Jag har skrivit några gånger förut att jag aldrig har röstat på något annat parti än Vänsterpartiet, men det betyder inte att jag är likgiltig för den motgång som nu drabbat Socialdemokraterna, jag tror att det kan vara början till slutet för partiet, att partiet nu kommer att börja sin marsch ut ur Sveriges Riksdag.
Det var någon tidning idag som skrev att (S) hade gjort Sverige till ett anständigt land att leva i, och även om jag inte tror att de var precis ensamma om det så har vi tidigare haft det relativt jämställt i landet, och Sverige har gjort skäl för namnet ”landet lagom”. Saltsjöbadsavtalet lade grunden till en politik som jag var långt ifrån nöjd med, men jämförde vi Sverige med andra länder så låg vi långt framme när det gällde samverkan mellan företag och fackföreningar.
Visserligen har det system som skapades alltid varit behäftat med brister, bland annat har demokratin varit hårt beskuren, fördelningspolitiken har haltat betänkligt och även andra samhälleliga funktioner har lämnat mycket i övrigt att önska. Men idag befinner vi oss i en situation där riskkapitalbolag kapar åt sig skattemiljarder och överför dessa slantar till olika skatteparadis, och det var bara några dagar sedan en högstadieskola annonserades ut på Blocket.
Alla har vi hört och läst om Fas3, ett påfund av Högerregeringen som har gjort den verksamheten till en arbetsgivare större än Volvo. Olika nya ord har fått en låtsasroll som ett slags reformer, arbetslinjen är bara ett av dessa ord. Högerregeringen har aktivt verkat för att sälja ut t.ex. en husläkarmottagning för drygt sexhundra tusen kronor, en verksamhet som de nya ägarna sedan sålde för tjugo miljoner ett par år senare.
Den nuvarande regeringen har ökat skillnaderna mellan dem som har, och dem som inget har på ett dramatiskt sätt, så även om Socialdemokraterna varit ofullkomliga så har de trots detta varit långt bättre än nuvarande regering. Jag har inte behövt skämmas för att det parti som jag alltid röstat på stöttat (S) så de har kunnat bilda regering många gånger, även om jag givetvis både muttrat och morrat över sossepolitiken, den har i vart fall varit bättre än den politik som vi nu lider av.
(S) största nederlag var den dag Olof Palme sköts på Sveavägen, och jag tror att historikerna kommer likställa den händelsen med det totala nederlag som nu drabbat partiet. För vem ska våga rösta på (S) i framtiden när ingen vet ens om någon vågar ställa upp som partiledare i partiet? Visst finns det ett antal högersossar som gärna ställer sina tjänster till förfogande, men kommer väljarna vilja ha ett parti som blir ett ”Moderaterna (light)”?
Resultatet blir väl att (S) kommer att bygga upp ett samarbete med (M) bara för att få behålla något inflytande över samhällsutvecklingen, vad det betyder vet vi inte, och hur skulle vi kunna veta det när (S) agerar som en skuta i full storm utan rorsman? (S) kommer väl acceptera Europakten och på sikt inför vi väl Euron och går med i Nato också. Jag tror att vi nu i rask takt kommer att förlora mycket mycket mer av den solidaritet och jämlikhet som byggts upp av arbetarrörelsen sedan andra världskriget. För vem ska kunna lita på Socialdemokraterna efter detta?
it Andra om: Juholt, Socialdemokraterna, Politik, Val 2014, Arbetarrörelsen, Högerregeringen svt1 sr1 ab12 dn1 svd1 gp ex1
41 svar till “Socialdemokraterna är de stora förlorarna”
Efter (S) är det media, det är lätt att se och förstå, ska nog återkomma till det..
IP 130.235.239.202, abuseanmäld.
