de rent utsagt usla kommunikationerna är en mycket betydande faktor.

    Allt fokus ligger på den usla passagerartrafiken på järnvägarna, medan det är locket på angående att lite drygt hälften av all godstrafik har försenats/ställts in med förödande resultat för företagen i Sverige. Att Allianzen som vanligt vägrar stå för sina egna tillkortakommanden är beklagligt men ännu värre är förstås att media inte pressar dem hårdare att lägga korten på bordet.

    Adelsohns träffsäkra uttalande när han jämförde sitt jobb som ”SJ-chef” under Allianzen med att vara general under Hitler är redan en klassiker och tyvärr ligger det nog mycket sanning bakom det. Sverige satsar idag en fjärdedel så mycket per capita som Schweiz på vårat järnvägsnät och så unfrar vi varför det går åt helvete. Allianzens löften om ’satsningar’ är på tok för lite och under en alldeles för begränsad tid. Ett återförstatligande av hela verksamheten för att få en helhetsöverblick och mångmiljardsatsningar varje år tills vi har arbetat ikapp det vi försummat under 25 års tid är vad som behövs … NU.

  7. Ken
    8 april, 2011 at 22:02

    800 miljoner är nålpengar. Skandal helt enkelt.

  8. segra
    8 april, 2011 at 22:22

    Sant, i dont like him! Reinfeldt försvinn från Sverige!… så att vi i Sverige kan börjar sjunga ”din blomster tid nu kommer med lust och fägring stor…lalalalalal….nu nalkas ljuva Sverige när gräs och gröda gror,med blid och livlig värme till allt som varit dött, se solen strålar närmre och allt blir återfött!!!!
    Jippie!!!

  9. Ken
    9 april, 2011 at 08:57

    Nu lägger regeringen enorma pengar på att köpa helikoptrar från USA för att Sverige skall kunna leka krig utomlands.
    Detta istället för att försöka få järnvägen att fungera. Vad har hänt med vårt land?

  10. Sara G
    9 april, 2011 at 09:02

    Jag tror att det uteslutande handlar om pedagogik: Det är endast näringslivet som kan sköta företag, inte staten, anser man och använder därför den sönderhackade järnvägen – och Vattenfall som exempel på detta.

Comments are closed.