Heder åt Fredric Federley?

Fredric Federley krävde återremiss och i andra hand avslag. Det betyder troligen att det inte blir något beslut om FRA-lagen i morgon, ett bakslag för – Fredrik Reinfeldt.

Jag tycker att det var möjligen bra gjort av Fredric att stå för sin åsikt trots den massiva kampanjen av påtryckningar han utsatts för från partiets sida. Det var en mycket känslo-
mässig stund.

Det som nu gäller är att de som redan deklarerat att de ska rösta nej också gör det. Men jag kan inte undvika viss bävan för att någon socialdemokrat kommer att rösta ja. Sedan kan ju vederbörande alltid hävda att hon/han röstat fel. Men när det har kommit ända hit så får vi verkligen hoppas att vi inte får någon obehaglig överraskning i morgon klockan nio.

Uppdatering 20.24: Anne Johansson (c) föreslog som Federley 1) Återremiss 2) Avslag. Återkommer i morgon bitti…

DN123 SvD12 AB1 it

Andra om: , , ,

[tags]Fredric Federley, FRA-lagen, Riksdagen, Politik[/tags]

  31 comments for “Heder åt Fredric Federley?

  1. Micke
    17 juni, 2008 at 20:17

    Nervöst men bra!

  2. Annicka B
    17 juni, 2008 at 20:18

    Jag tyckte synd om Federley.

  3. Christer W
    17 juni, 2008 at 20:34

    Ändå vore det bästa att frågan röstas ner, en återremiss betyder ju att frågan kommer tillbaka.
    Sedan är frågan på vilka grunder de yrkar återremiss, för det måste ju motivera sin yrkan.
    Kan de inte motivera det så är det möjligt att ordförande anser att frågan ska avgöras.

  4. 17 juni, 2008 at 20:36

    @Christer W:

    En återremiss innebär att saken ska utredas igen, ett varv som kommer att kräva konsensus. Det kräver i praktiken enighet även om inte ALLA partier behöver vara överens.

  5. Erik
    17 juni, 2008 at 20:41

    Enormt strongt gjort av Federley. Samtidigt tycker jag att det är oerhört sorgligt att integriteten i sverige ska hänga på att en 30-årig novis i riksdagen.

    (S) är inte ett dugg bättre i frågan. Enda anledningen till den tekniska reservationen är att man vill ha lagen, men ändå kunna säga att man röstade emot. Det säger ganska mycket att Mona Sahlin inte vill riva upp den efter ett regeringsskifte.

    Oavsett vad det skulle göra med den politiska majoriteten börjar jag mer och mer tro på majoritetsval i 1-persons-valkretsar. Ledamöterna skulle få ett direkt personligt ansvar mot sina väljare, och trots att jag är ärkeliberal ser jag hellre en vis vänsterpartist med integritet än en korkad liberal som representant för mig.

  6. 17 juni, 2008 at 20:52

    Så du förväntar dig ett annat resultat av att frågan utreds igen. Det är inte säkert att det blir ett annat resultat. Det inte är alltför sällan resultatet styrs av uppdragsgivarens förväntningar. Ett annat utredningsresultat blir också en enorm prestigeförlust för Reinfeldt, Olofsson i de egna partigrupperna just genom att de har låtit partipiska vina hårt.
    Därför vill de nog inte vara med om att en ny utredning kommer fram till något annat, det kan ur deras synpunkt vara bättre att förlora omröstningen och stämpla de självständiga politikerna som svikare.

  7. Azon
    17 juni, 2008 at 21:03

    Skitsnack! Heder för att han ryggradslöst förhalar det istället för att göra sin plikt och rösta nej?!

    Ska man framhålla någon borgare i det här ska det vara Karl Sigfrid som öppet deklarerade att han tänker gå emot partilinjen.

  8. Alex
    17 juni, 2008 at 21:17

    Håller inte med prisandet av Federley. Han är väl ingen hjälte. Skamligt att folkvalda ska rösta mot sin övertygelse, som det verkade bli i det här fallet.
    Läste att Allan Widman, folkpartistisk talesman i försvarsfrågor motiverade FRA-lagen så här: de två dödade sv. soldaterna i Afghanistan åkte på en mina, de som placerade den där måste ha kommunicerat. Om FRA fått avlyssna allt kunde attentatet ha förhindrats.
    Hur korkad får man vara? Är det kanske rentav ett villkor för att bli uppställd till valbar plats för folkpartiet att man är helt intelligensbefriad?
    Inget vidare fingertoppskänsla hos Reinfeldt. Han kunde ju inte köra över samtliga alliansens ungdomsförbund. Hur intelligensbefriad kan en statsminister få vara?

