Benny Andersson satsar på Slussen

Till min stora glädje kan jag idag läsa att en massa kulturpersonligheter har gått ut och protesterat mot den föreslagna demoleringen av Stockholms vackraste plats. Men Slussen ser bedrövlig ut idag, skälet är att politikerna helt har struntat i underhållet de senaste åren, allt för att få med stockholmarna på planerna att göra om Slussen till en motorväg. Det är i det läget kulturfolket protesterar, själv har jag skrivit om saken åtskilliga gånger som bekant.

DN: ”Ett namnkunnigt gäng artister, konstnärer, författare och skådespelare sluter nu upp bakom ”Kulturslussenförslaget”. Benny Andersson, Robyn, Pernilla August, Stellan Skarsgård, Ulf Lundell, Caroline af Ugglas och Lars Norén var några av det sjuttiotal kulturpersonligheter som i helsidesannonsform i helgen ställde sig bakom motförslaget till stadens Nya Slussen.

Kulturslussen vill bland annat bygga en tjugo meter lång kajscen, biografer, ungdomskulturhus och designmuseum kring Slussen.”

Benny Andersson skrev ett öppet brev till Sten Nordin, Stockholms rivningsgeneral. Han frågar Sten Nordin om han vill bli betraktad som en marodör, och det har säkerligen inte Nordin något emot bara han får stå staty vid den nya Slussen när den gamla är riven. Nu är ju politikerna inställda på att riva och sedan sälja ett antal tomter vars nya byggnader kommer skymma utsikten totalt från Ryssgården, för att se Saltsjön måste man säkert promenera ner till Skeppsbron.

Ur Bennys brev till Sten Nordin: ”Tycker du att det är bra för miljön i Gamla stan att bredda Skeppsbron med 20 meter för att bygga en åtta¬filig motorled? Hur tror du att vi som bor här, för att inte tala om turisterna som söker sig till Stockholm, kommer att uppleva det?
Tycker du att det är bra för alla som reser kollektivt att lägga bussterminalen 500 meter från tunnelbanan? Och hur ska man som fotgängare ta sig från Gamla stan till Södermalms torg/Götgatan/Hornsgatan när man måste ta sig upp för lika många trappsteg som i ett fyravåningshus innan man är uppe? Eller nere. Har du i så fall ägnat en tanke åt tillgängligheten för föräldrar med barnvagnar, rörelsehindrade eller äldre? Hur ska dom göra? Vad händer när trapporna är belagda med is och snö? Och varför ska man som fotgängare behöva vänta på rödljus när det är sluss¬öppning för att någon planerare inte har tänkt färdigt?Tycker du att det är en bra idé att stänga av all trafik runt Slussen i sju år? Tror du att det alls kommer att påverka näringsverksamheten på Söder? Och när trafiken kommer i gång igen, har du berättat för SL:s chaufförer och alla andra förare att man måste köra runt hela Gamla stan för att kunna vända, vilket håll man än kommer ifrån?”
(forts nedan..)

Jag gissar på att det blir jobbigt för de borgerliga rivningsentusiasterna i Stockholms stadshus nu. När det gäller att samla ihop namnunderskrifter så kommer dessa kulturmänniskor att lyckas, när insamlingen också hamnar på nätet så lägger jag in en länk, tills vidare tycker jag att alla ska gå till DN:s hemsida och rösta för det som kulturfolket benämner som den Nya Slussen. Det gamla förslaget kan man slänga i papperskorgen enligt min uppfattning. (Man röstar på DN:s förstasida, webblöpet..)

it Andra om: , , , , , , , , , , svd12 dn1 ab1 ex

  9 comments for “Benny Andersson satsar på Slussen

  1. Jens O
    21 november, 2011 at 13:03

    Som utsocknes har jag generellt svårt att lägga mig i frågor som rör trafiksituationen i Stockholm. Men när jag läser det där om åttafilig motorled undrar jag hur den långsiktiga politiska planeringen av stadens kommunikationssystem egentligen ser ut.

    Först ”förbifart”, sedan åtta filer i centrum. Först motstånd mot utbyggd T-bana, sedan spårvagnar på Östermalm. Om det finns någon slags övergripande vision för allt det där har den åtminstone inte framgått av den rapportering jag hittills tagit del av.

  2. Sven O
    21 november, 2011 at 13:11

    Jinge, är Benny född på allmänna BB som du? I så fall låg ni väl på BB samtidigt? Då har du träffat honom :-)

    • 21 november, 2011 at 13:26

      :-) Så du vet när jag är född? Och var… :-P

      Jo det är sant, han är mindre än ett dygn äldre än jag. Men om han är född på Allmänna BB vet jag inte..

  3. Lotta
    21 november, 2011 at 14:54

    haha! bra sammanfattning av de trafikpolitiska ”visionerna” i Stockholm. Själv måste jag nog säga att jag är FÖR en 8-filig motorväg i gamla stan. Det är rättvist, med tanke på att de håller på att fördärva naturreservatet Järvafältet. Om man gör innerstaden obebolig, så minskar man segregeringen i Stockholm, vilket vore bra.

  4. 21 november, 2011 at 20:26

    Det blir nog åttafiligt. Men som väl är är byggtiden lång,tror jag hört det ska bli tolv år eller så. Då kan jag hålla mig på avstånd, norr om Gamla Stan. Då är jag 90.
    Född hemma hos mor, 1934 f.ö.

  5. jonas
    22 november, 2011 at 09:43

    Man måste ange en fungerande mejladress! / Jinge

  6. Fredrik
    22 november, 2011 at 19:46

    Vad Benny Andersson inte verkar ha fattat är att det finns 12 filer över slussen idag, så det ska alltså MINSKAS till 8! Han verkar heller inte ha förstått att det inte ska byggas 8 filer på rad, precis som det inte är 12 filer på rad idag utan TOTALT 8 resp 12 filer!

    • 22 november, 2011 at 19:50

      Det DU inte har fattat är något annat.. BA har definitivt förstått att Slussen inte ska våldtas av borgarna, att inte utsikten mot Saltsjön ska byggas bort och att stan inte behöver någon gräddhylla för mångmiljonärer på Stadsgården.

      • 23 november, 2011 at 09:32

        Jämrans vilket surr. Ja, jag tycker att det vore på tiden att RENOVERA Slussen, den fungerar till skillnad från det nya förslaget – utmärkt. Det vill förstås inte alla lobbyister som hellre ser at skattebetalarna betalar trettio miljarder för en helt ny trafikplats, det dessutom i en tid som signalerar slutet för privatbilismen som den ser ut idag.

Comments are closed.