Här i Sverige ska vi satsa 30 miljarder kronor på två stycken omoderna och miljöskadliga bilar, i Norge så fattas det 280 miljoner norska kronor för att deras lilla miljöbil Think ska överleva. Dagbladet.no: ”Elbilprodusenten har i flere måneder jobbet med å få på plass en statlig støtteordning, gjennom garantier eller vedtak som oppmuntrer folk til å kjøp av elbil. Men forrige ukes tiggerferd skal ikke ha gitt ønsket resultat. Samtidig er det bare to uker siden Think-sjef Richard Canny uttalte seg svært så optimistisk til Aftenposten. – Nå gjelder det å holde forspranget. Vi er finansiert opp godt nok til å klare det, sa han til avisa. Ifølge Aftenposten er kassa hos Think nå nærmest bunnskrapt, og selskapet trenger 280 millioner kroner for å kunne fortsette produksjonen av de miljøvennlige bilene.” Själv så förstår jag inte varför den norska regeringen är ovillig att satsa dessa pengar, ser man till bilen som sådan så är det en helt utsläppsfri elbil som verkligen är värd att satsa på. Hade vi haft något motsvarande i Sverige så hade jag inte tvekat en sekund i frågan om vi ska investera skattepengar i verksamheten eller inte, men nu drabbar uppenbarligen de sämre tiderna även en liten miljöbil i vårt grannland. Min personliga uppfattning är som bekant att vi inte ska slänga goda pengar efter de dåliga. Stora, tunga och bensintörstiga bilar är definitivt på väg mot ättestupan. Är det någonting vi ska hjälpa dem |
med så är det att putta dem över kanten. De som däremot behöver hjälp är personalen på Volvo och Saab, den hjälpen borde rimligen bestå av omskolning och vidareutbildning. Hittar Ford eller GM en köpare så är det bra, men troligen så finns det ingen som är beredd att satsa många miljarder på omodern teknik. I Norge förhåller det sig på ett helt annat sätt. Deras lilla Think har producerats redan i många år och är numera en både beprövad och inarbetad teknik. Därför känns det lite underligt att den norska staten inte ens kan satsa en hundradel av vad den svenska regeringen är beredd att satsa på – omodern teknik. Vore jag norrman så skulle jag direkt rekommendera att oljemiljarderna togs i bruk, eller varför inte bara förstatliga Think med ett penndrag? Norge behöver Maud Olofsson. Vi lånar givetvis ut henne meddetsamma, men de får lova att behålla henne inom rikets gränser i minst tio år. Andra om: Think, Norge, Elbil, Volvo, Saab, Högerregeringen, Finanskris, Ekonomi, Bilindustri, Miljö, Politik [tags]Think, Norge, Elbil, Volvo, Saab, Högerregeringen, Finanskris, Ekonomi, Bilindustri, Miljö, Politik[/tags] |
18 svar till “Think Regeringen, Think!”
En norsk miljöbil! Jisses.
Ser ju fräsig ut men jag undrar hur det går att stapla i lite matkassar, cement och lite brädor i den?
De går i konkurs snart http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article479663.ece
Då får vi hoppas at tett svenskt företag köper in den…
Jinge detta är en mycket osäker bil och dyr bil som dom inte vågar låta Ncap testa, Gamla Volvo ECC är ett mycket säkrare kort att sätta i produktion och sedan eventuellt vidareutveckla. Nästa år eller möjligen 2010 så kommer den i dag massproducerade BYD F3DM som är hälften så billig att tas in i Norge och då om inte förr går dom i KK
:)
Den är isf söt… :D
Ja men ikke fra Norge!!
Think bilene benytter gammel teknologi fra 2000 på understell, og er små og upraktiske. Hvorfor skal en El-bil være så liten og upraktisk at det kun er plass til 2+2 barneseter og minimalt med bagasje? Think hadde muligheten til å selge noen biler i 2007 og 08,men i 09 blir det flere konkurrenter som leverer bedre ytelser og langt bedre plass og kvalitet. Japan og Korea kommer med spennende løsninger i 09, så da er nok dessverre toget gått for Think en gang for alle. Jeg kan ikke se hvilken fordeler Think har i forhold til konkurrentene, som nå har bestemt seg for at El-biler er endel av fremtiden. De store produsentene vil levere produkter som Think bare kan drømme om! De har budsjetter og ”know how” som ikke finnes i ”lille” Norge! Nei dette eventyret er dessverre over!
