Forum för levande historia, lobbygrupp som låtsasforskar


Idag presenterar Dagens Eko en ny ”vetenskaplig undersökning” som är gjord av Forum för levande historia. Man frågar sig hur antisemitismen ska kunna motverkas om lärarkåren har dåliga kunskaper.

SR/Ekot:
”Sverige är nu först med en omfattande undersökning om lärarnas kunskaper och erfarenheter av nazismens brott mot bland annat judarna… …Frågorna har kritiserats för att vara svåra, men de ska inte vara för lätta om man ska kunna bedöma om lärarna har djupare kunskaper och förståelse, enligt historiska bedömare.”

Det finns skäl att anta att frågorna varit svåra därför man har velat få det resultat man säger sig ha fått. Vilka de ”historiska bedömarna” är får vi inte veta.

Nu är det inte antisemitismen som är den sorts rasism som dominerar samhället. Den finns men är marginell. Ett större problem är islamofobin, framförallt utifrån det faktum att vi har tjugo gånger fler muslimer än judar i Sverige. Att sedan Forum för levande historia tidigare både gjort högst ovetenskapliga undersökningar samtidigt som de medvetet ljugit om dessa undersökningars resultat får mig givetvis att rynka på pannan när de med en brett upplagd presskampanj återigen ska föra upp antisemitismen på dagordningen.

Sist var det Heléne Lööw som satt och ljög om vänsterns påstådda antisemitism i Ekots Lördagsintervju, före det var det Henrik Bachner och Anders Lange som satte ihop dunkla frågor som de tolkade på fri hand och presenterade som ett resultat av en vetenskaplig undersökning. Det renderade dem åtskillig kritik från forskarvärlden med uttalanden som ”- Man kan inte dra sådana slutsatser utifrån ledande frågor” och liknande.

Tyvärr har Sverige, likt Kina och Nordkorea, en ”forskning” som för skattemedel ska indoktrinera skolbarnen. Nu har denna ”forskning”, som inte har någon som helst anknytning till den akademiska historie-
forskningen, kommit med ytterligare material för att motverka den praktiskt taget obefintliga antisemitismen. På det sättet har de numera kommit att arbeta som en för skattepengar finansierad lobbyorganisation för Israel eftersom vi hela tiden ska påminnas om hur eländigt nazisterna betedde sig.

Forum för levande historia

Men sällan tillåter de sig berätta att det mördades lika många, eller fler, kommunister, socialdemokrater, romer, handikappade, färgade och olika sorters dissidenter i förintelselägren. Det koncentreras helt och hållet på judarna. Ska det forskas för skatte-
medel så ska det naturligtvis ske under strikt vetenskapligt kontrollerade former inom de svenska universiteten. Nu får Forum för levande historia fyrtioen miljoner i år för att beskriva ett marginellt problem medans islamofobin växer så till den grad att vi troligen får in ett rasistiskt parti i Sveriges Riksdag 2010.

Det blir något som Mona Sahlin behöver ta tag i då den nya regeringen tillträder.

AB Dagen Motbilder om bosättare Rawia om fänsgslade barn Zaramis om tyskar Ung Vänster om Hebron Ekot it SDS1 DN SvD1 AB HD

Andra om: , , , , , , , , , , , , , ,

[tags]Forum för Levande Historia, FFLH, Eskil Franck, Heléne Lööw, Anders Lange, Henrik Bachner, Historieförfalskning, Göran Persson, Antisemitism, Politik, Politiskt styrd Historia, Indoktrinering, Staten, Forskning, Nordkorea[/tags]

Uppdatering klockan 12.00: Efter att ha läst FFLH:s frågor kan jag konstatera att de återigen fejkat en undersökning. Jag har läst minst tiotalet böcker om förintelsen och jag missade två frågor. Jag konstaterar därför att undersökningen redan på frågestadiet är manipulerad för att få så få rätta svar som möjligt. Dessutom konstaterar jag att inte bara lärare som är berörda av dessa frågor fått svara, ytterligare ett steg i manipuleringen.

