Ohly Politiskt Tondöv?

Ibland häpnar jag över professionella politikers brist på lyhördhet. Vi har nyligen sett hur Mona Sahlin vägrat att ta in den kritik som hon fått av partimedlemmarna, och hon sade själv till en början att partiet hade förtroende för henne och att de bett henne ta ansvar och sitta kvar. Några dagar senare så kom det ett meddelande om att man beslutat om en extra partikongress.

När det gäller Vänsterpartiet så utpekas Lars Ohly som en av huvudorsakerna till att de rödgröna förlorade, något som han knappast kan vara omedveten om. Visserligen har han varit jagad av den borgerligt ägda pressen, men diverse affärer som talet om att han tidigare varit kommunist, att han inte alls sagt sig vara ledsen över att Berlinmuren föll, bröstpumpar och agerandet när han skulle sitta i samma sminkloge som Jimmie Åkesson har gjort att förtroendet för honom har sjunkit rejält.

Vi är många partimedlemmar som fler gånger påpekat att man behöver göra något åt partiledarfrågan, nu senast Jonas Sjöstedt och Jens Holm i Ekot idag.

SR/Ekot: ”Inom Vänsterpartiet så förespråkar de nyvalda riksdagsledamöterna Jonas Sjöstedt och Jens Holm en extrakongress och en översyn av partiets ledarskap. Partiet skulle exempelvis kunna ha två partiledare som Miljöpartiet. Men Ohly tycker inte att det behövs någon extrakongress.

– En kongress har väldigt specifika uppgifter. Den ska antingen besluta att byta ut ledningen eller ändra politik. Och några sådana krav finns inte inom Vänsterpartiet i dag, säger han.”

För mig känns det som om Lars Ohly saknar markkontakt. Han borde rimligen känna till att det vanligaste samtalsämnet när två vänsterpartister möter varandra är vem som skulle kunna ersätta Ohly på hans post. Diskussionens vågor går höga och det finns kandidater som absolut skulle gå iland med uppgiften. I min förra bloggpost skrev jag om den bunkermen-
talitet som många aktiva medlemmar anser råder inom partiet, jag avstod ifrån att nämna namn, men de som följer en av Lars Ohlys utpekade ”favoritbloggar” vet vem/vilka som avses.

Lars Ohly

it , , , , , , , , , , , , , , , annarkia, lasse, k&å, pamflett, dn123456 svd123456 ex123456 ab123456

  44 comments for “Ohly Politiskt Tondöv?

  1. 29 september, 2010 at 09:51

    Agerandet mot Åkesson stärkte väl snarare förtroendet? Föreställ dig löpsedlarna om han gått in i samma sminkloge och börjat samtala med Åkesson.

    • 29 september, 2010 at 10:21

      Njae, man ska alltid uppföra sig som folk. 300 000 hade röstat på den där göken, jag tycker bara att det verkade puerilt.

      Några ”löpsedlar” hade det definitivt inte blivit…

      http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article7865509.ab

      • 29 september, 2010 at 10:34

        Riktigt otrevlig, den där Hakelius. Som om man inom vänstern skulle bli glad över SD.

        • Tom
          29 september, 2010 at 19:58

          I sak har han ju rätt. Det är alltid lättare att mobilisera mot en klart definierad fiende – även om ingen vill erkänna det. Uppskattar herr Hakelius vinklingar i många fall – de är gjorda med finess och intelligens och med ett ironiskt småleende.

          • 29 september, 2010 at 22:38

            Tjo. Nästa gång kommer väl Hakelius påstå att moderaterna vill ha in stalinister i regeringen.

            • Tom
              30 september, 2010 at 21:03

              Peter Eriksson har ju pre-rödgrönt kallat Lars Ohly för stalinist så jag förmodar att det är honom du avser? Den risken tror jag är obefintlig! :-)

    • micke
      1 oktober, 2010 at 14:18

      förstärkte antagligen er troende ,men jag tycker han är en barnrumpa

  2. 29 september, 2010 at 11:19

    Suck, nu börjas det igen. Att lägga skuld på Ohly är lika konstruktivt som att skylla på brevbäraren när man får dålig reklam. Att en höger-broiler som Jens Holm gör det må vara hänt, det var inte direkt oväntat, men att andra partikamrater går i den fällan…

    Vi är för svaga, helt enkelt. Ett parti som vill förändra samhället i grunden måste vara starkare än vad (v)i är. Det duger inte att komma var fjärde år och försöka nå ut till väljarna. Vi måste öka vår närvaro mellan valen. Media beskriver inte vår verklighet och sällan heller den ensamstående mammans verklighet. Vi måste bli aktivare. Det är det hela. Att hänfalla till borgerligt, individfokuserat trams leder oss inte framåt.

