Regeringen och Saabaffären


[column width=”49%” padding=”2%”]
Att GM lägger ner Saab kommer att drabba vår regering hårt. Redan sviktande opinionssiffror kommer att bli ännu sämre och de rödgröna vinner antagligen valet i september på WalkOver.

Jag delar i och för sig regeringens bedömning att man inte ska rädda Saab, det vore nämligen att slänga goda pengar efter dåliga. Möjligen hade man kunnat gå in och garantera driften i ett kvartal, i avvaktan man hade kunnat leta upp en tänkbar köpare. Men det är förstås rent hypotetiskt, man hade knappast hittat någon som ville köpa en omodern bil som är en riktig miljöbov. Saabs förra ägare visste vad de gjorde när de sålde.

Men tidpunkten är förstås trist, att få beskedet mindre än en vecka före alla jul- och nyårsledigheter innebär rimligen att personalen inte hinner njuta av någon ledighet direkt. De allra flesta kommer istället att få en påtvingad ledighet inom kort, en ledighet som troligen inte blir kort.

Väldigt många kommer att skylla detta på Maud Olofsson och Fredrik Reinfeldt. Det gör mig inget alls, Maud har redan visat upp sin brist på kvalifikationer när det gäller Vattenfall AB, och Fredrik Reinfeldt tycks inte tillsatt en enda minister som håller minimimåttet. Regeringen är rena katastrofen och
[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]saab

skandalerna med Försäkringskassan och alla tiotusentals utförsäkrade blir som grädde på moset. Egentligen undrar jag om det inte vore läge att avgå och utlysa nyval.

intressant Andra om: , , , , , , ab12 ex123 gp12 dn12 svd123 t
[/column]


30 svar till “Regeringen och Saabaffären”

  1. Äntligen en vettig människa. Tack för dina ord. Dett stämmer på pricken. Det kunde gått om dom fått en liten saab diesel eller en mindre motor på 0,5 liter. Nu är det som det är.

    En SAAB ägare och byter inte bort den.

  2. Jag tycker det är rätt beslut att lägga ner SAAB men om det svärtar ner regeringen så blir jag inte speciellt ledsen för det.

    Alliansen skall ha ett helvete!

  3. Med eller utan Saab-affären tror jag knappast alliansen skulle fått sitta kvar ändå efter valet… Men det gör mig absolut ingenting. :)

  4. Det är klart det är trist för alla som arbetar där men man måste ju förstå att ett företag som gått med förlust i så många år inte kan överleva och inte ska folket stå för notan heller.

    Jinge: Funkar kontakt fortfarande? Jag tror jag skickat ett eller annat meddelande på sistone men jag har inte fått något svar och du brukar vara rätt så bra på det annars. Eller jag kanske bara skickat ointressant smörja? Det händer ju ibland det också. ;)

    • :-) Kontakt fungerar, det du tipsade om hade jag redan läst och det var för krångligt att skriva om det… Sorry att jag tydligen glömde svara..

  5. Tror ocksa att detta kommer skada Alliansens chanser att bli atervald. Gemene svensk ar helt enkelt for lattmanipulerade och koper all billig populism som presenteras av sossarna och Co. Sa tyvarr kommer vi nog att sitta under kommunistiskt styre efter nasta val da kamrat Ohly ska vara med och bestamma…

  6. Denna typen av besked möts dessvärre inte med någonting politiskt numera, på sin höjd tänds några löjliga ljus eller så beklagar man. Sedan är det tänkt att allt bara ska rulla på som vanligt (fast arbetskraven i a-kassan är mer skärpta en någonsin för det är en ”omställningsförsäkring”; oklart vad folk ska ställa om till). Att ifrågasätta det är att ”utmana arbetslinjen” i svensk politik dvs att göra sig omöjlig, att betraktas som oseriös & direkt oansvarig.

  7. Staten skulle inte ha gett pengar till GM, däremot var det ju ett gyllene tillfälle att förstatliga ett av de få kvarvarande svenska flaggskeppen. Förstår mig inte på socialister som inte vill förstatliga.

