Idag skriver ett antal arkitekter ett inlägg i debatten om Slussen, en artikel som påpekar det som kanske borde ha varit självklart redan från början. Bygg den nya bussterminal som efterfrågas ute i Henriksdal, och bygg ut tunnelbanan ut mot Nacka så har man löst mycket av den inflammerade debatten om Slussen. Man kan då renovera den och låta den vara byggnadsminne samtidigt som den får fortsätta sin nuvarande funktion.
SvD: ”Är det rimligt att prioritera den estetiska debatten kring Slussen utan att lösa den kapacitetsproblematik som har att göra med att Stockholm växer som region? I förslaget för ”framtidens Slussen” prioriteras trafiken in till Slussen utan att en ordentlig koppling till tunnelbanenätet säkerställs. Detta en är upp- och nedvänd trafiklösning. Det skriver flera arkitekter.”
Arkitekterna besvarar givetvis frågan själva, Slussen behöver restaureras och snyggas upp, men följer man deras idéer samtidigt som man sätter stopp för att bygga en massa hus på Statsgården så får vi behålla Slussen, fast i uppfräschat skick. Senast när jag var där för att komplettera min samling bilder så träffade jag på en engelsk fotograf som var där för att dokumentera Slussen. Han jobbade åt någon brittisk tidning och tyckte att Slussen var fantastisk, men alltför ruffig.
Nu är det bara att hoppas att Stockholm Stads politiker tar till sig av de funderingar som framförs i artikeln, men risken finns förstås att det gått prestige i frågan. Rivningshysteri tycks vara en åkomma som smittar alla, oavsett partifärg, de enda som tycks vara någotsånär immuna är miljö- och vänsterpartister.
it Andra om: Slussen, Byggnadsminne, Vänstertrafik, Kulturhistoria, Miljö, Stockholm, Stockholmiana, Politik, Rivningshysteri, Kultur, Stockholm svd dn ab ex
Ett svar till “En ljusning för Slussen?”
Varför bevara en teknokratisk, empatilös Le Corbusier-relik? Riv skiten och bygg bostäder i regelrätt kvartersform på Södersidan med ett ytterst fåtal filer för trafik istället. Slussen i dess nuvarande form är en fara för barnen också.