  3. 29 september, 2010 at 11:21

    Kan du stryka ordet ”höger-” så att det bara står ”broiler”. Behöver inte överdriva. Tack.

  4. Marcus
    29 september, 2010 at 11:33

    Som nybliven medlem ser jag fram emot en extrakongress!

  5. Christer W
    29 september, 2010 at 13:00

    Politiskt tondöv, det är väl inte bara han som är det där i toppen. Det Holm Och Sjöstedt vill med en extrakongress är ju något som har tryckts ner de senaste 20 åren och tidigare.
    När apk bröt sig ur var det många som sympatiserade med dem som blev kvar i vpk/vp, de hade sin försörjning där. Vpk/vp och apk tävlade (inofficiellt) om vilket parti som var mest lojal mot östblocket och vem som hade mest anseende där som Sveriges arbetare representanter.

    I vilket fall som helst så ställer jag mig frågan om Sjöstedt är beredd att ta striden fullt ut, det har han ju inte varit förut. Holm vet jag inte just något om, men är han beredd att löpa lina ut så kanske det börjar hända nått.
    Dock tror jag inte att de får tillbaka så många av de som tidigare har lämnat, det kan ta lång tid att återskapa förtroende.

    • 29 september, 2010 at 15:33

      En fin liten myt, om det inte hade varit så att VPK i sitt program tog avstånd från östblocket. Och att resten av texten därför mest blir märklig.

      • Christer W
        29 september, 2010 at 16:25

        Vad som stod i programmet var inte detsamma som sades intern. Hur jag vet, 77 gick jag med och blev med åren alltmer förundrad över hur lite vpk tog till vara möjligheten.

  6. N
    29 september, 2010 at 13:05

    Jag håller med Hampus! Lars Ohlys agerande gjorde att han steg åtskilliga grader i alla positiva skalor. En partiledare med ryggrad! Jag hoppas naturligtvis att han fortsätter med det och ingjuter mod i andra. Historien kommer naturligtvis att ge honom rätt. Någon måtta på mjäkigheten får det vara. En satans mörkrets makt håller på att förvandla Europa med storm steg till det det varit i början av förra seklet och då behövs det folk som har tillräckligt med blod i kroppen för att reagera!

  7. KalleB
    29 september, 2010 at 13:41

    Ingen ide att spekulera,såvitt jag vet är det stora oenigheter i partiet.

    Så vad är nytt?

    Inget.

    Snart ploppar nyaste nya KPRR(Exclusive) fram….

    Ge mej kraft!

  8. Hej
    29 september, 2010 at 13:51

    jag tror att ett av de vanligaste samtalsämnena vänsterfolk emellan
    är hur man ska få ut sin politik till väljarna

    att så fokusera på en person som partiledaren
    är ju precis det m vill
    eftersom de nu har en ledare som kan komma undan med precis vad som helst

    och maktens megafoner har varit makten väldigt behjälplig i denna valrörelse

    jag tror att vänsterns misslyckande att få väljarnas förtroende
    mycket beror på att vänstern inte lyckats få fram hur illa det är ställt för de svagaste
    i Sverige idag och hur illa det kan bli med 4 skitår till med Borg och Reinfeldt

    en makalöst dålig valrörelse och en mycket dålig valkampanj med obegripliga affischer
    istället för att beskriva verkligheten för folk nu och vad som väntar och vad alternativet kan bli
    med en vänsterregering

    de borgerliga har full kontroll över dagordningen i Sverige idag
    vänstern är tystad
    och måste hitta nya sätt att nå ut
    och sluta överköras av makten och media

    det mullrar därute

    vi har massarbetslöshet
    a-kassan är sargad
    sjuka och arbetslösa utförsäkras
    och tvingas sälja hus och hem och till slavarbete i FAS3 med 223 kr om dagen
    gemensam egendom slumpas ut till kapitalister
    arbetsrätten är hotad

    de borgerliga pissar på folket
    och folket tackar och tar emot?

    och har dessutom mage att kalla sig det enda arbetarpartiet?

    men är det inte så att 2/3-samhället är här
    och den svagaste tredjedelen har ingen röst
    och ingen megafon?

  9. 29 september, 2010 at 15:39

    Jag tycker att Ohly är en duktig politiker och en bra retoriker, problemet är att hans politiska inriktning inte är trovärdig bland många väljare. Jag skulle hellre se något som liknade Vägval Vänster. Tycker att Johan Lönnroth har flera intressanta idéer som känns mer realistiska.