    • NU igen? Ska vi verkligen dra igenom samma sak varenda gång jag skriver om den där omoderna och miljöskadliga bilen? Det är ju inte tillräckligt många som vill ha Saab, fattar du inte det? Man måste kunna sälja omkring 100 000 bilar om året för att kunna driva en bilfabrik. Vad är det du inte förstår med det?

      • Och varför måste ett statligt företag i alla lägen gå med ekonomiskt vinst??? Ett privatägt företag måste det, åtminstone på sikt, men staten tjänar in på karusellen vad den förlorar på gungorna och tvärtom. Det går inte att bedöma statens finanser på samma sätt som man bedömer ett företags eller t o m en företagskoncerns finanser. Och det finns värden som det inte går att sätta prislapp på, men som likväl är värdefullt för staten att ha. T ex folks, som jobbar i produktionen, upplevelse av människovärde och värdighet. Dessutom rycker man inte bara på axlarna åt att det som är ”Sverige” blir förrött och skrotat.

        Själv är jag volvoman och har aldrig i hela mitt liv ens reflekterat över att köpa en Saab men det har hänt att jag kört andras saabbilar och jag har aldrig haft någon känsla av att Saab skulle vara vare sig omodern eller miljöskadlig (i jämförelse med vad då???) utan tvärtom en bra och rejäl bil.

        ALLA bilar är förstås miljöskadliga, mer eller mindre, men min uppfattning är att både Volvo och Saab hör till de minst skadliga. Dessutom har de större förutsättningar att klara svenska landsvägar än de flesta alternativ (jeepar undantagna).

        Visst ska kollektivtrafiken premieras och jag skulle gärna åka kollektivt, men vad tror du det finns för kollektivtrafik i glesbygden i Norrlands inland? Senast jag flög inrikes var vi 4 (fyra) passagerare… Visserligen ett litet plan, men inget kan få mig att tro att det var mera miljövänligt än om vi hade kört bil.

        • Klokt skrivet.
          Det är synd att t.o.m. vänsteranhängare vill endast ha statliga företag som går med ”vinst”. Hade man haft denna inställning när man började bygga upp folkhemmet hade bygget inte ens kunnat startas.

          • Jo fast vill vänstern ha en bilfabrik som tillverkar bilar som ingen vill ha ??

            OM folk ville ha Saabar så vore det väl ok, men man vill inte ha bensinslukande omoderna bilar, som dessutom är alldeles för tunga.

  8. Vinna på walk over?
    Skulle inte tro det…

    ”Walk over (engelska: ”gå över”; även stavat walkover; förkortat w.o.) är en sportterm som innebär att ett lag väljer att utebli från, eller avbryta, en match, och därmed övergår segern automatiskt till motståndarlaget. Resultatet brukar då fastställas till 3-0 eller 5-0 enligt förutbestämda regler.” (wikipedia)

    • ”Walk over (engelska: ”gå över”; även stavat walkover; förkortat w.o.) är en sportterm som innebär att ett lag väljer att utebli från, eller avbryta, en match, och därmed övergår segern automatiskt till motståndarlaget. Resultatet brukar då fastställas till 3-0 eller 5-0 enligt förutbestämda regler.” (wikipedia)

      Men ojdå!? Du tycks vara en såndäringa akkademiker som är expert på allt, till och med utrikiska?

    • Och det vet inte jag menar du?

      Då kan jag berätta för dig att använda ordet WO i det sammanhang jag gjorde är helt adekvat 99.9% förstår betydelsen, man behöver inte vara akademiker för att begripa det heller.

  9. Att det här bidrar till alliansens fall är en klen tröst. För frågan är hur den rödgröna alliansen ska kunna bromsa avindustrialiseringen av Sverige!? Den blå regimen har ju i det närmaste välkomnat denna utveckling. För när man hört Mauds o Co föraktfulla uttalanden om SAAB:s o Volvo:s produkter kan man ju faktiskt börja undra om de verkligen ville rädda vår främsta exportindustri.