Att svenska media okritiskt accepterar en sådan här sorts manipulation är – ovärdigt.


54 svar till “Forum för levande historia, lobbygrupp som låtsasforskar”

  1. Ja, vad ska man säga!

    väntar bara på den dag då blir det obligatoriskt för alla barn att besöka propaganda centret, och få ta del av vad human sionismen är för nåt!

    sjukt……..

  2. ”Bland felsvaren märks bland annat Gulag som flera lärare trpdde[SIC!] var ett utrotningsläger.”

    Det vore kanske också intressant att få veta vad lärarna kan om dagens korrektions- och arbetsläger? Tror en del av dem t ex att ”Guantánamo” är ett fängelse?

  3. Hela ”Persson-projektet” fick redan från börja ett löjes skimmer över sig, bl.a för de rent häpnadsväckande ovetenskapliga metoderna – och valet av ”utredare.”
    Flertalet svenska historieforskar, landets verkliga expertis, har vänt sig mot eländet, men ändå får vår statliga historieskrivarinstutition fortsätta och stöds med ännu mera pengar!
    Man kan undra vad resultatet av den här sista ”undersökningen” blir?
    Kanske att vi tvingas importera renläriga och ”kunniga” sionistiska ”lärare” direkt från israel!?
    Nu när våra svenska lärare är så ovetande om förintelsen. Hur det nu kan vara det, med tanke på den våldsamma propaganda som pågått i över sextio år nu? Vi har fullkomligt översköljts av filmer och böcker om judarnas lidande. Samtidigt som man inte med ett enda ord velat låta andra grupper komma till tals om sitt lidanden, sina dödade…

  4. Antisemitismen är ett problem som inte ska förlöjligas. Den är särskilt utbredd bland arabiska invandrare. Det är värt att poängteras.

  5. @ Gabriel !!

    Det är troligt att de brott mot mänskligheten som Israel gjort sig skyldiga till oxo innebär ökad antisemitism bland araber, och givetvis då oxo de arabiska flyktingar/invandrare som kommer hit.

    Men poängterar man att den är ”särskilt stor” bland dessa så bör man i samma andetag påpeka att det beror på Israels ständiga brott mot folkrätten, den extrema rasism mot araber/palestinier som råder i landet och dess olagliga ockupation av stora delar av Palestina, där de bryter mot samtliga av krigets lagar, mänskliga rättigheter och har tiotusen palestinska fångar, varav merparten inte ens getts en rättegång, än mindre dömts.

    Man kan inte peka ut en arabisk antisemitism utan att påpeka detta, och det går inte heller att tro att de ska ändra uppfattning så länge inte Israel gör ett dyft för att uppfylla alla resolutioner som FN satt åt dem, eller ens låtsas som att de respekterar Genèvekonventionen.

    Rasismen i Israel är sannolikt långt större än den antisemitism som eventuellt finns hos araber.

    Eller hur?

  6. SVD har nu frågorna som ställdes till lärarna på sin sida. Förutom att frågorna ine över huvudtaget kan bevisa att en person skulle besitta någon djup kunskap om förintelsen, är det värt att notera att enbart hälften av de tillfrågade lärarna hade samhällskunskap eller historia som ämne.

    Jag ställer mig frågande varför en träslöjdslärare skulle förväntas ha mer än rudimentär kunskap om förintelsen. Jag är väl påläst inom detta område och inte ens jag skulle ha speciellt många rätt. För att förstå förintelsen är det helt irrelevant ifall man vet det exakta procentantalet av judiska barn som mördades.

  7. Forum för levande historia påminner mig om Saddam och hur han ville att allt i historien och allt i framtiden skulle handla om honom och tvinga människor att bara se han.

  8. Det finns, trist nog, alltför många ”Gabrielar” i världen.
    Det enda som är bra för oss andra som inte gillar dem nämvärt, och för mänskligheten i stort, är att flertalet saknar en myckenhet av ”de små grå cellerna.” Det lider snarare av en brist på dessa rent nödvändiga celler – vilket innebär att tankeförmågan är minimerad och att man för det mesta kör med schabloner och redan uttänkta ”tankar” skapats av andra idioter.

