Krafttag mot fusket?

4 november, 2007
By

När den nya regeringen tillträdde och två ministrar visades på dörren så log jag. Jag erkänner villigt att det var ett elakt leende som till stor del byggde på ren och oförfalskad skadeglädje.

Jag vet hur många moderater tänker, och jag har sett åtskilliga exempel på moderata partimedlemmars agerande, så jag blev inte det minsta överraskad. Men jag trodde nog innerst inne att dessa affärer snart skulle vara överspelade och att de skulle komma igång med regerandet. Men ack vad jag bedrog mig. Idag räknar vi 4 november nådens år 2007 och allting är värre än vad det någonsin varit. En del moderater skäms medans andra, som Catarina Elmsäter – Svärd (m) i DN idag, irriteras över att media granskar moderater.

Idag avslöjar Aftonbladet att Carl och Charlotte Cederschiöld, en familj med en mångmiljonförmögenhet, haft svart städhjälp i 13 år. Utöver det så har Nicola Clase och hennes man, Andrew Schenkel, nu gått igenom vad som kan bevisas tillsammans med familjens skattejurist och reviderat beloppet till 68 000 kronor. Det som inte kan bevisas talar man förstås inte högt om.

Det här, säger Elmsäter – Svärd (m), beror på det höga skattetrycket. Att paret Cederschiöld kvitterar ut två miljoner om året i lön tycker hon uppenbarligen inte räcker till för att anställa vit städhjälp trots det nystartade pigavdragen. Arrogansens ansikte blir tydligare för varje timme som går.

Den borgerliga regeringen
har gjort gällande att ”småfolket” består av en massa människor som de beskriver som fuskare. Vissa tidningar har fullföljt detta och hävdat att 95 procent fuskar, en siffra som man fått fram genom att fråga folk om de har ringt tandläkaren från sin arbetstelefon. Sedan har man slagit upp detta som om det var en utbredd fuskarmentalitet hos vanligt folk. Att alla företag tycker att det är naturligt att de anställda ringer den typen av samtal nämner man inte. Det råkar vara så att de allra flesta arbetar på dagtid, tandläkare också. Ska man tala med dessa så finns det inget val, i alla fall så har jag aldrig fått min tandläkares hemtelefonnummer.

Man har valt att försämra villkoren för de sämst ställda, det känns tjatigt att påpeka denna sanning gång efter gång. Men eftersom borgarna hävdat att de efter en valseger skulle ta ”krafttag mot fusket” så blir det som nu sker framför våra ögon en absurd serie avslöjanden, ett påtagligt bevis på att det är skillnad på folk och folk. Vi har fått tydliga bevis på vilka som leder Elitserien i Fusk.

Nu tror jag att en absolut majoritet av alla röstberättigade i landet är rejält trötta på den här cirkusen. För ett par dagar sedan presenterade Svenska Dagbladet (m) något slags läsarundersökning där läsarna tyckte att mediedrevet räckte nu. Man ansåg att regeringen bör få arbetsro och arbeta med sådant som är viktigt. Detta slog naturligtvis moderattidningen upp med stora rubriker.

Mitt varggrin har sedan länge stelnat på läpparna och nu är jag bara uppriktigt förbannad på dem som ockuperat Rosenbad utifrån falska och lögnaktiga förespeglingar.

Jag är rent ut sagt urförbannad!

Det räcker inte längre med att hundögonen ser sorgsna ut, inte ens om han tar en hel pudelkennel till hjälp. Högerregeringen är för närvarande helt regeringsoduglig på grund av alla affärer, statsministerns omdöme verkar han ha köpt på Buttricks och nu finns det inte längre någon återvändo.

Man kommer givetvis inte att utlösa nyval, det vore en ännu större katastrof för regeringen än den nuvarande, men nu måste man under alla omständigheter byta ut statsministern och få in en person som klarar av att leda regeringens arbete.

Skulle denna misskötsamhet förekomma inom näringslivet så skulle inte ens facket kunna rädda Reinfeldt. Han måste helt enkelt bytas ut och det brådskar. Har man ingen alternativ sysselsättning åt honom så får han väl sitta i Riksdagens källare och plita små skyltar med texten ”Vi tar krafttag mot fusket!”