    • KalleB
      29 september, 2010 at 16:59

      J Lönntroth är över 70 år ung…

      @Hej:

      Fas3 får sina vanliga 65% av basbeloppet (som är ca 18.000) minus skatt.
      Den sk, ”anordnaren” får 225 spänn om dan….vare sig han nyttjar,utnyttjar eller bara är och håvar in stålarna.

      • KalleB
        29 september, 2010 at 17:05

        Hörde någon ETT ENDA ORD om fasa3-hanteringen i valdebatterna?

        Det var det jag ville egentligen.. ;)

      • 29 september, 2010 at 19:29

        …och likväl har han mer spännande idéer om hur samhället och ekonomin ska organiseras än vad de flesta vänsterpartister i min egen generation har presenterat ;)

      • Hej
        29 september, 2010 at 22:45

        http://xxxxxxxxxxxxx

        ”Ersättning under jobb- och utvecklingsgarantin
        Du som deltar i jobb- och utvecklingsgarantin har rätt till aktivitetsstöd eller
        utvecklingsersättning. Har du haft arbetslöshetsersättning ska stödet motsvara
        65 procent av din tidigare dagsförtjänst (max 680 kronor per dag). Om du inte
        har rätt till arbetslöshetsersättning får du det lägsta stödet 223 kronor per dag.
        Se även faktablad om aktivitetsstöd och utvecklingsersättning”

      • Hej
        29 september, 2010 at 22:47

        ”Ersättning under jobb- och utvecklingsgarantin
        Du som deltar i jobb- och utvecklingsgarantin har rätt till aktivitetsstöd eller
        utvecklingsersättning. Har du haft arbetslöshetsersättning ska stödet motsvara
        65 procent av din tidigare dagsförtjänst (max 680 kronor per dag). Om du inte
        har rätt till arbetslöshetsersättning får du det lägsta stödet 223 kronor per dag.
        Se även faktablad om aktivitetsstöd och utvecklingsersättning.”

  10. 29 september, 2010 at 16:46

    Jag häpnade faktiskt över att han först avvisade en extrakongress bara sådär och sedan säger att han gärna vill fortsätta leda partiet. Det sistnämnda är visserligen inget konstigt, men att han inte, precis som du påpekar Jinge inser sitt eget ansvar i partiets katastrofval. Eller det kanske han gör, men skyltar inte med det offentligt? Vad vet jag. Än dock ter det sig märkligt att han avvisar en extrakongress, medtanke på vilken kris partiet är i och som han som partiledare har största ansvaret för. Jag har egentligen den största respekt för Lars Ohly som en väldigt skicklig politiker och tycker att borgerlig media och hans motståndare varit osakliga och kommit dragandes med hans kommunist bakgrund hela tiden, men det är tyvärr ett faktum att just den bakgrunden skrämmer iväg väljare. Det är tråkigt men så är det och det går inte att komma ifrån att han lett partiet genom tre fiaskoval. Tyvärr! Det är givetvis inte hela sanningen till att partiet går/gått dåligt, men det är en av anledningarna. Det är jag övertygad om.

    • 29 september, 2010 at 17:00

      kommunist bakgrund hela tiden, men det är tyvärr ett faktum att just den bakgrunden skrämmer iväg väljare. Det är tråkigt men så är det och det går inte att komma ifrån att han lett partiet genom tre fiaskoval.

      Visst är det så. Underligt att han avvisar samtidigt som två andra förespråkar…

  11. Lotta
    29 september, 2010 at 17:07

    Jag läste att Vänsterpartiet fått ca 2500 nya medlemmar de senaste veckorna, så även om valresultatet varit nedslående tycker jag att framtiden för V ser ljus ut. Kanske är det främst unga som uppskattar Ohlys tydliga markeringar? Facebooksidan ”När Lars Ohly vägrade sminka sig samtidigt som Jimmie Åkesson” fick 70 000 gilla-markeringar på två dygn (idag ca 72000 gilla-markeringar). En annan sida som heter ”Vi som vägrar sitta i sminket tillsammans med Jimmie Åkesson” har ca 8600 gilla-markeringar. Jag tycker att det verkar som att många människor beundrar Ohlys ställningstagande och vill stötta det.

    • 29 september, 2010 at 18:01

      Fridolin var just i Studio 1 (P1) han berättade oxo att de fått många tusen nya medlemmar. Ngt som tydligen är standard när det gäller spektakulära valresultat oavsett parti.

