Vad hade hänt om det var Bromma?


[column width=”49%” padding=”2%”]
Varje gång ett flygplan kraschar på väg in för landning, eller under start, så tänker jag på Bromma flygplats. Jag vet att det finns flygplatser nära stadskärnor i andra länder också, men Bromma intar en särställning i Sverige med tanke på trafikintensitet och det faktum att man flyger in över Stockholm Söder, eller till och med startar med fulltankade plan över Söder.


Se Rapports korta inslag!

Vilka konsekvenser en flygkrasch skulle få törs jag inte ens tänka på, jag kan i vart fall konstatera att det inte bara drabbar passagerarna i planet.
[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]

Jag har tagit upp detta förut, då dyker det alltid upp tre sorters kommentarer. Den ena hävdar att det är ”bra för näringslivet” att vi har en flygplats så nära Stockholm Centrum. Man bortser helt från att det tar lika lång tid att ta sig till Bromma under rusningstrafik som det tar att åka Arlanda Express. Andra kommentarer går ut på att det inte alls är störande buller från flyget, ofta skrivna av signaturen ”Bor i Bromma sedan länge”. Kollar man IP-numret finner man oftast att skribenten numera befinner sig på ”tjänsteresa” i Göteborg eller någon annanstans. Ytterligare en variant är de som hävdar att folk som bor i bullerstört område flyttade dit när flygplatsen redan fanns, de borde således skylla sig själva.

Gruppen som förespråkade att man skulle lägga ner Bromma och istället bygga bostäder hade givetvis helt rätt. Flyget inte bara bullrar, det skitar dessutom ner miljön. Det är många som skulle glädjas, inte bara de som vistas på Söder och hukar sig när de fyrmotoriga jetplanen kommer in för landning.

i Tags: , , , , , , , , , , Rapport ex dn svd ab t
[/column]


12 svar till “Vad hade hänt om det var Bromma?”

  1. Kana över Ulvsundavägen och in i industriområdet? En vardag? Under kontorstid?

    Hugaligen!

  2. Air India Express flyger inte till Bromma.
    Flygplanstypen B737-800 med 189 stolar
    används inte av nåt flygbolag till Brimma.
    Landningsbanan är dessutom inte tillräckligt lång.

    ”Om” är därför bortkastad tankekraft.

    Det är också inte många som lever idag när
    flygplatsen byggdes så ”den” var först.

    • Det är en utomordentligt dålig undanglidning. Tror du inte att läsarna redan vet det? Du tycks tro att alla är obildade utom du själv, men nu förhåller det sig så att mindre fyrmotoriga jetplan trafikerar Bromma, men det kanske du inte kände till?

      Dummerjönskommentar!

      Dessutom är det många som köpte hus eller lägenhet då det var beslutat att Bromma skulle läggas ner.

      Har du inga argument så tycker jag att du ska avstå från att kommentera!

    • Det var en kul kommentar, en av de mest korkade jag läst faktiskt. Jinge! Det visar att du glömde ett par kategorier! :-)

  3. Den främsta orsaken till att Bromma finns kvar stavas nog mats Odell. Det var när han var kommunikationsminister som han förhandlade fram det hopplösa avtalet med Arlanda Express, som Stockholmarna nu får lida av i årtionden. Med Arlanda integrerat i lokaltrafiken hade det varit betydligt enklare och framförallt billigare att ta sig till Arlanda.

  4. Helt klart är att Bromma är ett problem. Nu bor jag inte i området, som tur är, men man kanske får tycka till ändå om denna flygplats som endast tycks vara lämpad för en Sopwith camel att starta och landa ifrån. Så naturligtvis bör aldrig flygplatser läggas i närheten av bebyggt område. Speciellt med tanke på de risker och dåliga miljöeffekter flyget har på närområdet. Men nu låg ju Bromma här innan bebyggelse och flyg expanderade. Man kan helt enkelt säga att Bromma som flygplats har vuxit ifrån sig själv och därför borde stängas.

    Nä bygg lägenheter på området. Helst då vanliga hyresrätter för vanligt folk och inga svindyra insatts dito. För det är vad som behövs i Stockholms området. Egentligen inte bara i S-holm utan i hela Sverige . Bostadsbristen är ju akut.

    Som stor motorsport fan har jag ett annat förslag också. Kanske något kontroversiellt men kul för dom som gillar motorsport. Bygg ett motorsport centrum på Bromma, med en bana som har Formula 1 klass. Visst kommer det att bullra lite, men inte dygnet runt. För här kan man ju styra tiderna så att det inte stör de närboende allt för mycket. Det värsta som kan hända är väl att någon stackars racerförare ”parkerar” bilen i ens trädgård.

    Skämt åsido så skulle nog det enda som skulle få bort Bromma flygplats vara ett lokalt askmoln som förhindrade all flygtrafik på Bromma. Undrar om man med modern teknologi kan styra in ett askmoln över Bromma.

    (Och idag har jag vaknat på den ironiska sidan.)

  5. De får väl börja flyga med VTOL-plan där och följa vattendrag ut från Stockholm.

    P:S. Tullinge är inget alternativ när det häller passagerar- och transport-flyg. de kommer att då och då gå in och ut över Haninge.

  6. Det enda som verkar kunna stänga Bromma är en flygkrasch och det vill man ju inte hoppas på. Och nu finns ett nytt avtal på flera årtionden. Kan ens en rejäl vänstermajoritet bryta det?

    • Alla avtal går att bryta. Det kostar, men priset är ett före en krasch och ett annat efter.

  7. Ja vad hade hänt? Ja det är då man skulle börja reagera på allvar, leta syndabockar som inte finns m.m. Det är så mycket i vårt samhälle som måste hända först. Dessförinnan så finns det inte och är ett icke problem. Exempel en gamling kan inte bli tvångsomhändertagen om han/hon inte sätter eld på lägenheten eller liknade. Att han hon vandrar ut i -20 grader utan kläder är inte ett problem.
    Länsstyrelsen – kommunerna vet om många problem där följderna av en olycka kommer att innebära följder på liv o lem. Det är dock ingen som vågar fatta obekväma beslut eftersom de kostar och inget har ju hänt!
    … hittills…

  8. Jag bor på Ringvägen mitt emot Tanto nästan, barnen frågar ständigt om dessa flygplan, de är oroliga. Dagarna då vulkanen orsakade stopp i flygtrafiken, då kunde vi höra fågelkvittret hela dagarna.