Socialbidrag till Volvo och Saab, men inte till de permitterade


Igår berättade Aftonbladet att regeringen inte gör någonting för dem som permitterats ifrån Volvo och Saab, man har däremot uppdragit åt landshövdingen och regionrådet att samordna och kraftsamla, två bra ord som utan resursuppbackning visar att regeringen gör vad den kan för att öka ”utanförskapet”.

AB: ”I går presenterade regeringen sin plan för att möta krisen i Västsverige. Två samordningsmän, landshövdingen och före detta riksdagsmannen Lars Bäckström (v) samt regionrådet Kent Johansson (c) får i uppdrag att ”samordna” och ”kraftsamla”. Verben staplas på varandra men kan inte dölja hur kraftlös regeringen är.

Näringsminister Maud Olofsson och arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin tänker inte satsa en krona.”

Uppgiften är givetvis intressant och avslöjande. När tusentals anställda ställs på bar backe, utan jobb i en konjunktur som är på väg nedåt i raketfart så anser inte regeringens företrädare att man från samhällets sida ska skjuta till några som helst resurser. Men samtidigt meddelas det i andra tidningar att regeringen ökat på socialbidragen till bilindustrin.

HD: ”När näringsminister Maud Olofsson kom till bilsalongen i Paris på fredagen hade hon med sig ett löfte om totalt 450 miljoner kronor årligen till fordonsforskning. Men inga pengar till den akuta krisen. Näringsministern träffade representanter från både AB Volvo, Saab Automobile och Volvo Personvagnar samt deras ägare, General Motors och Ford. Ett krav från regeringen för att den ska satsa mer pengar på fordonsforskning, det handlar om en höjning från årets anslag med 30 miljoner kronor, är att industrin att ställer upp med lika mycket.” – Det har de lovat att göra, säger Maud Olofsson.”

Att Saab och Volvo behöver lägga ner betydande resurser på att ta fram miljövänligare bilar är uppenbart. Båda märkena drar oerhört mycket bränsle och bägge släpper ut mycket föroreningar jämfört med modernare bilar.

Men varför skattebetalarna ska vara med och betala för den alldeles nödvändiga forskningen kan jag inte begripa. Saab ägs av General Motors och Volvo ägs av Foord Motor Company, det är två multinationella amerikanska bolag som bägge

omodern miljöbov

använder arbetskraften för att balansera den rådande konjunkturnedgången. Staten äger ingenting av dessa företag och bör givetvis inte betala ett öre för deras forskning, i alla fall inte med mindre än att företagen återbetalar dessa pengar.

Det ger dock en väldigt tydlig bild som visar vilka högerregeringen prioriterar. Permitterade anställda får höra floskler som ”samordning” och ”krafttag”, men detta får inte kosta en endaste krona. Men ägarna till Volvo och Saab får närmare en halv miljard av skattebetalarnas surt förvärvade slantar, utan krav på återredovisning. Maud Olofsson säger aktiebolagen ifråga att de har lovat satsa lika mycket själva. Det är inte ens trovärdigt med en allmän konjunktur och finanskris som tyder på att företagen flämtar efter luft.

(Får vi en ny regering 2010 så har dess Mona Sahlin lovat att kraftigt öka socialbidragen till den USA-ägda industrin…)” -> AB1234 HD 123 DN1 it

Andra om: , , , , , , , , , , , , ,

[tags]Volvo, Saab, Socialbidrag, Bilindustrin, General Motors, Ford, Arbetslöshet, Permittering, Skattepengar, Forskning, Privatföretag, Högerregeringen, Socialdemokraterna, Politik[/tags]


5 svar till “Socialbidrag till Volvo och Saab, men inte till de permitterade”

  1. Skandal att regeringen beter sig på det sättet. Skattepengar till förtetagen men inte de avskedade.

  2. Jag tycker inte att det är regeringens uppgift att indirekt subventionera företagen genom oss skattebetalare. Däremot vore jag tacksam om Alliansen kunde inse att det inte går att avreglera järnvägsmarknaden innan man byggt ut till dubbelspår så att kapaciteten finns. Bättre att lägga pengarna där än att pumpa in mer pengar i luftslottet GM.

  3. GM och Ford är sedan länge konkursmässiga och får liknande stöd på hemmaplan. Inget svenskägt företag kan få liknande bidrag som patetiskt nog kallas stöd till forskning, miljö och att de vill rädda arbetstillfällen. Biltillverkarna ställer aldrig om till ny teknik så länge de får nya pengar.
    Det handlar naturligtvis om att svenska skattebetalares pengar ska stötta upp USA:s ekonomiska sammanbrott. Vi ger alltså USA våra skattepengar så att de kan forsätta med sin okuppation av Irak och Afganistan.

  4. USA:s regering har i dagarna beslutat sig för att ”låna ut” 25 miljarder dollar till bilindustrin. En bransch som ligger illa till alltså, särskilt den del av den som ligger i USA eller är ägd av USA-företag.

  5. Ja det är väl ingen nyhet att företagsstöd ges till de största svenska företagen. Så har det varit tidigare under ”röd flsgg” också. Til exempel så har ju Wallenbergarna och socialdemokratin varit i symbios – hänvisar till den utmärkta dokumentärserien om just Wallenbergarna.

    Det att man satsar statliga medel på de största företagen i ett land var vanligt i Frankrike och japan tidigare. Hur det är nu vet jag inte.