Betongvarning inom (S)


Att det socialdemokratiska arbetarpartiets valda ombud ibland kallas ”betongsossar” känner alla till, men att en av deras främsta företrädare i Stockholm, Carin Jämtin, visar sig vara en av de främsta betongsossarna kanske kommer att överraska många. Men framförallt så kan det slå in en kil i det rödgröna samarbetet i Stockholm, och samtidigt sänka socialdemokraternas andel av de röstande i huvudkommunen.

AB: ”Medan Miljöpartiet presenterade sitt valmanifest stod tunnelbanan mellan Alvik och Hässelby stilla och strömlös. Gårdagens tunnelbanestopp kom nästan som på beställning… …Men den idyllen sprack så snart Socialdemokraternas oppositionsborgarråd Carin Jämtin deklarerat att hon tänker köra över Miljöpartiet. ”På samma sätt som Moderaterna kört över Centern och Kristdemokraterna i den här frågan…” Socialdemokraterna vill precis som Moderaterna hellre ha en motorväg.”

Hur Miljö- och Vänsterpartiet ska agera om sossarna i Stockholm väljer att damma av Dennispaketet med allt det innebär av utbyggda kringfartsleder och en försämring av den spårbundna trafiken är svårt att säga, men nog är det en fingervisning om att samarbetet med de borgerliga partierna är viktigare för sossarna i Stadshuset än samarbetet med de rödgröna koalitionspartnerna.

Eva Franchell, som skrivit dagens ledarartikel i Aftonbladet skriver: ”Hösten 1994 kom jag till Miljödepartementet som ny pressekreterare åt Anna Lindh. På en lapp skrev hon ner sina politiska prioriteringar och allra överst stod det: ”Riv upp Dennispaketet.” Tre år senare upplöstes överenskommelsen för miljöns skull. Tills nu, då alliansen åter satsar på bilsamhället – med god hjälp av Carin Jämtin.”

Det ger ett dystert eko med tanke på vad som senare skulle hända, men dessutom så ger det koalitionspartnerna problem. Visst, innerstadsborna kanske blir vaccinerade mot att rösta på (S), men effekten kan också bli att många resignerar, helt enkelt avstår från att rösta. Eller så blir de mer ekonomiskt välmående medborgarna i Stockholms innerstad mer motiverade att rösta på den borgerliga alliansen, de ger åtminstone innerstadsborna mer pengar i plånboken eftersom högern struntar i de ekonomiskt sämst ställda som de arbetslösa, sjuka och pensionärerna.

Det är inte biltrafiken som behöver prioriteras, det är den spårbundna trafiken både ovan och under jord, och varför inte gradvis bygga ut spårvagnstrafiken för att helt ersätta de blå bussarna?

intressant Tags: , , , , , , , , ab12 ex svd123 dn123 t


15 svar till “Betongvarning inom (S)”

  1. Det många tycks missa med kringfartsledan runt Stockholm (Moderaternas förslag) är att busstrafiken INTE är tillåten att begagna sig av den. Vilket i sig skadeskjuter kollektivtrafiken, än mer; för rika människor betalt alltid MER ju fortare det går. Alla vet ju att en snabbuss kan gå riktigt fort på motorvägarna – eller hur jinge? Har själv vuxit upp i Haninge och VET att snabbussarna från Brandbergen, när de väl kommer ut på motorvägarna, kör om bilarna.

    Att sedan Carin Jämtin, och alla betongsossar med henne, gör gemensam sak med moderaterna säger väl en del om svensk politik och allt om demokratin och del valmöjligheter att påverka makthavarna.

    Fan vet om man inte skulle skita i den rödgröna alternativet! Vi måste på in något nytt i svensk politik.

  2. Har ett antal gånger besökt Amsterdam och vad gäller populationen så stämmer den rätt väl överens med Stockholms (dock ej till ytan) och sekelvänligare stad ej att finna; men där är både spårvagns- och tunnelbanenät väl utbyggd, dessutom! Varför inte ta lärdom av Amsterdams infrastruktur?

    • Var kommer uttrycket betongsosse ifrån och vad betyder det egentligen?

      • Betong, betong … Miljonprogrammet, rivning av gamla Klara till förmån för parkeringshus. Motorvägar osv… Behöver jag säga mer?

      • Visserligen är Kadhammar kolumnist nu men han har ju tidigare under många år varit en av de tongivande journalisterna på Aftonbladet. Så nog tillmäter jag honom större tyngd än Johan Hakelius!

