Får vi veta sanningen?


Idag eller imorgon så får vi veta hur det blir med dem som gripits på Irland för inblandning i mordplanerna på Lars Vilks. Fyra är redan släppta och om jag har förstått medieuppgifterna så är resten av gänget anhållna för att de diskuterat hur Vilks ska tas av daga, och det via internet. Men informationen är knapphändig så det kan finnas mer substans, det behöver inte bara vara så att ”Jihad Jane” suttit och chattat med folk hon inte kände.

Wolfgang Hansson på Aftonbladet berättar om Malaysias reaktion på publiceringen av Vilks rondellhund. Han ställer den i relation till det faktum att en modell i landet dömts till böter och sex piskrapp för att hon gått på en bar och där druckit en öl.

AB: ”Malaysias utrikesminister kräver att Sveriges regering ingriper mot tidningar som publicerar Lars Vilks bild av profeten Muhammed som rondellhund… …(han blir) ohyggligt upprörd över Lars Vilks rondellhund. Så till den milda grad att han kräver att den svenska regeringen ska straffa de tidningar som publicerat teckningen. Dags att piska upp några svenska chefredaktörer, kanske? Aman hoppas tjäna popularitetspoäng på hemmaplan bland landets muslimska befolkning. Samtidigt bidrar han till att trappa upp bråket och underblåsa känslan av en civilisationernas kamp mellan islam och västvärlden.”

Vi är många som reagerat på vissa länders rättstillämpning genom åren, något som också inkluderar den i de muslimska länderna. I normalfallet har det tidigare varit något som gällt bara diktaturer, men idag har möjligen vyerna vidgats till att omfatta länder och i vissa fall även religion. Ordet Sharialagar är något som närmast betraktas som en svordom, på samma sätt som rättstillämpningen i Kina och några andra länder som inte gillas av det liberala Europa betraktas som omänsklig.

I själva sakfrågan är man nog oftast rätt ute, problemet är att vi aldrig riktigt vet hur mycket politisk vinkel som lagts på en fråga. Många har kunnat konstatera att sådant som media blåst upp till stora nyheter får plats i en fingerborg. Det innebär att jag alltid är skeptisk till sådant som får stor plats i rubrikerna, ett misstroende som jag tror att jag delar med många.

Vad det i sin tur betyder för allmänhetens uppfattning om omvärlden vet jag inte, men Hanssons förmodan om kravet på att piska upp ett antal chefredaktörer är kanske att gå lite för långt. Det enda vi som nyhetskonsumenter kan göra är att välja bort de tidningar som vi betraktar som mindre seriösa. Problemet är att även de seriösaste har inslag som man bokstavligt talat lyfter på ögonbrynen inför.

Och frågan om en civilisationernas kamp är kanske inte så lätt att besvara, på mig verkar det som många är lika stora kålsupare i det här sammanhanget, ingen nämnd och ingen klämd.

intressant Tags : , , , , , , , , ab ex1 svd12 dn12 t


21 svar till “Får vi veta sanningen?”

  1. Är det fakta att en fotomodell som drack öl i ett land som anser att Sverige kränker muslimer skall bli piskad som straff? Ja eller nej?

    Är det vettigt att ta ett sådant lands kränkthet på allvar med ett sådant rättssystem? Ja eller nej?

    Är det konstigt att Sharialagar betraktas som svordomar, där piskstraff och stening tillämpas, där homosexualitet är olagligt, där konvertering är brottsligt och där överklagande och rättslig assistans inte existerar? Ja eller nej?

    Vet inte vad du tycker Jinge??

    • Vad jag tycker framgår av bloggposten. F.ö. tycker jag att du ska använda samma alias varje gång du kommenterar här Björn!

  2. Jag tycker nog att kvälltidningsjournalisterna behöver några rejäl piskrapp!

    Finns det något parti som driver frågan?

  3. Jag brukar använda samma alias varje gång men Björn är vad jag heter på riktigt :)

    Nä, det framgår inte alls tydligt vad du tycker men kanske det blev tydligare nu efter alias-inlägget. Jag tycker att sharialagar är att likställa med medeltid, bakåtsträvande, misantropi och varför inte svordomar… men jag kanske bara är inskränkt och ignorant?

    • Jag håller nog med dig i stora drag, men jag vet alldeles för lite och kan inte sätta in dem i den kontext som behövs. Ytligt sett har du säkert helt rätt, men jag tror inte att allt är så enkelt. Och ”sharialagar” vad är det? Det är definitivt inte bara stening till döds av folk som varit otrogna. Det är en hedenhösvariant som tillämpas på en del ställen kanske, men hur ser det ut i andra kulturer än de som har de mest omoderna traditionerna? Är inte sharia oxo någon slags familjerätt som gör att vissa frågor reds ut enkelt? Jag vet inte, men jag vet att allt inte brukar vara antingen svart eller vitt. Det finns mycket man kan säga om detta, men mycket borde nog vara osagt oxo. Av de kanske 450 000 muslimer vi har i detta land kan vi i alla fall inte dra några slutsatser. De stenar inte ihjäl varandra om den ena eller andra parten hoppar över skaklarna. En katastrof ändå för de flesta säkert, men de flesta kvinnor som mördas i Sverige är svenskor och de mördas av sina svenska män. Muslimska kvinnor mördas definitivt inte i högre utsträckning så ska vi ha fördomar så kanske vi bör skaffa kunskap? Eller?

