Dags att beväpna handelssjöfarten?


Numera har vi fått tillbaka problemet med piratverksamhet, och det i en skala som förmodligen är jämförbar, eller värre, än situationen på 1700-talet.

Att det sker i och omkring kuster till länder vars samhällssystem mer eller mindre kollapsat är givetvis inte en tillfällighet. En stat med en fungerande polis- och militärmakt skulle omedelbart stoppa en sådan verksamhet men i den aktuella regionen finns inte sådana möjligheter. Och i den händelse man skulle försöka bygga upp den typen av resurser så krossas de av antingen inre stridigheter och maktkamp eller av utomstående nationer som anser sig ha behov av att hindra att nya koalitioner växer sig starka.

AB: ”Två piratbåtar öppnade eld mot kryssningsfartyget Nautica mellan Somalia och Jemen på söndagen. Ombord på fartyget finns 690 passagerare. Fartygskaptenen lyckades styra undan innan någon skadades. Det var på söndagen piraterna försökte attackera det enorma kryssningsfartyget Nautica. När båten åkte förbi några grupper av fiskebåtar blev de plötsligt attackerade av två mindre piratbåtar, rapporterar Skynews.”

Att sjöfolket inte önskar sig kanon- och robotbestyckade fartyg har jag stor förståelse för. Det är väl inte många sjöfartsanställda som vill att deras arbetsplatser förvandlas till krigsskepp, men hur länge är det möjligt för andra länder att beskydda sjöfarten? För att täcka det aktuella området kommer det att krävas hundratals krigsfartyg, och i vilket läge vore det mindre kostsamt att ta omvägar? Och man kan dessutom fråga sig om dessa sjörövare verkligen skulle ge sig på fartyg som hade målsökande robotar och däckskanoner?

Möjligheten är förstås att våldet i ett sådant skede trappas upp, jag vet inte. Men inte ska man tolerera internationellt sjöröveri? Kanske ska sjöfarten

passera i konvojer som jag läste i någon tidning, men på sikt så måste man ta tag i den här situationen och är det ens möjligt att göra något utan egen beväpning? Sverige ska tydligen skicka någon korvett till området, men det är tveksamt om det är en del av en lösning.

Dessutom, och det är inte minst viktigt, det finns socioekonomiska orsaker till den här utvecklingen. Man bör låta utreda dessa faktorer och försöka åtgärda dem först innan man gör något annat. -> AB TA DN Pol it

Andra om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

[tags]Pirater, Sjöfart, Sjöfolk, Somalia, Afrika, Militär, Eskort, Konvoj, Stater, Ekonomi, Militär, Polis, EU, USA, Korvett, Marinen, Politik[/tags]


11 svar till “Dags att beväpna handelssjöfarten?”

  1. Att skicka krigsskepp till området kommer inte att förbättra situationen nämnvärdt. Dessa är oftast aldeles för otympliga, byggda för helt andra ändamål som ubåtsjakt eller avancerad missilförsvar och kan inte ta upp jakten på snabbgående små motorbåtar. Personalen är inte utbildad för närstrid utan består istället av högteknolgiska experter som utför skrivbordsliknande arbete framför datorer. Om man i den här situationen vill säkra sig absolut fördel gentemot piraterna måste man använda rätt verktyg, vilket i det här fallet blir missilbestyckade helikoptrer som dels kan spana över ett mycket störra område än någon korvett och dels kan atackera utan för räckvid från piraternas tyngra men ändock handburna vapen.

    Sedan kan man fråga sig vilket lands flotta som bör ställa upp med utrustningen? En väldigt stor del av den internationella handelsflottan seglar under bekvämlighetsflagg med underbetalt personal från u-länder. Dessa länder har ingen egen krigsmakt som kan ta upp utmaningen at till sjöss försvara vara sig skepp eller medborgare. Den i artiklen omnämnda lyxkryssaren är – trots att den är så öppenbart amerikanskt ägd – exempelvis registrerat i skatteparadiset Marshallöarna.

  2. Ja men det är ju som alltid – affärsintressen. Och som bekant tar oljan den vägen när den ska till USA. Då är ju saken klar, eller hur?

  3. Dessutom så är ju anledningen till att piraterna får chansen att kapa så mycket, att bankerna inte längre skriver ut sina ”letters of credit” (nån ekonomisk kris) så att fraktfartygen inte får tillåtelse att lägga till i sin destinationshamn.

    Innan folk börjar skrika efter vapen likt grottmän, vore det kanske vettigt att undersöka ORSAKERNA till att vi har så mycket pirater, och vad vi kan göra för att HJÄLPA dem, snarare än bara döda dem. Ty även pirater föredrar nog att vara hemma med familjen, framför våld, blod och död…

  4. På segelfartygens tid var handelsfartyg oftast beväpnade – just mot pirater. Det ledde dock inte till att det blev färre pirater. Först när den brittiska flottan satsade hårt på att jaga piraterna upphörde verksamheten.

  5. Njah … Att säga att piraterna hellre skulle vilja vara hemma och mysa är en stråman. Det är väl solklart att alla, ja även svenska kriminella hellre skulle vilja sitta hemma och klippa kuponger istället för att tvingas sälja knark till skolungdomar och hålla prostituerada i bur.

    Att bli pirat är ett affärsbeslut, och ett till synes väldigt lönsamt sådant. Kostnaden för försäkringsbolagen är minimal jämfört med hur mycket som går åt ändå, grundat bristanda inspektion och försumlighet från redernas sida (hur nu världssamhället i åratal har kunnat ignorera detta?)

  6. Det är få redare som är pigga på att beväpna sina fartyg. Och vem vill ha mängder med beväpnade handelsfartyg och besättningsmän som lägger till vid världens hamnar.

    Men det måste erkännas att piraterna visar prov på god entreprenörsanda. Och den ekonomiska utvecklingen i de delar av Somalia där piraterna verkar är häpnadsväckande. Världsbanken och IMF borde bli imponerade över de lokala tillväxtssiffrorna. När såg man en sådan utveckling i Somalia senast?

    Från piraterna perspektiv så är alternativen just inga alternativ: Bättre att leva för dagen och dra nytta av situationen än att gå hungrig och vänta på allmosor!

  7. Vi får lugna oss och se hur det går med piraterna nu när Ethiopien drar sig ut ur Somalia. Piraterna var inte så framgångsrika och sturska innan ethiopierna kom.

    Annars är det ett bra sätt att få till och med Jinge att tro att det som behövs är en ny ockupation, fast denna gång till havs. Det var nog meningen att Röda havet skulle bli en jättebas för vissa militärastyrkor, om inte kassorna för vissa länder inte var så skrala, och om inte deras arméer var upptagna på annat håll…

  8. Va? På vilket jävla bananskal halkade jag in? Skulle jag tro att det var bra med en ockupation?

    Har du rökt nåt olämpligt?

  9. :-) Nej, jag har slutat röka tobak och något annat har jag tyvärr aldrig provat :-)

    En massa beväpnade baljor i olika storlekar, vad kallar du det för nåt?

  10. En annan aspekt av det hela är ju att västmakernas/Japans fiskeflottor finkammat dessa kuster i åratal utan att betala ett öre för det, stulit hela fiskekvoterna rakt av. Något som gjort att fisket levebröd och mat förvunnit för de inhemska fiskarna.

    Det är huvudsakligen fd. fiskare som nu tar saken i egna händer, med råge och ekonomin i kuststäderna blomstrar…