Undrar om tidningen Dagen återuppstår i morgon?


I vart fall tycks den vara begravd idag, möjligen kan någon rulla undan stenen framför grottan och finna att den återuppstått likt Jesus. Eller i alla fall likt myten om Jesus..


Nordiska Museet:
”Vår påsk är rörlig i almanackan och infaller den första söndagen efter den första fullmånen efter vårdagjämningen, det vill säga någon gång mellan den 22 mars och den 25 april.

Påsken är den äldsta och största kristna högtiden. Den firas till åminnelse av Kristi uppståndelse men har sina rötter i den judiska påskfesten, till minne av israeliternas uttåg ur Egypten.”

Jag är inte alls intresserad av den typen av gamla sagor så jag överlämnar glatt åt läsarna att själva besöka Wikin och ta reda på detaljerna. Det roar mig mer att betrakta min egen samtid, och även där händer det saker kan jag berätta. Christian BK Aasvestad, den gamle israelkramaren, håller på att bli jude – och nu är det troligen han som startat bloggen ”Att Bli Jude”. Där kallar sig bloggaren för ”Ben Avraham”…

Men namnet Christian klingar inte speciellt judiskt så numera kallar han sig Isak i förnamn. Vid några tillfällen har jag visat en video som föreställer två yngre bosättare som stolt utropar ”- Vi mördade Jesus!”. Filmen är intressant och jag brukar visa den i samband med att det kommer upp diskussioner om hur kristna behandlas av vissa judar i Det Heliga Landet. Enligt tidningen Haaretz så händer det att kristna ledare blir bespottade rent bokstavligt i Jerusalem, något som alla mer sekulariserade judar i staden beklagar.

Mig förvånar det dock storligen att många religiösa fundamentalister i Sverige prisar Israel så högt. Rimligen borde de reagera bittert på en sådan behandling av sina bröder och systrar.

Under alla omständigheter har påsken, oavsett vilket vi vill eller inte, blivit en tämligen stilla helg. Förr var det väl så att inte ens biograferna var öppna, några tidningar kom inte ut heller, något som väl även gäller än idag. Muslimer uppmärksammar inte påsken såvitt jag vet, detta trots att de betraktar Jesus som en profet.

Sett över tid så är jag övertygad om att religiositeten kommer att avklinga i en takt som gör att merparten av den västliga hemisfären är praktiskt taget helt sekulariserad om hundra år. Det är givetvis bra även om det inte går fort nog enligt min önskan. Nej, nu är äggen klara och jag måste ta fram vattenfärgerna… Anknyter: AB SvD Dagen

Andra om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

[tags]Påsk, Kristna, Judar, Muslimer, Gud, Jahve, Allah, Kristendom, Judendom, Islam, BK Aasvestad, Påskägg, Jesus, Korsfästelse, Israel, Mellanöstern, Palestina, Politik[/tags]


19 svar till “Undrar om tidningen Dagen återuppstår i morgon?”

  1. Långfredagen har aldrig passerat obemärkt i mitt liv när jag bodde i Libanon. Ledig från skola eller jobb är man alltid. Koranläsning och rökelse på kvällen. Vi var nog den första generatione som såg på teve trots att det var Långfredagen. Men inga kalas eller festligheter på långfredagen. Det är en dag som är starkt förknippad med smärta och lidande.

    De flesta var lediga från jobb och skola i Libanon, igår i alla fall. Detsamma gäller säkert även Syrien, Palestina, Jordanien och Egypten. Ofta blir det gemensamma helger, de ena firar mer eller mindre, de andra avstår från att jobba, av respekt för helgen.

  2. Och det slår mig plötsligt: Det skulle aldrig någonsin falla mig in att ställe till med kalas eller fest på en långfredag heller. Fast det är att beslut som jag aldrig tagit medvetet :-)

    Men så är det. Otroligt vad man påverkas av traditioner…

  3. Christian BK Aasvestad ”den gamle israelkramaren” är en snäll omskrivning en patologisk arabhatare som förespråkar folkmord på ickejudar av främst sådant ursprung…

    Har mött honom på webben många ggr och frågat varför han inte tar steget fullt ut, konverterar, blir en av de utvalda och tar värvning i ockupationsarmen, tydligen har han tagit rådet på allvar. Jag såg honom för ett tag sedan när han dök upp som ”Isak” och frågade om han höll emot något, för ”Yitzhak” vore väl korrektare eller varför inte ”Menachem”?

