Kunderna alltmer rädda för SAS


En rapport skriven före alla tillbud med Dash-planen redovisas idag av tidningar och Radio och TV. Det handlar om en norsk flygsäkerhetsexperts rapport till sina skandinaviska kollegor.

AB: ”SAS lider av en bristande säkerhetskultur och det är bara en tidsfråga innan en allvarlig olycka inträffar. Den hårda kritiken kommer från Kjell Klevan, säkerhetsexpert inom norska Luftfartstilsynet.

I ett brev till sina skandinaviska kollegor beskriver han en bristande säkerhetskultur som präglas av ovilja att erkänna egna fel och bristande vilja att samarbeta med myndigheter, skriver den danska tidningen Jyllands-Posten.”

SAS själva hävdar enligt SvD att det är en dåligt underbyggd rapport, men historien har redan visat att SAS ljuger. Rapportens skrevs nämligen före serien av tillbud med Dash-planen. Många hävdade då att SAS gjort precis som de olika bolag som driver lokaltrafiken i Stockholm. För att få bättre lönsamhet så skar man ner på servicen, dessutom flög man med plan som hade flygförbud pga säkerhetsproblemen.

Att SAS redan förlorat en massa passagerare på kundernas bristande förtroende är bekant för de flesta, och nu är väl frågan om de klarar så mycket mer. Bolaget blöder i en omfattning som gjort att de tvingats permittera personal, vad det innebär för servicen vet vi väl inte, än…

Frågan man ställer sig idag hur nästa steg i denna utveckling ser ut? Byts bolagets ledning ut, säljs företaget till högstbjudande, eller krävs det ett totalhaveri innan något händer?


En allt vanligare mediebild av SAS idag…

AB DN SvD SvD2 SydSv HD AB1

Andra bloggar om: , , , , , , ,

[tags]SAS, Dash-plan, Flyghaveri, Flygsäkerhet, Politik, Underhåll, Permitteringar, Förtroende[/tags]


6 svar till “Kunderna alltmer rädda för SAS”

  1. Jag valde mellan SAS och BA när jag ska ut på en resa nästa vecka. Jag valde BA trots att den kostade 700.- mer. Eller för att vara exakt, min chef valde det eftersom han är mån om personalen.

  2. Jag som är rädd för att flyga redan innan. Var jag tvungen så blev det inte SAS i alla fall. Ett sådant plan ramlar väl ner vilken dag som helst nu.

  3. Trots allt måste man titta lite nyanserat på frågan!
    Expressen redovisar mer information om säkerheten på SAS. Tidningar skall granska bolag och myndigheter.
    Det är bra!
    Kanske är det dax att redovisa bristerna på andra flygbolag också!
    Info från Expressen:
    Kjell Klevans kritik kom vid ett möte i OPS-utvalget, där representanter från alla skandinaviska luftfartsmyndigheter sitter. Där enas man om vilken kritik som ska riktas mot flygbolaget.
    – Om myndigheten hade stått för Klevans åsikt skulle vi inte flyga över huvud taget (säger SAS), de övervakar hela vårt sätt att arbeta.
    Tycker att Aftonbladet bör vara tydligare i sin redovisning!

  4. Ja man behöver ju bara titta på flygplansflottani SAS!! Utan belägg så antar jag att den är en av de äldsta i Europa. Gamla Dc9, MD80 osv. Flygplan som knappast värnar om miljön eller säkerhet. Bullrar, förorenar och krånglar.
    Iberia tex har enbart nya Airbus.

  5. Det är över 10 år sedan SAS gjorde sig av med sin sista DC9.

    Så här sade Experten i norsk press:
    ”Han mener at mye har endret seg i SAS siden notatet ble skrevet.”

  6. Kan bara konstatera att flygsäkerheten på SAS är tillräcklig för mig. Det enda jag varit med om är att dom fick punktering på fremhjulet en gång med det lagade dom. Så jag vet inte riktigt. Så länge iga passagerare skadas så klarar jag mig bra. Med tanke på alla krasher som varit runt om i världen i år tror jag man ganska lätt kan konstatera att flygsäkerheten på SAS är rätt hög. Jag väljer förövrigt alltid SAS när jag flyger just av den anledning och betvivlar inte att jag kommer fortsätta med det.