  9. smith
    17 juni, 2008 at 21:24

    Vadå hylla Federlay en förvuxen jätte baby. Nära till gråten när Maud dragit honom i örat. Återremis är fegt inget annat.

  10. Charlie
    17 juni, 2008 at 21:25

    Vad en återremiss betyder i det här sammanhanget är svårt att veta idag. Men det betyder i alla fall att lagen inte kommer att röstas igenom och att det blir ett stort antal förändringar. Federley ska givetvis ha heder av att han stod upp för sin åsikt, nu vill det till att partierna skriver om propositionen.

  11. smith
    17 juni, 2008 at 21:33

    Men en återremiss innebär lite fin puts här och där. Sen kör vi racet när ingen är beredd.

  12. MJE
    17 juni, 2008 at 21:42

    Federley gjorde det genuint fega, det finns ingen beröm för honom. Lagförslaget är inte nedröstat, det är bara uppskjutet för andra gången nu. I sin intervju i Aktuellt lyckades Federley framställa sig själv som den ensamme räddaren av Sveriges demokrati, samt skylla lagförslaget på socialdemokraterna. Det är genuint ohederligt och visar att mannen enbart är intresserad av att öka sin publicitet oavsett konsekvenser.

  13. 17 juni, 2008 at 21:45

    @MJE:

    Fegt kanske, men en återremiss betyder att ärendet ska behandlas igen, nu kommer en klar majoritet vara eniga innan det åter hamnar på riksdagens bord i höst. Med förändrad inställning till rättsäkerheten och integriteten.

  14. Christer W
    17 juni, 2008 at 22:01

    Det finns ingen anledning att förringa Federlys och andras insats. De har förmodligen haft hela sinapartiapparaterna emot sig, även av dem som egentligen håller med dem.
    Det partisystem och valsystem vi har gynnar och alstrar ja-sägare i stället för självständiga, kritiskt tänkande politiker.
    Federly och de som tog strid med partiapparaten ska ha en eloge för det civilkuraget.

    Vad som nu krävs är att den svenska allmänheten gör det omöjligt att komma tillbaka med ett nytt FRA-lagförslag.

  15. smith
    17 juni, 2008 at 22:07

    Men hallå nr två. Hela centerpartiets riksdagsgrupp står bakom Fredrick Federley och Annie Johansson anföranden i riksdagen. Och nu menar centerpartiets gruppledare att ett nytt, bearbetat lagförslag kan röstas igenom redan imorgon. Lite puts,tejp,ståltråd.

  16. smith
    17 juni, 2008 at 22:18

    Jag kan säga såhär ganska enkelt. VI HAR BLIVIT BLÅSTA AV CENTERN.

  17. MJE
    17 juni, 2008 at 22:22

    @Jinge

    Nu riskerar jag att ta din position som surgubbe! ;-) Men vilken majoritet kommet att vara eniga, ja eller nej? Visst förslaget kommer att gå på remiss, men det kommer att sminkas upp och presenteras igen, fast nu med Federleys godkännande. Och många kommer att acceptera detta eftersom Federley i den mediala dramaturgin portättreras som en motståndare till FRA-förslaget trots att han inte röstade emot det.

    Och jag vet ärligen inte hur mycket Federley gick emot partiledningen som att han räddade dem. Nu kan Reinfeldt dra tillbaka ett impopulärt förslag utan att ha förlorat ansiktet. De har ju lyssnat, som det så fint heter.

  18. Liberal
    17 juni, 2008 at 23:11

    Federley valde som tidigare skrivit, det fega.
    Som liberal ska det inte spela någon roll hurvida det är två eller tre myndigheter som bevakar spaningen. Signalspaning är fel.

  19. William
    17 juni, 2008 at 23:14

    Heder åt Federley och de andra som står upp för friheten. Jag är jättenyfiken på hans tal i riksdagen, det är ingen som vet om det finns upplagt någonstans?

  20. Fredrik
    17 juni, 2008 at 23:20

    Som det ser ut nu verkar man försöka driva igenom ett reviderat lagförslag redan i morgon…

  21. Torsten
    17 juni, 2008 at 23:28

    xxxxxxxxxx

  22. blingbling
    17 juni, 2008 at 23:47

    Det kommer röstas igenom, sossarna har varit sugna på det här länge och då avser jag inte enbart Bodström. Vi kan ju kolla listorna imorn efter röstningen och se vem som tryckte på vilken knapp ..

    @Alex: Ja, jag tror folkpartiet har som randvillkor att kandidaterna måste vara minst halvidioter för att komma på valbar plats, hur skulle man annars rimligen kunna förklara de empiriska observationerna ?

  23. Benny
    17 juni, 2008 at 23:48

    Beklagligt nog var dagens resultat en antiklimax, och ungefär det värsta som kunde hända.