    Det är inte bara rent ärerörigt att gå på offren till sionisternas gruvliga politik – bara för att kunna fortsätta vara råa och brutala och göra vad man vill med de stackars människorna, utan det är också så groteskt och fult och strider mot allt som heter mänskliga rättigheter.

  9. Den största skandalen är att media okritiskt redovisar detta? Har de INGEN som kan kolla vetenskapligheten?

  10. Håller med MJE: Bara var fjärde lärare i misunderstanding undervisade i historia. Varför skulle Forum för Liberal Historieskrivning nödvändigtvis ha med sig mattelärare, bildlärare, fysiklärare och övriga?

    Hur ska de övriga lärarna förväntas förmedla kunskaper om nazisternas folkmord på judar? Med räkneexempel? Experiment i kemisalen? Danser i gympasalen?

    Håller med om att frågorna är överdrivet svåra – kanske i syfte att få feta rubriker hos Ekot och andra.

    En annan intressant detalj, sid 18:

    ”Sist i frågeformuläret ställdes följande fråga: ’Vilket politiskt parti skulle du rösta på om det var riksdagsval i dag?’. Det är kanske lämpligt att redovisa respondenternas politiska sympatier som ett ’bakgrundskännetecken’. Tabell 12 visar dessa sympatier hos män och kvinnor. Det föreligger vissa skillnader i andelar som ’röstat’ på de olika partierna mellan regioner och åldersgrupper, men då detta inte tillhör undersökningens huvudteman kommer dessa skillnader inte att beröras här”.

    Aj aj aj, det bränns visst.

    Är moderatröstande lärare överrepresenterade bland antisemiterna på samma sätt som moderatsympatiserande ungdomar var för några år sedan?

    Någon som på allvar tror att dessa resultat INTE skulle ha redovisats om sympatisörerna till (v) eller (fi) skulle ha varit överrepresenterade?

  11. För övrigt har mer än 80 procent av israels befolkning annat ursprung än semitisk.
    Så det finns som sagt andra grupper som inte kan sin historia, utöver Sveriges lärare och elever, och riktigt
    trist nog för den historiska vetenskapen så har
    Levande Historia för Vissa inte fått mandat att skingra dimridåerna kring detta riktigt, riktigt delikata ämne, vad är vetenskap och vad är myt?!

    Faktiskt nyttiga kunskaper som kan behövas vid bl.a nya statsbildningar…

  12. Detta är ett verk av sionisterna. Det är väl bara sionister som fått jobb på denna ”myndighet” också?

  13. ”i undersökningen” ska det vara, inte ”i misunderstanding” – vet inte hur det där kom dit…

  14. Marcus R …

    Jo, begreppsförvirringen är nästan total :-D

    Är exempelvis jiddisch – så som det fortfarende talades på 30:talet – verkligen ett semitiskt språk? Och hur hänger språk och religion då samman med vilken folkgrupp man tillhör. Blir man exempelvis italienere om man börjar läsa bibeln på latin? …

  15. Ja undersökningen är manipulation. Flera frågor är faktiskt av karaktären att man inte behöver veta det för att förstå vad som hände. Man behöver inte veta exakt vilket år som nazisterna började massfängsla judar bara för att de var judar etc. Året är oväsentligt, liksom frågan om vilka romer som nazisterna ansåg var det största problemet. Även frågan om judarnas andel av befolkningen är ju av karaktären att man inte kan det utantill i normalfallet. Sånt går ju att ta reda på. Och frågan i sig avslöjar inget om huruvida man förstår eller känner till förintelsen.

  16. Maken till svåra frågor har då inte jag sett. Absolut att det varit meningen att så få som möjligt skulle klara testet. Ren manipulation således, återigen forskningsfusk från Forum För Levande Historias sida.

    Frågan är hur fan de lyckas lura tidningarna ?