Källor: DN DN1 DN2 SvD SvD1 SvD2 SvD3 SvD4 SvD5 SvD6

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

[tags]Reinfeldt, Socialdemokraterna, Moderaterna, Högerregeringen, Val 2010, Politik, Brats, Inkompetens, Osynlig, Fiasko, Skandaler[/tags]

Share

Tags: , , , , , , , , , ,

53 Responses to Krafttag mot fusket?

  1. Christer on 4 november, 2007 at 18:57

    Jag hade en chef som påminner väldigt mycket om Rheinfeldt. Så jag kan lugnt beskåda det hela och konstatera att sådant ledarskap är en total katastrof. Rheinfeldt kommer inte sitta kvar mandattiden ut. Det är iallafall mitt tips. Svårigheterna har bara börjat. Så småningom gör personalen myteri. Det är förmodligen det som redan börjat…

  2. Leo on 4 november, 2007 at 18:57

    det är som du skriver, arrogans det handlar om, överklassens arrogans, en alldeles exempellös och iskall arrogans, på en värderingsskala där man är beredda att utnyttja andra hur mycket som helst- hur mycket man än själv lyckats roffa åt sig av vår gemensamma kaka av skapat välstånd.. det behövs nämligen många händer för att skapa välstånd i ett land.. paret Carl och Charlotte Cederschiöld är samtidigt ett lysande och förfärande exempel på denna arrogans.. de har sedan länge levt på skattepengar via sina arbeten men ser det som självklart att fuska och inte betala skatt för de ”hjon” de utnyttjat under många år.. fy fan! det var så här arrogant överklassen i Frankrike levde när Franska Revulotionen startade.. att dom inte fattar! det här blir inte bra när fölk i allmänhet förstår hur de lever.. de som anklagar allt och alla för fusk, att ”vi alla” måste ”spara” osv..

  3. Kurt on 4 november, 2007 at 18:59

    Catarina Elmsäter-Svärd (m) har ju ett intressant moralbegrepp. Tycker man att t ex bankens bolåneräntor är alltför höga å är det tydligen helt OK att råna en bank ibland, man har ju faktiskt betalat så mycket till dem. Och banken ”tvingar fram sådant här” genom att ha alltför höga räntor.

  4. Leo on 4 november, 2007 at 19:02

    det som det mpderata paret Carl och Charlotte Cederschiöld visar och bevisar är att det hela inte handlar om höga skatter ”som tvingar folk att flytta utomlands” osv. Är det några som faktiskt hade råd att betala det tjänster kostar med allt inklusive.. är det just dom- de har en gemenskap årlig inkomst på nära två miljoner per år plus en lång rad andra förmåner..

  5. Johnny on 4 november, 2007 at 19:02

    Som sd:are verkar jag vanligtvis vara portad från denna kommentarsfunktion, men detta var banne mig bra skrivet!

  6. kurt Persson on 4 november, 2007 at 19:07

    Man blåser ungdomar på deras pension genom att anlita dem svart och så kan man förvissa sig om städtanter som måste jobba när pensionen inte räcker.

  7. Åke on 4 november, 2007 at 19:08

    M-kansliet börjar allt mer framstå som ett gäng giriga fifflare och skattesmitare trots skyhöga inkomster och privata förmögenheter. Reinfelt börjar allt mer framstå som en riktig hycklare när han förklarar krig mot ful-vabb och sjukförsäkringsfusk och sen belönar sina kompisar som hållt sig med svartpigor i tiotals år med nya lukrativa regeringsposter. De tilltänkta kandidaterna ljuger och slirar och åker ut på löpande band. Hur länge ska det här skämtet till regering få sitta kvar?

  8. Sonya on 4 november, 2007 at 19:09

    På ett sätt är det väl bra att dessa skrymtare blir förda fram i ljuset en efter en..
    Blir väl mindre tid kvar att regera då…
    o det är jag tacksam för!!!

  9. Britta on 4 november, 2007 at 19:18

    Dax för Mona, Peter o Lasse att ställa misstroendevotum i riksdagen.

  10. Tiarafeministen Linnéa on 4 november, 2007 at 19:25

    Nu har jag inte räknat på detta i detalj men jag misstänker att om alla moderater som fuskar (eller för den delen alla höginkomsttagare oavsett partitillhörighet) betalade av sina ”hemliga” skulder och började betala vitt för allt skulle antalet vårdcentraler vi har råd med öka lavinartat.