Stockholms galna maktlystna socialdemokrater tillsammans med Österberg har med sitt svek stuckit en kniv i socialdemekratins ryggmärg och förlamat framtiden. Socialdemokraternas ledstjärna solidaritet har ersatts med mobbning och har på så sätt legaliserats av Österberg som den stora anföraren. De dvs Mobbarns gäng bör ta en funderare vad de har ställt till med. Sanningarna kommer fram. Jag vill inte vara socialdemokrat längre, jag vill inte vara med i ett MOBBARPARTI. Hur behandlar de andra människor. Jag tror inte man ska ta MOBBARNAS PARTI
Jag kommer aldrig mer att gå in på http://www.aftonbladet.se. Kultursidan kommer jag att besöka, men aldrig mer deras föstasida och allt som hör till den.
De får precis lika mycket reklamstålar för det. Enda sättet att se till så de inte får pengar är att hålla sig borta helt. Tror tom de tjänar pengar på ditt besök även om du stänger av bilder och flash.
Detta är rätt ställningstagande. Det var säkert mer än ett halvår sen jag var inne på den sajten, och det är nog fler än vi som vänt Aftonbladet ryggen.
Jag är också inne på samma spår. Kommer enbart besöka tidningar som ägnar sig åt nyhetsrapportering snarare än häxjakter och drev. De är inte många nuförtiden men de finns.
Om man tycker att det drev som S och Juholt utsatts för är fel så är det minsta man kan göra att sluta köpa/besöka de stora kvälls/dagstidningarna som ägnat sig åt just detta.
Ju fler som slutar läsa tidningen, desto mindre intresse kommer det att finnas från annonsörerna. Jag tror att Aftonbladet med sin vulgariserade och politiserade journalistik kommer att slungas in i en stor kris när de nu har skaffat sig ungefär samma profil som Expressen. De har haft en stor grupp vänsterläsare och många av dem kommer nu att överge tidningen. Bladet står därför inför en kraftig nedgångsperiod som blir svår att bryta. Och det kommer att sluta illa för Lena Mellin, jag lovar. Gör som jag, läs Fria Tidningen i stället, det är den enda justa blaskan i Sverige just nu.
Jag tror som du Jinge men å andra sidan begriper jag mig tydligen inte på politik. Juholt stod för traditionell socialdemokrati och jag var ärligt övertygad om att det skulle uppskattas av väljarna. Men av opinionsmätningarna att döma är det inte så. Varför förstår jag ej.
Det har väl inget med politiken att göra, det är det som är problemet, politiken har kommit i skymundan för det otroliga drev mot Juholt som vi bevittnat.
Håkan Juholt du fick utså mer av mobbning i dina egna led en någon annan
ändå stog du upp för ren Socialdemokrati, men vissa S ledare ville vara
bättre trodde dom. M skrattar åt dem, hur ska det gå för S finns det någon
med Håkans utstråling?
som årkar, är det slut med partiet?
en gräsrot som hoppas ännu.
Kör man via anonymiseringsnät och VPN-tunnlar OCH har fejkmejl så har man inget vettigt att tillägga. / Jinge
Socialdemokraterna och svenska folket är förlorarna. Kim Jong Reinfeldt är vinnaren.
Håller inte med dig Jinge.
Sossarna behövs för att vi ska slippa Reinfeldt.
Utan media på sin sida lär det dock vara svårt.
De kanske skulle börja jaga Reinfeldt när det blåser.
Han gömmer sig ju alltid och skickar fram sina ministrar när något händer.
Verkar som Lena (Melin) har lämnat Aftonbladet för Moderaterna för hennes mail funkar inte längre.
Sossarna behövs för att vi ska slippa Reinfeldt.
Jag har ALDRIG sagt något annat, det är vad jag tror oxo..