  17. Om historiens små detaljer är så fasansfullt viktiga för FFLH så undrar jag: Hur rimmar det med de tajta vänskapsbanden mellan Israel och SD? Varför belönar israelerna nynazisterna och är bundisar med dem? Kan inte FFLH ta reda på det åt oss för våra skattepengar?

  18. Hur många varv kan man dra en historisk händelse som inträffade för sextio år sedan(judeförföljelserna,hitlertyskland), har de inte redan kramat ut allt?

    Det råder ju t.ex till skillnad från alla andra historiska händelser forskningsförbud i saken sedan många år. Att överhuvudtaget ha någon annan åsikt än den serverade och fastslagna är belagt med fängelse i flera Europeiska länder och utvisning till inkvisitionsdomstolar för andra.

    ”Anti-semitism” som begrepp var det första sionisterna lade beslag på även om judar (khazarer) bara utgör 5% av de semitiska folkslagen, antisionist hade varit rättvisare.

    Samtidigt som sionisterna gör sig själva en ”otjänst” genom att skaffa tolkningsföreträde genom historierevisionistiska institut i Sverige (agendan är ju uppenbar) är det nästan bra de exponerar sig själva på det att vi andra kan ta avstånd från eländet.

  19. Kanske ska släppa den stora bomben till DN då… Att vi som jobbar som lärare faktiskt inte HAR allt som vi undervisar om i detalj i huvudet 24-7 365 dagar om året. Det fungerar inte riktigt så… FFLH har för mig alltid framstått som seriösa men det här är ju löjligt! Som att fråga en snickare vad spiken väger och sedan dra slutsatser av det. : )

  20. Jag säger som jag alltid sagt när sådana här leksaksrapporter kommer ut:

    Om man skulle göra en undersökning med frågor som jag kommer att ge exempel på nedtill så skulle få svara rätt och därmed motivera en kampanj för upplysning om liberalism, kapitalism, liberala länder och deras brott mot mänskligheten. Men så länge Socialdemokrater och Moderater styr detta land lär inte det hända.

    Exempel på frågor skulle kunna vara:

    * Känner du till ”Operation Condor”?

    * Hur många diktatorer har västvärlden stött under 1900-talet till dags dato?

    * Vilka av dessa länder har bombats av USA?

    * Vad är grupper som G-2, GAL och AUC exempel på?

    (Förklaring om sista frågan: G-2 var en dödsskvadron som härjade i Guatemala, GAL var en paramilitär grupp som jagade nationalistiska vänsterbasker och AUC är de colombianska paramilitära dödsskvadronerna)

  21. Anti-semitismen ska inte förlöjligas det är sant och visst. Detta är ett mycket viktigt konstaterande. I stora delar av europa, främst i öst, verkar den åter var på uppgång.

    Eftersom det främst är sionister och så kallade liberaler som blandar ihop korten och om inte förlöjligar så åtminstone förminskar anti-semitismen, så verkar det bli upp till oss på vänsterkanten och de liberaler som vet vad anti-semitism är att ta upp kampen mot anti-semitism.

    En viktig uppgift i kampen mot anti-semitismen är faktikt att kritisera Israel. Att peka på alla brott som Israel de facto ägnar sig åt, dagarna i ända.

    Samtidigt måste vi se upp med de anti-semitiska tendenser som kan finnas med i retoriken, även om jag i ärlighetens namn, sällan stöter på verkliga anti-semiter. Om man stöter på anti-semiter verkar de ofta stödja Israel. Se tex den kristna sionisterna/den kristna högern i USA. Det är dock inget nytt för en del av den sionistiska rörelsen att låta sig hjälpas av anti-semiter.

    Le Pen är ett annat exempel på en anti-semit som föredrar judar framför muslimer.

    Upp till kamp mot alla typer av rasism!

  22. Tycker också det är en oschysst bild som man visar upp i medierna då alla sorters lärare fick svara på kunskapsfrågorna. Varför ska t ex en matematiklärare på lågstadiet kunna svara på hur många procent av de judiska barnen som dog under andra världskriget? Det är inte rimligt.