    Tänk på det i vårdköerna om ni orkar.. *suck*

  11. Sara G on 4 november, 2007 at 19:27

    Det är en skrämmande människosyn moderaterna uppvisar. Chederschölds ”lilla människa” bad om löneförhöjning efter tretton års slit och fick höra att hon hade ju gratis parkering så det var inte tal om att få mera pengar.
    Snålhet och njugghet mot de små i samhället är ett utmärkande drag hos många moderater. Man ser ner på ”enkelt folk” eftersom de betraktas som
    misslyckade – och förmodligen är ”såssar”…

  12. Björn Nilsson on 4 november, 2007 at 19:42

    För en del år sedan var det en tant på posten, när det ännu fanns riktiga postkontor, som ”lånade” en liten slant ur kassan – jag undrar om det ens var en hundring? – och hon fick sparken. I dagens läge kunde hon väl bara ha sagt att ”det ska jag rätta till”. Och sedan jobba på som vanligt, med något smärre handlån ur kassan då och då. Eller?

  13. Johan Kjellén on 4 november, 2007 at 19:43

    Om en fattiglapp jobbar svart, fuskar med tv licensen, eller myglar rent allmänt, för att skapa en gnutta guldkant på tillvaron, kan jag känna förståelse, rent av lite sympati, även om regler är till för att följas.
    Men det övergår mitt förstånd, hur paret Cederschiöld, med årsinkomst på 1.9 miljoner är för giriga att betala för vit städtjänst.
    Det visade sig att de betalade 80 kr timmen svart. Ännu värre, efter fem år vägrade de löneförhöjning och ersatte städarna med nya!

    Allt detta tyder på en ofattbar cynism och en fascistoid människosyn.

    Jag börjar känna allvarlig oro att Reinfeldt hamnat i en position över sin kompetens, om Sverige hamnar i en akut kris skulle jag oroas över hur han klarar av att hantera situationen.

    Detta är även ett demokratiskt problem, Sverige behöver regeringskompetenta alternativ.

    Tyvärr är jag inte helt övertygad om Mona Sahlins kompetens heller, kanske jag har fel, svaret lär ges efter nästa val.

    Svensk politik inger oro. Tur att vi har framgångsrika exportföretag och en välutbildad arbetskraft som ger järnet.
    Tack vare detta går AB Sverige rätt bra.

  14. H-E.R on 4 november, 2007 at 20:00

    Mycket bra skrivet Jinge!
    Finns inga pudlar i världen som kan släta över denna strida ström av skenheligt fiffel och dåligt ursäktade fadäser.
    Nyval vore på sin plats.

  15. Jinge on 4 november, 2007 at 20:08

    Jag hörde just på sju-ekot att Reinfeldt meddelat media att han har fortsatt förtroende för Nicola Clase eftersom hon och hennes man ”tänker rätta till” de rådande missförhållanden som varit.

    Det är fan-i-mig inte riktigt klokt!?

    Vilka brott anser han är tillräckligt allvarliga då?

  16. Christer on 4 november, 2007 at 20:10

    Tänk så rätt man kan få. Jag skapade mitt eget valspråk för Moderaterna innan valet och det kan man ju stå för:

    ”Moderaterna gör lögnerna lättare att leva med”

  17. Leo on 4 november, 2007 at 20:21

    ”Jag hörde just på sju-ekot att Reinfeldt meddelat media att han har fortsatt förtroende för Nicola Clase eftersom hon och hennes man “tänker rätta till” de rådande missförhållanden som varit.

    Det är fan-i-mig inte riktigt klokt!?

    Vilka brott anser han är tillräckligt allvarliga då?” skriver Jinge..

    Jag som alltid tyckt att dom här med ett -R som tillägg i sin politiska förkortning alltid varit alldeles galna som hävdar och hävdat att överklassen inte går att förhandla och kompromissa med, börjar smått fundera..

  18. Jinge on 4 november, 2007 at 20:39

    Ja det är inte utan att man undrar Leo. Fast idag kallar de väl sig SKP?