Jag hörde senare att bilden tydligen föreställer en prototyp, det är möjligt att du har helt rätt i det du skriver f.ö. Jag tror mig dessutom veta att kineserna börjar sälja ett par modeller nu redan i januari här i Europa, så har Think en gammal teknik så går det väl för den som med Saab och Volvo, det blir muséerna som får ta hand om dem.
Det skulle ta Volvo och Saab ca två år att ta fram en ny bil av motsvarande modell. Vilket är ungefär den tid det tar idag att utveckla en bil med på marknaden någorlunda känd teknik. Det kommer ta den Norska bilen ca 100 år att skapa ett varumärke som är lika känt och etablerat som Saab och Volvo. Mao valet är enkelt för en kompetent investerare.
Måste bara flika in lite cred till dig, Jinge. Du är en flitig bloggare och lyckas alltid hitta intressanta saker att skriva om med en personlig prägel. Språket som är bra och enkelt stänger inte ute läsarna utan tar dem till sig och gör att man som läsare gärna återkommer. Sen har du en tilltalande layout som ger bloggen en stabil grund att stå på. Keep up the good work!
Tack Jonas, snällt skrivet!
Det fins en dimensjon til her, som definitivt også bidrar til den norske regjeringens reservasjoner: Den har ingen interesse av å bidra til redusert oljeforbruk.
Det tror jeg heller ikke vi skal glemme.
Ojdå, den norska oljan hade vi nog glömt. :-)
Tom: SV er nok primært interessert i å holde makten. Om det innebærer at partiet må gi avkall på sitt eget program, så gjør de det — noe de også har demonstrert gang på gang.
I Norge har vi lenge spurt oss hvor lenge SV akter å la Arbeiderpartiet overkjøre dem i koalisjonsregjeringen, men det ser altså ikke ut til å være grenser for hva partiet er villig til å akseptere, for å beholde sin plass i regjeringen.
Det er både patetisk og en tanke sjokkerende, faktisk.
Om Think är på väg utför kanske Volvo skall utnyttja lite av Svenska statens garantier och låna till att köpa delar av företaget – p.s.s. får dom tillgång teknik som annars skulle tagit dom ett bra tag att utveckla till ett vrakpris !?
Dessutom skulle nog Volvo se till att elbilarna snabbt blev säkrare (med tankt på säkerhetsryktet) – kanske en bra affär för båda ?
Tyvärr är det kanske inte en så bra affär för produktionen i Norge med tanke på att Volvo som ev. storägare troligen skulle lyfta in produktionen, iaf på sikt, till sina ”tomma” fabriker i väst-sverige…
/K
Klas: Og så har vi det lille momentet at konsernet Volvo inngår i, altså Ford Motor Company, alt har kjøpt og solgt Think én gang før (som eier mellom 1999 og 2003).
Det største problemet med bilene, uavhengig av eier, er vel at det fins bedre og billigere alternativer, tenker jeg.
Tom:
”Så du menar att Socialistisk Venstre (som regeringsparti) står bakom så fula idéer?”
Partiet heter ”Sosialistisk Venstreparti”, inte ”Socialistisk Venstre”. Utan att det gör partiet något bättre…
”ser man till bilen som sådan så är det en helt utsläppsfri elbil som verkligen är värd att satsa på.”
Hur dum är det möjligt att bli? Det finns inga utsläppsfria bilar. Både bilarna och elektriciteten måste produceras på ett eller annat sätt.
Dessutom: ”väl värd att satsa på”, visst – för oss konsumenter. Staten behöver skattepengar och är föga intresserad av bränslesnåla fordon (och allra minst av att folk låter bli att köra).