Nu stiger spänningen runt det förolyckade fartyget Costa Concordia ser jag i tidningarna. Det finns olika bud, men ett av dem är att fartyget har ”glidit” vilket kan tyda på att det är instabilt och kan glida av den klippa som det nu ligger på.
Jag tror att det var Ekot som berättade tidigare att det ligger på en avsats och att det är betydligt djupare utanför, något som skulle kunna utöka denna katastrof än mer. Med tanke på att båten var nybunkrad så finns det hundratals kubikmeter med tjockolja ombord, något som skulle drabba ön där fartyget har förlist än mer. Dessutom kan man ju undra hur man ska kunna leta efter de saknade personerna ombord om fartyget sjunker ett par hundra meter djupare.
En annan sak är att kryssningstrafiken antagligen kommer drabbas hårt av denna olycka, det normala är ju att folk väljer bort sådant som upplevs som obehagligt eller till och med osäkert. Vi som bor kustnära vet hur stor kryssningstrafiken faktiskt är och vilken ekonomisk betydelse den har i de städer som angörs av dessa fartyg. Ibland kan det till och med kännas lite jobbigt när Stockholm översvämmas av turister som har bara ett antal timmar på sig för att se så mycket som möjligt eller handla något föremål från Orrefors eller Kosta, eller vad de nu gör.
Jag tror att det var i somras som jag plötsligt befann mig i Gamla Stan tillsammans med tusentals kineser, lyckligtvis var det inga som frågade mig efter vägen, men de kanske kan tala engelska allihopa, det behövs i så fall för min mandarin är lite rostig, om man säger så.
Jag minns inte hur mycket färjetrafiken gick ner efter Estoniaolyckan, men jag har för mig att det var rätt påtagligt. Är det dessutom, som det nu sägs, den mänskliga faktorn som är orsak till olyckan så ökar det givetvis inte presumtiva kryssningsresenärers tilltro till sjösäkerheten. Jag vet inte varför, men jag minns min första hemresa från Gotland då jag var värnpliktig soldat. Resan skedde i full västlig storm och fartyget tvingades gå till Oskarshamn i stället för till Nynäshamn som var målet från början.
Jag och några kamrater var jättetuffa och var uppe och sprang, men det är svårsprunget när golvet höjs och sänks i snabb takt. Det tog bara tjugo minuter innan vi kröp omkring och spydde som grisar. Det tog ett par dygn innan jag hade återhämtat mig från den sjöresan. Vi får väl hålla tummarna för att inte Costa Concordia sjunker ner på flera hundra meters djup, det är inte synd om dem som redan har dött, snarare om de anhöriga vars familje-
medlemmar ännu inte har hittats.
it Andra om: Costa Concordia, Estonia, Sjösäkerhet, Politik, Östersjön, Skärgården dn1 svt1 sr svd ex ab gp
10 svar till “Costa Concordias olycka drabbar Sverige”
Den gick väl på grund?
Ett par dar efter Estonia åkte jag med systerfärjan….hytt under bildäck. Nej jag sov inte!
Annars kan man gå för nära land…
http://xxxxx
Men jag har vart med om värre.. ;) (Till havs)
Vad jag skulle vilja veta är, finns det någon som helst möjlighet att bärga ett så otroligt stort fartyg, eller kommer dom helt sonikt att bara lämna det där det ligger ?.
Går det ens att svara på en så stor fråga som min tro ?
Jag är övertygad om att de kan bärga henne om hon ligger kvar som hon gör nu. Man svetsar ihop sidan som är trasig och pumpar henne läns med en bunt stabila kranar som stöttar upp henne.
Någon jag undrar är varför man inte säkrat fartyget mot berget. Då kan det iaf inte röra sig neråt…
Bärgning genom täta-och-pumpa metoden är klart genomförbart som hon ligger nu. Har själv gjort det, i mycket mindre skala förstås, under 100 ton.
För att hålla henne kvar på plats undersöker man säkert möjligheter att säkra henne. Inget som görs med några tampar till närmsta trän utan det måste nog borras ordentligt i berggrunden, konstrueras rejäla bergankare, av en sort som knappast säljs över disk, och organiseras fram stålvajrar lagom för en hyfsad hängbro.
Blir intressant att följa bärgningsarbetet.
Googla på: Salvage operations ships. En ny värld öppnar sig.
Det lär ju bli plundring av allt som är av vikt och värde i fartyget. Det intressantaste just nu är att höra kaptenens bortförklaringar. Han verkar totalt oberörd av vad som inträffat?
En gammal, men fortfarande giltig hederskodex på sjön är att kaptenen, dessutom helt oskadad, överger inte ett fartyg i nöd så länge som det finns något vettigt kvar att göra ombord. En gång i tiden förväntades han t. o. m. dö med fartyget. Det kravet tycker jag nog bör mildras.
Inspelningarna som bevisar hur han ignorerade myndigheternas direkta order att delta i räddningsarbetet är väl bland det jävligaste hittills i den här historien.
En kul grej i eländet, är i Tidningen Ångermanland, pappersdelen, så på den vänstra sidan står om båtolyckan o på den högra annonserar Viking Line!!
Ingen på Tidningen observerade detta!!
I fall det ”ramlar ner” till havsbotten sjunker det endast 70m, så det går att dyka ner.