Åh fan, fortfarande vänster.Trevligt, Jinge. Annars skulle man kunna tro att du gått och blivit miljöpartist på gamla dar med tanke på hur du brukat jollra med de fjuniga små småborgarna i Miljöpartiet på senare tid. Och sossarna? Nja, jag tror nog att man inte ge upp hoppet ändå. Ligger de på 25 procent efter allden skit som medier och bloggare öst över Juholt så kommer partiet igen. Eftersom fem av riksdagens sju partier dessutom alla kämpar för att framstå som socialdemokrater vore det väl för dj-igt om inte originalet skulle komma igen då nästan alla svenskar är förblir en sorts sossar i sin själ.Det finns i luften. Juholt och Sjöstedt borde förresten fortsätta att sätta fagre Fredrik på plats i riksdagen som senast. Debattens replikväxlingar om mandat att slumpa bort vår välfärd till rika partibröder och försöket att skriva om sin solkade politiska historia var ju politisk debatt och underhållning på hög nivå. Att Fagre Fredrik inte hade blåtiror dagen efter är en gåta – vilka stjärnsmällar!
Det kan väl inte vara höga odds på att kör Alliansen i diket av sig själv före 2014, eller hur?
Alla miljöpartister är inte fjuniga småborgare. Jag velar till exempel mellan v och mp och har trots det ganska kraftig skäggväxt. ;-)
Mp är ju i grund och botten ett enfrågeparti (miljön) och är villiga att vända kappan efter vinden och tumma på alla andra frågor så länge de får driva just miljö-frågan dit de vill. Det är därför det kan verka som de skiftar från vänster till höger och sen tillbaks vart annat val.
Jag råkade hamna på en moderatblogg idag, och där stod: Vem vill rösta på ett parti som styrs av quislingar?
Och så är det, förstås. Quisling kanske är ett starkt ord. Maktgalna, förorättade högersossar är kanske en korrektare beteckning.
KRISTdemokraterna agerar allt annat än kristligt mot varandra, solidariteten lyser med sin frånvaro inom (S). Hur många bland småfolket känner igen sig i Lill-Thatcher?
Vilken ynkedom!
Säger allt om Reinfeldts parti!
De som har avvikande åsikter där trycks ner illa kvickt.
Kanske dags för ett riktigt drev om det?
Finns till och med en insiderbok från en före detta Moderat om problemet.
Inte sjutton blev det nåt drev där för ingen journalist vågade ställa Reinfeldt mot väggen.
Tyvärr verkar det alldeles rätt med epitetet quislingar. För det är ju precis vad det handlar om, setika individer som inte förmådde bättre eller snarare förrådde det som skulle kunna ha blivit en möjlighet att sätta åtminstone lite press på rajrajnisterna. Det visade sig ju faktiskt redan på den korta tid HJ fick att det blev en reell press, annars skulle inte utvecklingen ha sett ut som det blev nu.
Korrigering please
Åh fan, fortfarande vänster.Trevligt, Jinge. Annars skulle man kunna tro att du gått och blivit miljöpartist på gamla dar med tanke på hur du brukat jollra med de fjuniga små småborgarna i Miljöpartiet på senare tid. Och sossarna? Nja, jag tror nog att man inte ge upp hoppet ändå. Ligger de på 25 procent efter allden skit som medier och bloggare öst över Juholt så kommer partiet igen. Eftersom fem av riksdagens sju partier dessutom alla kämpar för att framstå som socialdemokrater vore det väl för dj-igt om inte originalet skulle komma igen då nästan alla svenskar är förblir en sorts sossar i sin själ.Det finns i luften. Juholt och Sjöstedt borde väl kunna fortsätta i att sätta fagre Fredrik på plats i riksdagen som senast, fast i de allmänpolitiska debatterna. partiledardebattens replikväxlingar om mandat att slumpa bort vår välfärd till rika partibröder och försöket att skriva om sin solkade politiska historia var ju politisk debatt och underhållning på hög nivå. Att Fagre Fredrik inte hade blåtiror dagen efter är en gåta – vilka stjärnsmällar!
Det kan väl inte vara höga odds på att kör Alliansen i diket av sig själv före 2014, eller hur?
Men?
Gullar jag med miljöpartiet?
Mja, jag föredrar ju dem före allianspartierna, men inte framför (V). Fattar inte hur du kunnat få för dig det?