  19. essbeck on 4 november, 2007 at 20:42

    Det säger inte mycket att Reinfeldt har förtroende för Nicola Clase med tanke på vilket omdömme Reinfeldt har visat upp som stadsminister.

  20. Christer W on 4 november, 2007 at 20:45

    Det måste bli möjligt för medborgarna att avsätta en regering som de inte har förtroende för.
    Som det ser ut i dag så är den enda metoden som finns att gå till riksdagshuset och slänga dem handgripligen i strömmen, och det är ju inte så humant.
    Därför anser jag att det ska vara möjligt att via namninsamling kräva nyval och få det om 20% av väljarna vill det. Det möjlighet ska vara grundlagsfäst.
    Ett Vänsterdemokratkrav som fler borde driva.

  21. Johnny on 4 november, 2007 at 21:54

    Som svensk och god hycklare så skulle jag aldrig erkänna att jag anlitat svart arbetskraft, utan självklart hävda att jag anlitat en (enskild) firma för arbetet som jag betalat kontant med skattade pengar och att det naturligtvis är firmans ansvar att deklarera sina inkomster på vederbörligt sätt.

    Christer W har en poäng med att folket alltid skall ha makten och kunna begära nyval. Nu lever vi inte i en demokrati utan i en byråkrati, där avsaknaden av bindande folkomröstningar råder och där kollektiva partilistor vars prioritetsordning inte beslutas av folket. Vi behöver direktval till parlamentet genom ett valkretssystem som vi en gång hade så att folket själva kan bestämma vilken personer de vill rösta på. Direkt demokrati och inte indirekt byråkrati.

  22. Neoliberal Agenda on 4 november, 2007 at 21:54

    Det är lustigt, att så här bara ett år efter ett val, höra vänstern snacka om alternativa sätt att bli av med regeringen.

    Ni saknar helt perspektiv. Kom ihåg att dagens borgare fick vänta 12 år, och hur många skandaler som helst, innan det blev maktskifte. Av de senaste 75 åren så har vänstersidan haft makten 90% av tiden…

    Bit ihop och knyt näven i fickan. Det har borgare fått göra sedan urminnes tider.

    Nu kanske ni hajar var sossehatet och snacket om enpartistat kommer ifrån, även om jag tror det behövs 3-4 mandatperioder till med Reinfeldt innan det verkligen sjunker in.

  23. Niklas on 4 november, 2007 at 22:10

    Christer W: Den enda möjligheten, som du säkert själv väl känner till, är en misstroendeförklaring i riksdagen. Det vore korkat av oppositionen att iscensätta en sådan i nuläget då de borgerliga har majoritet i riksdagen, och de lär ju inte ge sig själva sparken p.g.a. att mediedrevet just nu går hårt fram.
    Då återgår vi till det du tog upp ang. namninsamlingar och nyval, något jag är mycket skeptisk till. För det första är enbart namninsamlingar alldeles för löst att basera ett eventuellt nyval på. Det måste ske under ordnade former, inte bara att massa folk springer runt till vänster och höger och försöker ragga folk att skriva på ett papper.
    För det andra: Varför bara 20%? Det är väl knappast en majoritet, som ju är grundfundamentet för en demokrati! Det ska vara minst 50%, eller inget alls!
    Idag har vi representativ demokrati, vilket innebär att även våra folkvalda avgör kring det här med avsättning av regering eller inte. Det har sina nackdelar, men överlag är jag positiv till det hela. På så sätt styr inte sådana här tillfälliga ”jaktsäsonger” på regeringar (vare sig de är röda eller blåa) huruvida hela regeringar skall falla eller inte! Kom ihåg: Det är inte direkt som så att riket står på kanten till kollaps. Vi ska inte fälla en regering, vare sig den är blå eller röd, bara för att en viss del (hur stor, vet någon verkligen detta med stor exakthet?) är missnöjda med ett demokratiskt val. Det är att spotta på demokratin, och inte något jag vill vara en del av.

  24. Christer W on 4 november, 2007 at 22:45

    Niklas, folket kan inte begära misstroende votering, det kan bara partier i riksdagen. Även om de begär det så är det ganska verkningslöst eftersom partierna är viktigare än folket.
    När det gäller namninsamlingar är det till och med svårt att samla 10%. När det gäller namninsamlingar för lokala omröstningar så är spärren lägre än den jag föreslog. Till och med till dessa kan det vara svårt att samla tillräckligt många namnteckningar.