  3. Syftet med ”kringfart Stockholm” är väl just det som namnet antyder, att det är ett sätt att befria innerstaden från trafik som går från söder om stan till norr om stan. Själv så blev jag som norrlänning förvånad första gången jag skulle köra från Uppsala till Södertälje och upptäckte att det tog mig över 2 timmar att köra de 106 km som jag är van att kunna köra på under timmen hemifrån.

    Så länge man även satsar på kollektivtrafik för de som måste in i eländet och inte bara vill komma runt så borde inte innerstadsborna lida av att slippa onödig trafik.

    • Andreas Carlgren har ju mer eller mindre slagit knut på sig själv när han säljer in Förbifart Stockholm som en ”miljövänlig motorväg”. Att få makthavare att tänka på något annat än motorvägar och betong, betong, är helt omöjligt i Sverige – varför lär vi inte av Amsterdam istället?

      • Cykel är att föredra givetvis, den som är för ofärdig för att cykla kan köra el-moped. Dessutom kan sådana göras trehjuliga så att de får stabilitet och lååång räckvidd.

        • Bra Jinge. Det skulle gå alldeles utmärkt. Posten, t ex, begagnar sig redan i dag av el-cyklar som trotsar både snö och elände.

          Jag tror att i mitten av 70-talet, så var var tredje anställd i Sverige, med någon anknytning, på ett eller annat sätt kopplad till bilindustrin. Där av socialdemokraternas hårda anknytning till allt som stavas BILINDUSTRIN samt MOTORVÄGAR. Med detta i åtanke så vill jag bara påminna om att varje större stad i USA, i början av seklet, hade en väl utbyggd spårvagnstrafik, som lobbyister från bilindustrin lyckades helt få bort till förmån till bilindustrin, med undantag från San Francisco då. Detta är tydligen en väl dold sanning inom socialdemokraterna.

          Fråga: Varför gör socialdemokraterna gemensamt sak med amerikanska bilindustrins lobbyister?

          Svar: Socialdemokraterna = ett broderligt parti. Ett borgerlig parti = ägarnas behov styr politiken i landet.

          • Apropå Amerikat, goda transportnyheter från andra sidan Atlanten. Nu har visst Obama plockat in en sällsynt vettig republikan (hör och häpna!) som chef för Transportmyndigheten – Ray LaHood, från Obamas hemstat Illinois. Han uttalar sig bl.a. så här om att integrera cyklister och gående i trafikplanerna:

            ”To set this approach in motion, we have formulated key recommendations for state DOTs and communities:

            * Treat walking and bicycling as equals with other transportation modes.
            * Ensure convenient access for people of all ages and abilities.
            * Go beyond minimum design standards.
            * Collect data on walking and biking trips.
            * Set a mode share target for walking and bicycling.
            * Protect sidewalks and shared-use paths the same way roadways are protected (for example, snow removal)
            * Improve nonmotorized facilities during maintenance projects.”

            Den där första punkten är viktig – behandla gående pch cyklister på lika villkor – vilket nog kan betraktas som en revolution i det bilbundna USA.

  4. Detta ställningstagande från Jämtin kan för mig bli droppen som gör att jag slutar rösta på dem. Det är mycket trist att ett tidigare så moget och ansvarstagande parti viker ned sig i denna viktiga framtidsfråga. För i framtiden så sitter i n t e gubbarna en och en i sina fem-meters/två-tons förbränningsmotordrivna plåtlådor och korkar igen våra vägar, det törs jag lova. Och den framtiden kan man antingen vara med och förbereda, eller välja att stå i vägen för.

  5. Tyvärr ser vi nu allt oftare att de ledande politikerna inte bryr sig om klimatkonsekvenserna av de investeringar de talar för. Jag har själv jobbat med transport- och infrastrukturinvesteringar internationellt och det finns faktiskt inget exempel på att en ny motorväg vid en storstad har lett till att man lyckats få bort köerna. Tvärtom leder sådana investeringar till att trafiken ökar. Naturligtvis måste vi ha vägar för biltrafik, men vill vi minska utsläppen av koldioxid måste vi satsa på andra lösningar i en helt annan utsträckning än idag. Vårt kollektivsystem är bland de mest utnyttjade i världen idag och gör vi inga investeringar för att bygga ut kollektivtrafiken, så tvingas folk ta bilen. Vi måste ibland göra tuffa prioriteringar – pengarna räcker inte till allting – och nu håller man igen på att sumpa möjligheterna att skapa en bra trafiklösning i Stockholmsområdet.