Beror på vem som blir partiledare nu, väljer dem en vänster/mittsosse som t.ex. Söderberg kommer iaf jag rösta på S, väljer dem högersossen Mikael Damberg så blir det vänsterpartiet för min del.
Vårt stora problem var att vi litade på att ”socialdemokraterna”, läs regeringen, skulle fixa allt åt oss bara vi höll käften.
Men på det sättet fungerar ju samhället inte alls; att socialdemokraterna alls fick sitta i regeringen berodde på att vi hade en stark och aktiv arbetarrörelse där enskilda medlemmar var beredda att ta sitt ansvar. Tyvärr började den traditionen att monteras ner redan 1932 när den socialdemokratiska regeringen trädde till – men det tog lång tid att få ett genomslag fullt ut.
Vi får börja om från början igen! Att samhället kunde reformeras till det bättre berodde på att folk som stod utanför det regerande kotteriet gick samman, strejkade, demonstrerade och byggde folkmakt. Det var enda sättet då, det är enda sättet nu.
Den bästa kommentar jag läst idag! För att citera de bortglömda orden från Internationalen: ”I höjden frälsarn vi ej hälsa, ej gudar, furstar stå oss bi. Nej själva vilja vi oss frälsa, och samfälld ska vår räddning bli”
Juholt var ingen frälsare. Men det finns ganska många som tror att Jonas Sjöstedt är det…
Du har nog rätt. Men ett problem idag är att inte tillräckligt många har det så illa att man kan få ihop den sortens aktioner (se på tv-eken 30 pers mot 40 poliser). För rajraj ser naturligtvis till att precis tillräckligt många har det precis på gränsen så att de inte klagar. Allt för att kompisarna och deras vänner ska kunna suga ut det mesta. Har för mig att det tidigare var så att många fler hade det så illa att underlaget fanns för aktioner. Dessutom var man tvungen att handgripligen gå man ur huse för att demonstrera. Nu sitter vi bekvämt tillbakalutade och häver ur oss en massa saker via ett tangentbord. Även om det sägs viktiga saker på detta viset, så sätter det nog inte lika kraftfulla spår?!
– Nog en av de intressantaste observationerna faktiskt. Visst kan man sprida sina tankar via social media så som Jinge och många andra bloggare gör men grejen är att det är mest som att predika för kören egentligen; vänster-människor läser vänster-bloggar och höger-människor läser högerbloggar (visst finns där undantag).
I mångt och mycket är dessutom internet fortfarande internet och Gene Spaffords gamla citat om Usenet funkar även här:
Usenet is like a herd of performing elephants with diarrhea- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind boggling amounts of excrement when you least expect it.
Det var ju kul formulerat men jag var ju med redan långt före det att Usenet började. BBS-tiden tidigt 80-tal fram till Usenet i slutet av 80-talet. Och vilket jämrans gränssnitt sedan..
Men visst kan man diskutera om värdet, men det ÄR ett värde i sig att man får klart för sig att man inte är ensam om sina samhällskritiska åsikter, sedan kan man ju diskutera om vad man gör av dem..
>>>…men det ÄR ett värde i sig att man får klart för sig att man inte är ensam om sina samhällskritiska åsikter…
<<<
Det där är väsentligt, för känslan av att vara ensam om hopplösheten kan ta kål på en. Det gäller förvisso i alla sammanhang. I dessa tider tänker man mycket på alla de som slagits ut och inte har ens den här typen av gemenskap utan verkligen är riktigt ensamma. De är många och kommer att bli fler om inget radikalt händer. För dem som lyssnade på vad HJ sa, så var han trots allt ett hopp i mörkret. Nu har det ljuset oxo slocknat…
Rent realpolitiskt gick det ju inte göra annat; om media i landet gått samman & genensamt beslutat sig för att en person ska väck, så kan givetvis ingen ”trotsa” den typen av mäktiga smutskastar-konspiration. Då är avgång den enda möjliga lösningen. Men (s) enda möjlighet att bli kvar som politisk kraft är att välja ny vänster-ledare. Väljer man ”stirrande fisken” eller någon av hans höger-polare är allt slut, det borde man rimligen begripa. Fast helt säkert är det ju inte. Långt ifrån, dessvärre.