    Skulle undersökningen vända sig till bara historielärare på högstadiet och gymnasiet, ja då skulle den kanske vara lite intressant, de ska ändå lära ut ämnet.

    Jag håller helt med dig Jinge, Forum för levande historia är inte seriösa någonstans, utan de har utformat en undersökning som kommit fram till ett förbestämt resultat.

  23. Intressanta frågor, det skulle vara intressant att se hela formuläret och utsätta en historieprofessor för det.

    För mig verkar frågorna vara på samma dignitet som att lärare ska kunna rabbla alla dryga 15 olika spårvidder som har funnits i sverige.

    Eller veta Beda den vördnadsvärdige tankar om tideräkning.

    För även om jag har läst om sakerna ovan så kan ju jag inte rabbla dom ur huvudet.

  24. Eklund B:

    Tidningarna behöver inte luras de följer bara sin egna logik. Man dramatiserar en historia som ger bra rubriker, sedan hakar de andra tidningarna på för att det då är en nyhetshändelse. Det handlar om konkurrens om läsare för att kunna attrahera annonsörer.

  25. Mja. , MJE, så enkelt är det inte!
    Tidningar styr faktiskt inte sig själva!
    För vem och vilka skulle ha något ekonomiskt eller politiskt
    intresse av att media ägnar sig åt vad det för dagen verkar vara vindflöjelikt intressant, oavsett politiks eller ekonomiska inriktning.

    Det är faktiskt mäktiga intressen som styr media, inhemska som utländska intressen.
    DN ägs av familjen Bonnier exempelvis.
    Jag ska äta upp min tumvante om, jag säger om, DN kommer att skriva något kritiskt om Levande Historias ovetenskapliga metoder…

  26. Svaren på frågorna var detalj kunskap för att kunna dem behöver men läsa åtminstonde 1 år på högskulle med förintelsen som inriktning eller ha special intressen och platsa i 10000 krs frågan som var ett populärt program.

    Jag vet namn på några läger som användes men jag vet också att det var fler läger, kan ta reda på vad de heter om jag behöver veta detta.

    EN av frågorna var vilket straff en person som vägrar mörda judar fick. Rätt svar var inget straff. Men jag kommer ihåg en dokumentär film de vissade i skolan på 80 talet där en soldat kastar geväret och vägrar skjuta judar. Han blir av tagen delar av sin uniform och placerad i diket med judarna och blir skjuten med judarna. En symbol för någon som offrade livet för att inte göra något som var fel. NU har jag lärt mig att tyskarna inte fick ett straff av vägra följa order.

    Filmen i skolan kunde med kritiska ögon vara någon propoganda film om man ska vara kritisk.

    Ska alla lärare ha dessa kunskaper om förintelsen får de förlänga utbildnignen med ett år.

  27. Nu har jag galant klarat de fem frågor Aftonbladet ställde om förintelsen. Det tog några sekunder bara…
    Men om man negligera mina åsikter om sionism och regimen israels rasistiska politik, så borde väl mitt goda resultat rendera mig en plats som forskare på den statliga myndigheten Levande Historia, som mellan två ögon kostar skattebetalarna 41 miljoner om året?

    Kan någonting bli mera löjligt än det här!? Rent vetenskapligt!?

  28. Ja det är sionistlobbyn som agerar. Men varför ska det ske på skattebetalarnas bekostnad?

  29. Bullskit!!!
    Araber hatar inte judar, men jag tror att vi (araber och övriga världen) måste hålla med Israel och landet avskyvärda handlingar för att undgå beskyllningarna!!! Det kan de glömma! Så länge det finns hederliga människor i denna värld så kommer Israels handlingar aldrig att respekteras av vanligt folk!! Sen får de kalla oss vad de vill, jihadister, nazister, rasister, terrorist eller antisemiter!!!! Palestinier blir slaktade varje dag, varför lägger man inte det som extra avsnitt i historieböckerna??? På samma sida som Israels bildande!