      F.ö. använde du Björn förra gången…

      Skrivningen: Vi är många som reagerat på vissa länders rättstillämpning genom åren, något som också inkluderar den i de muslimska länderna. tyckte du inte innehöll något slags reservation??

  4. Det är allvarligt hur de behandlar kvinnor. Det misshandlas 20-30 kvinnor till döds årligen i Sverige. Och 40 000 – 50 000 kvinnor misshandlas av nära anhörig. Vi skickar tillbaka flyktingar trots hot om deras säkerhet. Pornografi är mer tillåtet i Sverige än många andra länder t ex Zimbabwe, eftersom man ser det som förnedrande av kvinnor. Vi bör också städa på vår egen gård också.

  5. När man kritiserar eller ifrågasätter andra kulturer måste man vara medveten om sin egen kultur. En ögonblicksbild av vår egen kultur innefattar vilka religioner förekommer, helgdagar, mat, värdering av män och kvinnor (hur det är t ex synligt i löner, hur de framställs i media), brott, vår syn på andra kulturer och religioner. Vi måste först veta hur de mänskliga rättigheterna följs i vår egen kultur – inte hur de borde vara enligt lagstiftningen – när vi jämför oss med andra. En av våra kulturyttringar just nu är att kvinnor många gånger inte har samma lön män för samma arbete. Kvinnor har svårare att få chefsposter än män. Många gånger har inte en pensionär samma värde som en arbetare dvs många äldre förtrycks pga ålder. Vår kultur nedvärderar kvinnor ekonomiskt, intellektuellt, etc. Se själv: det är inte hälften av kvinnorna som är professorer, kemister, miljonärer, landstingsråd, chefer, politiker, busschaufförer, piloter, präster. Vi har nog en romantiserad fantasibild oss själva när vi jämför oss med andra. Det kan uppfattas kanske att be någon sluta röka när man står och röker själv eller kör bil (avgaser).

  6. Jag tycker Wolfgang har helt rätt, även om han faktiskt missar det mest bisarra med Maysias reaktioner. Malaysia som kallar sig för en demokrati har i konstituitionen inskrivet att man måste vara muslim för att inneha Malaysias högsta ämbeten,, detta i ett land där 30% av befolkningen inte är muslimer. Sedan Juni 2006 har Malaysias regering rivit 30 hinduiska tempel, samt ett antal kinesiska tempel.

    Så att Malaysias utrikesminister kräver att svenska konstnärer ska visa respekt för muslimers känslor samtidigt som deras egen regering inte visar samma finkänslighet mot sina egna minoriteter är lika förbryllande som skrattretande.

    Förövrigt tycker jag att danska tidningar att gott kan be danska muslimer om ursäkt, men att de kan ge ett stort asgarv till Saudiska, Egyptiska eller Malaysiska regeringstjänstemän som kommer och gnäller.

    • Det är som i Israel då, där kan inte landets palestinska befolkning ha vissa arbeten, studera på vissa linjer på högskolan etc…

      • Det är väl tråkigt att så sker i Israel, men jag förstår inte riktigt relevansen. Eller vill du att jag ska svara att det är lika illa i Malaysia när du skriver något om Israel? Det må vara hänt att Malaysia och Israel är samma skrot och korn, men då kan jag trösta dig med att Malaysia inte kritiseras särskilt mycket för sina apartheidlagar.

        Andra ”finkänsliga” lagar:

        Förbud mot konvertering till hindusism eller buddism.
        Man måste vara hindu för att få utöva Yoga.

        Faktum kvarstår, Malaysias utrikesminister förtjänar ett asgarv.

      • Och de ockuperade palestinierna fängslas utan rättegång. Små pojkar ställs inför militärdomstolar. Palestinska fångar nekas vård. När de släpps ut är det ofta för att deras hälsa är så havererad att man skickar de levande för att så småningom begravas på familjernas bekostnad. Det kommer ut med sina cancer, hjärtsvikt, njursvikt, tandlösa och så vidare. Många palestinier vittnar om hur fruktansvärt det är att se sina anhöriga sjuka i israeliska fängelser men inte kunna hjälpa dem.

        PFLP-ledaren, Ahmad Saadat som sitter i isoleringscell, sägs vara väldigt sjuk just nu.

      • …och i Sverige måste kungen/drottningen vara protestant av den renläriga sorten….

    • Islam ar verken inkluderande eller exluderande for bumiputra statusen i Malaysia. Urspungsbefolkningen i vissa delar av Malaysia har bumiputra status utan att vara muslimer, samtidigt som icke Malayiska muslimer, tex muslimska indier eller kineser inte har bumiputra status.