  25. Christer W on 4 november, 2007 at 22:47

    För övrigt neo, så har min synpunkt oavsett vilken regering det varit att folket ska kunna utverka nyval. Det är en demokratisk rätt som saknas i sverige.

  26. Jonas on 4 november, 2007 at 22:48

    Cederschiölds är bara så patetiska!

    Men vad hade man att vänta? Det är samma Carl Cederschiöld som tyckte att det tramsiga rökförbudet i Stadshuset inte gällde just honom och hans cigariller – och koketterade med det i DN! Man får anta att ingen vågade säga ifrån när Högsta Hönset bolmade i Blå hallen.

    Den här gången är arrogansen åtalbar.

  27. R.Redelius on 4 november, 2007 at 23:09

    Hans Lindström med en aktuell kommentar till fusket

    http://www.bonton.se/3.html

  28. R.Redelius on 4 november, 2007 at 23:12

    Och en till :o)

    http://www.bonton.se/4.html

  29. Peter on 4 november, 2007 at 23:20

    Moderaterna startade en samhällskraft som inte går att stoppa, nämligen att komma åt bidragsfusk och andra oegentligheter…det är ju skitbra! Att det finns massa rötägg i de egna leden får man utgå ifrån…bara bra att de också åker dit!

    Som politiskt ofärgad kan jag utlova att socialdemokraterna står för samma rensning under deras mandat!

    Saken är den att fokus på fusket ALDRIG varit mer centralt i svenskt samhälle. Lägg därtill att medierna har bättre access än någonsin till olika register i samhället – JAKTEN PÅ FUSKET HAR BARA BARA BÖRJAT:). Rensa ut skiten så får vi rejäl tillökning i statskassan, oavsett vem som är bad guy – ska de betala.

    Summering – utrota fusket i alla led, oavsett samhällsklass och partitillhörighet!!!

  30. Marie on 4 november, 2007 at 23:24

    OBS! Carl Cederschiöld 1999: ”Jag skulle helst se att regeringen beslutar sänka skatterna på hushållsnära tjänster i hela Sverige. Men då det uppenbarligen inte är möjligt att nå uppslutning kring ett sådant förslag inom regeringen, är det min förhoppning att Stockholms stads hemställan om ett femårigt försök med lägre beskattning av hushållsnära tjänster bifalls av regeringen. En utvärdering av försökets effekter kan sedan ligga till grund för ett landsomfattande beslut.”
    http://www.moderaterna.net/printa_nyhet.asp?id=42

    Hur är man funtad när man driver frågan i 8-10 år och sedan får igenom idén, men ändå inte är nöjd??? Det är tydligen för dyrt ändå!!!

  31. Marie on 4 november, 2007 at 23:29

    ”En utvärdering av försökets effekter kan sedan ligga till grund för ett landsomfattande beslut.”

    Undrar om de kommer att utvärdera det som pågår nu? I så fall kan man undra hur många som fortsätter att betala svart ändå? … När förespråkaren inte ens förmådde betala vitt.

  32. Micke B on 4 november, 2007 at 23:33

    Allt det här är så uppblåst bara för att det är en borglig regering. Jag menar, samma sak går lika lätt att leta upp bland de vänstersympatiska partierna. Men just för att Sverige under så lång tid har ”sossefierats” ska såklart media och andra håsa upp sånnahär saker så mycket de kan..
    fyfan..
    Och till försvar säger hon att det har varit så pass högt skattetryck, och visst kan man inte annat än hålla med.
    Forza Reinfeldt & CO!!

  33. Niklas on 5 november, 2007 at 00:31

    Christer W: ”Niklas, folket kan inte begära misstroende votering, det kan bara partier i riksdagen. Även om de begär det så är det ganska verkningslöst eftersom partierna är viktigare än folket.”