    Hur som helst, en nyttigare idiot får man leta efter..

  4. Jag gillar inte hans ständiga beskyllningar om antisemitism. De som utsätts för det borde polisanmäla honom för förtal och ärekränkning. Jag tycker att du är alldeles för flat mot sådana idioter Jinge!

  5. Han hävdar att Rabbi Weiss som är motståndare till apartheidstaten Israel, som vittnar om tusentals år av fredligt liv mellan alla religiösa grupper i Palestina, om grannsämja och samarbete till den grad att judar och araber vaktade varandras barn just när staten Israel bildades, är ingen riktig rabbi, säger vem? Säger Christian Isak…Ja, ha…

    Så Chrisian, kristen norsk bög som håller på att konvertera till en religion som är lika intolerant mot bögar som alla andra religioner, kan avfärda en rabbi som har varit jude i många led bakåt i tiden och som är född i den judiska tron och traditionen som inte passar Chrisian, därför att Rabbi Weiss förespråkar samexistens, tolerans och annat som Christians hjärna och hjärta inte tål…

  6. Kristendomens avklingande har förutspåtts…hur länge? Samtidigt som kristendomen ”eskalerat” med tilltagande styrka…hur länge ? Antalet som blivit kristna i världen de ”senaste åren” överstiger summan av alla kristna i världshistorien.Jinge verkar ”saligt ovetande” om verkligheten ute i världen (ok,du är inte ensam) Sverige har varit världsmästare i avkristning.Men även här håller skeppet att långsamt att vända. Nyss debatterades kristendom/”humanism” i SVT mellan Ulf Ekman o Christer Sturmark (skulle visst gå i repris)
    Så ha lite tålamod o be Happy :-)

  7. Stefan!

    Det är nog du som är ”Saligt ovetande”. Konvertering till Kristendom sker mot kontantbetalning i olycks- katastrof- och krigsdrabbade områden. Man blir döpt och så för man hem en massa mat i form av konserver och torrmmjölk etc…

    Det sker i Irak, det skedde i Thailand efter Tsunamin, det sker idag i kåkstäderna i Marocko, Jordanien och på många många fler ställen i världen…

    För övrig skulle jag också låta mig bli döpt och lalla med om jag hade svältande barn hemma. Men om jag då skulle börja tro på nåt… tror inte det. :-)

  8. När en kristen konverterar till judendomen kan betyda att han eller hon har bedraget Jesus och överlämnat honom
    Judarna tror inte på Jesus alls utan de tror på en mystisk gud som heter Messias , vem är denne gud vet jag ej och hoppas att någon kan besvara mig
    Det finns ingenting alls som förenar kristendomen och Judendomen , möjligtvis att Jesus var en Jude som hoppade av judendomen och fick sätta livet för det
    Däremot det finns mycket som förenar Islam och judendomen som till exampel
    1 – bägge judar och muslimer tror inte att Jesus är gud eller son av gud
    2 – Enligt bägges religioner är det förbjudet att äta gris kött
    3 – Judar och muslimer använder sig av omskärelse
    4 – Araber och judar är half bröder via profeten Abraham
    Det måste vara mycket påfrestande till en kristen att bli jude och ännu svårare att acceptera samma villkor som är en del av Islam

  9. Han är verkligen hundra motsättningar i en och samma person, jag menar att vara kristen xxxxxx, att plocka ut russin och kasta det som inte passar, är väl ung. som att vara ”kristen satanist”?

    Att sedan som påstådd förföljd för vad han föredrar att tillfredsställa sina sexuella lustar med, i ord och handling förfölja människor som aldrig gjort honom något ont? Varpå han sedan konverterar till en intolerant stam han inte är infödd i (vilket gör honom till tredje klassens ”jude”)?

