United (Airlines) Break Guitars

Idag gav Dagens Nyheter mig dagens bredaste leende. Det är, som rubriken säger, United Airlines som har gjort något i det blå skåpet – igen. Och det är inte första gången.

DN: ”Den kanadensiske sångaren och gitarristen Dave Carroll flög i fjol med United Airlines från hemstaden Halifax i Kanada till en konsert i Nebraska, USA. Vid mellanlandningen i Chicago kunde passagerarna till sin förskräckelse se hur markpersonalen vårdslöst slängde med deras bagage – Dave Carrolls gitarr, värd ca 28 000 kronor, inräknad. Gitarren gick sönder (”ni kunde lika gärna krossat mitt hjärta” sjunger Carroll) och kampen för att få ersättning från flygbolaget började. Efter att ha blivit slussad runt i nästan ett år mellan förvirrade eller arroganta telefonister och tjänstemän på huvudkontor i Chicago, bagagecentraler i New York och till och med United-agenturer i Indien, gav Carroll upp förhoppningen om att få tillbaka de ca 8000 kronor det kostat honom att få gitarren spelbar igen.

Istället gav han United-tjänstemannen som kom med det slutliga och ostridbara beskedet att flygbolaget vägrade ersätta skadorna ett flerdelat löfte: Han skulle skriva tre låtar om United Airlines, göra en musikvideo till var och en av dem och lägga ut samtliga på Youtube så att vem som helst i världen kunde se dem gratis.”

Titta, lyssna och njut.

i Andra om: , , , , , , dn2 ab t

[tags]United Airlines, Dave Carroll, Bagage, Kundkritik, Youtube, Musik, Politik[/tags]

  10 comments for “United (Airlines) Break Guitars

  1. Charlie
    15 juli, 2009 at 23:43

    Internet börjar fungera :-)

  2. H2
    16 juli, 2009 at 00:58

    CBS meddelar efter att videon har snurrat ett tag på webben…”United called to apologize and offered assistance. Carroll said he had heard United plans to use the video for customer service training.”

    Jag har sällan stött på sämre kundhantering än just från United Airlines

    • 16 juli, 2009 at 05:16

      Vad heter det där andra skräpbolaget? Blue?

  3. Marcus R
    16 juli, 2009 at 09:56

    Stora företag kan vara en riktig finne i rumpan när man ska försöka få ersättning för något som de gjort fel.
    Jag vet inte om du känner till Verizon-fallet där de tycker att dollar = cent. :)

  4. H2
    16 juli, 2009 at 15:48

    Jinge, Jetblue kanske du menar? Dom är flera steg bättre än United, men liksom alla amerikanska flygbolag är det bara en och annan i personalen som kan stava till service.

    • 16 juli, 2009 at 16:10

      Jetblue kanske det var. För ett år sedan (cirka) så gjorde alla talkshower ett stort nummer av att deras passagerare fick sitta i ett plan och vänta 12-14 timmar av ngn orsak…

  5. Mandolini
    16 juli, 2009 at 15:53

    WOW vilken låt älskar country music men på vilket skönt sätt han ger igen underbart.

  6. sörmlänning
    18 juli, 2009 at 11:14

    Dave mot Goliat.

    United Goliat Airlines. hehe

  7. Jonathan
    18 juli, 2009 at 18:25

    Internet kan bli ett stort besvär för företag som gör bort sig. Titta på den här ;-)

    Reklam undanbedes! / Jinge

  8. 19 juli, 2009 at 05:30

    Ptja, låten är mycket bra dessutom. Men man kan ju fundera på vilka som hjälpt till med videon? :-) Professionell video…

Comments are closed.