  30. Några som säger sig stå för ”Levande historia” borde enligt min åsikt inte fastna vid en punkt i vår historia. Jag får intrycket av att det är såna där som stirrat sig blinda på förintelsen och gastar ”Det får aldrig hända igen”, som tyvärr många av det slaget gör.
    De borde vakna, öppna ögonen och se att det har hänt igen, inte bara en, utan flera gånger – och att nazisternas folkmord inte heller var första gången det hänt. Om de istället för att tjata om nazisternas otroliga ondska försökte lära ut att ”förintelsen” kan hända igen hos vilket folk som helst som inte har lärt sig självständigt kritiskt tänkande – att skolorna måste börja lära ut _hur_ man själv ska kunna kritiskt granska och sortera ut korrekt eller trovärdig information i det gigantiska informationsflöde vi har idag, att vi inte ska ha en skola med en auktoritär lärare vars enda syfte är att fylla oss med av skolverket och läraren utvald information, utan att vi ska lära oss hur vi ska kunna bedöma den information vi får.
    I ett land där folk inte kan tänka själva är det fullt möjligt att något som förintelsen kan hända igen – för allt bygger på att en auktoritet präntar i oss att en folkgrupp är ond, tjuvaktig eller smutsig, sedan gör grupptänkandet/grupptrycket resten och med tiden får man ytterligare kristallnätter.

  31. Sara G:

    Visst spelar ägarna roll: de vill att tidningarna skall sätta attraherandet av annonsörer framför sina demokratiska skyldigheter. Ägarna prioriterar vinst framför demokrati. Jag ser inte det som en medveten strategi där det viktiga skulle vara att trycka ned medias demokratiska funktion. Det handlar mest om hederlig girighet: upplysning är bra men inte på bekostnad av en hederlig dos av profit. Fast ibland kan nog även ägare gå in och ge direkta riktlinjer om vad som det skall skrivas om. Men jag ser det inte i detta fallet.

    Däremot ser jag någon som skall leta upp sin tumvante och lite ketchup. DN skrev faktiskt idag utförligt om stark akademisk kritik mot metoderna undersökningen. Själv skall jag sätta mig i skamvrån eftersom jag bara fick tre rätt på frågorna. ;-)

  32. @MJE:

    Möjligen finns det skäl att anta att journalister är lite återhållsamma då ägaren har hög intresseprofil i en viss fråga, tror du inte?

    Fast Sara kommer nog att gilla att käka vante :-) :-)

  33. Det gläder mig mycket att DN, Folkpartiets husorgan, öppet står för att de ogillar metoderna i Levande Historias senaste enkätundersökning.

    Även om tumvante med senap inte är
    någon höjdare precis…

  34. @Sara G: Även om tumvante med senap inte är någon höjdare precis…

    Nej, det var knappast väntat. Men givetvis hedrar det media att kritisera sådant. Testa med majonäsgurka oxo…

    :P

  35. Bernad #50
    Det är mycket som börjar bli ”jävligt gammalt vid det här laget.”
    Särskilt det du skriver att ”judar är ett semitiskt folk…”
    Men det förhåller sig faktiskt så att bara en mindre del av dem är semiter, men flertalet är s.k askenasejudar från östeuropa
    Kanske dags att plugga in sin egen historia?
    För inte är Gamla Testamentet är någon historiebok, utan består i själv verket av en samling motsägelsefulla sagor och myter.
    Men bara man letar så finner man ett korn då och då, fastän historieskrivarna medvetet gjort det hart när omöjligt att hitta verkligheten bortom myterna.

    Så här skrev Enslingen på Skäret:
    ”Jag har aldrig begripit varför just EN religion skall anses ha rätt till ett eget land.. Min definition av jude är en person som bekänner sig till den mosaiska tron. Sedan må denne person vara eskimå, nubier eller svensk. Så, per definition kan inte en arab vara antisemit men möjligen anti-zionist, vilket är något helt annat”.