    Min kommentar: Ja, det var det jag menade från första början, misstroendeförklaringen på riksdagsnivån står ju då i klar kontrast till ”folklig” misstroendeförklaring.
    Men när det nu är så svårt att samla ett folkligt stöd (och då menar jag inte omröstningarna på ab.se) bakom te.x. nyval, varför då driva iden? Vilka andra, mer ”realistiska” former kan antas?
    Kan tillägga att jag ur ett strikt demokratiskt perspektiv håller med dig om att folkets makt skall gälla även på denna nivå. Jag är dock skeptisk till hur möjligheten skulle utnyttjas, och hur stabila våra regeringar skulle bli. Skulle en regering falla bara p.g.a. att folk i tillfällets raseri över en sådan nyhet som nu kablats ut, fällas? Detta även om den uppfyllt sina vallöften?
    Hmm.. detta inlägg osar ju nästan Edmund Burke…

  34. Mats on 5 november, 2007 at 01:19

    Oj oj oj… jag hade tänkt skriva att

    ”den som är fri från synd kastar den första stenen. Tror ni verkligen att det här med att anlita svartjobbare är typiskt moderat. Det går över partigränserna likt en varm kniv genom smör. Alla avslöjanden nu av olika moderater beror nog mest på att de blir mest utsatta för granskning just nu när media likt en vargflock har fått blodvittring”

    Fast det förstås, så kan det ju inte vara…Moderater är ju onda, cyniska och arroganta.

    Nu vet jag inte längre…själv är jag en präktig folkpartist och har alltid kollat lite snett på de arroganta moderaterna fast tänkt att det är nog bara fördomar. Men nu vet jag inte längre. Vad gäller arrogansen och alltå sånt håller jag med dig Jinge.

    Men tror du verkligen att Moderater är de enda syndarna i landet när det gäller svartjobb???

  35. Ese on 5 november, 2007 at 02:22

    Neoliberal Agenda skrev:
    ”Bit ihop och knyt näven i fickan. Det har borgare fått göra sedan urminnes tider.”
    Alltså, du KAN inte vara seriös?! Är det BORGARNA som har fått bita ihop sedan ”urminnes tider”?! Hahahahahahahahahaa…

  36. Christian on 5 november, 2007 at 02:38

    Jag har ingen fördragsamhet för de fuskare man nu dragit fram – fortsätt.

    Men det finns en grupp jag idag tycker synd om och det är alla de moderata medlemmar som år efter år ägnat massor av fritid och likt de flesta partiarbetare inte fått många kronor, om ens några. De som trott på lag och ordning, sänkta skatter, slut på fusk etc och nu ser att det som de slitit för förvaltas av ett gäng fuskare.
    Jag sympatiserar inte med deras politiska synpunkter men de likt alla politiska partiers aktiva medlemmar är grunden för demokratin

  37. Sara G on 5 november, 2007 at 09:49

    Efter att en typ startat friskola efter friskola i tjugosju orter och inkasserat minst trettio miljoner i vinst, finansierad av kommunala skattepengar så tycker jag att det känns mycket, mycket bra, rent häftigt att betala skatt för man ser ju att pengarna hamnar i rätta fickor.
    Skämt åsido, den här vansinniga privatiseringen, utförsäljningen av svenskarnas företag och de puerila moderaternas oetiska politik kommer att urgröpa Sverige totalt.
    Fritidsgården borde stängas omedelbart.

  38. Hammarqvist on 5 november, 2007 at 10:06

    Röd eller blå, vad spelar det för roll? Ta bort det partikategoriserande pajkastandet i den här debatten.

    Ämnet utgick väl ändå i grunden utifrån hur det kan vara okej för våra makthavare att uppsåtligt bryta mot lagar och förordningar?

    Det är väl klart att varje organisation har sina rötägg, men det beklämmande är ju att vår sittande statsminister återkommande ställer sig bakom dessa felsteg. Jag bryr mig inte om vilket parti han företräder, eller att samma saker har hänt i förra regeringen. Jag bekymrar mig över att det händer och fortsätter hända. Vad ger det de enskilda samhällsmedborgarna för incitament avseende laglydighet? Om våra regeringsmedlemmar ska tillåtas bryta mot svensk lagstiftning kanske det i sig behöver föras in i lagtexterna ”Undantagsklausul 147:12.3 – Varje medlem i den sittande regeringen, och även inkluderat underställda statstjänstemän i statens myndigheter och verk, äger rätt att, då denne retroaktivt åberopat personliga betänkligheter kring utformningen av angivet stycke i svensk lagstiftning, åtnjuta full amnesti där regeringchefen också väljer att inte ens utpeka handlingen som moraliskt oförsvarbar”.