    • Christer W
      29 september, 2010 at 18:11

      Vad jag har förstått genom åren är att valrörelser tillför nya medlemmar. Redan efter ett år börjar bortfallet. Skälet till ökningen är ju att valrörelser är då politiken står i sitt zenit. Jag skulle tro att medlemstillströmningen i samband med valrörelser är generellt för alla partier.

    • micke
      1 oktober, 2010 at 14:16

      haha

  12. KalleB
    29 september, 2010 at 18:45

    Mystiskt.

    INGEN vill prata om fas tre trots att massor ed människor slussas dit just nu.

    Man kan tolka det som en enighet mellan alla etablerade partier.
    Kanske för att man inte ser några lösningar.

    Ids inte kommentera mer om det.

  13. Anders
    29 september, 2010 at 20:29

    Jag tycker verkligen att Ohly bör bytas ut, han har fått tillräckligt många val på sig. Josefin Brink och/eller Jonas Sjöstedt är bra alternativ. Att tro att inte partiledaren har så stor betydelse är bara fånigt. Det är bara se på partierna före och efter Schyman-Ohly, Svesson-Hägglund och Lundgren-Reinfeldt t.ex. Självklart räcker det inte bara med att byta partiledare, men de är mycket viktiga. De kommer heller inte kunna sitta lika länge som tidigare, de exponeras så pass mycket att folk tillslut tröttnar och vill se och höra någon ny. Tiderna förändras oavsettt vad man tycker om det.

    • Kamelsilaren
      29 september, 2010 at 23:50

      Ja, håller med. I Sverige med dess (jämförelsevis) ofattbara välstånd blir verklig politik oviktigt. Alla, även de arbetslösa och sjuka har det ekonomiskt bra. Och det skiljer inget väsentligt mellan partierna. Då blir partiledarens person oerhört viktig. T.ex. Schymans intelligenta svada betyder + 7 % röster jämförd med den karismabefriade Ohly, Alf Svenssons farfarstrygga stadighet + 7 % jämförd med den lille sönderintegrerade Hägglund.

      • 30 september, 2010 at 03:51

        Alla, även de arbetslösa och sjuka har det ekonomiskt bra.

        Väl valt namn på dig, Kamelsilaren…

        • Kamelsilaren
          30 september, 2010 at 15:33

          Jag fattar ironin, men jag hade filippinska hembiträden och fattigt folk i Pakistan i skallen när jag skrev inlägget. Men o.k. det får vara någon måtta med hur man blickar ut över världen, något jag borde lärt mig av debatten i valrörelsen.

  14. Surgubben
    29 september, 2010 at 21:06

    Håll dig till fakta och blanda inte ihop Vänsterpartiet med AFA! / Jinge

  15. Martin Forsman
    29 september, 2010 at 21:37

    Ohly är ”kommunist” och kommer för evigt att vara ”kommunist” i merparten av de svenska väljarnas medvetande. Att han dessutom var korkad (ärlig) nog att kalla sig kommunist långt in på 2000-talet var väl inte direkt lysande ur någon synvinkel. Vänsterpartiet har en viktig roll att spela i svensk politik som motpol till egoismen och cynismen som sprider sig i samhället, men det behövs någon nytt och ‘fräscht’ för att partiet åter ska kunna nå samma höjder som under Schyman.

    Jag tror att Vänsterpartiet på allvar måste göra upp med sitt kommunistiska förflutna, vädra ut så att säga. Jag menar inte att vi behöver känna skuld eller skämmas över partiets historia MEN vi bör nog fundera på om inte ett totalt avståndstagande från kommunismen, även den ‘teoretiska’ formen, vore sunt ur förtroendesynpunkt. Vänsterpartiet ska fortsätta att vara det ‘solidariska’ alternativet men med en större öppenhet mot individen, och då passar inte det starkt kollektivistiska kommunistiska idealet in särskilt bra.

    Jag skulle också gärna se att Vänsterpartiet började kommunicera sina åsikter om t ex företagande som ju endå är motorn i det moderna samhället. Borde inte Vänsterpartiet kunna bli ett småföretagarparti, då de allra flesta småföretag drivs av ‘vanligt’ folk som inte fundamentalistiskt driver slopad LAS och andra dumheter.

    • Theodor
      1 oktober, 2010 at 00:02

      Du måste kommit fel, när du anser att vi skulle bli ett småföretagarpati, vi skall ta till vara de som är anställda i småföretag och har dåliga löner och villkor i anställningen och påtala orättvisor som begås och var helst de finns.