  7. Egentligen verkar vi vara överens så jag borde kanske inte fortsätta men jag tycker att du blandar ihop korten. Jag har vänner från Iran, Syrien, Jordanien och andra ”muslimska länder” och intresserar mig för den här typen av frågor. Många av dem tycker att stat och religion skall vara åtskilda och ingen anser att medeltida sedvänjor har med Islam att göra.

    Så till sakfrågan. Länder som Malaysia som uppenbarligen praktiserar en bisarr sorts lagstiftning, skall vi känna oss nödgade att lyssna på dem, särskilt då de kritiserar en fundamental del av vårt samhälle? Vilks må vara idiot eller inte, konstnär eller provokatör eller vad man vill. Det spelar faktiskt inte någon roll. Han liksom alla kreationister, förintelseförnekare, knäppgökar mm kan och skall bara bemötas på det sätt som Voltaire, Tallentyre och andra upplysningsfilosofer förordar, medelst argument, logiska eller vetenskapliga. Provokatörerna är dock inte att likställa med människor och stater som hotar med och utövar våld.

    ”Av de kanske 450 000 muslimer vi har i detta land kan vi i alla fall inte dra några slutsatser. De stenar inte ihjäl varandra om den ena eller andra parten hoppar över skaklarna.” Nej, men vem har sagt det? Varken artikeln i Aftonbladet eller någon annan. Det är din slutsats och din koppling att bara för att någon kritiserar Malaysias knäppa lagar så tror svenskarna att alla muslimer är galna jihadister… Sakfrågan var, skall vi bry oss om Malaysias kritik av svensk yttrandefrihet? Nej är mitt svar!

    Björn = mitt namn
    Charles = alias

    Ps. Jag ger mig efter detta inlägg. Det är ju din hemsida, så det är klart att du skall få sista ordet, men tack för meningsutbytet. :)

    • Egentligen verkar vi vara överens så jag borde kanske inte fortsätta men jag tycker att du blandar ihop korten. Jag har vänner från Iran, Syrien, Jordanien och andra ”muslimska länder” och intresserar mig för den här typen av frågor. Många av dem tycker att stat och religion skall vara åtskilda och ingen anser att medeltida sedvänjor har med Islam att göra.

      Samma som mina bekanta från dessa länder då. Nej, du skrev att du brukar använda samma, men när jag kollade så hade du använt båda en gång när du skrev från det IP du har nu i alla fall, därav kommentaren.

  8. don’t worry jinge. den Onda janne v. blir nog mordhotad ändå, för att jag vågar skämta med Guden Bildt. gonatt. sverige.

  9. Slå till, vad finns det att vänta på eller att ångra! ”Torpet” med lagom bekvämligheter tänker jag också på, minus vargrevir runt husknuten:)

  10. Malaysia som multietnisk nation, d v s malaysier (ursprungsbefokning, malajer, muslimer, bumiptra), indier och kinseser, har delat den största makten mellan malaysier som har den största politiska makten genom UMNO (United Malays Organization) ärvd av britterna, och kinsesiska intressen som är kapitalägande. Regringskoalitionen består av UMNO, MAC (Malaysian Chinese Association), och MIC (Malaysian Indian Congress). Denna koalition har hindrat politiska strävanden enligt demokratiska multietniska linjer, vilket har inneburit att politiken har bevarats enligt etniska skiljelinjer. Landet har kategoriserats som en semi-demokrati. Statsreligionen är islam.

    Under långt tid i landets historia var malysierna förfördelade vad gäller arbeten i den moderna sektorn. Regeringen införde därför ett kvoteringssystem under The New Economic Policy 1971, som innebär att malaysier har blivit inkvoterade i näringslivet och till högre utbildning, med argument om att minska fattigdom. Landet har en lag om nationell säkerhet som heter Internal Security Act, som kan åberopas mot alla regim fientliga krafter, t ex fängslades oppositions-politikern Anwar Ibrahim under denna. Regeringskoalitionen hade 2/3 majoritet i parlamentet ända fram till 2008, då Anwar Ibrahims oppositionskoalition med partierna Pan Islamic Party, Democratic Action Party och People’s justice Party tog över 5 stycken stater i federationen. Det sistnämnda partiet vill avskaffa New Economic Policy och ersätta politiken med en politik som harmoniserar med samtliga etniska grupper. Pan Islamic Party är ett islamiskt parti som samarbetar inom oppositionen.

    Det går inte att betrakta Malaysia med ett Västerländskt eurocentriskt perspektiv och tro att allt ska fungera som i Europa. Landet har en kolonial historia under Britter med intern splittring, och har sedan dess eftersträvat att skapa en nationell identitet och bygga en fungerande nation. Följande stod i en artikel som publicerades av BBC i samband med straffet för kvinnan:

    Ms Kartika, a 32-year old trained nurse and mother of two, asked last week that her caning be administered in public.

    She had told reporters she was calm about the prospect and was willing to be caned because she respected the law.
    Islamic authorities claim that the purpose of the caning is to educate rather than punish.

    Amnesty International had urged authorities to revoke the sentence and abolish the practice of caning.

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/8217440.stm