Nu ska regeringen leka med tågen


Högerregeringen har föresatt sig att avreglera så mycket som möjligt innan 2010. Orsaken är förstås att det ska bli svårt för oppositionen att ändra på besluten om den kommer till makten efter valet.


SvD:
”Nu avskaffas SJ-monopolet på persontrafik – redan den 1 juli i år öppnar regeringen för konkurrens på marknaden för helgtrafiken. SJ:s ordförande Ulf Adelsohn är kritisk och tycker att regeringen hastar fram avregleringen. – Detta är en oerhört komplicerad fråga som kräver mycket eftertanke, säger han till SvD.se. Men presschefen på SJ, Dag Rosander, välkomnar beslutet. – Det blir trångt på spåren men vi är väl förberedda.”

Det blir trångt på spåren, och hur det blir med säkerheten vet vi inte heller. På mig gör regeringens tankar på att konkurrensutsätta hela tågtrafiken ett intryck av att de leker, att man använder SJ som en leksaksbana. Det är självklart att inga företag är beredda att driva trafik på linjer som inte lönar sig, och redan idag finns det betydande bekymmer.

Alla inser vilka svårigheter det blir att boka längre resor med järnväg, man kanske måste ha biljett i tre

olika tågföretag. Fast visst, här tror jag att oppositionen bjuds på en fråga som kan bli viktig i valet. Frågar man svenska folket så vill de säkert ha billiga resor – med SJ. Reinfeldt borde omskola sig till stins i stället…

Andra om: , , , , , , it AB DN12 SvD1

[tags]SJ, Privatisering, Tåg, Järnväg, Högerregeringen, Val 2010, Politik[/tags]


11 svar till “Nu ska regeringen leka med tågen”

  1. Jag bara undrar vem skulle vilja äga ett järnvägs bolag, inte ens i stpra US går järnvägen med vinst. De försöker privatisera järnvägen om och om igen men slutar alltid med att staten får köpa upp företagen för att fortsätta ha tåglinjerna gående.

    Skulle kunna se något stor företag köpa ett eget tåg för att ha hand om sin egna frakt, men person transport tror jag inte på. Jag har flera gånger varit helt ensam på tåg runt omkring i hela sverige, skulle vilja se biljett priset om något privat företag skulle ha haft hand om dessa linjer.

    Det ser ut att vår regering privatiserar bara för privatiserandets skull.

  2. Jag tror inte Näringsdepartementet har klart för sig hur komplicerat det är att öppna upp affärsbanorna för alla tågoperatörer. För det första har vi nått kapacitetstaket för tåg till och från Stockholm, för det andra är tågtrafik oerhört kapitalintensiv och vi saknar aktörer i Sverige som tillhandahåller lok och vagnar och för det tredje finns inget biljettsystem i Sverige som är öppet för alla aktörer – det enda som finns av någon dignitet ägs av SJ. Så hur är det tänkt att det ska bli bättre för oss resenärer?

  3. I England blev avregleringen av järnvägen en katastrof. Många dog på grund av det dessutom.

  4. Tom men den stora frågan är vem kommer att köra tågen och vad händer när de inte går med vinst. Vad händer då med priset.

    Givet viss vill vi ha biliga biljetter men många tåg linjer kommer inte gå med vinst och vem ska köra dessa, SJ?, ja själv klart.

    Men vilka linjer kommer privata intressen köra, kommer de att konkurera så deras vinst är lika med noll. Detta hände i USA så statn behövde gå in och stödja de privata företagen och då vilken skillnad blir det då med att ha SJ eller ett privat företag, när våra skattepengar behöver stödja tåg trafiken endå.

  5. skattepengar ska inte gå till att bekosta tåglinjer i där det itne är ekonomiskt lönsamt att åka tåg. dessa pengar gör mycket mer nytta i form av ökade satsningar på vård skola å omsorg.

    om man vill bo i norrlands inland får man bekosta det själv.

  6. Ken:
    Vad jag förstår så är det inte banorna som ska privatiseras, bara tågbolagen som ska få konkurrera. Det var när Thatcherskan avreglerade också banorna som olyckorna kom som brev på posten, så det har regeringen inte vågat föreslå – än.

    Noteras bör att tom Ulf Adelson gick ut och kritiserade privatiseringen, moderaten som suttit med i SJ:s styrelse. Problemet är inte bristande konkurrens, menade han, utan för låg bankapacitet, och den blir ju inte större för att fler bolag börjar köra på banorna.

  7. Det roliga är ju att den ultraliberale Johan Ingerö arbetar som presschef på SJ.

    Det går bra att kritisera som företeelse, det gemensamma ägandet, men får man sin utkomst av det håller man klädsamt käft.

    Hycklande borgare. I vanlig ordning.

  8. Arnold.
    Jo skattepengar skall absolut gå till att bekosta samhällets infrastruktur. Det är oerhört viktigt.
    Vi kan inte lägga ner verksamheten i vårt land och enbart bo i de tre storstäderna.

  9. Risken är väl att det blir som när man avreglerade befordring av brev. De privata företagen konkurrerar på de attraktiva linjerna medan staten får ta hand om de förlusttyngda linjerna. Därmed kommer kostnaden för staten (oss) att öka eftersom det inte går att balansera överskott från populära sträckor mot underskott från mindre populära. Sedan kommer nedläggningar av vissa sträckor, dyrare biljetter och sämre service som ett ”brev på posten”. Det känns som om detta är precis fel väg att gå om vi vill minska bilkörningen i Sverige.

  10. Att tågen kör priavt är mkt mkt bra.

    Infrastrukturen skall vi behålla i statlig ägo tycker jag däremot !

    Precis som med vägar: Bilar och bussar osv kan köras privat – men vägarna skall vara statliga.

    Sen tar man ut en skatt och/eller avgift för bolagen som använder infrastrukturen.

    Skälet till att ha infrastruktur statligt är att det är ett enormt slöseri med att bygga var sin järnväg osv – det är ett nationellt intresse med gemensam struktur.

    Konkurrerande linjer/tågsätt däremot är bra – sen får vi se till att infrastrukturen byggs ut efter behov…

    Säkerheten ligger på nätet/järnvägen – så varför den skulle lida förstår jag inte alls !

    /K

  11. På ett sätt bryr jag mig icke om vem som kör tågen. Men jag vill kunna åka tåg hyfsat billigt, och någorlunda spontant. Det vore bra om det gick med SJ.

    SJ:s idé om att köra flyg på räls, prioritera affärsresenärer och de som kan planera sitt resande månader i förväg har satt mig, trogen tågresenär i 40 år, på bussen.
    De senaste 20 åren har jag allt mer åkt buss, för att under de senaste 10 åren använt SJ:s tjänster blott en handfull gånger.
    Det är bara att konstatera att SJ inte vill att jag reser med dem!

    Idag kan man, till fast pris, åka med Øresundståg CPH-GBG. Måtte de snart gå till CST (sthlm) oxå.

    Så ska SJ köra flyg på räls så kräver jag ett RyanRail.
    Eller om Adelsson har rätt att det bara får plats ett persontrtafikföretag på rälsen: sälj SJ till DSB. De inser även att det blir ett större underlag om man uppmuntrar till spontanresande (=+pluring).