      Ohly är den partiledare som utan tvekan var mest påläst under debatterna och ställde Allians härvan svarslöst. Sedan kan man alltid sitta och hitta detalj som inte var så väl genomtänkta och därför missuppfattades av både väljare och media ssom till 80% ägs av borgarna, och likt megafoner spridit lögner till svenska folket. Men så länge vi står för en socialistig inriktad politik kommer vi att kallas kommunister

      Tack för ordet
      från en gammal kamrat

      • Marcus R
        1 oktober, 2010 at 09:52

        Men så länge vi står för en socialistig inriktad politik kommer vi att kallas kommunister

        Tack för ordet
        från en gammal kamrat

        – Du tror inte ”från en gammal kamrat” har något med det att göra? ;) Det där gäller Ohly också förövrigt – han har för mycket bagage helt enkelt som han inte kan/vill göra sig av med. Jag tror V hade varit uppe i 8-9% om de hade haft en modernare partiledare.

        • Theodor
          5 oktober, 2010 at 07:17

          Marcus R tycker du inte vi har nog med mitten högerpartier, som alla gynnar de som redan har tillräckligt med makt och kapital, och vi skall ställa upp i den kören och sjunga kapitalets lov och böja knä för kapitallägarna, som skall få utnyttja oss och vi får smulorna som ersättning, medan bonusar hamnar på konton i skatteparadis.

          Eller tycker att vi likt Stureplans Centern skall lämna våra värderingar fullständig, då är vi inte parti som står på den svages sida., kan vi lika gärna ansluta oss till något annat parti

      • Martin Forsman
        2 oktober, 2010 at 13:16

        Varför skulle vi inte kunna bli ett småföretagarparti ? De allra flesta småföretagen drivs att individer som erbjuder sina anställda, om de har några utöver sig själv, bra villkor och därför borde Vänsterpartiet mycket väl kunna föra en politik som även inkulderar dessa. Frågar man småföretagare om problemen de uppfattar i Sverige så är regelkrångel det största och det borde väl inte vara något som Vänsterpartiet ser ett problem i att göra något åt.

        Ohly är säkert påläst MEN han är i mina ögon för begränsad vilket även är ett problem för Vänsterpartiet i stort. Visst är det viktigt med en bra offentligt finansierad välfärd men för att ha råd med utan att ta ut 70 % skatt så måste vi även ha ideér för att stimulera småföretagande och entrepenörskap. Det är inte ”höger” att vilja ha ett bra företagsklimat i Sverige. ”Klasskampsretoriken” mot ”utsugarväldet” börjar bli en aning förlegad även om frågan om ett rättvisare och mer jämställt samhälle är lika aktuell som någonsin tidigare.

  16. 30 september, 2010 at 01:25

    Jag tycker att Ohly är bra och han klarade sig bra i valdebatterna.
    En vänsterpartist kan nog aldrig räkna med att bli älskad av borgarpressen och undvika hån i densamma.
    Slut upp bakom honom istället för att gnälla på honom.

  17. per svensson
    30 september, 2010 at 20:14

    Att kräva Ohlys avgång verkar kluvet. På min arbetsplats sitter sverigedemokraterna och ringer vänster-
    partierna, dom snackar sig varma för både Ohly och Sahlin. Ja inte blir man klok på SD:arna.

  18. Sven-Erland
    1 oktober, 2010 at 15:00

    xxxxx

  19. Nebbiolo
    2 oktober, 2010 at 09:33

    Jag håller inte med om att Vänsterpartiet gjort ett katastrofval och av den anledningen måste byta ledning. Däremot ligger det i tiden att se över vilken retorik vi använder. I nuvarande mediatiserade politiken så är det dock viktigt (tyvärr, men faktum kvarstår) att vi måste ha rätt mediala personer som syns i det offentliga rummet. De måste givetvis vara pålästa och rappa i retoriken – Jonas Sjöstedt är en sådan…och jag välkomnar honom tillbaka på riksplanet! Dock måste jag tillstå att Ohly positivt överraskat i valrörelsen och varit riktigt bra i debatter men även givit ett genuint och gediget intryck. Vem som är bäst får vi tillsammans bestämma och jag tror oavsett dubbelt ledarskap eller inte så måste vi ha fler mediala politiker av dessa tvås kaliber.

  20. Torsten (orginalet)
    5 oktober, 2010 at 13:11

    Kan vi inte börja diskutera vilken politik som skall föras?
    Jag tror nämligen att det är detta som är kärnfrågan. Tveksamt då om det är partihögern (Sjöstedt etc) som är räddningen.

    Vänstern måste ställa upp ett klart alternativ. Bort med ekonomistiska hundralappsresonomang och in med politikens principer. Solidaritet, rättvisa och fred.
    En förutsättning är ett självständigt parti, fritt från det rödgröna kletet.

Comments are closed.