    Herreg*d!

    xxxx=Jinge

  10. En sak man undviker att säga när det gäller beräknandet av påsken är att påskdagen aldrig får sammanfalla med den judiska påskhögtidens start. Pekar beräkningarna mot 14 nisan så är det helgen därpå som gäller.
    Allt enl. Första konciliet i Nicaea.
    Totalt onödig information.

  11. palestinier, jag skulle tro att gamla testamentet förenar juden- och kristendomen lite grand…

  12. Daniel
    Vad är det som förenar kristendomen och judendomen . jag är mycket nyfiken för att veta det

  13. Kristenheten och judendomen sitter ihop ganska fast.
    Urkunden är gemensam. Gamla testamentet, framför allt Moseböckerna, betraktas som näst intill Guds ord av båda religionernas företrädare. Den lag som där föreskrivs (bl a vad gäller fläskätandet) gäller alltså både judar som kristna
    Båda religionerna har, tillsammans med islam, samma anfader, Abraham/Ibrahim. I judarnas fall räknar man sig dessutom som släkt rent köttsligt med denna mytiska figur.
    Sagan lyder som så:
    I Moseböckerna sluter Gud förbund med judarna. I Nya testamentet sluter Gud förbund med människorna genom att sända sin enfödde son att pinas, påta sig världens synder och korsfästas. Man säger: ”var och en som tror på honom skall inte dö utan ha evigt liv”.
    Eftersom Gud inte bryter sina löften måste slutsatsen, en smula långsökt, bli att himmelriket inte kan uppstå förrän judarna (det första förbundet) börjat tro på Jesus, dvs blivit kristna.
    I kristna ögon är de, trots sin judiskhet, Guds egendomsfolk och skall skyddas och försvaras så att man en dag kan få chansen att göra goda kristna av dem.

    Detta är en god del av bakgrunden till att kristenheten godtar det etniskt betingade slaktandet i Palestina.

  14. Kristna förvränger gamla testamentet för judarnas favör
    De talar inte alls om guds evighets förbannelse över judarna
    De förnekar arabanas ursprung trots att gud välsignade Ismael och lovade att ge honom ett stort folk
    Judar och kristna framställer gud som om han vore rasist , är det möjligt att gud diskriminerar det ena och favorisera den andra
    Även profeten Abraham framställs som rasist och dålig far , Han slängde ut sin äldre son Ismael och lämnat honom åt sitt öde för att tillfredställa sin gamla judiska kärring
    Man kan också säga att gud och Abraham bär hela ansvaret för det som sker mellan judar och araber
    Kristna och judar har haft en mycket blodig historia och de som fick betala priset är palestinierna

  15. Marcin,

    Nej faktiskt. Det finns en forstättning på Sagan i Islam. Vallfärden till Mecka till exempel, är vallfärden till Kaaba, det hus som muslimer idag tror Abraham byggde med sina egna händer. Zamzam-brunnen som alla muslimer drömmer om att dricka av dess vatten (jag gjorde det som barn, fick några droppar av en gammelfarmor som vallfärdade) :-) är den brunn som Gud sprängde för Hagar, när hon undrade om hon och hennes son skulle förgås av törst i öknen, där gubben Abraham övergav dem…

    Islam, eller det som står i Koranen är oftast ett lyckligare slut på eländet av det som stod i Bibeln.

    Abraham övergav inte Hagar och Ismael så där grymt, nehe, han lämnade de exakt där Gud hade sagt åt honom att göra… Jesus korsfästes aldrig, det var bara en avbild av honom som Gud lämnade i händerna på blodtörstiga otrogna, men Juesus själv var redan tagen till Gud… och så vidare… :-)

  16. Ex presidenten Jimmy Carter som är mycket religiös har skrivit i sin bok om mellan östern att den som bär hela ansvaret för det som sker mellan judar och araber är profeten Abraham pga att han gjorde fel när han slängde ut sin son och med detta har han diskriminerat sina egna barn
    Om Abraham har inte gjort det då skulle båda folken har varit ett folk