Det är i vart fall vad Aftonbladet låter meddela på sin hemsida, den kinesiske vicepresidenten åker Mercedes i stället för Volvo, ett val som även jag skulle göra om jag hade möjligheten.
SvD: ”Någon gång under dagen ska Fords finanschef Lewis Booth och ordföranden för Zhejiang Geely Holding Group, Li Shufu, skriva under försäljningsavtalet. Volvofacken har gett sitt stöd till affären efter att ha fått information om bland annat finansieringen. Näringsminister Maud Olofsson äter lunch hos landshövding Lars Bäckström tillsammans med Kinas vicepresident Xi Jinping. Sedan ska hon och statssekreterare Jöran Hägglund till möten på Volvo PV.”
Vi får hålla tummarna för att näringsministerns närvaro inte innebär att Geely Holding Group hoppar av Volvoaffären som ett resultat. Jag har läst på nätet att hennes agerande i samband med Saabaffären gjort att vissa intressenter dragit sig ur, och har det stått på nätet så måste det vara sant. Nu kan vi visserligen glädjas åt att vi blivit av med en gammalmodig, bensinslukande miljöfara som Saab, men vi ska inte sälja skinnet innan björnen är skjuten när det gäller Volvo.
Ikväll räknar jag med att näringsministern låter sig intervjuas i nyhetsprogrammen, där hon då med stolt uppsyn meddelar att Volvoaffären är i hamn tack vare henne och högerregeringen. Problemet med denna regering är att de inte inser att vissa ministrar fysiskt borde hindras från att delta i TV- och radioprogram, något som i första hand tycks gälla ministrarna från just centerpartiet.
Volvo upplevs troligen som en mer modern bil än Saab, det är dock en sanning med modifikation. En mig närstående person har en Volvo 740, den bilen har en rymlig tank så den klarar sig hela vägen mellan Handen och Stockholm utan att man behöver stanna och tanka efter vägen. Nu ligger lyckligtvis den kinesiska bilindustrin hästlängder före den svenska när det gäller teknikutvecklingen. Kineserna är troligen etta i världen när det gäller elbilar, något som Volvo kanske kan dra nytta av.
När ändå Olofsson är i försäljningstagen så borde hon kanske skänka kineserna en miljöminister. De kan få honom på köpet bara de tar med honom på planet hem. /. ./ ((delvis ironisk, men bara delvis))
intressant Tags : Geely Holding Group, Xi Jinping, Maud Olofsson, Jöran Hägglund, Andreas Carlgren, Volvo, Saab, Val 2010, Politik svd1 dn e24b ab123 ex1 t Läs oxo: pamflett, anders, annarkia, k&å, bilderblogg, krassman, röda-m, tomas-rj, johannes, kurt
10 svar till “Volvos Värde Varar?”
Jag har svårt med Maud Olofsson:s röst. Någonting i hennes svada, skär genom märg och ben. Som tur är så slipper man höra henne här på Internet…
Du kanske har problem med att det finns kvinnor med makt? Och ja, kvinnor har faktiskt ljusare röster än män…
Billigt!
Ljusare, det var väl ett understatment. Hennes falsett väcker ju de döda.
Kan man inte gömma Carlgren i bakluckan på någon av kärrorna som ska exporteras? :-)
Nä, Kina har restriktioner angående import av miljöfarligt skräp.
”Kan man inte gömma Carlgren i bakluckan på någon av kärrorna som ska exporteras?”
Där ligger redan folkpartister.
Skicka med Åsa Torstensson också – det kan ju bli fler vintrar med snö i Sverige och då behöver vi någon som förstår att tågtrafik inte fungerar om alla och ingen har ansvar för trafiken.
Vad har kineserna gjort för ont, räcker det inte med att de drabbas av naturliga naturkatastrofer emellanåt.
Det är ett riktigt prakthyckleri av Alliansen!
1. Maud Olofsson har i motgång gömt sig bakom sina statssekreterare Jöran Hägglund (Volvo, SAAB) och Ola Alterå (Vattenfall). De har fått försvara hennes beslut i media trots att de är tjänstemän (om än centerpartistiska sådana). När stormen är över är Maud i rutan och flamsar som vanligt. Hyckleri!
2. Alliansen, med majoren från Skede i spetsen, har konsekvent försökt skrämma väljarna från att rösta på oppositionen för att Lars Ohly kallar sig till kommunist. När en kommunistisk diktatur i Kina som begår omfattande brott mot mänskliga rättigheter köper upp Volvo hör vi dock inget från varken Mr. Skene eller Fredrik. Hyckleri!
Håller med Rogge: skicka Åsa Torstensson på studieresa till Peking via transibiriska järnvägen t/r. Då kanske hon kan lära sig av ryssarna hur man får tågtrafik att fungera i sibirisk vinter och av kineserna hur man långsiktigt investerar i strategisk infrastruktur (höghastighetståg). Lämna Maud hemma dock, Medvedev var trött på hennes flamsande och vinkande vid förra statsbesöket…
Längtar till valet så att vi får en chans att byta ut dem!