Den här kampanjen kommer från höger, blev intensivare i och med kraven på att gå med i Euro pakten. Tro mig, snart kommer det att stå en S-politiker (Östros?) och meddela att S står bakom ett dylikt medlemsskap. Min åsikt är som din Jinge, S dog med skotten mot Palme. Själv ställer jag mitt hopp till V under Jonas ledning samt att allianzz partierna kommer att nötas ut av M dominsanden.
Det är väl bara att gratulera Aftonbladet, även Expressen, DN och SVT har gjort ett enormt arbete. Om spelbolagen får rätt så kommer Damberg eller Bodström att leda partiet. Jag tippar att Bodström blir Aftonbladets kandidat eftersom han redan jobbar åt tidningen. Vänsterpolitik inom S tillhör nu historien om jag får gissa.
Aftonblajan segrade till sis; medelklass-politiken hade övergivits tyckte man & beslutade sig för att aktivt gripa in i svensk politik & inte bara skildra vad som hänt. Ett nytt läge i svensk demokrati kanske, där media först måste godkänna valresultaten innan regeringar/opposition bildas? För om så inte sker blir alla försök att bedriva seriös politik omöjliga, dränkta i en flod av smutskastning & ”kreativt felfinneri” utan vare sig sans eller slut? Vilken avskyvärd skitblaska.
Ända sedan jag nådde rösträttsåldern har jag sagt att om det var första maj varje dag på året skulle jag kunna rösta socialdemokratiskt.
Efter statskuppen på Sveavägen har mina skäl att rösta på V stärkts från 364 av 365 till 365 av 365.
En svart dag…
För demokratin, för rättvisan, för hjältemodet, för folket, för mänskliga värden. För oss alla. Han var en stor man, en hjälte, en titan. Marknadens natt sänker sig över oss och ett mörker täcker världen. Men vänstern är inte uträknad än!
Det jäser i leden! Folket börjar få nog. Proteströrelser som den arabiska våren och occupy Wall Street. Kravallerna i London osv.
Allt pekar på att samtidigt som socialdemokraterna gått vilse så startar en ny vänstervåg. Tea-party rörelsen i USA har mer marginaliserats och anhängarna kallas aktivt för ”tea-baggers”.
Financial Times förutspår att ”jämlikhet” blir den stora politiska frågan 2012.
Kan socialdemokraterna samla sig under en rättskaffens ledare och formulera svaren på den närmaste framtidens stora problem så finns det stora potential ännu. Om vänsterpartiet går kraftigt framåt och samtidigt miljöpartiet är med på ett hörn så tror möjligen på en konstellation s-v-mp i regeringsställning istället för m-fp-c (kristdemokraterna verkar uppleva sitt ragnarök, Lööf imponerar inte men kan möjligen rädda kvar sitt gravt marginaliserade parti över 4%-spärren).
Förutom Vänsterpartiet har där egentligen inte funnits en riktig vänster sen slutet av 80-talet…
Jag vidhåller att det var rätt att Juholt fick gå, men sättet det gick till på var åt helvete fel. Juholt är ingen partiledare vilket han själv poängterade när han tillsattes men som valberedningen ofattbart nog valde att inte lyssna på. Juholt sa då att han var för ’yvig och ostrukturerad’ för att passa som partiledare och sällan har en politiker visat prov på sån klockren självkännedom.
Nu hoppas jag att (S) väljer en rutinerad och hårdhudad politiker som kan få ett slut på knivar i ryggen och intrigerande från kryptoallianzarna i partiet för om så inte sker kommer det aldrig gå att åter få ett fokus på det väsentliga, d v s politiken och sakfrågorna där Allianzen står svarslösa och utan visioner.
SVENSK DEMOKRATI
✴ 1923
✝ 2012
Undrar jag om 2012 är korrekt, känner mer att 1986 är det som gäller.