    Återremissen betyder ingenting. Den kommer innebära några artiga små förändringar i ytpolityren och sedan kommer samma skit tillbaks igen till riksdagens agenda när man minst anar det. Var så säker – den kommer att klämmas in hastigt och ”lustigt” när det finns första bästa lucka i programmet, utan chans till någon ny opinionsmobilisering. Inte i höst. Nej, sannolikt innan semestrarna.

    Slutresultatet: Alla inblandade räddar ansiktet, alliansen håller ihop – och Sverige får i alla fall den här fullkomligt skräckinjagande lagen.

    Här är f ö Piratpartiets Rick Falkvinges analys av läget. Han är inte glad, och det är inte utan att jag förstår honom…:

    http://rickfalkvinge.se/2008/06/17/analys-av-laget-centern-forrader-varst/

  24. Benny
    18 juni, 2008 at 01:08

    För övrigt, MJE, så *är* det här lagförslaget ursprungligen socialdemokraternas. På den punkten har Federley helt rätt.

    ”Bodströmsamhället”, ringer det någon klocka? De är precis lika goda kål(s)upare som alliansen i den här frågan – de har bara haft den betydligt smartare taktiken att ligga jävligt lågt och låta alliansen ta allt stryk.

    Det är märkvärdigt vilket behändigt kort minne de allra flesta får när det gäller politiska tillkortakommanden…

  25. Kurt
    18 juni, 2008 at 03:31

    Återremissen innebär bara att man kosmetiskt ändrar ordalydelsen lite, innehållet är det samma.De vill bara ha en andningspaus, sedan kommer de trycka igenom den ändå och smita undan och låta midsommar gjuta olja på vågorna.

  26. MJE
    18 juni, 2008 at 07:52

    @ Benny

    Visst, FRA-förslaget initierades av socialdemokraterna. För min del ska de alltid belastas för det. Och de har väldigt opportunt gått från försvar till opposition, på samma sätt som Alliansen har gått från opposition till försvar av lagen.

    Men det som jag reagerade på i Federleys intervju var att han försökte få det till at låta som Alliansen inte hade något val än att lägga fram detta valförslag. Faktum är att det är Alliansen som lägger fram lagförslaget. Det har redan fått gå i en extra remissrunda, De kan inte prata om Bodström-samhället, för det är inte Bodström som försöker genomdriva det hela. Det är dom själva. Så det hade varit ganska bra om de tagit ansvar för sina egna handlingar.

  27. 18 juni, 2008 at 08:55

    Erik, tror fan att hon inte vill. Det är ju hennes guldgosse ”författaren” Bodströms verk rätt av!

    Nu hade Sahlin en unik möjlighet: få sitt parti att göra förarbetet till en oerhört impopulär lag, få den genomdriven av sina politiska motståndare, ta tillbaka regeringsmakten efter en mandatperiod och för all framtid i alla TV-soffor med den karaktäristiska stockholmskan som retar livet ur alla som inte gillar Sahlin kunna hävda att ”dee vaa jue inte vi som geeenomförde lagen”.

    Inför nästa förlust av makten borde sossarna kunna lägga fram ett förslag om bevakning av alla medborgare med kamera i hemmet och så få borgarna att genomföra den.

  28. Azon
    18 juni, 2008 at 09:03

    Charlie:

    ”Federley ska givetvis ha heder av att han stod upp för sin åsikt”

    Om han hade gjort det, ja. Vilket han inte gjorde.

  29. Azon
    18 juni, 2008 at 09:05

    ”“Bodströmsamhället”, ringer det någon klocka? De är precis lika goda kål(s)upare som alliansen i den här frågan – de har bara haft den betydligt smartare taktiken att ligga jävligt lågt och låta alliansen ta allt stryk.
    Det är märkvärdigt vilket behändigt kort minne de allra flesta får när det gäller politiska tillkortakommanden…”

    Nej då. Vi minns mycket väl. Men det primära är vad som pågår NU, capisce?

  30. nils lindholm
    18 juni, 2008 at 18:08

    lägg märke till att Annie har varit aktivt med på det förslag hon nu underkänner.

  31. BJ
    20 juni, 2008 at 09:42

    Hur länge har Arrogans-förespråkarna tänkt ge S skulden för alla beslut som de inte gillar.

    Allians-regeringen har sålt ut det svenska folket och nu är vi övervakade vad vi än gör. Ställ de 141 röstande borgerliga riksdagsledamöterna inför svenska folket på en scen på Sergels Torg. Det lär inte bli några hyllningar som efter fotbolls-VM direkt.

    Avgå. Och ta lagen med er.

Comments are closed.