Nu har det återigen kraschlandat ett dash-plan, nu på Kastrup och lyckligtvis kom ingen till skada, i alla fall har jag inte sett något om det. SvD: ”Piloten tömde planet på så mycket bränsle det gick och påbörjade landningen, och räddningstjänsten fyllde landningsbanan med skum för att minska risken för brand. – När sedan planet landade knäcktes landningsstället på höger sida, och planet rasade ner och lade sig på höger vinge, säger Tommy Keil.” Det där har SvD fått om bakfoten. De som sett TV-bilderna har också kunnat konstatera att höger landningsställ inte var utfällt. Men att en tidning får fel uppfattning spelar i sammanhanget mindre roll. Dessa Dash-plan sattes i trafik efter att man bytt något i landningsställen, men uppenbarligen var det inte tillräckligt. Problemet är nu att SAS har en bunt sådana plan och jag lovar att ingen vill köpa dem som bättre begagnade. Det betyder rent konkret att oavsett vad SAS än säger så kommer folk att välja andra flygbolag om de löper risken att få åka med dessa plan. Flygbolaget tvingas ställa planen på marken och de kommer att förlora många miljoner på detta. Det handlar om hundratals miljoner antagligen. SAS är redan innan detta illa ute och frågan är om de kan reda ut den här situationen. De kommer knappast ha råd att köpa nya plan heller. Jag tror m.a.o. att detta kan bli en för svår utmaning för SAS. |
Uppdatering: Fortsätt flyg, säger Bombardier… Andra bloggar om: SAS, Dash-plan, Flyghaveri, Kastrup, Flygsäkerhet, Politik [tags]SAS, Dash-plan, Flyghaveri, Kastrup, Flygsäkerhet, Politik[/tags] |
17 svar till “Knäcker detta SAS?”
SAS får väl ta och sälja tillbaka planen till tillverkaren. Planen verkar alltför opålitliga. Skulle inte förvåna mig om de var billiga i inköp.
Verkar det inte vara dags att bygga om de där planen till konservburkar?
Ja det är något jävla dåligt skämt. SAS kommer ALDRIG att få in betalande passagerare i dessa plan framöver, alldeles oavsett vad de säker.
Men jag förvånas över tidningsuppgifterna. En tidning talar om att det ”säkerhetslandade” men det kan man inte kalla det när man lägger en vinge i marken. Och svenskans uppgift om skum, det såg då jag inget av på den film som DN visade.
JAG skulle under inga omständigheter sätta mig i en sådan kärra i alla fall, det är då ett som är säkert…
Så går det när man flyger inrikes…
SAS har skött detta oerhört dåligt.Jag har tappat förtroendet för bolaget.Det handlar inte bara om DASH-skandalerna utan om andra brister som exempelvis ersättningsfrågor i samband med trafikstörningar.Jag väljer därför oftast SJ´s X2000 när jag reser inrikes.
Aftonbladet skrev likadant. Dock visar filmen att hjulet på höger sida inte är ute. Själv har jag åkt med dessa plan ofta och mycket. Inget fel på dom, egentligen. Läste tidigare på en dansk TV-site att det är BF Goodrich som tillverkar landningsställen till dessa plan så…..det är väl antagligen BF Goodrich man skall akta sig för. Inte säckar väl landningshjulen ihop på andra plan eller??? Förmodligen är det inte BF Goodrich som tillverkar dessa i andra plan!? SAS gör säkert vad dom kan och det måste jag säga att jag litar till fullo på! Allt man gör är en kalkulerad risk med livet som insats. Ingen har ju avlidet här. Hur många har avlidet i trafiken mellan Vilnius incidenten och denna….tror ni? MÅNGA!
1. Köp riktiga plan nästa gång.
2. Hade inte SAS nyligen gått igenom alla DASH-plan och sagt att allt var kollat och OK, eller var även detta en överlevnadsbluff???
3. Sluta flyg md detta gamla monopolbolag och njut av andra bolag istället
BF Goodrich? Ja säkert att det är deras fel. Så om jag har en Saab med bromas från VW, så pajar bromsarna… är det brukligt att man tar reda på vem som gjort bromsarna och sedan rentvår SAAB ifrån ansvaret? Knappast.
Det ÄR Bombardier som har huvudansvaret, och inget annat. Själv är jag affärsresenär men har backat ifrån att förnya mitt årskort på SAS tack vare alla dessa förseningar och inställda flyg med DASH. Nu flyger jag enbart med jetkärrorna eller så åker jag tåg eller bil. SAS kommer att ta seriöst mycket stryk för dessa DASH-kärror, undras om dom kan återhämta sig. Jag kommer inte att lösa något nytt årskort om inte dessa plan försvinner.
Självklart ligger ansvaret på Bombardier men knappast på SAS. Som jag förstår det utfärdas det föreskrifter på hur underhållet skall gå till. Detta måste man förhålla sig till och det ansvarar Bombardier för skall täcka allt. Bombardier måste sätta hårt mot Goodrich och byta leverantör av ställen. Detta innebär givetvis också omedelbart utbyte av befintliga. Givetvis undviker jag också Dash:arna men inte pgav SAS utan pgav tillverkarens dåliga koll. 3 incidenter och inte en enda alvarligt skadad. Det är en bedrift, i alla fall i min värld. Jag skulle inte klarat att landa ett plan ens om det var OK :-) SAS ombordpersonal verkar veta varför dom egentligen är där och hur dom skall agera. INTE bara för att sälja vatten som jag läste någonstans…..
Kanadensiska Bombardier, tillverkaren av Dashplanen, skriver i dag på sin hemsida att gårdagens incident inte har något att göra med tidigare problem utan rekommenderar samtliga 22 flygbolag att fortsätta flygningarna.
HAR DOM INGA SPÄRRAR I CANADA???
Marknaden är tydligen viktigare än säkerheten i Kanada.
SAS slutar helt att operera med Dash8 med omedelbar verkan! Ett klokt och starkt beslut. Bra jobbat SAS. Mitt förtroende för SAS är helt i Topp!
Resultatet av SAS krismöte blev radikalt.
Med omedelbar verkan slutar man permanent att använda sig av de olycksdrabbade Dash-planen.
Omedelbar konsekvens
Mats Jansson säger i ett pressmeddelande:
– Tillsammans med koncernens styrelse har jag beslutat att omedelbart plocka bort Dash 8 Q400 från vår flotta.
Gissa om Bombardier kommer att få ett tjockt kuvert från SAS advokater inom en snar framtid?
SAS har bevisat en sak som inte är så vanlig, att de har ovanligt hög kompetens på sina piloter.
Det kan förstärka SAS ställning hos resenärerna.
Med det snabba beslutet att sluta med flygplanstypen visar de på att de tar allvarligt på säkerheten och att passagerarna kommer i första hand och inte pengarna.
Så troligtvis har de nu stärkt sin ställning och kommer att ta marknadsandelar från de andra bolagen.
Hahaha!
Pontus! Lokala posten kommer väl få lasta av brevet med en gaffeltruck. :)
Frågan är om det inte kan sluta illa med något av dessa planen i ngt annat land innan?
Det är inte SAS som äger de där flygplanen. SAS leasar dem. Så det är ju bara att sluta leasa.