    Då skulle väl allt ordna sig inom vår byråkrati?
    Men, tänk om någon i regeringen skulle bryta mot den här klausulen för att faktiskt kräva straffpåföljder för sina lagbrott
    - nej men hoppsan, hur blev det nu?

    Jag känner tydligt att den uttalade ilskan inte bara följer svensk tradition utan mänsklig tradition där föregångsmentalitet bland ledare förväntas och där proportionerna för felsteg inom lagens råmärken förväntas vara lika för alla – på det sättet ger oss rättvisa inför rättvisan.

    Något annat kan inte förväntas av en demokrati och inte ens 2000-talet.

  39. Patrik on 5 november, 2007 at 10:30

    Man kan göra vad man vill bara man försvarar det med sin ”ideologi”? Tänk er möjligheterna!

    Att dessutom skylla ifrån sig (på sossarna???) är rent utsagt löjeväckande! Och detta med ”mediedrev”, det är den mest dumma bortförklaring jag någonsin hört. Mediedrev sker mot ALLA regeringar, även sossarna vars tsunamiband vi alla hört talas om (som moderaterna hemligstämplat!). Moderaterna nappade ju då på tsunamibanden! Varför ska de nu komma undan när de är tagna på bar gärning med händerna i syltburken?????? Var är rättvisan!

    En regering SKA granskas, de ska föregå med GOTT EXEMPEL och vara ett föredöme!

    Det är givet!

  40. Patrik on 5 november, 2007 at 10:35

    Hoppas bara skuggpartierna centern, folkpartiet och kristdemokraterna säger till på skarpen åt sina herrar moderaterna och inte som vanligt knyter nävarna i fickan. Maud och den vidriga stureplanscentern borde försvinna från det forna bondeförbundet!

    Eller är fusk centerns ”ideologi” också?

  41. Sara G on 5 november, 2007 at 11:36

    Att tsunamibanden hemlighetsstämplades av den nuvarande regeringen kan inte bero på annat än att bandet påvisade att Danielsson faktiskt var på jobbet…

  42. Christian L on 5 november, 2007 at 12:22

    Skatteverket gjorde en undersökning för att ta reda på vad det var som styrde ”betalningsviljan” när det gällde skatterna. Den största avgörande faktorn var politiska skandaler om fiffel. Om Moderaterna nu eroderar det svenska folkets skattebetalningsmoral så kommer de inte behöva driva sin politik demokratiskt eftersom folk i slutändan kommer att fuska sönder välfärdsstaten.

    Att behålla systematiska fuskare i ledande funktioner är ett hån mot dem som betalar skatt och ett direkt godkännande till alla fuskare. Man kan inte se det som ett ytterliggare exempel på Rienfeldts dåliga omdömme när han väljer att stötta fuskare – hans överslätande agerande kommer ofrånkommligt leda till mer skattefusk. Det går inte att komma ifrån faktumet att Moderaterna säger till det svenska folket:

    ”Det är ok att fuska tills det att man blir påkommen av (vänster)media. Men eftersom media tröttnar om man säger som det är (med det som kan bevisas), fäller ett par krokodiltårar och säger att man är ledsen så blir det bra. För hos moderater är det ok att fuska – det är det skandaltörstande media som vill göra något åt fuskarna.”

  43. Hammarqvist on 5 november, 2007 at 12:25

    ”En regering SKA granskas, de ska föregå med GOTT EXEMPEL och vara ett föredöme!

    Det är givet!”

    Finns det verkligen en avvikande uppfattning i detta?/ Borde inte det här vara självklart för alla?

    Svaret är nog:
    Uppenbarligen INTE, för i så fall så skulle granskning uppmuntras och inga politiker bli påkomna i sådan omfattning som sker idag. Då skulle kommentarer kring mediadrev få en mer empatisk färgning än att som idag bara öka läsarnas misstänksamhet.

  44. Galaxa on 5 november, 2007 at 12:31

    Sara G: Tsunamibanden innehåller ju mer information än om Danielsson. Allas e-posttrafik finns där t.ex. Men visst är det märkligt att först tjoa så mycket över dessa band och sedan gömma undan dem för så lång tid.