    I resten av Europa har man med alla medel kämpat för att bevara sin fordonsindustri – och även all annan tung industri. Men i Sverige har man agerat annorlunda, och det med det förledande argumentet om att man vill vara ansvarsfull med skattebetalarnas pengar… Som att vi ska ställa oss på kö och berömma vår beslutsfattare för detta, när grunden för vårt välstånd försvinner!

    Nu får vi väl – i alla förtvivlan – hoppas att man ställer rimliga krav på ett kinesiskt köp av Volvo. Grundkravet bör vara att man från kinesiskt håll ger garantier för att produktionen stannar i landet. Och för den som undrar så är det inget orimligt krav – det är precis vad statsmakterna i Frankrike o Tyskland skulle kräva – oberoende av vilken färg det är på den styrande regimen där!

  10. Delar inte riktigt analysen att segern är i hamn redan i nästa val. Det hinner hända en väldans massa fram till dess.
    Och fortfarande är många röster negationsröster – mot högerregeringen och inte för rödgrönt.
    Tror oxå att högerbrunt kommer att öka.
    Och (v)i har riktigt usla siffror.
    Högern har tror jag räknat med protester och underläge, men de hade förmodligen räknat med att skattesänkningarna skulle gett fler pluspoäng.
    Men när Reinfeldt lägger huvet lite på sned och talar så snällt och vänligt, då blir det ett antal tiotusen röster…

  11. Nu är det bara att hoppas att ’vänstersidan’ … eller snarare ’den något mindre högervridna sidan’, förstår att de INTE ska försöka använda ’SAAB-affären’ mot den sittande regeringen. Jag tror nämligen inte att svenska folket är så korkade som många tror … möjligen de som röstar på Sd. De allra flesta förstår nog att SAAB varit dömt sedan länge eftersom regeln i en icke-planekonomi är att olönsamma företag som producerar otidsenliga produkter kommer att slås ut.

    Nu är det bara att hoppas att vi (Sverige som land alltså) klarar av att tillvarata den kompetens som nu frigörs och därigenom kan skapa nya arbeten inom förhoppningsvis lönsamma framtidsinriktade företag.

  12. Du är så klok du! :)
    Håller med dig i det du skriver och hoppas på att månaderna fram till valet nästa år går så inihe-te fort…
    Hoppas du får en bra helg!

  13. Låt regeringen köpa SAAB och låt alla arbetare köpa in sig som vill jobba med det, billigt. Ge företaget finansiellt stöd i tio år och se vad som händer.

    Ställ miljökrav etc. och se vad som händer. Det sämsta som kan hända är att vi får samma situation som idag, med skillnaden att det enda man kan skylla på är ett Svenskägt SAAB med arbetarägare. Pengar kommer flyta ur stadskassan hur som helst nu, varför inte investera dem i stället för att kasta ut dem i arbetslöshetsersättningar?

    Regeringen är dumma i huvudet.

  14. Ja, centerpartisterna i regeringen har ju inte direkt rosat marknaden på sista tiden. Förutom Mauds alla fadäser och vansinnigheter antar jag att vi har en miljöminister som är på väg hem från Köpenhamn med svansen mellan benen. Att statsministern misslyckades lika kapitalt kanske är en tröst, men gör inte bilden bättre för oss medborgare. Det var ju intressant att notera att ingen från EU fick vara med när USA, Kina m.fl. kom överens om det urvattnade dokument som blev resultatet av spektaklet i Köpenhamn. Ingen bra avslutning på Sveriges ordförandeskap i AU! Och så kom då GM:s dråpslag med nedläggningen av SAAB. Tur för gubbarna och gummorna i regeringen att det är jul, så de kan dra sig undan snålblåsten!

  15. Olofsson säger att staten och regeringen inte har kompetens att driva en bilfabrik. Då bör man fråga sig när de inte har kompetens att driva ett litet ”skitföretag” hur kan de då tro att de klara av att driva Sverige.