  45. Håkan Granbohm on 5 november, 2007 at 12:47

    Det är synd för trojkan Reinfeldt, Borg och Littorin, som jag uppfattar som ärliga människor som vill göra något bra för Sverige. För huvudinriktningen i politiken är ju rätt. Men de tvingas dras med människor som har precis lika låg privatmoral som föräldrar som fuskar med VAB dagar och arbetslösa som sjukskriver sig eller jobbar svart.
    Och att försvara detta med att ”alla gör så” eller ”det är för att skattetrycket är för högt”, är vansinnigt.

  46. Christer W on 5 november, 2007 at 13:08

    Niklas, en fördel med med att om folket kan utverka nyval blir att det sätter press på alla regeringar. Det blir med andra ord ingen självklarhet att i och med ett vunnet val så har de fyra år på sig att gör vad de vill.
    För att förtydliga, detta sätter också press på s även om de skulle få egen majoritet.
    Ytterligare en konsekvens blir att partier blir mer tvungna att lyssna till folket.
    Men utöver att folk ska kunna utkräva nyval så anser jag att den som kan tänka sig sitta i en regering ska finnas med på valsedeln.
    I dag är det så att statsminstern väljer alla sina ministrar. I praktiken skulle det kunna betyda att den ende folkvalde i en regering är statsministern, och vad är det för demokrati.
    Att de eventuella ministrarna står med på valsedeln blir en information till väljarna om vilka som finns till förfogande och vad som kan väntas komma från dem. Detta behöver inte betyda att de blir invalda i riksdagen men de är inte okänt att de finns med som ministerkandidater.
    Slutligen anser jag att väljarna ska kunna numrera sin kandidater själva och att valsedeln ska därför vara i alfanumerisk ordning.

  47. Sara G on 5 november, 2007 at 14:37

    Så här skriver Håkan Granbom: ”Det är synd för trojkan Reinfeldt, Borg och Littorin, som jag uppfattar som ärliga människor som vill göra något bra för Sverige”.

    Du är nog ganska ensam om uppfattningen att trojkan, som du uttrycker det, är ärliga.
    Riktigt många tänker säkert, att ärlighet är det sista epitet man skulle sätta på ovanstående grabbar – eftersom de, i sann nepotism, använder nästan hela sin makt för att förbättra för ca tjugo procent av befolkningen – och struntar i hur resten har det.
    Vad som också tydligt framkommit här på Jinges blogg är att det finns olika uppfattningar om vad som är etiskt eller ej…
    Littorin änvände sin fuskexamen, Borg har haft svart barnflcka och Reinfeldt talar inte alltid sanning. Något som vi särskilt fått erfara under den senaste tidens skandaler, speciellt i fallet Schenström…
    Det handlar om klassisk dubbelmoral, inget annat.
    Nu går det i alla fall inte längre att med trovärdighet snacka moral och komma med orimliga påståenden att svenskarna till 95 procent fuskar, medan det i själva verket rör aig om ca tio procent. De största fifflarna
    De flesta förmodligen moderater.

  48. Sara G on 5 november, 2007 at 14:38

    Sista meningen ska vara: De största fifflarna är förmodligen moderater.

  49. Putte Kock on 5 november, 2007 at 14:56

    Tankar går mot Hasses film “Den enfaldige mördaren”. Girighet och moral på skam.

    Stockholmsmoderaterna symboliserar Patron och alla andra godtrogna hederliga medborgare “den enfaldige”. Kom ihåg “Stockholmare är smartare än lantisar”. Men usch det får de “Nya moderaterna” inte säga.

  50. Viveka on 5 november, 2007 at 17:04

    Av vilken anledning slutade statsministerns statssekreterare Ulrica Schenström egentligen?
    Jag själv tycker att spektaklet var alltför välregissserat och mer syftade till göra det möjligt för henne att på ett ”giltligt” utåt sett få dra, och då måste det vara skandalöst för ska ses som trovärdigt ut.
    Verkkar mer vara en PR-konsulten som tröttnat på de fallande opinionssifforna och ville se sig om efter fagrare produkter att lanser, eftersom den ”nya produktlansering” inte har gått hem hos svenska folket.

Twitter: @Jinges

Senaste kommentarer

Arkiv

Kategorier